Hur har det gått?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Hur har det gått?

Inlägg av roggek »

Såhär inför slutet av Spårväg Citys första trafikdygn, hur har det gått, incidenter, resandeantal. Positivt eller negatvit?

Någon som vet
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Hur har det gått?

Inlägg av Thomas Lange »

Rätt bra. Ett problem var att antalet nöjesåkare (dvs sådana som reste runt och inte klev av) minskade kapaciteten, men det får väl skrivas på kontot för de första dygnens nyfikenhet. Efter hand uppstod förseningar på grund av hög belastning, vilket medförde ett glapp i intervallet 7-8 minuter och att några vagnar kom att gå ganska tätt efter varandra.

Vändningskapaciteten vid Sergels torg är otillräcklig och signalstyrningen klandervärd. En vagn som lämnar Sergels torg blir regelmässigt stående vid Regeringsgatan, sedan vid Kungsträdgårdsgatan och därefter vid övergångsstället vid Norrmalmstorg. 3 onödiga stopp på knappt 300 meter.

Trafikledningen följer noga de första dagarnas erfarenheter för att kunna dokumentera var förbättringsåtgärder kan sättas in.

Sammanfattningsvis, det har börjat bra men kan och kommer att bli bättre!

Ett eldprov kommer senare i veckan med flera stora kvällskonserter på Djurgården som väntas dra flera tusen åskådare var och en. Då kommer också några av museivagnarna att sättas in som förstärkning till Norrmalmstorg.
Ju förr dess bättre.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

roggek skrev:Såhär inför slutet av Spårväg Citys första trafikdygn, hur har det gått, incidenter, resandeantal. Positivt eller negatvit?

Någon som vet
Min uppfattning när jag åkte idag, var väl att det fanns en del kvar att "trimma in". Förutom hållplatsskyltar som saknades, och inga fungerande hållplatsskyltar i spårvagnarna, var det också en väldigt ojämn fördelning av spårvagnar längs linjen. När jag åkte var det 4 spårvagnar på ingång efter varandra vid Sergels torg och lite kaos alltså och med många resande, antagligen en del nyfikna som ville testa banan också förutom alla turister förstås.

Problemet med Sergels torg kommer nog dock att kvarstå och det visar - som ju antytts i tidigare trådar - att det inte är optimalt med bara ett vändspår och naturligvis är 4-5 minuters vändtid för lite för spårvägstrafik i stadsmiljö för att det ska fungera optimalt (men svårt att göra något åt här). Vad man bör bli bättre på och som det säkert redan har funderas på, är väl att hitta bra lösningar för att undvika att dessa kösituationer består och inte får problem i spruckna avlösningar etc. Egentligen hade det väl varit bättre om trafikstarten hade varit några veckor senare - nu är det fortfarande stort tryck på Djurgården, vilket som sagt skapar lite problem när man samtidigt ska "trimma in det hela".

Något positivt ska väl sägas, och förstås var det trevligt att färdas i spårvagn även förbi NK och om än mindre charmiga än de historiska vagnarna, är de ju ändå bekväma och går relativt fort, så när allt väl är intrimmat kommer det bli den självklara succé vi alla längat efter.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 7659653.ab
Även hollywoodkändisar ville prova på. :)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Bernt

Inlägg av Bernt »

Thomas Lange berättade att
Vändningskapaciteten vid Sergels torg är otillräcklig och signalstyrningen klandervärd. En vagn som lämnar Sergels torg blir regelmässigt stående vid Regeringsgatan, sedan vid Kungsträdgårdsgatan och därefter vid övergångsstället vid Norrmalmstorg. 3 onödiga stopp på knappt 300 meter.
Jag har hört att spårvagnarna helt saknar utrustning för signalprioritet. Stämmer det? Någon sa att de inte har buss-gps men att de ska få det. Om det innebär att linje 7 får den prioritet som stombussarna har idag är det ju bättre än ingen alls, men långt ifrån bra. Som bekant kan blåbussar få stå bra länge innan det slår om till grönt. (30-40 sekunder, kanske mer). Så vitt jag vet finns det olika system i andra länder - absolut prioritet - som innebär grönt så fort en spårvagn närmar sig signalen. Framkomligheten för Spårväg City är en central fråga som kan avgöra dess acceptans, rykte och popularitet. Stockholms Spårvägars ledning och Thomas jobbar säkert på för att lösa problemen men har man politikerna och t ex stadens och Trafikkontorets folk med sig?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Vagnarna ska få Buss-Pc, men de har inte kunnat tas i bruk i alla vagnar ännu på grund av sena installationer.

Stockholms stad har inte velat ge spårvägen den prioritet som de många resande förtjänar. Man har dock lovat utvärdera framkomligheten så småningom. SL och SS kommer att påminna staden ...
Ju förr dess bättre.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag tycker det är märkligt att man inte har fixat realtidsinformation till linje 7. Jag hoppas att detta kommer i och med införandet av Buss-PC?
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja, tyvärr måste jag efter dagens provåkning, andra dagen i reguljär trafik, konstatera att det inte fungerade väl alls. SS gjorde säkert sitt yttersta, men trafiken var en riktig besvikelse.

Vid 10.30-tiden inväntar jag spårvagnen vid Sergels torg. Efter ca 15 min rullar den in, inte alls enligt utsatt tid på tidtabellen. Själva resan till Waldemarsudde går förhållandevis smärtfritt, dock utan signalprioriteringar. Vid Waldemarsudde avgår nästa vagn ca 9 min senare, också den utanför tidtabellsangivelse.

När jag sedan står vid hållplats Sergels torg för att se hur nästföljande turer uppför sig, tvingas jag konstatera att inte en enda vagn avgår enligt utsatta tider. Intervallet mellan vagnarna är heller ej 7-8 min utan närmare 12-13 min uppåt en kvart. Ännu större glapp noteras senare i turtätheten, varpå två vagnar istället kommer efter varandra. Vid 11.30-tiden blir det tillfälligt fel på en vagn vid Sergels torg, så inkommande vagn från Djurgården blir stående strax före Regeringsgatan. Samtidigt växer skaran väntande resenärer vid Kungsträdgården.

Problem med enkelspår som vändspår vid Sergels torg är uppenbart. Att vagnarna också saknar teknik för signalprioritering gör inte saken bättre. Ingen av de digitala informationsskyltarna utmed sträckan angav heller rätt ankomsttid för vagnarna.

I jämförelse med förra veckans trafik på 47:an är det en försämring när det gäller turtäthet och pålitlighet. Hoppas verkligen att detta till stor del handlar om inkörningsproblem och att spårvägstrafiken kommera att fungera bättre framöver. Annars är risken överhängande att bussförespråkarna får vatten på sin kvarn, och att det inte blir några fler spårvägsutbyggnader i Stockholm.

/ En spårvägsförespråkare
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Markus E skrev:Ja, tyvärr måste jag efter dagens provåkning, andra dagen i reguljär trafik, konstatera att det inte fungerade väl alls. SS gjorde säkert sitt yttersta, men trafiken var en riktig besvikelse.

Vid 10.30-tiden inväntar jag spårvagnen vid Sergels torg. Efter ca 15 min rullar den in, inte alls enligt utsatt tid på tidtabellen. Själva resan till Waldemarsudde går förhållandevis smärtfritt, dock utan signalprioriteringar. Vid Waldemarsudde avgår nästa vagn ca 9 min senare, också den utanför tidtabellsangivelse.

När jag sedan står vid hållplats Sergels torg för att se hur nästföljande turer uppför sig, tvingas jag konstatera att inte en enda vagn avgår enligt utsatta tider. Intervallet mellan vagnarna är heller ej 7-8 min utan närmare 12-13 min uppåt en kvart. Ännu större glapp noteras senare i turtätheten, varpå två vagnar istället kommer efter varandra. Vid 11.30-tiden blir det tillfälligt fel på en vagn vid Sergels torg, så inkommande vagn från Djurgården blir stående strax före Regeringsgatan. Samtidigt växer skaran väntande resenärer vid Kungsträdgården.

Problem med enkelspår som vändspår vid Sergels torg är uppenbart. Att vagnarna också saknar teknik för signalprioritering gör inte saken bättre. Ingen av de digitala informationsskyltarna utmed sträckan angav heller rätt ankomsttid för vagnarna.

I jämförelse med förra veckans trafik på 47:an är det en försämring när det gäller turtäthet och pålitlighet. Hoppas verkligen att detta till stor del handlar om inkörningsproblem och att spårvägstrafiken kommera att fungera bättre framöver. Annars är risken överhängande att bussförespråkarna får vatten på sin kvarn, och att det inte blir några fler spårvägsutbyggnader i Stockholm.

