Vad åka i Prag

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Vad åka i Prag

Inlägg av bruse »

Vi sak till Prag om två veckor. Vad bör en diggare inte missa? Har sett att det finns ett museum, och ett museitåg som utgår från vagnhallen där museet ligger.

Några linjer som är extra diggabla?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Vad åka i Prag

Inlägg av august »

bruse skrev:Vad bör en diggare inte missa?
Grand Union-korsningarna! Det finns tre i Prag. Klart diggabelt.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 4&t=h&z=13
lelleme

Inlägg av lelleme »

bruse skrev:Vad bör en diggare inte missa?
Området runt Malostranské námesti (stadsdelen Malá Strana) -> Malostranská, där linje 12, 20, 22 och 23 går på enkelspår i en "tunnel" under ett hus, medan bilar kör i en parallelltunnel. Från Malostranská går serpentinvägen med linjerna 18, 20, 22 och 23 upp på höjden vid slottsområdet. På denna serpentinlinje går också museispårvägen på linje 91 från vagnhallen/vozovna Stresovice till Výstaviste.

Men se upp! Museispårvägen lär bara gå på lördagar, sön- och helgdagar. http://www.dpp.cz/en/nostalgic-tram-line-no-91

Sedan håller jag med August om Grand Union-korsningarna, där jag håller Palackého námesti på högra sidan av floden Vltava, vid bron Palackého most som främst, beroende på sitt läge.

Färdbevis för kollektivtrafiken köper du redan på flygplatsen (om du nu kommer den vägen). Där finns en kiosk på varje plan av "inomhustorget" (med röda skyltar). Gäller redan på bussarna från flygplatsen till tunnelbanan. Ombord på fordonen går det inte att köpa färdbevis.

Hälsningar
LENNART
Senast redigerad av lelleme den torsdag 05 augusti 2010 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tack!

Tänkte köpa tredagarskort. Gäller dom alltså på bussen från flyget till Metron?
lelleme

Inlägg av lelleme »

bruse skrev:Tänkte köpa tredagarskort. Gäller dom alltså på bussen från flyget till Metron?
Ja, ett-dygns, tre-dygns och fem-dygnskort gäller redan på bussen från flygplatsen. Suveränt!

Och Du, glöm inte att dricka lite öl för mig, när du nu är där!

Hälsningar
LENNART
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lovar att dricka åt dig.

Vilken buss går från flyget, vilken metrostation hamnar jag på och var hittar jag bussen på flygplatsen?
lelleme

Inlägg av lelleme »

bruse skrev:Vilken buss går från flyget, vilken metrostation hamnar jag på och var hittar jag bussen på flygplatsen?
Bussarna står utanför flygplatsbyggnaden, först finns taxistationen närmast byggnaden och på nästa refug kommer bussarna.

Jag har bara använt mig av linje 100 och den stannar till höger om övergångsstället över refugerna (hållplatsläget längst fram). Linje 100 går från flygplatsen till tunnelbanelinje B (gul linje) vid Zlicín. Den går väldigt snabbt, har endast ett par hållplatser inom flygplatsområdet och går sedan non-stop på motorvägen till tunnelbanan. Restid cirka 10 minuter. Men håll i dig, de kör som... . En buss var femtonde minut på vardargar, trettio minuters intervall på lördag och söndag.

En annan linje (119) stannar också till höger om övergångsstället på refug två (hållplatsläge II). Den går till den gröna tunnelbanelinjen A vid Dejvická. Den lär ta lite längre tid, ungefär 30-35 minuter, p g a många hållplatsstopp.

Det finns också en flygbusslinje (AE) som går in till staden, men där gäller inte färdbeviset. Den kostar 30 CZK och tar cirka 40 minuter.

Hälsningar
LENNART
Senast redigerad av lelleme den torsdag 05 augusti 2010 21:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tack Lennart, då har vi och göra.

Såg att spårvägsmuseet och museilinjen bara kör/har öppet på lördagen.
Skriv svar