Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
leifd skrev:
Det där är fortfarande ett ickeproblem ! Och att tro att räddningstjänsten skulle börja plocka ner kontaktledning på egen hand.... Nene, de är inte en realistiskt tanke. Alla elleverantörer som levererar till kontaktledning har jourpersonal, som kan jorda, även spårvägsföretagens egen personal (trafikbefär o liknade) ska kunna jorda. Därmed är brytning av spänning tillgodosett.
Att sedan börja plocka ner tråd, dit är det långt. Man behöver ju utrustning och kunskaper för det, så de får du aldrig en brandman att göra. De tar helt enkelt dit jourpersonal från det företag som sköter kontaktledningen. Jourpersonal finns alltid att tillgå, annars får man inte ha kontaktledningsanläggningen i drift.
Jag tror att du och jag inte har samma åsikt om vad som utgör ett problem eller inte.
Jag vidhåller att ett hinder som i vissa situationer kan medföra en märkbar fördröjning av en livräddningsinsats bör definieras som ett problem. Således verkar det inte som vi kommer att komma så mycket längre i det här resonemanget.
Stefan Widén skrev:Nu väntar vi med spänning på att någon från GBG, som sett brandförsvaret i aktion invid spårvägen, kan berätta hur de löser situtationen.
Det finns ju vissa ställen där leningarna hänger väldigt tätt. ex vid Vasaplatsen där det även är höga hus runt om.
Stefan
Jag vill minnas att jag har sett bilder från en brand i Göteborg där man hade demonterat kontaktledningen men det kan ju ha varit i ett senare skede för att skapa mer spelrum för höjdfordonen och inte hur man löser det i början av en insats.
Så jag väntar med spänning på göteborgarna jag också.