Bybanen i Bergen - en dödsfara?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:23, redigerad totalt 1 gånger.
.Underlig diskusjon. Her kommer svar fra Bergen. Ingen døydsulykker til nå
Bybanen begynner å gå seg til. Noe barnesykdommer med elektronikken som av og til medfører korte stopp. I traseen der det i filmen var en hendelse med en barnevogn er det veldig god plass.5 m bredt fortau og 20 cm kant ned skinnegangen. Noe smalere videre ned bakken.7 vognsett er på plass i Bergen nå. Vogn 208 kommer 2 august. Det kjøres 15 min. Intervaller i ettermiddagsrushet.10 min ruter kjøres fra 16 august. Nok en gang bybanen kjøret trygt og godt fortsatt. Byggetrinn 2 er i gang. Man forsterker en biltunnell som banen skal gå i tunnell under.forresten så er banen blitt kjempe populær.88% av byens innbyggere er nå for videre utbygging. Til og med bilpartiet fremskrittspartiet 

-
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:24, redigerad totalt 1 gånger.
Nei (jeg kjenner det bare second hand), men som "mojo" sier, det går jo ganske greit, ingen katastrofer osv.Johan Eriksson skrev:Björn, har du noe nytt att fortale om bybanen i Bergen? (ursäkta min norska)
Det er egentlig ganske interessant å sammenlikne med åpningen av de første elektriske sporveiene for 115 år siden eller så, like mye underlig hysteri om hvor "farlig" det er. Man var bekymret for skremte hester (som tok det ganske så pent), osv.
Og jada, det var "incidenter", men ikke mer livsfarlige en andre ting man blir utsatt for i livet.
NAF (Norges Automobilfbund) og KNA (Kgl norse Automobilklubb) er jo sunt skeptiske til alt annet en privatblier på eller ved veiene. At de står for de absolutt fleste dødsfallene r jo uniteressant, de er folks frihet.
Damen med barnevogna? Kanskje hun både hørte og så trikken? Hun ble jo ikke overkjørt....
Dere vet, Bybanen skal ikke være TGV Super Rapido Blixt Schnell-zug with licens to kill, den er "bare" en trikkelinje. En trikkelinje skal ikke var utlgjenglig skal den vel være det?
Trikken behøver ikke rase fram i 140 km/t (nåja), det er jo nettopp dets om er fordelen, den kan ta seg fram i gatenivå uten en masse om og men.
Mvh Bjørn
trikkfører som også kan kjøre sakte