Trafikstörningar för Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Reptilia

Re: Trafikstörningar för Spårväg City

Inlägg av Reptilia »

LÅ1 skrev:Eftersom Zebralagen inte gäller för spårvagnar, eller om nu spårvagnar nämns i den lagen så är i alla fall regler annorlunda för dem, så tror jag att problemen blir rejäla de gånger trafikljusen råkar vara ur funktion!
Hoppas att informationskampanjen blir lyckad. Men sådana brukar nog inte få så stort bestående genomslag som man kunde önska.
Jag är inte helt säker på hur lagen ser ut. Men att spårvagnen ska ha fri väg även på övergångsställen vet jag.
STOOORA problem har vi att vänta den dag trafikljusen är ur funktion!
Här även märkt att om man ska starta från hållplats Kungsträdgården och ger ett varningspling med klockan, ett snabbt pling för att uppmärksamma gående på att jag tänker köra så uppfattas det ofta mer som ett startskott för då springer alla :?
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag tycker det verkar som att rödljuset ut från Nybroplans hållplats västerut har lite för kort gröntid, det är alltid bara ett fordon som kommer ut från hållplatsen varje grönperiod. Men det kanske löser sig när alla 47:or försvinner. Men även utan 47:or blir det rätt mycket fordon med både nya och gamla spårvagnar samt ett par busslinjer.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Kantorn skrev:
bruse skrev:
Henrik Schütz skrev:En enkel lösning är att bygga en biltunnel till och från strandvägen, den tunnel som idag mynnar bakom NK, borde i stället mynna på strandvägen, så skulle köerna i princip försvinna, och Spårvagnarna kunna få egna körfält.

HS
Eller förbjuda okynneskörning i innerstan.
Bra idé!
...
hur ser man om det är okynneskörning?
Enligt visa är det okynneskörning om det inte är en buss, spårvagn eller tunnelbana som kör. ;)

Men visst. Jag tror att fick man över - säg - 90 % av privatbilisterna till kollektivtrafiken så skulle den senare flyta på bra.
Om motsatsen antas, att 90 % av kollektivtrafikanterna skulle köra bil (1,2 pers/bil) så skulle det med största sannolikhet bli kaos.
Jag kan lova dig att det skulle bli kaos även om 90% av privatbilisterna valde att åka med kollektivtrafiken varje dag. Detta då kollektivtrafiken inte skulle kunna ta emot alla nya åkande och gällande tunnelbanan och pendeltåget skulle det inte ens hjälpa att köpa in fler vagnar.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Stefan Widén skrev:Lösningen kan även vara att stänga infarterna mellan 06.00 och 12.00 då försvinner problemet.
Varför inte förbjuda privatbilism helt när vi ändå är uppe bland de rosa molnen? Alla som kör i Stockholm mellan dessa tider gör inte det för att man vill utanför att man måste av en eller annan anledning. Sedan skulle en avstängning av infarterna mellan visa tider inte lösa några problem utan bara flytta problemen. Skulle även vara intressant och veta vad alla som måste in till stan dessa tider ska göra? Varutransporter per tunnelbana har redan sågas i detta forum (eller om det var i PV) och fler resenärer i tunnelbanan har sina problem också.
LÅ1 skrev:
Reptilia skrev: Hoppas att informationskampanjen blir lyckad. Men sådana brukar nog inte få så stort bestående genomslag som man kunde önska.
Inte lika lyckad som informationskampanjen om "zebralagen" får man hoppas. ;)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
Kantorn skrev:
bruse skrev: Eller förbjuda okynneskörning i innerstan.
Bra idé!
...
hur ser man om det är okynneskörning?
Enligt visa är det okynneskörning om det inte är en buss, spårvagn eller tunnelbana som kör. ;)

Men visst. Jag tror att fick man över - säg - 90 % av privatbilisterna till kollektivtrafiken så skulle den senare flyta på bra.
Om motsatsen antas, att 90 % av kollektivtrafikanterna skulle köra bil (1,2 pers/bil) så skulle det med största sannolikhet bli kaos.
Jag kan lova dig att det skulle bli kaos även om 90% av privatbilisterna valde att åka med kollektivtrafiken varje dag. Detta då kollektivtrafiken inte skulle kunna ta emot alla nya åkande och gällande tunnelbanan och pendeltåget skulle det inte ens hjälpa att köpa in fler vagnar.
Gällande tunnelbanan tror jag dig. Gällande pendeltåget - mer osäker. När citybanan (inte spårväg city...) kommer igång så kan - och kommer - pendelfrekvensen tätna. Jag tror det är sagt att i slutänden så ska det kunna gå var femte minut på vardera linje. Det är väl nästan en fördubbling (kan inte högtrafiken i ett slag...)
Byter man ut samtliga stombussar mot lika många 30-meters spårvagnar (alltså med samma turtäthet) så skulle kapaciteten höjas rejält där också (om än ej till det dubbla...). Samtliga övriga bussar i innerstaden kan få utökad trafik till det dubbla. Det kommer att bli lite trångt på de värsta ställena, men eftersom bara 10% av biltrafiken är kvar så kan man låta dem gå andra vägar. (Gamla stan tex kan trafikeras med spårvagn på Skeppsbron och med buss och bil på Munkbroleden.)

Det behövs - som synes - en hel del investeringar. Men skulle folk åka kollektivt så det stod härliga till så skulle man få in lite på biljett-/kortintäkter...

Möjligen skulle det bli trångt. Men kaos? Jag tillåter mig att tvivla, om det är ok. Däremot motsatsen skulle bli ett rejält kaos.
Professionell tyckare
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

LÅ1 skrev:
Reptilia skrev:Springa brukar dom inte göra förens dom ser spårvagnen... dom flesta iaf. En del blir arga och hävdar att zebralagen gäller där...?
Zebralag+Spårvagn=...? :)
Zebralag+signalreglerat övergångsställe=...? :)
Eftersom Zebralagen inte gäller för spårvagnar, eller om nu spårvagnar nämns i den lagen så är i alla fall regler annorlunda för dem, så tror jag att problemen blir rejäla de gånger trafikljusen råkar vara ur funktion!
Hoppas att informationskampanjen blir lyckad. Men sådana brukar nog inte få så stort bestående genomslag som man kunde önska.
Fast det aktuella övergångsstället är inget övergångsställe. Finns ingen skylt om sådant. Så om ljusen är släckta gäller inte zebralagen. Fast det vet ju inte gångtrafikanterna.
Bantekniker
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Bobjörk skrev:
LÅ1 skrev:
Reptilia skrev:Springa brukar dom inte göra förens dom ser spårvagnen... dom flesta iaf. En del blir arga och hävdar att zebralagen gäller där...?
Zebralag+Spårvagn=...? :)
Zebralag+signalreglerat övergångsställe=...? :)
Eftersom Zebralagen inte gäller för spårvagnar, eller om nu spårvagnar nämns i den lagen så är i alla fall regler annorlunda för dem, så tror jag att problemen blir rejäla de gånger trafikljusen råkar vara ur funktion!
Fast det aktuella övergångsstället är inget övergångsställe. Finns ingen skylt om sådant. Så om ljusen är släckta gäller inte zebralagen. Fast det vet ju inte gångtrafikanterna.
Vem har kommit på denna lösning? Om målning i gatan och/eller signalanläggning anger att det är ett övergångsställe borde även skyltar finnas annars är det felbyggt/felprojekterat enligt mig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
Bobjörk skrev: Fast det aktuella övergångsstället är inget övergångsställe. Finns ingen skylt om sådant. Så om ljusen är släckta gäller inte zebralagen. Fast det vet ju inte gångtrafikanterna.
Vem har kommit på denna lösning? Om målning i gatan och/eller signalanläggning anger att det är ett övergångsställe borde även skyltar finnas annars är det felbyggt/felprojekterat enligt mig.
Håller med BSB101. Som gångtrafikant är det de vita strecken man både går efter och på, för att uttrycka det krångligt.
Ser man de vita strecken så antar man att det är ett fullt normalt övergångsställe. (Om det inte är avspärrat med betonghinder, grindar etc. förstås)
Som gångtrafikant använder man väl bara Herr Gårman-skyltarna för att leta efter ett övergångsställe på avstånd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
Bobjörk skrev: Fast det aktuella övergångsstället är inget övergångsställe. Finns ingen skylt om sådant. Så om ljusen är släckta gäller inte zebralagen. Fast det vet ju inte gångtrafikanterna.
Håller med BSB101. Som gångtrafikant är det de vita strecken man både går efter och på, för att uttrycka det krångligt.
Ser man de vita strecken så antar man att det är ett fullt normalt övergångsställe. (Om det inte är avspärrat med betonghinder, grindar etc. förstås)
Som gångtrafikant använder man väl bara Herr Gårman-skyltarna för att leta efter ett övergångsställe på avstånd!
Ett övergångsställe är ”en del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke.” (SFS 2001:651; min fetstilsmarkering). Finns det vägmarkering och trafikljusen är släckta så är det ett obevakat övergångsställe (även om gårmanskylt saknas) och då har fordonsförare väjningsplikt för gående. (spårvagn är dock inte ett fordon i lagens mening)
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Ett tips när det gäller eventuella framtida krockskador är att kontakta dom som använder vagntypen på andra ställen och fråga vilka karosspaneler som oftast behöver bytas ut. Önskar att dom hade gjort så här i Dublin, 12-16 veckors väntetid (och vagnsstillestånd) för en enkel sidopanel är inte acceptabelt.
MrAssarsson

Inlägg av MrAssarsson »

Ingen har väl missat designtävlingen på http://www.youtube.com/watch?v=fm5XDDJAiKM ? :D
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

kildor skrev: Ett övergångsställe är ”en del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke.” (SFS 2001:651; min fetstilsmarkering). Finns det vägmarkering och trafikljusen är släckta så är det ett obevakat övergångsställe (även om gårmanskylt saknas) och då har fordonsförare väjningsplikt för gående. (spårvagn är dock inte ett fordon i lagens mening)
Då har de lärt ut fel två gånger i trafikskola då.
Bantekniker
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Bobjörk skrev:
kildor skrev: Ett övergångsställe är ”en del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke.” (SFS 2001:651; min fetstilsmarkering). Finns det vägmarkering och trafikljusen är släckta så är det ett obevakat övergångsställe (även om gårmanskylt saknas) och då har fordonsförare väjningsplikt för gående. (spårvagn är dock inte ett fordon i lagens mening)
Då har de lärt ut fel två gånger i trafikskola då.
Uppenbarligen!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:
Henrik Schütz skrev:En enkel lösning är att bygga en biltunnel till och från strandvägen, den tunnel som idag mynnar bakom NK, borde i stället mynna på strandvägen, så skulle köerna i princip försvinna, och Spårvagnarna kunna få egna körfält.

HS
Eller förbjuda okynneskörning i innerstan.
Dubbla biltullarna, avgift Dygnet Runt o avgift åken i juli så mycket av packet hålla så borta.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar