Invigningen av Spårväg city

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Invigningen av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

Om åtta timmar börjar invigningsfestligheterna på Sergels torg för Spårväg city. Och tre timmar senare skall man kunna provåka de nya spårvagnarna.

Yimby har skrivit en bloggpost om detta. Där skriver man bl.a. "YIMBY kommer naturligtvis att vara på plats och om tekniken är med oss kommer vi också att livesända delar av invigningen via yimby.se"

Läser man kommentarerna, de fem som finns nu, så tyder det på att det är folk från detta forum som skrivit där också, men med andra pseudonymer, för några andra spårvägspositiva människor finns väll inte i denna stad! :D



Jag vill också passa på att önska alla inblandade lycka till med både invigningen och den fortsatta driften av Spårväg city!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av C30 »

Det blev svart, verkar det som.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av bark »

C30 skrev:Det blev svart, verkar det som.
Fel färg vann (alla var fel). Men den där var ju inte så ful faktiskt.
Användarens profilbild
kungsholmen
Inlägg: 49
Blev medlem: tisdag 24 april 2007 11:18
Ort: Stockholm

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av kungsholmen »

Läckert! :D
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av Sven Blomberg »

C30 skrev:Det blev svart, verkar det som.
Det kanske var bäst. Då kan den inte "knytas" till något politiskt parti. Men skämt åsido, den blev inte så ful. Riktigt snygg faktiskt. Är det någon som har koll på om vagnarna har fått "Stockholmsnummer" eller behållit sina "hemstadsnummer"?
Medlem nr 266
bpn
Inlägg: 23
Blev medlem: fredag 30 december 2005 9:29

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av bpn »

Sven Blomberg skrev:
C30 skrev:Det blev svart, verkar det som.
Är det någon som har koll på om vagnarna har fått "Stockholmsnummer" eller behållit sina "hemstadsnummer"?
Vagnarna har kvar sina "hemstadsnummer".
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av SouthernCross88au »

Först blev jag lite besviken med det svarta alternativet men sedan tänkte jag om. Jag hoppades på "City on Water", det blåspräckliga alternativet men det kanske hade blivit lite "skrikigt" i längden, någonting man hade blivit trött på.

Nä, de svarta vagnarna är väldigt flotta med sina guldränder. Kul! Dessutom är nyansen på dörrarna snygga också och jag skulle inte kalla färgen svart utan mörkbrun.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av Bobjörk »

Det korrekta namnet på färgen är antracitgrå. Att folk tycker sig se olika färger beror på att det är antracitgrå reflexbeläggning vilket gör att ljusförhållanden ger ljusskiftningar. Tar man bild med blixt inne i vagnhallen blir den ljusblå :D

Bild
262 under klistring
Bantekniker
Micael
Inlägg: 10
Blev medlem: fredag 18 december 2009 13:36

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av Micael »

Jag åkte med en Frankfurt-vagn och blev lite överraskad av att man hade låtit taxeinformation och dylikt från Frankfurt sitta kvar. Ganska kul, ett tysktalande par bredvid mig filosoferade roat lite om det ämnet.

Men en fundering, informationen vid nödbromsen, nödöppningshandtaget och nödtelefonen är också på tyska. Är det tillåtet av relevant myndighet?
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av Patrick »

Inte bara som spårvagnsnörd utan även AIK:are kan man bara säga - SNYGGT!! :D :D :D :D :D :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Invigningen av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

Här är ett bildreportage från invigningen av Spårväg city. Man har satt rubriken "NK-Expressen är invigd" men har nog använt begreppet "NK-Expressen" som smeknamn, inte som ett försök att förringa spårvägen.

Bussfantasten Ulo Maasing har bloggat om Spårväg city. Han håller en kritisk ton, speciellt i första delen av texten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar