SL, informationen och jag

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b

SL, informationen och jag

Inlägg av micke b »

För att försöka minska mitt gnällande och eftersom dörrarna redan är inslagna så ska jag bara nämna att jag noterat att det blev lite fel i redigeringen av den engelska versionen av Go08-meddelandet på ljusskyltarna. "And" passar bättre än "och" på engelska, och "approxemately" är bara ungefär rätt. Men det är ju bra att de försöker tänka på turisterna, även om det blir lite pinsamt! Och det stod rätt på de tryckta oranga lapparna!

Vidare, gott folk! Eller hitta något i ovanstående att anmärka på... ;-)
Användarens profilbild
micke b

Re: SL, informationen och jag

Inlägg av micke b »

I väntan på att jag flippar helt och startar en blogg i ämnet så fortsätter jag i denna tråden.

Just nu står det en informationsskylt i biljetthallen i Skarpnäck. Det står om att tågen kan måsta gå långsammare eftersom man sänker spåret vid norrgående plattform.

De lyckades med väldigt många tveksamheter på bara några ord. Hade den varit handtuschad av spärrvakten hade det väl varit en sak, men detta är en tryckt orange affisch. Plattformar går ingenstans, det har vi redan pratat om i någon tråd, precis som att PlattFormsDel inte är fritt utbytbar mot plattform bara för att riktar sig mot resenärer, utan om något måste bli spår.

Sen är ju frågan hur de tänkte med 'norr', gjorde de stationen imaginärt genomgående eller tänkte de på norrspår och gick vilse när de skulle göra det förståeligt? Inte hjälper det någon som läser den skylten iaf, härikring är de flesta tunneltåg man ser norrgående. Eller så menar de verkligen hela plattformen med "plattform" och har noterat att alla tåg går norrut. Då är vädersträcket bara irrelevant; i väntan på att en södergående plattform passerar...

Det man kunde gjort är ju att berätta att man sänker spår (utan närmare specifikation) för få tågets golv i nivå med plattformen, för att underlätta för alla som har svårt att gå. Och nämna att tågen tyvärr kommer åka iväg lite långsammare under de dagar detta pågår.

De verkar iaf ha lyckats med sänkningen -sparkade i kanten när jag gick av.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Håller med dig - en ganska intetsägande skylt måste jag säga - det hade räcka att man skrev att "pga arbeten på spårområdet kan viss olägenhet uppstå" eller liknande.

Att tågen går långsamt gör dom ju även när inget arbete pågår - krypkörning när man anländer till Skarpnäck och ingen direkt hög hastighet när man lämnar den samma. Vad som är söder- resp norrplattformsdel säger inget till trafikanterna eftersom båda plattformsdelarna används för både ingående och avgående tåg som dessutom båda kommer och går åt samma håll.

Förstår inte varför - i sin iver att ge information - man ska krångla till det!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Råkade komma till Huddinge Station samtidigt som första polispatrullen tidigare ikväll. Inte mer om det, men i scrolltexten på iaf tvärbanan; ett utropstecken efter 'stopp i trafiken mellan Flemmingsberg(sic) och Stuvsta pga olyckshändelse!' känns väldigt fel.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Avkortade busslinjer pga Tjejmilen; det är ingen skillnad på vilka sträckor som dras in i respektive riktning, så varför presentera informationen minst dubbelt så krångligt som det kunde gjorts?

mvh /Kaknästorbet
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Att tågen går långsamt gör dom ju även när inget arbete pågår - krypkörning när man anländer till Skarpnäck och ingen direkt hög hastighet när man lämnar den samma.
Krypkörningen vid ankomst gäller väl bara från en bit in på plattformen? Jag vill minnas att jag brukade passera plattformsänden i cirka 35 km/h med lätt broms och sikta på 10 km/h strax före 2-vagnsmärket. En hastighetsnedsättning till 20 km/h borde förstås inte upplevas som någon särskilt stor förändring av en genomsnittlig passagerare. Men vid avgång från stationen borde det märkas. Vid start från plattformsdel 1 (rakspåret) tror jag att man fick börvärde 70 tämligen omgående, från plattformsdel 2 var det 60 km/h genom växlarna. Minns jag fel eller har man ändrat något?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.
Professionell tyckare
tutf

Inlägg av tutf »

daniel_s skrev:
Krypkörningen vid ankomst gäller väl bara från en bit in på plattformen? Jag vill minnas att jag brukade passera plattformsänden i cirka 35 km/h med lätt broms och sikta på 10 km/h strax före 2-vagnsmärket. En hastighetsnedsättning till 20 km/h borde förstås inte upplevas som någon särskilt stor förändring av en genomsnittlig passagerare. Men vid avgång från stationen borde det märkas. Vid start från plattformsdel 1 (rakspåret) tror jag att man fick börvärde 70 tämligen omgående, från plattformsdel 2 var det 60 km/h genom växlarna. Minns jag fel eller har man ändrat något?

Du minns alldeles rätt :-)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.
Det är ett elände när de sätter folk att kommunicera med allmänheten, som inte ens besitter grundläggande kunskaper i svenska språket.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:
Det är ett elände när de sätter folk att kommunicera med allmänheten, som inte ens besitter grundläggande kunskaper i svenska språket.
Jepp. :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev: Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.
Amen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Kantorn skrev:
För att komplicera diskussionen har vi situationen när det är stopp i trafiken bara åt ett håll.

Detta händer ofta i tunnelbanan när det är strul. Oftast beror detta stopp på ett vagnfel. Då fortsätter trafiken åt andra hållet och man väljer nästan alltid att låta alla tåg fortsätta i stället for att vända vissa innan stoppet (som har två skäl - dels att det skall finnas tåg i den stoppade färdriktningen för de bortom stoppet, dels för att inte tömma den ändan av linjen på tåg fullständigt). Då gäller det att förkalra detta rätt vilket inte är lätt. Sedan upplever man på plats att folk antingen inte lyssnar på hela budskapet ("Det är stopp i trafiken... [hörselförmågan försvinner]) eller inte förstår hur trafiken delvis kan fungera vid trafikeringsstrul.

Dessutom - om de varit med om ett stopp på en bana (tex röd) så måste man förklara att på grön banan fungerar allt utmärkt.

Däremot kan man i spärrar önska bättre informationsstöd (tyst och på papper/skärm) där man dels ser status på hela tunnelbanan men även övrig spårtrafik (gärna grafiskt), dels ser hela aktuella trafikdygnets historik. Det senare för att man ofta får frågan om ett stopp för flera timmar sedan fortfarande håller i sig (då man själv inte jobbade och avlöste kollegan inget sagt).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Idag var det ersättningstrafik på tvärbanan.

Hade jag ingen aning om, brukar ha koll på sådant. Men efterkontroll visade att det stod på näst senaste SL-sidan, så det är väl bara jag. Har trott att de orangemärkta hållplatsskyltarna var för the big one, när de ska bygga om Mårtensdal mm.

Börjar bra med att föraren ropar ut att den aldrig kört linjen, (ifall det skulle tvekas någonstans) men att det nog skulle gå bra.
Bortsett från ett ärevarv i en rondell var det väl inga konstigheter, men det tog ändå tio minuter extra så jag missade pendeln.

På väg tillbaka trodde jag att jag skulle hitta hållplatsen vid Årstaberg ute vid stora vägen precis som på andra hållet, men efter frenetiskt ha letat efter orangea skyltar och sen följt en buss ute från korsningen in på busstorget tills den den stannade så fick jag reda på att det här var en avstigningshållplats. Det var samma förare igen som nu var betydligt kaxigare men ändå lät mig åka med trots att jag inte förstod den självklara.

Jag blev tvungen att åka en vända till till Huddinge, då kunde jag notera att det var det här jag skulle sett:
Bild
Vita kopierade A4 kan vara Ernesto Guerra som vill något. Eller trafikledningen. HPL C, jaha ja.

På väg tillbaka den andra gången noterar jag skrollskyltarna i gångtunneln, 'Ersättningsbussarna går från Årstabergsvägen, ej från busstorget!'. Haha, tänker jag, mig kan ni inte lura, jag kan det här nu. Och njuter av att se andras varianter att angripa frågan 'var går bussen ifrån?' (De som satte sig vid tvärbanans hållplatser ska vi inte ens prata om).

Men nog blir jag lurad iallafall, den här liraren skiter i busstorget och bromsar in en bit upp på svärdlångsvägen. Och så får hela skocken springa.

Han har också avskaffat det här med avstigningshållplatser som de andra varit så noga med. Och vad är poängen, hållplatsupphållet vid Gullmarsplan och Årstaberg ska ta dubbelt så lång tid, och folk ska få gå så långt som bara möjligt från tåget? Det är ju inte så att bussen vänder och föraren ska ha rast...

Hoppas de får något bra gjort iallafall, jag såg inget banarbete.

Måste åka imorgon också, undrar vad de hittat på då...
gek
Kontakt:

Ersättningstrafik tvärbanan

Inlägg av gek »

det stod på näst senaste SL-sidan
information har dessutom visats på tvärbanans plattformsljusskyltar senaste veckan, inklusive upplysning att resan kan ta längre tid än vanligt. Blev lite extra roligt häromdagen när tidsprediktionsfunktionen fått solsting och visade uppgifter i stil med "22 Alvik 383 min" och "22 Sickla udde 365 min".

Trots god förberedelstid tycks de som sköter ersättningsbusstrafiken inte ha lyckats med informationen. Bussarna skyltas omväxlande med linjenummer 950 och med den bättre varianten "ersätter tvärbanan". Att man inte kan bestämma sig för var hållplatsen skall ligga vid Årstaberg är ganska irriterande eftersom det handlar om en viktig knutpunkt. När bussen på väg mot Gullmarsplan stannar först strax före Årstavägen blir det väldigt långt avstånd till pendeltågsstationen och busstationen. Och eftersom hållplatsstolpe saknas (i varje fall där den buss jag åkte stannade) blir arrangemanget värdelöst för påstigande passagerare.

Det är också förvirrande att vissa bussar kör via Valla torg, andra via Årsta torg - dock utan att stanna där. Och vilken väg bussen går (Årsta torg/Valla torg) skyltas inte på bussen och ropas heller inte ut. De automatiska informationsskyltarna i bussarna visar namnen på de normala spårvägshållplatserna (förutom att Slakthuset visas istället för Globen och Sjövikstorget istället för Årstadal). Dock visas även namnen på hållplatser där busshållplats saknas och bussen inte stannar (t ex Årstafältet). Trots att passagerare ville stiga av vid Valla torg och Årstafältet gavs ingen information om att bussen inte tänkte stanna. Det borde ha varit enkelt att stanna vid Årsta torg istället för Valla torg när bussen går norra vägen. Eftersom skyltarna inne i bussarna dessutom nästan konsekvent saknade synkronisering med verkligheten blev det väldigt förvirrande. Hade nog varit bättre att automatiken stängts av och föraren ropat ut hållplatserna, samt informerat i sti med "denna buss går via Årsta torg och stannar inte vid Valla torg och Årstafätet".
jag såg inget banarbete.
Nej det tycks vara ytterst lite arbete på banan, vid Årstafältets vägövergång pågick dock något. Man borde utan vidare ha kunnat trafikera sträckan Sickla udde - Gullmarsplan med spårvagn, precis som vid tunnelarbetena mellan Årstaberg och Årstadal för några månader sedan. Förmodligen hade spårvagnstrafik varit möjlig även Gullmarsplan - Valla torg. Men det kanske blir fler arbeten som kommer igång i dag.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Nej, idag skulle vagnarna börja gå vid 11 igen, så det är väl färdigjobbat nu.

Hitintills har bussarna åkt samma väg för mig (Ner till valla och sen en sväng upp över årsta)
De flesta förarna har varit väldigt förlåtande ("säg till var jag ska stanna") och plockat upp folk både här och där, tex på 160s hållplats väldigt långt från tvärbanan.

Extravinst till den som kan säga vad en grön buss skyltad "74D ersätter pendeltåg" kan användas till.
Skriv svar