NK-Expressen en mördarmaskin?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
NK-Expressen en mördarmaskin?
Tidningen Stockholm City ägnar idag (19/8) tre sidor åt den nya Cityspårvägen och göteborgaren Ingvar Oldsberg ska lära stockholmarna att åka spårvagn. Men allt är inte bara positivt. Oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan (s) (han med Butlern i tunnelbanan) varnar för att två personer per år kan dö pga de borgerligas spårväg.
"Oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan (S) tycker att stockholmarna förtjänar andra spår och att NK-expressen är ett resursslöseri. Han är också bekymrad över olycksrisken.
– Rapporter visar att två personer årligen kan dö, säger han.
Trafikkontorets säkerhetsrevision av Spårväg City räknar med ett par dödsfall per år och ett stort antal olyckor.
”Spårväg City Stockholm är inte ett exempel som bör kopieras. Den riskerar att bli en spårväg med hög olycksbelastning, låg framkomlighet och låg tillförlitlighet”, skriver Sweco.
RAPPORTEN BEKRÄFTAS av statistik från Transportstyrelsen som visar att 16 personer dött på Göteborgs spårväg på tio år. Hamngatan är redan olycksdrabbad med ett tjugotal personskador årligen.
Trafikkontoret arbetar mot nollvisionen bland annat genom separata cykelbanor.
– Spårvagn i stadstrafik är ett stort trafikproblem. I Stockholm kommer olyckorna att bero på ovana. Mest utsatta är gående och cyklister, säger Christer Isaksson, säkerhetsansvarig."
Tidningen finns som pdf på http://www.city.se/
Mvh/Thomas Å
"Oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan (S) tycker att stockholmarna förtjänar andra spår och att NK-expressen är ett resursslöseri. Han är också bekymrad över olycksrisken.
Trafikkontorets säkerhetsrevision av Spårväg City räknar med ett par dödsfall per år och ett stort antal olyckor.
”Spårväg City Stockholm är inte ett exempel som bör kopieras. Den riskerar att bli en spårväg med hög olycksbelastning, låg framkomlighet och låg tillförlitlighet”, skriver Sweco.
RAPPORTEN BEKRÄFTAS av statistik från Transportstyrelsen som visar att 16 personer dött på Göteborgs spårväg på tio år. Hamngatan är redan olycksdrabbad med ett tjugotal personskador årligen.
– Spårvagn i stadstrafik är ett stort trafikproblem. I Stockholm kommer olyckorna att bero på ovana. Mest utsatta är gående och cyklister, säger Christer Isaksson, säkerhetsansvarig."
Mvh/Thomas Å
Re: NK-Expressen en mördarmaskin?
Läs Metro istället, dom skrev snällare saker 

- Hans Wibacke
Metro: Den nya sträckan på omkring 200 meter får ett medelbetyg.Reptilia skrev:Läs Metro istället, dom skrev snällare saker
Den blir visst bara kortare och kortare den där förlängningen, om man ska tro allt man läser.

Intressant att betyget 4 är ett "medelbetyg", går Metros skala upp till tio?Reptilia skrev:Läs Metro istället, dom skrev snällare saker
Klart att han tycker så. Han är ju emot spårvagnar i stan. Då framhåller man nackdelar - oavsett om de finns eller inte. (OBS ej meningen att vara politisk - men personer funkar så i allmänhet.)Thomas Åkerblad skrev:Tidningen Stockholm City ägnar idag (19/8) tre sidor åt den nya Cityspårvägen och göteborgaren Ingvar Oldsberg ska lära stockholmarna att åka spårvagn. Men allt är inte bara positivt. Oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan (s) (han med Butlern i tunnelbanan) varnar för att två personer per år kan dö pga de borgerligas spårväg.
Mvh/Thomas Å
Professionell tyckare
Han har iaf utåt sett slagits för dubbelspår till Nynäshamn i några år som S-ledare i Nynäshamn men nu när han ska lämna den lilla lokala politiken för att tjäna storkovan och säkra pensionen med en post inom EU så bryr han väl sig inte så värst mycket om Stockholm och dess innevånare.
Bättre att vi återgår till stenåldern och bussar på stengatorna eller hur?
/a32
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Ska Batljan bli EU-politiker?A32 skrev:Han har iaf utåt sett slagits för dubbelspår till Nynäshamn i några år som S-ledare i Nynäshamn men nu när han ska lämna den lilla lokala politiken för att tjäna storkovan och säkra pensionen med en post inom EU så bryr han väl sig inte så värst mycket om Stockholm och dess innevånare.
/a32
Det var nåt nytt - jag trodde han var sossarnas nya hopp i landstinget...
Och han lyckades ju pruta bort några miljarder av Skanskas vinstmarginal i Nya KS-upphandlingen, så helt dum i huvudet är han nog inte!
