Säg din mening om spåren på Södra Älvstranden.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vilet alternativ föredrar du?

Omröstningen slutade onsdag 10 december 2003 10:56

1
4
25%
2
11
69%
3
1
6%
 
Antal röster: 16

Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Säg din mening om spåren på Södra Älvstranden.

Inlägg av Q »

Nu får Göteborgare "rösta" om hur spårvägen på södra älvstranden ska se ut. Stadsbyggnadskontoret lägger upp de olika alternativen på websidan "Vårt göteborg" så att de intresserade får tycka till om hur spåren ska dras.

V.g. missbruka inte möjligheten genom att skriva dumheter om tunnelbana i Gbg eller något annat tjafs. Detta är i högsta graden seriöst. Spårväg kommer att byggas på platsen, det som ska beslutas är hur spåren ska gå.

Ovan lade jag upp en egen omröstning, den har abara alternativen från Stadsbyggnad, så rösta där med...


Vårt Göteborg
, med omröstningen

Stadsbyggnad Göteborg, för den intresserade

//Q
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jag inbillar mig att alternativ ett, alltså att följa badhusgatan hela vägen, är det alternativ som får bäst avknoppning. Då man har hus på båda sidor om spåret.

En spårväg längs kajen är väl vackert och fint och säkert bra på många sätt. Den enda egentliga fördelen är att man kan knyta hpl Rosenlund på Älvsnabben och Älvsnabbare till spårvägen på ett bra sätt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Finns det någon uppenbar anledning till att P-arken finns kvar i alternativ 2a och 2b? Först trodde jag att man bara i godtyckligt alternativ ville redovisa hur omgivningen påverkas av P-arken, men får mer känslan av att den faktiskt är en del av alt. 2. Kan det bero på att spårvägen blir 15 miljoner billigare med alt. 1 och således frigör pengar till underjordiska garage?

Annars är det en mycket knixig fråga. Gillar tanken på en bilfri Skeppsbro. Det talas om att spårvägen ger en barriäreffekt. Jag skulle vilja säga tvärtom. Med biltrafik i klass med Västra Hamngatan är det snarare bilgatorna som utgör en barriär. Två-tre minuter mellan spårvagnarna och några bussar därtill är en mindre barriär.

Det enda alternativ som går bort är 2b. Fyra filer trafik på Skeppsbron är vad vi vill ha bort från dagens Skeppsbro. Hade varit intressant om man hade öppnat mer för möjligheten att ha biltrafik i spåren. Det handlar ju inte om några enorma mängder bilar och på flera ställen i stan går det alldeles utmärkt.

Jag upplever biltrafiksituationen i 2a som mest logisk och den skapar bra liv i Stora Badhusgatan, som med mindre biltrafik kan bli lite öde. Trafikflödet med Stora Badhusgatan som matar ut mot vattnet är bra. I väster blir det inte lite knöligt men förhoppningsvis förbättras läget om Rosenlundsverket rivs.

Grundtanken med ettan är inte tokig. Men jag tror mer på ett rent tvärtom-alternativ till 2a. Dvs. dubbelriktad biltrafik i Skeppsbron och ren spårvägstrafik i Stora Badhusgatan. I dagens etta, med östlig trafik i Stora Badhusgatan och enkelriktade tvärgator med access norrifrån, blir trafikflödet klart omständligt. Det är ju viktigt att ha i åtanke vilka som ska köra bil här. Genomfartstrafiken Rosenlund-Skeppsbroplatsen kommer inte att vara omfattande, utan många bilister har adresser inom området som mål. Därför tycker jag en smidig åtkomst till tvärgatorna från alla håll är viktig. Även trean faller lite på detta, men jag är ändå lite förtjust i denna. Den har en del fina fördelar i hållplatslägena. En central hållplats vid Esperantoplatsen och en vattennära vid Stenpiren tycker jag är optimalt.

Svårt beslut alltså, så jag väntar med omröstningen tills diskussionen gått några varv här i Forum.


/Michael
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Re: Säg din mening om spåren på Södra Älvstranden.

Inlägg av Reimersholme71 »

Q skrev:Spårväg kommer att byggas på platsen, det som ska beslutas är hur spåren ska gå.
TonyM skrev:...man kan knyta hpl Rosenlund på Älvsnabben och Älvsnabbare till spårvägen på ett bra sätt.
Alternativ 2, utan tvekan. Bort med bilarna! Jag skulle gärna se en förlängning av Götatunneln så att bilarna försvinner från kajen och Oskarsgatan ända från Lilla Bommen bort till Klippan! :wink:

Apropå Spårvagn på Skeppsbron: Någon som vet hur det går med spåren från Götaälvbron förbi Operan och Packhuset, Operalänken? Blir den verklighet också? Skulle ju behövas för att avlasta Drottningtorget och Brunnsparken en aning... Har dom inte planer på att gräva fram kanalen på Östra hamngatans norra del också? Då lär Operalänken behövas ännu mer, väl? (Bäst att vi tar det snacket i en ny tråd: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=24220)

Martin
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Säg din mening om spåren på Södra Älvstranden.

Inlägg av Anders Norén »

Reimersholme71 skrev:Alternativ 2, utan tvekan. Bort med bilarna! Jag skulle gärna se en förlängning av Götatunneln så att bilarna försvinner från kajen och Oskarsgatan ända från Lilla Bommen bort till Klippan! :wink:
Ngt ur spår:

Av utformningen av Järntorgsmotet, trafikplatsen vid västra tunneländen, att döma så är det inget som hindrar att tunneln förlängs någon gång i framtiden. Förmodligen har man valt en utformning som inte omöjliggör en framtida förlängning.

Anders
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Säg din mening om spåren på Södra Älvstranden.

Inlägg av Mr. Burns »

Reimersholme71 skrev:Jag skulle gärna se en förlängning av Götatunneln så att bilarna försvinner från kajen och Oskarsgatan ända från Lilla Bommen bort till Klippan! :wink:
En tunnel som inte lär ha någon betydelse innan Stena lämnar kajerna. Hoppas det sker inom detta sekel.
Skriv svar