Amen!Thomas Lange skrev:Patrick skrev:Svar på frågan varför det står "S" och inte "L" tror jag beror på att "L" står för Lokalbanor, dvs alla linjer som heter något på "bana", t ex Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Men Spårvagn City har inte namn som slutar på "bana" och därför har den beteckningen "S" för spårvagn, Notera dock att detta är min tolkning av SL:s förkortningar.
SL har infört ett nytt trafikslag i och med Spårväg City, nämligen spårväg, därav S som beteckning.
Den externa opinionen kan sägas ha tagit hem en arbetsseger i förhållande till den tidigare dominerande iställningen hos SL, nämligen att spårvägar inte fanns. För att bevisa sin tes kallade man bolagets spårvägar för lokalbanor.
Nu är det mitt intryck att SL känner stor stolthet för sin nya spårväg och kommer att göra allt för att invigningen och premiären ska bli en hejdundrande succé. Detta bäddar för fler spårvägsprojekt nästa mandatperiod, oavsett valutgången.
Linje 7:s tidtabell är klar...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Vi får väl då hoppas att SL är konsekvent och ändrar på nästa upplaga av sin karta så att även Tvärbanan och Nockebybanan får benämningen "S" eftersom dom ju bevisligen är spårvagnara.Thomas Lange skrev:Patrick skrev:Svar på frågan varför det står "S" och inte "L" tror jag beror på att "L" står för Lokalbanor, dvs alla linjer som heter något på "bana", t ex Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Men Spårvagn City har inte namn som slutar på "bana" och därför har den beteckningen "S" för spårvagn, Notera dock att detta är min tolkning av SL:s förkortningar.
SL har infört ett nytt trafikslag i och med Spårväg City, nämligen spårväg, därav S som beteckning.
Den externa opinionen kan sägas ha tagit hem en arbetsseger i förhållande till den tidigare dominerande iställningen hos SL, nämligen att spårvägar inte fanns. För att bevisa sin tes kallade man bolagets spårvägar för lokalbanor.
Nu är det mitt intryck att SL känner stor stolthet för sin nya spårväg och kommer att göra allt för att invigningen och premiären ska bli en hejdundrande succé. Detta bäddar för fler spårvägsprojekt nästa mandatperiod, oavsett valutgången.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
bruse skrev:Amen!Thomas Lange skrev:Patrick skrev:Svar på frågan varför det står "S" och inte "L" tror jag beror på att "L" står för Lokalbanor, dvs alla linjer som heter något på "bana", t ex Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Men Spårvagn City har inte namn som slutar på "bana" och därför har den beteckningen "S" för spårvagn, Notera dock att detta är min tolkning av SL:s förkortningar.
SL har infört ett nytt trafikslag i och med Spårväg City, nämligen spårväg, därav S som beteckning.
Den externa opinionen kan sägas ha tagit hem en arbetsseger i förhållande till den tidigare dominerande iställningen hos SL, nämligen att spårvägar inte fanns. För att bevisa sin tes kallade man bolagets spårvägar för lokalbanor.
Nu är det mitt intryck att SL känner stor stolthet för sin nya spårväg och kommer att göra allt för att invigningen och premiären ska bli en hejdundrande succé. Detta bäddar för fler spårvägsprojekt nästa mandatperiod, oavsett valutgången.
OK vad vill du ska ske för att du ska bli nöjd med Politikerna och SLs arbete? Är det inte bra att det på det senaste halvåret skett storverk som ingen kunde tro skulle hända om inte spv C startats upp? Visst finns det massor att göra men man måste ge sig tåls lite.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Eh.. vad vill du jag ska skriva för att du ska bli nöjd?Stefan Widén skrev: OK vad vill du ska ske för att du ska bli nöjd med Politikerna och SLs arbete? Är det inte bra att det på det senaste halvåret skett storverk som ingen kunde tro skulle hända om inte spv C startats upp? Visst finns det massor att göra men man måste ge sig tåls lite.
Stefan
Stefan
http://sv.wikipedia.org/wiki/AmenOrdet är ett utrop eller uttryck som återfinns i både Koranen och Bibeln. Det används inom judendomen, kristendomen och islam. Ordets ungefärliga översättning är "sannerligen", "trovärdigt" och "låt det så ske".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jaså? Så Spårväg City-spårvagnarna ska, när hela sträckan är klar, åka ut och vända vid Waldemarsudde på sin väg mellan Kungsholmen och Ropsten?bruse skrev:Nej, en ny linje var svaret Henrik Schütz gav.20581000184197 skrev:Så linje 7 (med nya vagnar) kommer att ha två grenar 2014: Kungsholmen - Ropsten och Kungsholmen - Waldemarsudde? Medan museitrafiken går Centralen - Waldemarsudde?Henrik Schütz skrev:För att svara på ursprungsfrågan. Linje 7 kommer att trafikera Waldemarsudde med nya vagnar även när förlängningen är byggd, en ny linje kommer att gå från öster till väster med delvis övelappande sträckning (mellan djurgårdsbron och trakten väster om centralen)
HS
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
I detta skede är det väl inte klart exakt hur det slutgiltiga trafikuppläget blir, men det handlar nog snarare om att det blir 2 (eller ännu fler) linjer på banan. Förlänger man exempelvis till Gåshaga, kommer det säkerligen bli en linjevariant på sträckan Hornsberg-Gåshaga. Detta kommer dock inte räcka för kapaciteten öster om Djurgårdsbron, varvid ytterligare någon linjevariant säkert behövs som trafikerar till AGA, eller Ropsten. Till detta kommer då Djurgårdslinjen som då alternativt utgår från Centralen till Waldemarsudde, eller kanske hela vägen från Hornsberg (om antalet resande blir stort). Museitrafiken kommer fortsätta att endast trafikera från Normalmstorg, detta främst då det inte (som det ser ut) kommer att bli någon vändslinga vid Centralen. Men någon direktförbindelse från Ropsten till Waldemarsudde kommer nog med största sannolikhet inte att skapas, utan tanken är ju att de spårvagnar som går Hornsberg-Gåshaga inte trafikerar Waldemarsudde, utan fortsätter Strandvägen vid Djurgårdsbron.20581000184197 skrev:
Jaså? Så Spårväg City-spårvagnarna ska, när hela sträckan är klar, åka ut och vända vid Waldemarsudde på sin väg mellan Kungsholmen och Ropsten?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jag sätter en slant på följande linjeupplägg:
7 Hornsberg-Waldemarsudde
7E Centralen-Skansen
(7N Norrmalmstorg-Waldemarsudde)
8 Ropsten-Hornsberg
9 Ropsten-Skansen
21 Gåshaga-Centalen
Detta antyder en riktigt hyfsad turtäthet på sträckan Centralen-Djurgårdsbron
Någpn däremot?
7 Hornsberg-Waldemarsudde
7E Centralen-Skansen
(7N Norrmalmstorg-Waldemarsudde)
8 Ropsten-Hornsberg
9 Ropsten-Skansen
21 Gåshaga-Centalen
Detta antyder en riktigt hyfsad turtäthet på sträckan Centralen-Djurgårdsbron
Någpn däremot?
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jag skulle vilja säga såhär - som en icke troligare, möjligen lika trolig, lösningThomas Lange skrev:Jag sätter en slant på följande linjeupplägg:
7 Hornsberg-Waldemarsudde
7E Centralen-Skansen
(7N Norrmalmstorg-Waldemarsudde)
8 Ropsten-Hornsberg
9 Ropsten-Skansen
21 Gåshaga-Centalen
Detta antyder en riktigt hyfsad turtäthet på sträckan Centralen-Djurgårdsbron
Någpn däremot?
7 Hornsberg - Skansen
7C Centralen - Waldemarsudde
(Lågtrafiktid: enbart 7 Hornsberg - Waldemarsudde)
7N Norrmalmstorg-Waldemarsudde
(8 Ropsten - Hornsberg (endast högtrafik))
9 Ropsten - Skansen (endast lågtrafik)
21 Gåshaga - Centralen
Anm:
Jag har medvetet ändrat om 7 och 7E (som bytt namn till 7C). Ett marginellt byte, jag vet, men det gör det enklare att köra längre - och otympligare - tåg till Hornsberg utan att behöva köra dem uppför Waldemarsudde-backen. (Oakhill, va?)
Nåväl, det kanske är onödigt.
Men en linje som går genomgående Ropsten - Kungsholmen, behövs det verkligen? Möjligen i högtrafik...
Ropsten - Skansen tror jag på, men bara lågtrafik. All lågtrafik - mellan högtrafikerna, kvällar och helger. Jag tror att passagerarna dagtid inte sällan kommer att bestå av dagis- eller skolbarn som ska åka till museer eller Skansen.
Men som sagt, jag antog bara utmaningen. Troligen har du rätt.
Professionell tyckare
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Dessvärre går det inte att utläsa på vilka minuttal den säsongsvisa 10-minuters kvällstrafiken körs. En släng av MTR-sjuka?
/Ted

/Ted
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ropsten - Skansen? Nä det tror jag inte på annat än som extratrafik vid (mycket) stora evenemang...Thomas Lange skrev:Jag sätter en slant på följande linjeupplägg:
7 Hornsberg-Waldemarsudde
7E Centralen-Skansen
(7N Norrmalmstorg-Waldemarsudde)
8 Ropsten-Hornsberg
9 Ropsten-Skansen
21 Gåshaga-Centalen
Detta antyder en riktigt hyfsad turtäthet på sträckan Centralen-Djurgårdsbron
Någpn däremot?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Vad sägs om att en gång för alla lösa biltrafiken och parkeringsproblemen för Djurgården genom att ordna parkering någonstans på sträckan Djurgårdsbron Värtan och erbjuda p-biljett och spårvagnsresa med min linje 9 Ropsten-Skansen?
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ingen dum idé!Thomas Lange skrev:Vad sägs om att en gång för alla lösa biltrafiken och parkeringsproblemen för Djurgården genom att ordna parkering någonstans på sträckan Djurgårdsbron Värtan och erbjuda p-biljett och spårvagnsresa med min linje 9 Ropsten-Skansen?
Fast med tvåriktningsvagnar (som vi ju ska ha eller hur?) och en strategisk övergångsväxel kanske man inte behöver köra ända ut till Ropsten? Lite beroende på var parkeringen hamnar förstås...
Fast nu kom jag på att parkeringen kanske ska ligga just vid Ropsten? Då kan den användas som infartsparkering på vardagarna... och jag vet ett kännt arkitektkontor som har ritningar klara till en sådan anläggning - det var aktuellt första gången det skulle införas biltullar i Stockholm - det som sen rann ut i sanden och därmed blev det inget av alla de infartsparkeringar som skulle byggas!
Kombinerade biljetter för parkering och resa med SS har ju förekommit tidigare, en liten sidofråga är om de fanns kvar ända in i SL-tiden?
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
En väldigt bra idé, särskilt om den trafikeras av SS vagnar som då får en stark trafikintäkt som ersättare för gamla 7'an.Thomas Lange skrev:Vad sägs om att en gång för alla lösa biltrafiken och parkeringsproblemen för Djurgården genom att ordna parkering någonstans på sträckan Djurgårdsbron Värtan och erbjuda p-biljett och spårvagnsresa med min linje 9 Ropsten-Skansen?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
TKO skrev:Ingen dum idé!Thomas Lange skrev:Vad sägs om att en gång för alla lösa biltrafiken och parkeringsproblemen för Djurgården genom att ordna parkering någonstans på sträckan Djurgårdsbron Värtan och erbjuda p-biljett och spårvagnsresa med min linje 9 Ropsten-Skansen?
Fast med tvåriktningsvagnar (som vi ju ska ha eller hur?) och en strategisk övergångsväxel kanske man inte behöver köra ända ut till Ropsten? Lite beroende på var parkeringen hamnar förstås...
Fast nu kom jag på att parkeringen kanske ska ligga just vid Ropsten? Då kan den användas som infartsparkering på vardagarna... och jag vet ett kännt arkitektkontor som har ritningar klara till en sådan anläggning - det var aktuellt första gången det skulle införas biltullar i Stockholm - det som sen rann ut i sanden och därmed blev det inget av alla de infartsparkeringar som skulle byggas!
Kombinerade biljetter för parkering och resa med SS har ju förekommit tidigare, en liten sidofråga är om de fanns kvar ända in i SL-tiden?
/Thomas


Ja nu måste jag ju bara kommentera Tvåriktnings och övergångsväxlar.
Under den korta tid som vi kört provtrafiks å kan vi konstatera att det som kommer att bli en svår nöt att knäcka är just vändningen vid Sergelstorg. Nu är den förvisso bara med ett spår och därmed extra känslig men när vi kommer ner på tät trafik under 5 min så är vändningar det som kinkar. Vi har ju diskuterat det förut så det räcker men som sagt nu får vi ytterligare konkret fakta. Helt klart är att om man byggt en slinga runt fontänen och lyxat till det med förbigångsspår vid hållplatsen hade vi kunnat komma ner på 1-2 min trafik utan stockningar.
Vi har som sagt bara kört provtrafik och det är möjligt att det kommer att bli bättre när alla prioriteringssystem mm är i drift.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Jag tror man ska passa sej för tätare trafik än 5 minuter om man bara har ett vändspår. Ja redan det är egentligen för tätt.Stefan Widén skrev:TKO skrev:Ingen dum idé!Thomas Lange skrev:Vad sägs om att en gång för alla lösa biltrafiken och parkeringsproblemen för Djurgården genom att ordna parkering någonstans på sträckan Djurgårdsbron Värtan och erbjuda p-biljett och spårvagnsresa med min linje 9 Ropsten-Skansen?
Fast med tvåriktningsvagnar (som vi ju ska ha eller hur?) och en strategisk övergångsväxel kanske man inte behöver köra ända ut till Ropsten? Lite beroende på var parkeringen hamnar förstås...
Fast nu kom jag på att parkeringen kanske ska ligga just vid Ropsten? Då kan den användas som infartsparkering på vardagarna... och jag vet ett kännt arkitektkontor som har ritningar klara till en sådan anläggning - det var aktuellt första gången det skulle införas biltullar i Stockholm - det som sen rann ut i sanden och därmed blev det inget av alla de infartsparkeringar som skulle byggas!
Kombinerade biljetter för parkering och resa med SS har ju förekommit tidigare, en liten sidofråga är om de fanns kvar ända in i SL-tiden?
/Thomas
![]()
![]()
Ja nu måste jag ju bara kommentera Tvåriktnings och övergångsväxlar.
Under den korta tid som vi kört provtrafiks å kan vi konstatera att det som kommer att bli en svår nöt att knäcka är just vändningen vid Sergelstorg. Nu är den förvisso bara med ett spår och därmed extra känslig men när vi kommer ner på tät trafik under 5 min så är vändningar det som kinkar. Vi har ju diskuterat det förut så det räcker men som sagt nu får vi ytterligare konkret fakta. Helt klart är att om man byggt en slinga runt fontänen och lyxat till det med förbigångsspår vid hållplatsen hade vi kunnat komma ner på 1-2 min trafik utan stockningar.
Vi har som sagt bara kört provtrafik och det är möjligt att det kommer att bli bättre när alla prioriteringssystem mm är i drift.
Stefan
Med slingor går det naturligvis lättare att vända - men bara där det finns slingor! Om du förstår hur jag menar...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ja så är och under detta provisoriska läge vi befinner oss i framöver så får vi anpassa tätheten efter vändningarna. Norrmalmstorg kommer alltså fortsättningsvis användas för extravagnarna under pikar.
Det viktigaster nu är att man lär sig att med hög turtäthet så krävs det slingor.
Stefan
Det viktigaster nu är att man lär sig att med hög turtäthet så krävs det slingor.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Intressant. Jag kommer att tänka på linje 4/6 i Budapest. Innan vagnbytet körde de väl med 30-45-sekunderstrafik när det var som mest. Utan slingor…
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Ni får vid högtrafik bemanna vagnarna med personal som har dubbla behörigheter. När föraren stannar vagnen vid Sergels torg har konduktören redan satt sig tillrätta i sluthytten redo att aktivera den för färden i motsatt riktning som ny förare (och den tidigare föraren blir förstås konduktör). Tiden mellan stopp och start tar då aldrig längre tid än vad trafikantutbytet tar. Föraren slipper stressmomentet att snabbt ta sig förbi alla resenärer som är i rörelse. Omväxling i arbetet förnöjer (sägs det). Så förutsatt att prioriteringen i korsningen fungerar har ni 2-minuterstrafik som i en liten ask.Stefan Widén skrev:Ja nu måste jag ju bara kommentera Tvåriktnings och övergångsväxlar.
Under den korta tid som vi kört provtrafiks å kan vi konstatera att det som kommer att bli en svår nöt att knäcka är just vändningen vid Sergelstorg. Nu är den förvisso bara med ett spår och därmed extra känslig men när vi kommer ner på tät trafik under 5 min så är vändningar det som kinkar. Vi har ju diskuterat det förut så det räcker men som sagt nu får vi ytterligare konkret fakta. Helt klart är att om man byggt en slinga runt fontänen och lyxat till det med förbigångsspår vid hållplatsen hade vi kunnat komma ner på 1-2 min trafik utan stockningar.
Vi har som sagt bara kört provtrafik och det är möjligt att det kommer att bli bättre när alla prioriteringssystem mm är i drift.
Stefan

- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Hans Wibacke skrev:Ni får vid högtrafik bemanna vagnarna med personal som har dubbla behörigheter. När föraren stannar vagnen vid Sergels torg har konduktören redan satt sig tillrätta i sluthytten redo att aktivera den för färden i motsatt riktning som ny förare (och den tidigare föraren blir förstås konduktör). Tiden mellan stopp och start tar då aldrig längre tid än vad trafikantutbytet tar. Föraren slipper stressmomentet att snabbt ta sig förbi alla resenärer som är i rörelse. Omväxling i arbetet förnöjer (sägs det). Så förutsatt att prioriteringen i korsningen fungerar har ni 2-minuterstrafik som i en liten ask.Stefan Widén skrev:Ja nu måste jag ju bara kommentera Tvåriktnings och övergångsväxlar.
Under den korta tid som vi kört provtrafiks å kan vi konstatera att det som kommer att bli en svår nöt att knäcka är just vändningen vid Sergelstorg. Nu är den förvisso bara med ett spår och därmed extra känslig men när vi kommer ner på tät trafik under 5 min så är vändningar det som kinkar. Vi har ju diskuterat det förut så det räcker men som sagt nu får vi ytterligare konkret fakta. Helt klart är att om man byggt en slinga runt fontänen och lyxat till det med förbigångsspår vid hållplatsen hade vi kunnat komma ner på 1-2 min trafik utan stockningar.
Vi har som sagt bara kört provtrafik och det är möjligt att det kommer att bli bättre när alla prioriteringssystem mm är i drift.
Stefan
Ja det vore en dröm att ha dubbel bemanning i det avseendet. Jag tror att det kanske blir dött lopp mellan pass.utväxlignen och för föraren att byta ände. Så visst finns det chans på snabba vändingar. Lite hänger det på att alla förare blir lite varma i kläderna. Som sagt vi får se hur det funkar när allt är intrimmat.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7:s tidtabell är klar...
Hade det varit någon skillnad om man byggt två spår ända till Segels Torg med en mittplattform emellan? Då hade man väl växelvis kunnat använda de båda spåren och inte behövt vänta på att avgående vagn lämnat hållplatsen.Stefan Widén skrev:Ja så är och under detta provisoriska läge vi befinner oss i framöver så får vi anpassa tätheten efter vändningarna. Norrmalmstorg kommer alltså fortsättningsvis användas för extravagnarna under pikar.
Det viktigaster nu är att man lär sig att med hög turtäthet så krävs det slingor.
Stefan
Medlem nr 266