Klart det hade underlättat. men sån lyx ska vi inte ha. Låt det bli förseningar.Sven Blomberg skrev:Hade det varit någon skillnad om man byggt två spår ända till Segels Torg med en mittplattform emellan? Då hade man väl växelvis kunnat använda de båda spåren och inte behövt vänta på att avgående vagn lämnat hållplatsen.Stefan Widén skrev:Ja så är och under detta provisoriska läge vi befinner oss i framöver så får vi anpassa tätheten efter vändningarna. Norrmalmstorg kommer alltså fortsättningsvis användas för extravagnarna under pikar.
Det viktigaster nu är att man lär sig att med hög turtäthet så krävs det slingor.
Stefan
Linje 7:s tidtabell är klar...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Sven Blomberg skrev:Hade det varit någon skillnad om man byggt två spår ända till Segels Torg med en mittplattform emellan? Då hade man väl växelvis kunnat använda de båda spåren och inte behövt vänta på att avgående vagn lämnat hållplatsen.Stefan Widén skrev:Ja så är och under detta provisoriska läge vi befinner oss i framöver så får vi anpassa tätheten efter vändningarna. Norrmalmstorg kommer alltså fortsättningsvis användas för extravagnarna under pikar.
Det viktigaster nu är att man lär sig att med hög turtäthet så krävs det slingor.
Stefan
Självklart hade man fått bättre turtäthet med två spår men i de verkliga pikarna räcker inte ens det. Det vore kul om någon resediggare som vart och sett trafiken till och från ex Sansirostadion i Milano när det är fullsatt 70-80 tusen eller vad den tar. Har för mig att det finns 3 eller 4 avgångsspår i slingan utanför.
A34 är förhållandevis snabb att vända men det tar sin tid i alla fall. Vill inte dra igång en jätte diskussion om vändslingor här igen men som sagt..... Nu får vi fakta på tider.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Om jag inte missminner mig så har Hiroshima, vid JR-stationen, 4 säckspår, ett för varje linje som vänder där. Under lågtrafik var det konstant kö av minst 3 vagnar som väntade på att få komma in i säckarna och vid högtrafik var kön mycket lång.
Det fanns rörliga konduktörer på plattformarna som hade en vagn med växelkassa och biljetter som hela tiden jagade ikapp nyanlända vagnar. En ny förare väntade för att ta hand om vagnen för återfärden varvid den som körde in i säcken fick några minuters rast för att sedan ta vid nästa vagn som kom in.
Slinga är mycket effektivare.
-Per
Det fanns rörliga konduktörer på plattformarna som hade en vagn med växelkassa och biljetter som hela tiden jagade ikapp nyanlända vagnar. En ny förare väntade för att ta hand om vagnen för återfärden varvid den som körde in i säcken fick några minuters rast för att sedan ta vid nästa vagn som kom in.
Slinga är mycket effektivare.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Som vi alla vet rör det sig om en provisorisk lösning. Två spår med mittplattform hade naturligtvis varit bra, men säkerligen inte rymts på platsen, och slinga (runt fontänen) hade inte heller låtit sig göras inom given tidsrymd. Det här är nog den lösning som är möjlig under rådande omständigheter. Nu får vi bara hoppas att förlängningen blir tekniskt och ekonomiskt möjlig att genomföra inom en rimlig tid. Då behövs inte alla sura kommentarer om hur uselt det är.
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Och egentligen är ju tidtabellen lagd för 7,5-minuterstrafik som max, med den tekniska reserven räcker det väl till 6-minuterstrafik, vilket ju fungerar med vändningen. I annat fall handlar det väl om förstärkning, och då fungerar det väl utmärkt med att låta förstärkningsvagnen köra ett par minuter före ordinare och låta bägge komma in samtidigt till perrongen (brukar ju bli följden om en vagn går några minuter innan. Därmed kan ordinarie tur tomma ut till Djurgården och förstärkningsvagnen bli ordinare vagn som avgår direkt efter tomvagnen. Antalet vagnar räcker ju ändå inte till för att köra mer en några enstaka turer tätare än var 5:e minut och då kan man ju utnyttja den dubbla plattformslängden...En sådan lösning kräver kanske att man har någon trafikledare vid plattformen för att det hela ska fungera, och kanske att man improviserar lite...Det är ju inte heller hela världen om en spårvagn får vänta någon halvminut på att köra in till plattformen. Det en trafikledare i sådana fall kan hjälpa till med är ju att ge besked till vagnen efter, om den ska vänta, heller köra in till plattformen och tura om vagnen (med förarbyte).
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Vill bara kommentera kort att jag visst tror att en linje Ropsten - Skansen kan ha en fullgod funktion, åtminstone i rusningstrafik.
En förlängd linje 21 mellan Gåshaga och Ropsten kommer att bli mäkta populär i och med att många slipper omstigningen i Ropsten.
Samtidigt tillkommer resande från Norra Djurgårdsstaden som jag fortfarande inte har sett hur den ska trafikförsörjas.
Men, vi har ju en omfattande färjetrafik med trafikantströmmar som gör att den stackars bussföraren på linje 76 ibland får lämna kvar
passagerare, både vid Silja Line men också vid Tallink.
Det skulle då innebära att man kan styra om trafikantströmmarna till spårvägen och då hänvisa dem till Ropsten vilket då skulle göra
att alla resenärer som korsar Tegeluddsvägen dels slipper en farlig korsning och dels slipper den långa vandringen upp till Gärdet.
Då skulle linje 76 mer eller mindre bli överflödig samtidigt som stomilinje 1 (som ofta är gravt försenad) kan avkortas eller
degraderas till en vanlig busslinje.
Dock kan man ju tvista om linjen ska gå till Skansen eller Centralen eller varför inte Norrmalmstorg. Fördelen med Skansen-alternativet
är att förseningar borde kunna hämtas in då belastningen på Djurgården mot Ropsten är mindre än in mot staden. Samtidigt så... ja jag vet att
ni inte håller med men; trafikanter från Djurgården har då fler alternativ ifall linjen mot Centralen är överbelastad eller om det skulle ske
någon trafikstörning av något slag. Alternativa resvägar - jämnare belastning vid störningar.
En förlängd linje 21 mellan Gåshaga och Ropsten kommer att bli mäkta populär i och med att många slipper omstigningen i Ropsten.
Samtidigt tillkommer resande från Norra Djurgårdsstaden som jag fortfarande inte har sett hur den ska trafikförsörjas.
Men, vi har ju en omfattande färjetrafik med trafikantströmmar som gör att den stackars bussföraren på linje 76 ibland får lämna kvar
passagerare, både vid Silja Line men också vid Tallink.
Det skulle då innebära att man kan styra om trafikantströmmarna till spårvägen och då hänvisa dem till Ropsten vilket då skulle göra
att alla resenärer som korsar Tegeluddsvägen dels slipper en farlig korsning och dels slipper den långa vandringen upp till Gärdet.
Då skulle linje 76 mer eller mindre bli överflödig samtidigt som stomilinje 1 (som ofta är gravt försenad) kan avkortas eller
degraderas till en vanlig busslinje.
Dock kan man ju tvista om linjen ska gå till Skansen eller Centralen eller varför inte Norrmalmstorg. Fördelen med Skansen-alternativet
är att förseningar borde kunna hämtas in då belastningen på Djurgården mot Ropsten är mindre än in mot staden. Samtidigt så... ja jag vet att
ni inte håller med men; trafikanter från Djurgården har då fler alternativ ifall linjen mot Centralen är överbelastad eller om det skulle ske
någon trafikstörning av något slag. Alternativa resvägar - jämnare belastning vid störningar.
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök 

Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jag tror att en linje 21 Gåshaga-Centralen skulle bli mycket populär! Sen är väl linjer 7 Centralen-Waldemarsudde och 8 Hornsberg-Ropsten inte alltför orealistiska? Eller blir det lite för trångt med 3 linjer mellan Centralen och Djurgårdsbron?
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Nu vet vi ju inte hur trafiksituationen kommer se ut främst på Hamngatan med den nya utformningen, men vi som ritat på tidtabellen har kommit fram till at 30-minuters varvtid är för snålt på eftermiddagarna. Möjligtvis har vi fel, det vore ganska praktiskt... I vilket fall som helst blir tidtabellen väldigt svår att göra på mer än ett sätt, främst eftersom det inte på någon ändhållplats finns möjlighethet att ha "överlappande regleringstid". Vid Sergels torg måste vändningen vara minst 4 minuter (för att på ett bra sätt kunna hinna vända), men den ska helst inte överstiga 5,5 minuter (för att inte vara i vägen för nästa vändande vagn). Vid Waldemarsudde räcker plattformen bara till 1 vagn, och därför går det inte att riskera att två vagnar hamnar där samtidigt. Bl.a. därför kommer inte museivagnarna gå ner dit annat än i undantagsfall.spårlasse skrev:Och egentligen är ju tidtabellen lagd för 7,5-minuterstrafik som max, med den tekniska reserven räcker det väl till 6-minuterstrafik, vilket ju fungerar med vändningen. I annat fall handlar det väl om förstärkning, och då fungerar det väl utmärkt med att låta förstärkningsvagnen köra ett par minuter före ordinare och låta bägge komma in samtidigt till perrongen (brukar ju bli följden om en vagn går några minuter innan. Därmed kan ordinarie tur tomma ut till Djurgården och förstärkningsvagnen bli ordinare vagn som avgår direkt efter tomvagnen. Antalet vagnar räcker ju ändå inte till för att köra mer en några enstaka turer tätare än var 5:e minut och då kan man ju utnyttja den dubbla plattformslängden...En sådan lösning kräver kanske att man har någon trafikledare vid plattformen för att det hela ska fungera, och kanske att man improviserar lite...Det är ju inte heller hela världen om en spårvagn får vänta någon halvminut på att köra in till plattformen. Det en trafikledare i sådana fall kan hjälpa till med är ju att ge besked till vagnen efter, om den ska vänta, heller köra in till plattformen och tura om vagnen (med förarbyte).
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Även om spårvägen dras ut till Ropsten kommer väl fortfarande ett inte helt obetydligt resandeutbyte ske till buss och T-bana vid Ropsten från Lidingö? Varför inte behålla dagens linje 21, och komplettera med en ny linje AGA - Centralen?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Så ser det inte ut på Djurgårdslinjens "hemsida". Där står bara att Djurgårdslinjens vagnar inte går ner till Waldemarsudde annat än undantagsfall efter 17:30.Karsten skrev:Vid Waldemarsudde räcker plattformen bara till 1 vagn, och därför går det inte att riskera att två vagnar hamnar där samtidigt. Bl.a. därför kommer inte museivagnarna gå ner dit annat än i undantagsfall.
Medlem nr 266
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Vändslingan vid Waldemarsudde är problematisk och vändtiderna som ni beräknat är ju kort för innerstadstrafik med spårvagn (även om förstås även linjen är kort - vilket ju gör att man kan hålla ner tiden.) Att köra musievagnar till Waldemarsudde vid 7,5 minuterstrafik (eller tätare med 7:an) är nog inte lämpligt. Det kommer nog vara ett ännu större gissel längre fram när andra delar av banan öppnas. Att ha 4-5 minuters marginal där räcker ju med den korta sträcka som är nu, men när banan ska samsas med andra spårvagnar etc, blir det i minsta laget (även om Djurgårdslinjen kanske endast trafikeras från Centralen - vi vet ju inte heller vilka vändmöjligheter som kommer finnas där - om det kommer finnas plats för två bryggor). Så när 47 nu försvinner, är det nödvändigt att man bygger ett till spår där, så att man har två hållplatser att använda. Därmed kan man också bygga om den hållpats som finns för spårvagnen idag, vilken ju både är för smal och kort för att vara praktisk. Bilfilen bör då flyttas längst till vänster i färdriktningen (där spv hållplatsen är idag).Karsten skrev: Nu vet vi ju inte hur trafiksituationen kommer se ut främst på Hamngatan med den nya utformningen, men vi som ritat på tidtabellen har kommit fram till at 30-minuters varvtid är för snålt på eftermiddagarna. Möjligtvis har vi fel, det vore ganska praktiskt... I vilket fall som helst blir tidtabellen väldigt svår att göra på mer än ett sätt, främst eftersom det inte på någon ändhållplats finns möjlighethet att ha "överlappande regleringstid". Vid Sergels torg måste vändningen vara minst 4 minuter (för att på ett bra sätt kunna hinna vända), men den ska helst inte överstiga 5,5 minuter (för att inte vara i vägen för nästa vändande vagn). Vid Waldemarsudde räcker plattformen bara till 1 vagn, och därför går det inte att riskera att två vagnar hamnar där samtidigt. Bl.a. därför kommer inte museivagnarna gå ner dit annat än i undantagsfall.
Hamngatan är ett gissel, men det får väl väl visa sig när trafiken kommer igång om det behöver justeras. Kan ju vara bra kanske att på "pappret" ha något större marginal än vad som teoretiskt är optimalt. Bättre att spv får vänta 15 sekunder för infart till Sergels Torg, än att vändtiden blir för kort...
Edit: såg att det är för trångt att ha två spvhållplatser bredvid varandra. Vad man borde göra är att ha kvar den gamla hållplatsen för avstigning, behålla det gamla spåret, men ha en växel och ett sidospår efter hållplatsen, som går fram till där 47:ans buss stannar idag. Det är förstås inte helt optimalt med spårdragningen med tanke på biltrafiken, men den är ju ytterst begränsad där, så att det bör nog inte innebära något problem. På så sätt får man också en omkörningsmöjlighet ifall det uppstår störningar etc (bättre då kanske att även ha en växel före dagens spv hållplats och bara använda den som reserv?
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ja, precis! Jag tycker inte mina och SS hemsidas uppgifter motsäger varandra, eller vad menar du?Sven Blomberg skrev:Så ser det inte ut på Djurgårdslinjens "hemsida". Där står bara att Djurgårdslinjens vagnar inte går ner till Waldemarsudde annat än undantagsfall efter 17:30.Karsten skrev:Vid Waldemarsudde räcker plattformen bara till 1 vagn, och därför går det inte att riskera att två vagnar hamnar där samtidigt. Bl.a. därför kommer inte museivagnarna gå ner dit annat än i undantagsfall.
Efter 17:30 glesas trafiken ut till 10-minuterstrafik, och då finns det möjlighet att köra extratåg till Wau.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Denna övergivna terminal ser jag som ett föredöme när det gäller utforming!
Hela sajten rekommenderas, som superdiggabel!
http://www.columbia.edu/~brennan/abandoned/willb.html
HS
Hela sajten rekommenderas, som superdiggabel!
http://www.columbia.edu/~brennan/abandoned/willb.html
HS
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jag tolkar det annorlunda, efter 17:30 går de INTE ner till Wau annat än i undantagsfall. Det står ju enligt nedanstående:Karsten skrev:Ja, precis! Jag tycker inte mina och SS hemsidas uppgifter motsäger varandra, eller vad menar du?Sven Blomberg skrev:Så ser det inte ut på Djurgårdslinjens "hemsida". Där står bara att Djurgårdslinjens vagnar inte går ner till Waldemarsudde annat än undantagsfall efter 17:30.Karsten skrev:Vid Waldemarsudde räcker plattformen bara till 1 vagn, och därför går det inte att riskera att två vagnar hamnar där samtidigt. Bl.a. därför kommer inte museivagnarna gå ner dit annat än i undantagsfall.
Efter 17:30 glesas trafiken ut till 10-minuterstrafik, och då finns det möjlighet att köra extratåg till Wau.
Trafikeringstider
Turtätheten kan variera. Normalt går en spårvagn var 12:e minut. Extravagnar sätts in vid behov.
5 juli - 22 augusti alla dagar 10.36 - 19
28 augusti - 26 september lördag, sön- och helgdagar 10.36 - 19
2 oktober - 19 december lördag, sön- och helgdagar 10.36 - 17
Anm. Efter kl 17.30 endast till och från Skansen.
(med reservation för ändringar
Detta tolkar jag som att de normalt går ner till Wau.
Medlem nr 266
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Observera att det kan ändras den 23 augusti.
Observera II att skilj på Djurgårdslinjne, lnjje 7N vars hemsida är http://www.sparvagssallskapet.se/djurgardslinjen/, samt Spårväg city, linje 7 som har hemsidan http://www.ss.se
Observera II att skilj på Djurgårdslinjne, lnjje 7N vars hemsida är http://www.sparvagssallskapet.se/djurgardslinjen/, samt Spårväg city, linje 7 som har hemsidan http://www.ss.se
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ja, den där informationen gäller fram till 23 augusti. Efter 23 augusti kommer det bli som jag skrev.Sven Blomberg skrev: Jag tolkar det annorlunda, efter 17:30 går de INTE ner till Wau annat än i undantagsfall. Det står ju enligt nedanstående:
Trafikeringstider
Turtätheten kan variera. Normalt går en spårvagn var 12:e minut. Extravagnar sätts in vid behov.
5 juli - 22 augusti alla dagar 10.36 - 19
28 augusti - 26 september lördag, sön- och helgdagar 10.36 - 19
2 oktober - 19 december lördag, sön- och helgdagar 10.36 - 17
Anm. Efter kl 17.30 endast till och från Skansen.
(med reservation för ändringar
Detta tolkar jag som att de normalt går ner till Wau.
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Enligt http://sl.se/PageFiles/328/tidtabell_linje_7.pdf kommer ju spårvagnen gå till WAU till midnatt.
Professionell tyckare
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Om du anser att 23:12 är midnatt så. Då avgår sista turen från Wau.Kantorn skrev:Enligt http://sl.se/PageFiles/328/tidtabell_linje_7.pdf kommer ju spårvagnen gå till WAU till midnatt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Museivagnarna på linje 7N går sträckan Norrmalmstorg-Waldemarsudde kl 10.30 – ca 17.30. Efter 17,30 vänder vagnrna vid Skansen till dess att trafiken är slut för dagen, sommartid ca kl 18 (söndag), 19 (vardag) eller 22 (allsångstisdag).
Körning till Waldemarsudde kommer att fortsätta att gälla tills vidare på lördagar och söndagar, vilket vi bedömer kommer att fungera eftersom regleringstiderna för linje 7 Spårväg City ligger vid Sergels tog. Det kommer alltså normalt att finnas en lucka vid Waldemarsudde på ca sex minuter som ger utrymme för de museala vagnarna att fortsätta att vända där.
Skulle det visa sig att vagnarna hindrar varandra finns beredskap att ändra linje 7N så att den vänder vid Skansen. Första tillfälle för utvärdering av detta bli lördagen den 28 aug.
Körning till Waldemarsudde kommer att fortsätta att gälla tills vidare på lördagar och söndagar, vilket vi bedömer kommer att fungera eftersom regleringstiderna för linje 7 Spårväg City ligger vid Sergels tog. Det kommer alltså normalt att finnas en lucka vid Waldemarsudde på ca sex minuter som ger utrymme för de museala vagnarna att fortsätta att vända där.
Skulle det visa sig att vagnarna hindrar varandra finns beredskap att ändra linje 7N så att den vänder vid Skansen. Första tillfälle för utvärdering av detta bli lördagen den 28 aug.
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Tack Thomas. Hur solklart som helst!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark