Hej!
Finns det några planer på att ansluta museumstrikken till bybanen?
Finns det några åsikter åt ena eller andra hållet om detta?
Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:07, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
Når det gjelder forlengelsen av veterantrikklinjen, så er det nylig ferdigstilt en del nytt spor til denne, men etter det jeg veit mangler den nye delen kjøreledning.
Når jeg var i Bergen for noen år siden, så pratet man om en kobling mellom bybanen og veterantrikkelinjen, og også kjøring av den eneste gjenværende orginale Bergenstrikken under åpningen, vogn 10 (Falkenried/UEG 1897) men jeg tror de slo det fra seg, 113 år gammel teknikk bygget for 500-550 volt er ikke helt forenlig med moderne 750 volts anlegg med tilbakemating av bremsestrøm hvor da spenningen i kjøretråden kan komme opp i 900-950 volt
Når jeg var i Bergen for noen år siden, så pratet man om en kobling mellom bybanen og veterantrikkelinjen, og også kjøring av den eneste gjenværende orginale Bergenstrikken under åpningen, vogn 10 (Falkenried/UEG 1897) men jeg tror de slo det fra seg, 113 år gammel teknikk bygget for 500-550 volt er ikke helt forenlig med moderne 750 volts anlegg med tilbakemating av bremsestrøm hvor da spenningen i kjøretråden kan komme opp i 900-950 volt
Re: Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
Det har seg slik at vi i Bergen det siste året har arbeidet hardt for å få åpnet Bybanen, byens nye sporvei og på sett og vis er gamle linje 1 gjenopprettet. Underveis i denne prosessen har mange av de aktive fra museumssporveien funnet veien inn i Bybanen der de har profesjonalisert hobbyen, deriblant undertegnede. I Norge er vi ikke så forferdelig mange med kompetanse for sporvei og miljøet er lite. Dette forklarer likevel ikke helt den langsomme progresjonen til museumssporveien og dens status i dag. Her følger ytterligere noen faktorer:
Museumssporveiens konsesjon tillater kun kjøring i åpningstiden til Bergens Tekniske Museum, som for tiden er stengt for oppussing. Byggherren er Bergen Kommune som endelig har tatt ansvar for bygget og investerer et millionbeløp i brannsikring, elektriske anlegg, tak, og til en viss grad utstilling. Arbeidet er ikke ventet ferdig i år pga. langsom bevilgningstakt og omfattende arbeider, men det går fremover.
Det mangler kontaktledning over Nygårdshøyden fra Olav Ryes vei til Hulen, der sporet er ferdig lagt. Det er dessverre ikke bare å slenge kobberet opp i luften da vi også trenger noen stolper å henge den i, de koster penger og må fundamenteres. Økonomien jobbes det aktivt med, vi har et sponsorforum som jobber mot næringslivet for å få de nødvendige beløp på plass. Vi har også et fokus mot trikkelinje 3s 100-års jubileum i 2011 som må feires - en passelig presang er gjenåpning til Studentsenteret men vi sikter såklart mot Teateret og ønsker å få ferdig en plan mot dette målet innen 2011.
Hva gjenstår så for å ferdigstille linjen til Teateret? Vi har alt vi trenger av rette skinner på lager men mangler to kurver som antakelig må bestilles fra Oslo eller annetsteds. Flere kontaktledningsmaster må på plass og gaten graves opp, her kan vi få velvilje av entrepenører men fortsatt mangler en vesentlig komponent - noen må legge sporet. Pr. dags dato er det ikke mange av oss som kan sveise skinner og gjøre denne jobben, noe som blant annet forklarer progresjonen de siste årene. Vi har derfor et ønske om å profesjonalisere sporbyggingen og få dette gjennomført i en "éngang" av entrepenør - for å gjøre dette trengs penger. Den viktigste innsatsen Bergens Elektriske Sporveis stab og styre gjør i år skjer derfor bak kulissene - vi jobber med å skaffe penger helt enkelt. Bybanen vil etter mitt syn gi oss et positivt puff på sikt men vi kan ikke tillate oss å vente på dette men må være proaktive.
Om noen år kan det bli på tale å snakke om tilknytning av museumssporveien til Bybanens nett, det er klart en kul greie å få til men akkurat i øyeblikket er det feil fokus. Det finnes også planer om en trikkelinje til Nordnes og kanskje over Torget, men igjen kommer det tilbake til én ting: Penger. Vi kan ikke planlegge sånne forlengelser før strekningen til Teateret er ferdig, det får komme senere. Ting tar tid dessverre, eller som et lokalt bryggeri sier: "Lagret lengst, verdt å vente på"
Mvh Jimmy Schmincke
styreleder BES
Museumssporveiens konsesjon tillater kun kjøring i åpningstiden til Bergens Tekniske Museum, som for tiden er stengt for oppussing. Byggherren er Bergen Kommune som endelig har tatt ansvar for bygget og investerer et millionbeløp i brannsikring, elektriske anlegg, tak, og til en viss grad utstilling. Arbeidet er ikke ventet ferdig i år pga. langsom bevilgningstakt og omfattende arbeider, men det går fremover.
Det mangler kontaktledning over Nygårdshøyden fra Olav Ryes vei til Hulen, der sporet er ferdig lagt. Det er dessverre ikke bare å slenge kobberet opp i luften da vi også trenger noen stolper å henge den i, de koster penger og må fundamenteres. Økonomien jobbes det aktivt med, vi har et sponsorforum som jobber mot næringslivet for å få de nødvendige beløp på plass. Vi har også et fokus mot trikkelinje 3s 100-års jubileum i 2011 som må feires - en passelig presang er gjenåpning til Studentsenteret men vi sikter såklart mot Teateret og ønsker å få ferdig en plan mot dette målet innen 2011.
Hva gjenstår så for å ferdigstille linjen til Teateret? Vi har alt vi trenger av rette skinner på lager men mangler to kurver som antakelig må bestilles fra Oslo eller annetsteds. Flere kontaktledningsmaster må på plass og gaten graves opp, her kan vi få velvilje av entrepenører men fortsatt mangler en vesentlig komponent - noen må legge sporet. Pr. dags dato er det ikke mange av oss som kan sveise skinner og gjøre denne jobben, noe som blant annet forklarer progresjonen de siste årene. Vi har derfor et ønske om å profesjonalisere sporbyggingen og få dette gjennomført i en "éngang" av entrepenør - for å gjøre dette trengs penger. Den viktigste innsatsen Bergens Elektriske Sporveis stab og styre gjør i år skjer derfor bak kulissene - vi jobber med å skaffe penger helt enkelt. Bybanen vil etter mitt syn gi oss et positivt puff på sikt men vi kan ikke tillate oss å vente på dette men må være proaktive.
Om noen år kan det bli på tale å snakke om tilknytning av museumssporveien til Bybanens nett, det er klart en kul greie å få til men akkurat i øyeblikket er det feil fokus. Det finnes også planer om en trikkelinje til Nordnes og kanskje over Torget, men igjen kommer det tilbake til én ting: Penger. Vi kan ikke planlegge sånne forlengelser før strekningen til Teateret er ferdig, det får komme senere. Ting tar tid dessverre, eller som et lokalt bryggeri sier: "Lagret lengst, verdt å vente på"
Mvh Jimmy Schmincke
styreleder BES
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:07, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bergen, museumstrikken v.s. bybanen?
Norge har god råd ja visst, men det synes ikke så godt verken i gatene ellers på kollektivtransporten. Faktum er at vi salter ned det meste av pengene våre med tanke på fremtiden mens vi ikke tenker så mye på nåtiden, derfor har vi ennå ikke noen skikkelig stamvei langs kysten f.eks., for ikke å snakke om det tragiske jernbanenettet. Personlig er jeg litt bekymret for hva som vil skje med infrastrukturen vår om 40-50 år når det blir mindre svart gull og gass å pumpe opp, det får jeg nok oppleve så jeg krysser fingrene.
Kollektivtrafikken i Bergensområdet har fulgt det typiske mønsteret etter at privatbilismen gjorde sitt inntog. Den ble en salderingspost der penger til alt mulig annet ble hentet fra bl.a. bussdriften i byen, typisk gikk sykehusene med xx millioner i "underskudd" som så ble hentet inn igjen ved å redusere skole- og kollektivbudsjettene året etter. Dermed kom man inn i en ond sirkel med redusert tilbud, økte billettpriser, og i det hele tatt. Etter at det kommunale sporveisselskapet Bergen Sporvei hadde spart inn alt de kunne og effektivisert på en forbilledlig måte var det ikke mer å hente der, så styresmaktene privatiserte det i håp om å spare mer og evt. selge aksjer.
Som man kanskje kan tenke seg står ikke kulturbudsjettene så mye bedre enn kollektivtrafikken, midler må søkes både her og der og man er svært avhengig av goodwill fra enkeltpersoner. Uten å nevne navn har vi fått god drahjelp fra diverse kommunale ledere og private entrepenører som utfører tjenester og legger til rette, eksempelvis har vi ikke måttet bekoste asfaltering de siste årene. Vi i BES har gjort en forundersøkelse på hva det kan komme til å koste å få lagt hele museumssporveien i én operasjon med entrepenørs hjelp, det er snakk om et beskjedent millionbeløp. Kommunen er informert om dette og tar stilling til det, samtidig som vi jobber mot det private.
Bergens Tekniske Museum lider også, de har aldri blitt tilgodesett med den offisielle statusen "museum" av kommunen. Det bunner i en gammel strid om bygningsmassen, trikkehallen skulle rives og tomten bebygges med leiligheter. Så rykket en gjeng tullinger med trikker og dampveivalser inn og fikk bygget fredet av riksantikvaren så noen følte seg tråkket på tærne. I norske kommunale administrasjoner og for så vidt politisk glemmer man ikke slikt.... I dag ser det ut til at BTM er i ferd med å våkne av dvalen hva angår forholdet til kommunen, det ser ut til å komme noen driftsmidler seilende etter hvert.
40-års regelen for nye sporveier er grei å ha i bakhodet, før man kan gjøre noe nytt må de gamle beslutningstakerne enten ligge seks fot under eller være demente på sykehjem. For politikere er mennesker, og mennesker har stolthet...
Jimmy
Kollektivtrafikken i Bergensområdet har fulgt det typiske mønsteret etter at privatbilismen gjorde sitt inntog. Den ble en salderingspost der penger til alt mulig annet ble hentet fra bl.a. bussdriften i byen, typisk gikk sykehusene med xx millioner i "underskudd" som så ble hentet inn igjen ved å redusere skole- og kollektivbudsjettene året etter. Dermed kom man inn i en ond sirkel med redusert tilbud, økte billettpriser, og i det hele tatt. Etter at det kommunale sporveisselskapet Bergen Sporvei hadde spart inn alt de kunne og effektivisert på en forbilledlig måte var det ikke mer å hente der, så styresmaktene privatiserte det i håp om å spare mer og evt. selge aksjer.
Som man kanskje kan tenke seg står ikke kulturbudsjettene så mye bedre enn kollektivtrafikken, midler må søkes både her og der og man er svært avhengig av goodwill fra enkeltpersoner. Uten å nevne navn har vi fått god drahjelp fra diverse kommunale ledere og private entrepenører som utfører tjenester og legger til rette, eksempelvis har vi ikke måttet bekoste asfaltering de siste årene. Vi i BES har gjort en forundersøkelse på hva det kan komme til å koste å få lagt hele museumssporveien i én operasjon med entrepenørs hjelp, det er snakk om et beskjedent millionbeløp. Kommunen er informert om dette og tar stilling til det, samtidig som vi jobber mot det private.
Bergens Tekniske Museum lider også, de har aldri blitt tilgodesett med den offisielle statusen "museum" av kommunen. Det bunner i en gammel strid om bygningsmassen, trikkehallen skulle rives og tomten bebygges med leiligheter. Så rykket en gjeng tullinger med trikker og dampveivalser inn og fikk bygget fredet av riksantikvaren så noen følte seg tråkket på tærne. I norske kommunale administrasjoner og for så vidt politisk glemmer man ikke slikt.... I dag ser det ut til at BTM er i ferd med å våkne av dvalen hva angår forholdet til kommunen, det ser ut til å komme noen driftsmidler seilende etter hvert.
40-års regelen for nye sporveier er grei å ha i bakhodet, før man kan gjøre noe nytt må de gamle beslutningstakerne enten ligge seks fot under eller være demente på sykehjem. For politikere er mennesker, og mennesker har stolthet...
Jimmy