Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu skall ju Spårväg City rulla som i reguljär trafik, dock utan passagerare. Men i dag, fredag 13/8, var inga vagnar ute. (Lägg märke till datumet! ) Har det hänt något som orsakat trafikstopp? (7:an gick, åtminstone med två turer.)
Hur har det fungerat i övrigt tills nu?
Tydligen ingår inte tomkörning med ersättningsbuss i test-trafiken!
Testkörningen är i princip avslutad. Enstaka vagnar kan fortfarande vara ute för enskild förares mängdträning.
Erfarenheterna är blandade. Det är helt klart så att det blir svårare att hålla tidtabellen på eftermiddagarna, trots att körtiderna ökas då. Vi vet ju av 19 års tidigare erfarenhet att sträckan i Hamngatan vid Berzelli Park är ett problemställe, där privatbilismen prioriteras före kollektivtrafiken. Stockholms stad har inte velat tillmötesgå kollektivtrafikens behov, men har lovat att "följa utvecklingen". Både SL och SS kommer hjälpa staden med detta.
Annars har vagnarna fungerat i huvudsak som tänkt och alla är fulla av tillförsikt att få komma igång med "skarpt läge".
OK! Då hade jag missförstått det hela! Jag trodde man tjuvstartade och körde för fullt ända fram till trafikstarten. Och att man gjorde löpande utvärdering och eventuella justeringar.
Och att man skulle tejpa vagnarna sista natten före invigningen! (Nja, ärligt talat, den detaljen hade jag inte funderat på, överhuvud taget!)
Två stora skillnader mellan testperioden och skarp drift finns förstås. Att ha trafikanter gör trafiken mer besvärlig, trots allt! Samtidigt så försvinner ju en massa 47:or som kan vara i vägen och hindra framkomligheten!
Körfälten är ju förändrade mellan Nybroplan och Norrmalmstorg, jämfört med tidigare. Det borde väl göra situationen något bättre, eller?
Har det förekommit problem med parkerade bilar på den sträckan?
LÅ1 skrev:Nu skall ju Spårväg City rulla som i reguljär trafik, dock utan passagerare. Men i dag, fredag 13/8, var inga vagnar ute. (Lägg märke till datumet! ) Har det hänt något som orsakat trafikstopp? (7:an gick, åtminstone med två turer.)
Hur har det fungerat i övrigt tills nu?
Tydligen ingår inte tomkörning med ersättningsbuss i test-trafiken!
Tre olika ledvagnar rullade till och från under dagen för prov- och övningskörningar. På grund av en krock mellan en buss och en taxi i spåret samt strömförsörjningsproblem (fredag den trettonde...) var trafiken väl statisk kring lunch dock.
LÅ1 skrev:Körfälten är ju förändrade mellan Nybroplan och Norrmalmstorg, jämfört med tidigare. Det borde väl göra situationen något bättre, eller?
Har det förekommit problem med parkerade bilar på den sträckan?
Ja, ännu har inte alla bilister upptäckt mittkörfältet där spåren mot Sergels torg lugger, så det kan ibland ligga öde. Men det är nog en tidsfråga innan de hemvändande stockholmsbilisterna upptäcker körfältet och förstår vad det kan användas till.
Fast en del bilister från andra hållet (Från Kungsträdgården mot Nybroplan) har ibland kommit fräsande i mittkörfältet, trots dubbla heldragna linjer. Ett par Nära-döden-upplevelser har det inneburit.
Snart lär ni få en cyklist som frontsymbol som blivit utknuffad av de gående som går på cykelbanan utmed Berzeeli park. Finns inga skyltar i nån ände på cykelbanan som säger att det är endast för cyklar. Jag har tom fått möte av andra cyklist där, som bedriver vänstertrafik!
För er skull och spårvagnsförarnas, bör ni se till att cykelbanan skyltas upp ordentligt. Annars smäller det snart.
Det är därför många som cyklar, inte använder cykelbanorna, för de är ockuperade av gående.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
[quote="Thomas Lange"]Testkörningen är i princip avslutad. Enstaka vagnar kan fortfarande vara ute för enskild förares mängdträning.
" Vi vet ju av 19 års tidigare erfarenhet att sträckan i Hamngatan vid Berzelli Park är ett problemställe, där privatbilismen prioriteras före kollektivtrafiken. Stockholms stad har inte velat tillmötesgå kollektivtrafikens behov, men har lovat att "följa utvecklingen".
Har själv bil och kör på sträckan ibland! Bilarna är inte på något vis prioriterade före kollektivtrafiken! Inget av trafikslagen är prioriterade där men det är ju inte detsamma som att bilarna är prioriterade utan all trafik samsas på samma villkor! Är man medlem i Bil Sweden kan man således utbrista att bussarna och spårvagnarna är i vägen för bilarna och är man med i SSS kan man konstatera att bilarna är i vägen för kollektivtrafiken!
Hechtwagen skrev:
Har själv bil och kör på sträckan ibland! Bilarna är inte på något vis prioriterade före kollektivtrafiken! Inget av trafikslagen är prioriterade där men det är ju inte detsamma som att bilarna är prioriterade utan all trafik samsas på samma villkor! Är man medlem i Bil Sweden kan man således utbrista att bussarna och spårvagnarna är i vägen för bilarna och är man med i SSS kan man konstatera att bilarna är i vägen för kollektivtrafiken!
Spårvagnen är 30 m och rymmer ca 175 oersoner. På samma längd ryms ca 6 personbilar i mellanklassen. I varje bil ryms vanligen 5 personer, men statistiskt åker bara 1,2 personer i varje bil.
I gynnsammaste fall ställs alltså 175 personer mot 30 men oftare mot 6-10 personer. Samsas på samma villkor?
Nåja. Om man ska göra en rättvis jämförelse så ska man också räkna på den genomsnittliga beläggningen på en spårvagn. Det genomsnittliga sittplatsutnyttjandet i SL-trafiken är i runda tal 50 procent i högtrafik. En spårvagn (A34) tar 64 sittande. Men det ger ändå ca 30 spårvagnsresenärer mot ca 7 bilresenärer, vilket fortfarande är ett ett bra skäl till signalprioritering för kollektivtrafiken.
En enkel lösning är att bygga en biltunnel till och från strandvägen, den tunnel som idag mynnar bakom NK, borde i stället mynna på strandvägen, så skulle köerna i princip försvinna, och Spårvagnarna kunna få egna körfält.
Henrik Schütz skrev:En enkel lösning är att bygga en biltunnel till och från strandvägen, den tunnel som idag mynnar bakom NK, borde i stället mynna på strandvägen, så skulle köerna i princip försvinna, och Spårvagnarna kunna få egna körfält.
HS
Eller förbjuda okynneskörning i innerstan.
Henrik Schütz skrev:En enkel lösning är att bygga en biltunnel till och från strandvägen, den tunnel som idag mynnar bakom NK, borde i stället mynna på strandvägen, så skulle köerna i princip försvinna, och Spårvagnarna kunna få egna körfält.
HS
Eller förbjuda okynneskörning i innerstan.
Bra idé!
...
hur ser man om det är okynneskörning?
...
Men visst. Jag tror att fick man över - säg - 90 % av privatbilisterna till kollektivtrafiken så skulle den senare flyta på bra.
Om motsatsen antas, att 90 % av kollektivtrafikanterna skulle köra bil (1,2 pers/bil) så skulle det med största sannolikhet bli kaos.
Så finns ju (minst) ett tredje alternativ - men det brukar du tala dig varm för så det slipper jag.
Lösningen kan även vara att stänga infarterna mellan 06.00 och 12.00 då försvinner problemet. Det jag noterat som bilist ....en vecka kvar......är att när man kommer från Nybroplan in på Hamngatan såtror de flesta att det bara är ett körfäl för bilisterna (det högra ) Är bara att fåtal som kör det vänstra och då som om de tror att de kör i kollfil ..i full fart mao. Det är bara från övergångsstället vid Norrmalmstor det är det är kollfil mot Sergels torg. En annan fara är att det är förbjudet att svänga vänster för andra än bussar från Hamngatan ner på Kungsträdgårdsgatan när man kommer från Norrmalmstorg. Förut fick även taxi göra densvängen men inte längre och där tror jag vi kommer att plocka ett antal. Tror vi skall förstärka vagnarna med "krockplåtar" på höger fram.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Kan bara hålla med om allt som Stefan W säger!
Just det där körfältet från Nybroplan till övergångsstället vid Norrmalmstorg är det inte många som vet att dom får använda. Där händer det tyvärr att många kommer på det när dom kört halvvägs och kastar sig ut i det vänstra körfältet utan att kolla backspegel och döda vinkeln = obra.
Det är dock vanligare att man möter bilar där som tror att dom får köra där i riktning mot Nybroplan... minst lika obra inser dom själva när dom står näsa-mot-näsa med en spårvagn.
Även korsningen där det är förbjudet att svänga vänster är som sagt ett stort problem, jag har redan haft några nära-taxi-upplevelser där. Man känner sig inte så tuff som spårvagnsförare när man närmar sig den korsningen
Men ett av det värsta ställena vi har på spårväg city tycker jag är att åka in och ut (framförallt ut) från hållplats Kungsträdgården i båda riktningar, där kör man alltid i krypfart medans hjärtat slår i 500 och får flera gånger dagligen slita i farobromsen när folk ignorerar "röd gubbe" och springer rakt ut framför.
Reptilia skrev:Men ett av det värsta ställena vi har på spårväg city tycker jag är att åka in och ut (framförallt ut) från hållplats Kungsträdgården i båda riktningar, där kör man alltid i krypfart medans hjärtat slår i 500 och får flera gånger dagligen slita i farobromsen när folk ignorerar "röd gubbe" och springer rakt ut framför.
Vadå, man får ju gå mot rött?
Reptilia skrev:Men ett av det värsta ställena vi har på spårväg city tycker jag är att åka in och ut (framförallt ut) från hållplats Kungsträdgården i båda riktningar, där kör man alltid i krypfart medans hjärtat slår i 500 och får flera gånger dagligen slita i farobromsen när folk ignorerar "röd gubbe" och springer rakt ut framför.
Nej nej. Grön gubbe betyder Gå, Röd gubbe betyder Spring!... det vet väl alla
Nej nej. Grön gubbe betyder Gå, Röd gubbe betyder Spring!... det vet väl alla
Förlåt, det har du rätt i.
Springa brukar dom inte göra förens dom ser spårvagnen... dom flesta iaf. En del blir arga och hävdar att zebralagen gäller där...?
Zebralag+Spårvagn=...?
Zebralag+signalreglerat övergångsställe=...?
Jag konstaterade att spåret mot Nybroplan var blockerat vid Max-hörnan. Men det skall snart öppnas igen enligt uppgift i en annan tråd.
Även övergångsstället mellan Max och Zara / McDonald's var avstängt. Och skyltar strax över knähöjd talade om att man skulle gå annan väg. Därför var trafikljusen för fotgängare inpackade i svarta sopsäckar. (Eller annan svart plast.) Maximalt 3% av fotgängarna insåg att det nog INTE var lämpligt att korsa Hamngatan där. Och en stor andel av de som gjorde så ansåg att "zebralagen" gällde och gav buss- och taxibilar fula tecken! Övriga bilförare är inte lika framfusiga, trots att de har grönt.
Angående vänstersvängande trafik i den korsningen: Enligt skyltningen har bilar som kommer nerför backen från Regeringsgatan bara ett val i korsningen, och det är rakt fram. Ett problem är att skylten med påbjuden färdriktning sitter 8, 10 m. före korsningen. Finns nog ingen målad pil i gatan heller, tror jag? Och inte står det "BUSS" målat i gatan vid infarten till Kungsträdgårdsgatan heller, vad jag kan minnas nu. Alla bilar som ändå svänger i korsningen står då och blockerar en massa andra bilar och bussar. Detta måste minska kapaciteten rejält.
Cykelbanan vid Berzelii park är skyltad som cykelbana. Borde egentligen räcka, men det håller bara borta gångtrafikanterna i ungefär samma utsträckning som cyklister håller sig borta från vanliga trottoarer. En rejäl skylt som hänvisar in gångtrafikanterna i Berzelii park borde finnas vid Normalmstorg. (Heter gatan bort mot Berns Näckströmsgatan?) Vid Nybroplan behöver man nog sätta upp staket så att gångtrafikanter inte kommer ut på cykelbanan borta vd den plats där Hasse Alfredsson tidigare tittade upp ur marken. Kompletterat med en skylt som hänvisar in i parken. (Men har för mig att jag hört eller läst att gångvägen genom parken skall förändras.)
En orsak till att bilar mot Nybroplan kör i fel fil tror jag är refugen. Den står ungefär mitt i gatans bredd, mellan två filer i samma riktning, vilket inte är normalt. Det är lätt att den tolka det som om den skiljer de två körriktningarna åt.
Reptilia skrev:Springa brukar dom inte göra förens dom ser spårvagnen... dom flesta iaf. En del blir arga och hävdar att zebralagen gäller där...?
Zebralag+Spårvagn=...?
Zebralag+signalreglerat övergångsställe=...?
Eftersom Zebralagen inte gäller för spårvagnar, eller om nu spårvagnar nämns i den lagen så är i alla fall regler annorlunda för dem, så tror jag att problemen blir rejäla de gånger trafikljusen råkar vara ur funktion!
Hoppas att informationskampanjen blir lyckad. Men sådana brukar nog inte få så stort bestående genomslag som man kunde önska.