/ En spårvägsförespråkare
Mycket är väl inkörningsproblem, en miss i tidtabellen är väl dock att man valt att försöka köra med 4 omlopp på förmiddagar vid 7,5 minuterstrafik. Det kan nog fungera senare i höst på lördagar- och söndgar, men man borde nog under sen- och försäsongen - alltså så länge kvällsturerna går var 10:e minut i alla fall köra med 5 omlopp. Tre minuters vändtid är störningskänsligt och kräver att det är rätt få resande (och lugn trafik på Hamngatan). Möjligen kan det också fungera senare i höst på vardagar, men det kräver ju att trafiken i övrigt är lugn.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Varför kör man då med fyra omlopp istället för fem omlopp? Var inte det den ursprungliga tanken att ha en (1) vagn i reserv?

Och när räknar man med att vagnarna har fått sin installation för signalprioritering och den är driftsatt?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Markus E skrev:Varför kör man då med fyra omlopp istället för fem omlopp? Var inte det den ursprungliga tanken att ha en (1) vagn i reserv?

Och när räknar man med att vagnarna har fått sin installation för signalprioritering och den är driftsatt?
Vagnarna går i fyra omlopp på förmiddagarna när trycket i Hamngatan bedömts vara lägre. Den femte vagnen rullar ut vid lunchtid (tidigare på helgerna) och är ute till ca 19.

Det finns sex vagnar att tillgå för att klara löpande underhåll och kompletterande installationer.

Vad som är speciellt med Djurgårdstrafiken i förhållande till övrig SL-trafik är att det finns en vår- och hösttidtabell med utökad kvällstrafik. Vintertiudtabellen för Spårväg City börjar gälla 20 september
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.

Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Björn Ehnberg skrev:/.../
En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Håller med dig i stort. Men en konduktör bör väl även svara på resenärernas frågor - till exempel om lämplig hållplats för att nå resans mål på smidigaste sätt eller anslutningar till annan trafik?

mvh /Jörgen G
Björn Ehnberg

Jörgen_G skrev:
Björn Ehnberg skrev:/.../
En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Håller med dig i stort. Men en konduktör bör väl även svara på resenärernas frågor - till exempel om lämplig hållplats för att nå resans mål på smidigaste sätt eller anslutningar till annan trafik?

mvh /Jörgen G
Det räknar jag - med viss tänjning på begreppen - till ordning och säkerhet.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Björn Ehnberg skrev:Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Jag hade aldrig startat en sådan diskkusion i ämnet, i synnerhet inte på en spårvagn...

Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Björn Ehnberg skrev:Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen.
Tur du inte gjorde det, tänk på att det är SL som är huvudman, ordningslagen gäller!
Det är ingen museispårväg längre, det är skarpt läge.
Tror du skall lägga lite band på dig själv...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

roggek skrev:Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Jag har inga siffror, men majoriteten härstammar inte från DjL.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
BSB101

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
Björn Ehnberg skrev:Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Jag hade aldrig startat en sådan diskkusion i ämnet, i synnerhet inte på en spårvagn...
Varför skulle det vara olämpligt att diskutera detta ombord på en spårvagn? Finns det andra ämnen som inte heller bör diskuteras ombord på en spårvagn?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:
roggek skrev:
Varför skulle det vara olämpligt att diskutera detta ombord på en spårvagn? Finns det andra ämnen som inte heller bör diskuteras ombord på en spårvagn?
Personal i tjänst ska inte lägga sig i vad passagerarna diskuterar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn Ehnberg

roggek skrev:

Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Björn Ehnberg skrev:Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen.
Tur du inte gjorde det, tänk på att det är SL som är huvudman, ordningslagen gäller!
Det är ingen museispårväg längre, det är skarpt läge.
Tror du skall lägga lite band på dig själv...
Jaså, det tror du! Då kan jag tala om för dig att jag är betydligt mer införstådd med trafikpersonalens arbetsvillkor än vad du tror. Den sk. ordningslagen är jag helt införstådd med. Och ja, jag lade band på mig själv! Önskar bara att konduktören hade gjort det också.

Daniel S för jag överhuvud taget aldrig några muntliga diskussioner med. Vi är artiga och trevliga mot varandra när vi träffas......
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Åter till huvudspåret...
Kan idag konstatera att alla tekniska system för att möjliggöra smidig färd genom stan inte heller idag var på plats. BussPCn fungerade inte idag heller, men den kommer väl igång vilken dag som helst och då kanske det näst intill eviga väntandet vid trafikljus kan upphöra.

F ö kan jag hålla med om att en konduktör inte skall lägga sig i folks diskussioner, än mindre uttrycka sina egna åsikter i egenskap av konduktör. Kanske något för ledningen att ta upp...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar