Vidare, gott folk! Eller hitta något i ovanstående att anmärka på...

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Krypkörningen vid ankomst gäller väl bara från en bit in på plattformen? Jag vill minnas att jag brukade passera plattformsänden i cirka 35 km/h med lätt broms och sikta på 10 km/h strax före 2-vagnsmärket. En hastighetsnedsättning till 20 km/h borde förstås inte upplevas som någon särskilt stor förändring av en genomsnittlig passagerare. Men vid avgång från stationen borde det märkas. Vid start från plattformsdel 1 (rakspåret) tror jag att man fick börvärde 70 tämligen omgående, från plattformsdel 2 var det 60 km/h genom växlarna. Minns jag fel eller har man ändrat något?Patrick skrev:Att tågen går långsamt gör dom ju även när inget arbete pågår - krypkörning när man anländer till Skarpnäck och ingen direkt hög hastighet när man lämnar den samma.
Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
daniel_s skrev:
Krypkörningen vid ankomst gäller väl bara från en bit in på plattformen? Jag vill minnas att jag brukade passera plattformsänden i cirka 35 km/h med lätt broms och sikta på 10 km/h strax före 2-vagnsmärket. En hastighetsnedsättning till 20 km/h borde förstås inte upplevas som någon särskilt stor förändring av en genomsnittlig passagerare. Men vid avgång från stationen borde det märkas. Vid start från plattformsdel 1 (rakspåret) tror jag att man fick börvärde 70 tämligen omgående, från plattformsdel 2 var det 60 km/h genom växlarna. Minns jag fel eller har man ändrat något?
Det är ett elände när de sätter folk att kommunicera med allmänheten, som inte ens besitter grundläggande kunskaper i svenska språket.Kantorn skrev:Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
Jepp.bruse skrev:Det är ett elände när de sätter folk att kommunicera med allmänheten, som inte ens besitter grundläggande kunskaper i svenska språket.Kantorn skrev:Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
Amen.Kantorn skrev: Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.
För att komplicera diskussionen har vi situationen när det är stopp i trafiken bara åt ett håll.Kantorn skrev:Det är ju detta vanliga dilemma - folk kan inte skilja mellan "från - till" och "mellan - och". Hade det stått "Trafiken från Västerhaninge till Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss" hade det möjligen varit omständigt, men icke desto mindre rätt. Däremot dessa fruktansvärda bastarder man ser i bland: (obs bara exempel) "Mellan Odenplan till Hötorget" eller "Mellan Odenplan - Hötorget" (vilka betyder samma sak). Däremot att helt stryka alla mellan, och, från och till och skriva typ "Trafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn är inställd och ersatt med buss" är ett rätt smidigt sätt att komma undan alla problem.kildor skrev:Ett vanligt liknande exempel för pendeltågen: "Trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, och omvänt, är inställd och ersatt med buss". Jag har aldrig förstått varför man ska behöva lägga till "och omvänt" till en annars tydlig och klar mening.
information har dessutom visats på tvärbanans plattformsljusskyltar senaste veckan, inklusive upplysning att resan kan ta längre tid än vanligt. Blev lite extra roligt häromdagen när tidsprediktionsfunktionen fått solsting och visade uppgifter i stil med "22 Alvik 383 min" och "22 Sickla udde 365 min".det stod på näst senaste SL-sidan
Nej det tycks vara ytterst lite arbete på banan, vid Årstafältets vägövergång pågick dock något. Man borde utan vidare ha kunnat trafikera sträckan Sickla udde - Gullmarsplan med spårvagn, precis som vid tunnelarbetena mellan Årstaberg och Årstadal för några månader sedan. Förmodligen hade spårvagnstrafik varit möjlig även Gullmarsplan - Valla torg. Men det kanske blir fler arbeten som kommer igång i dag.jag såg inget banarbete.