Spårvagnstyper
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Spårvagnstyper
Hej,
Jag har inte hängt med vad gäller spårvagnstyper i Stockholm. Kan någon förklara vad de olika beteckningarna står för:
A32 Nuvarande Tvärbanevagn ?
A33 ?
A34 ?
A35 Framtida Tvärbanevagn ?
Vilken/vilka är tänkt att trafikera Saltsjöbanan, Lidingöbanan resp Cityspårvägen?
Finns det bilder/ritningar på resp vagn?
// Kjell
Jag har inte hängt med vad gäller spårvagnstyper i Stockholm. Kan någon förklara vad de olika beteckningarna står för:
A32 Nuvarande Tvärbanevagn ?
A33 ?
A34 ?
A35 Framtida Tvärbanevagn ?
Vilken/vilka är tänkt att trafikera Saltsjöbanan, Lidingöbanan resp Cityspårvägen?
Finns det bilder/ritningar på resp vagn?
// Kjell
Re: Spårvagnstyper
Läs mer i Vagnhallen:
A32: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=275
A33: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... .php?id=51
A34: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... hp?id=1033
A32: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=275
A33: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... .php?id=51
A34: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... hp?id=1033
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag har hört talas om att A35 eventuellt är reserverat för Spårväg Citys nya vagnar när de levereras. Nån som vet?
A35 är tänkt som ny vagn för Tvärbanan när den är utbyggd norröver (Sth-Sumpan-Solna).
Ge spårtrafik företräde!
- Thomas Lange
Således:
A32 nuvarande vagn för Tvärbanan, ev framtida vagn för Saltsjöbanan ifall denna konverteras till "snabbspårväg". Ska man köra 4-vagnar i tågen lär samtliga A32 behövas
A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen
A34 Inlänad vagntyp för provisorisk trafikering av Spårväg City, etapp 1 2010-2014/15
A35 Ny vagntyp för Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan med egenskaper att den också kan köras i innerstaden (vilket A32 är mindre lämplig till)
A36 Framtida vagn för Spårväg city (och kanske Lidingöbanan) ifall det vinnande konsortiet erbjuder en vagntyp som inte är A35
Det här är min bedömning av läget utifrån tillgängliga fakta, men det kan som vanligt vara fel ...
A32 nuvarande vagn för Tvärbanan, ev framtida vagn för Saltsjöbanan ifall denna konverteras till "snabbspårväg". Ska man köra 4-vagnar i tågen lär samtliga A32 behövas
A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen
A34 Inlänad vagntyp för provisorisk trafikering av Spårväg City, etapp 1 2010-2014/15
A35 Ny vagntyp för Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan med egenskaper att den också kan köras i innerstaden (vilket A32 är mindre lämplig till)
A36 Framtida vagn för Spårväg city (och kanske Lidingöbanan) ifall det vinnande konsortiet erbjuder en vagntyp som inte är A35
Det här är min bedömning av läget utifrån tillgängliga fakta, men det kan som vanligt vara fel ...
Ju förr dess bättre.
- BaardB
- Kontakt:
A33 - ombygd HøkaThomas Lange skrev:A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen

A51 - Enda mere ombygd høkaBaardB skrev:A33 - ombygd HøkaThomas Lange skrev:A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen

-
Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
I så fall borde även M23B och M23C vara liktydigt med M25 och M29, eller varför inte A24/B24 och A30/B30.AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
Och jag skulle vara förvånad om man inte kan dra flera liknande paralleller mellan olika Cx-vagnar.
/T
Med reservation för tyckfel.
- Thomas Lange
700 och 210 är inte av samma vagntyp, även om de har många karossdelar och kompomnenter lika. 210 är en kraftigt ombyggd och moderniserad Høka-vagn. Det finns säkert någon av våra norska vänner som kan kan berätta mer om denna serie som väl omfattade tio vagnar och som fick ny beteckning även hos Oslo Sporveier.AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
Stockholmsmustangerna A25, A26 och A27 var snarlika till utseendet men var inte desto mindre tre olika vagntyper
Senast redigerad av Thomas Lange den fredag 23 juli 2010 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
-
Då förstår jag! Jag trodde att vagn 210 och vagn 700 var av samma typ innan de kom till Stockholm.
-
Har man inte gett upp ideerna om A32 på Saltsjöbanan än? Visst, 4xA32 lär lösa kapacitetsproblem. Men:Thomas Lange skrev:Således:
1. 4 x A32 = 116m tåg
2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Bantekniker
Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniskeThomas Lange skrev:700 och 210 är inte av samma vagntyp, även om de har många karossdelar och kompomnenter lika. 210 är en kraftigt ombyggd och moderniserad Høka-vagn. Det finns säkert någon av våra norska vänner som kan kan berätta mer om denna serie som väl omfattade tio vagnar och som fick ny beteckning även hos Oslo Sporveier.AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
Stockholmsmustangerna A25, A26 och A27 var snarlika till utseendet men var inte desto mindre tre olika vagntyper
Vogn 210, som tidligere var HØKA 232, som ble kraftig modernisert på begynnelsen av 90 tallet, vognen fikk da sin kontrollerutrustning fra Hägglund byttet ut med chopperstyring fra AEG, vognen fikk også statisk omformer, i tilegg til kraftig ombygget front, fra fordørene og bakover er vognkassa relativt orginal, vognen har også Hägglund boggier med samme motorer som A31 og A33
Jag skulle vilja säga så här: Det är större likheter mellan A31 och A33 när det gäller den elektriska funktionen. Räknat i kg metall har A33 däremot mer gemensamt med A51. Djurgårdslinjens A31 kommer ur den första serien göteborgsmustanger, som inte är lika lik MBO som senare tillverkade vagnar. Bl a är boggierna och banmotorerna olika.Andy skrev:Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniske
Hehe, det jeg mente med det tekniske var kontrollerutrustningen, kompressor, omformer og boggier med motorer!daniel_s skrev:Jag skulle vilja säga så här: Det är större likheter mellan A31 och A33 när det gäller den elektriska funktionen. Räknat i kg metall har A33 däremot mer gemensamt med A51. Djurgårdslinjens A31 kommer ur den första serien göteborgsmustanger, som inte är lika lik MBO som senare tillverkade vagnar.Andy skrev:Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniske
Jeg veit selvsagt at de ikke er helt like
A51\SM83 veier 16,9 tonn
M23\A31 veier 13,05 tonn
SM53\A33 veier også 16,9 tonn
Så A51 og A33 er like tunge
Jo, jag förstår det. Men boggierna med motorer är som sagt annorlunda på A31, så de likheter som återstår gäller mest hjälpsystemen. Årtiondenas ombyggnader har dock medfört att vagnarna även där skiljer sig åt rätt mycket, men man kommer faktiskt fortfarande rätt långt med ett MBO-schema om man felsöker en göteborgareAndy skrev:Hehe, det jeg mente med det tekniske var kontrollerutrustningen, kompressor, omformer og boggier med motorer!

Skillnaden i vagnvikt känns för övrigt rätt tydlig när man kör vagnarna, M23 är ystrare som enkelvagn och påtagligt slirningsbenägen vid släpvagnsdragning!
-
Thomas ger uttryck för en missuppfattning, inte i något SL-dokument (som t.ex. detta) ges uttryck för att man skulle kunna köra A32 i fyrvagnståg. Själva frågan om Saltis har vi diskuterat ingående, senast i denna tråd, men det kanske du inte har märkt? I den tråden var det i alla fall märkvärdigt tyst från dig och andra som brukar vara motståndare till detta!Bobjörk skrev:Har man inte gett upp ideerna om A32 på Saltsjöbanan än? Visst, 4xA32 lär lösa kapacitetsproblem. Men:Thomas Lange skrev:Således:
1. 4 x A32 = 116m tåg
2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Får jag omformulera dig?Bobjörk skrev: 2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Det går i dagsläget inte att multipla 4 A32:or
Allt går att lösa, det är trotsallt teknik det handlar om. Frågan är om prislappen är överkomlig bara.
//Tony
Med reservation för tyckfel.