(fast han har konstiga idéer så jag skulle aldrig rösta på honom - men det är en annan sak)
/thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Tycker det är konstigt att de gör en så stor grej av att folk kommer bli påkörda och dö av spårvagnar, det är inte så att tunnelbanan är ofarlig precis, hittills i år är det runt 25 personer som skadats eller avlidit i tunnelbanan, om man nu har en nollvision inom all trafik kanske man borde satsa på att glasa in perongerna. Men så länge folk är oförsiktiga i trafiken och i tunnelbanan så kommer folk fortsätta skadas! Se er för, spring inte till tågen och hindra aldrig dörrar som stängs!
Förövrigt är jag mycket positiv till utbyggnad av både spårväg och tunnelbana, hoppas t-bana till karolinska blir av och att man fortsättar utbyggnaden av spårväg city genast!
Förövrigt är jag mycket positiv till utbyggnad av både spårväg och tunnelbana, hoppas t-bana till karolinska blir av och att man fortsättar utbyggnaden av spårväg city genast!
Förlåt, fint jobb inom FN/WHO var det inte inom EU i Bryssel, om nu hans arbetsgivare förlorar valet i höst.TKO skrev:Ska Batljan bli EU-politiker?A32 skrev:Han har iaf utåt sett slagits för dubbelspår till Nynäshamn i några år som S-ledare i Nynäshamn men nu när han ska lämna den lilla lokala politiken för att tjäna storkovan och säkra pensionen med en post inom EU så bryr han väl sig inte så värst mycket om Stockholm och dess innevånare.
/a32
Och han lyckades ju pruta bort några miljarder av Skanskas vinstmarginal i Nya KS-upphandlingen, så helt dum i huvudet är han nog inte!
(fast han har konstiga idéer så jag skulle aldrig rösta på honom - men det är en annan sak)
/thomas
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/ilij ... -1.1131895
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Det är väl rätt man på rätt plats - med tanke på hur många miljarder han sparade inom sjukvården bara genom att säga "men har ni verkligen tänkt igenom det här..."? Om du som jag betalar skatt till Stockholms läns landsting så skänk honom en tacksamhetens tanke!A32 skrev:Förlåt, fint jobb inom FN/WHO var det inte inom EU i Bryssel, om nu hans arbetsgivare förlorar valet i höst.TKO skrev:Ska Batljan bli EU-politiker?A32 skrev:Han har iaf utåt sett slagits för dubbelspår till Nynäshamn i några år som S-ledare i Nynäshamn men nu när han ska lämna den lilla lokala politiken för att tjäna storkovan och säkra pensionen med en post inom EU så bryr han väl sig inte så värst mycket om Stockholm och dess innevånare.
/a32
/thomas
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/ilij ... -1.1131895
/a32
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Batljan är en utmärkt sjukvårdspolitiker och kan mycket om Nynäshamn och dess behov och möjligheter, men hans utspel om kollektivtrafiken i Stockholms innerstad tyder på okunskap och dåligt perspektivsinne.TKO skrev: Det är väl rätt man på rätt plats - med tanke på hur många miljarder han sparade inom sjukvården bara genom att säga "men har ni verkligen tänkt igenom det här..."? Om du som jag betalar skatt till Stockholms läns landsting så skänk honom en tacksamhetens tanke!
/Thomas
Ilja är en bra politiker som gjort stor nytta tidigare. Nu tillhör jag inte hans valboskap, men tillåter mig likväl att tycka att ha är bra! Jag har träffat honom under senaste åren när han deltagit i Stockholms läns polisstyrelses sammanträden. Jag är med där på deras sammanträden som företrädare för en personalorganisation.
Vid nästa tillfälle ska jag prata spårväg med honom. Min egen erfarenhet - som f.d. tunnelbanepolis - är att det ligger på ca 40 PUT/ÅR (person under tåg) i den miljön och Djurgårdslinjen har tre incidenter med personer inblandade på 2000-talet, varav en med dödlig utgång.
Vid nästa tillfälle ska jag prata spårväg med honom. Min egen erfarenhet - som f.d. tunnelbanepolis - är att det ligger på ca 40 PUT/ÅR (person under tåg) i den miljön och Djurgårdslinjen har tre incidenter med personer inblandade på 2000-talet, varav en med dödlig utgång.
Ge spårtrafik företräde!
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Karsten
Faktiskt bara en men dödlig utgång sedan 1991!Cyclocop skrev:Ilja är en bra politiker som gjort stor nytta tidigare. Nu tillhör jag inte hans valboskap, men tillåter mig likväl att tycka att ha är bra! Jag har träffat honom under senaste åren när han deltagit i Stockholms läns polisstyrelses sammanträden. Jag är med där på deras sammanträden som företrädare för en personalorganisation.
Kanske det av Stockholms Läns tänkbara spårsatsningar som har sämst samhällsekonomisk lönsamhet?A32 skrev:Han har iaf utåt sett slagits för dubbelspår till Nynäshamn i några år som S-ledare i Nynäshamn