Hej,
Hur många järnvägsstationer/hållplatser finns det i Sverige? Hur många av dessa trafikeras/används av SJ?
Förstår att det kan vara en knivig fråga, men är tacksam för svar!
- Erik
Järnvägsstationer/hållplatser
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Järnvägsstationer/hållplatser
2135 stycken enligt Transportstyrelsen den 2 april 2008: http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/ ... latser.php
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Oj! Det var många!
Nu slänger jag ut en svårare fråga då: Hur många start- och ändhållplatser finns det då?
Nu slänger jag ut en svårare fråga då: Hur många start- och ändhållplatser finns det då?
Jag undrar om inte errkki var ute efter stationer med resandeutbyte och inte alla driftplatser enligt definitionen i JTF. Antalet trafikplatser med resandeutbyte är drygt 500. Om man vill räkna exakt så kan man titta på kartor som finns hos Trafikverket.
Jag kände på mig att det var lite knepigt med definitionerna... Platser där man kan gå av och på tåg helt enkelt. Det behöver inte vara nåt stationshus. Runt 500 eller >2000?
Min andra fråga var ju hur många av dessa som man kan åka till som SJ-resenär. (Är en rimlig gissning runt 80% av de i förra svaret - eller är det uppåt väggarna fel?)
...och min tredje fråga: Hur många start- och ändhållplatser har SJ? (20-50 är min gissning - vad säger ni experter?)
Min andra fråga var ju hur många av dessa som man kan åka till som SJ-resenär. (Är en rimlig gissning runt 80% av de i förra svaret - eller är det uppåt väggarna fel?)
...och min tredje fråga: Hur många start- och ändhållplatser har SJ? (20-50 är min gissning - vad säger ni experter?)