[SR] Bilister ska lockas resa kollektivt (över Skurubron)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
[SR] Bilister ska lockas resa kollektivt (över Skurubron)
Artikel
Typisk s k Steg 1-åtgärd (påverkansåtgärd) enligt Trafikverkets fyrstegsprincip, om nu någon är intresserad...
Typisk s k Steg 1-åtgärd (påverkansåtgärd) enligt Trafikverkets fyrstegsprincip, om nu någon är intresserad...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: [SR] Bilister ska lockas resa kollektivt (över Skurubron
Såg motsvarande artikel i lokaltidningen. Alla sätt att minska trafiken är väl bra, även om jag inte är helt glad över att mina skattepengar till vägverket går till att betala andras busskort, medans jag som låter bli att trängas från början kan se mig i stjärnorna efter sådan spons. Här tog de iallafall upp frågeställningen och som sagt är det mycket man betalar för som man aldrig kommer nyttja. Så är det att vara en del av ett samhälle 

Som om bilister ställer bilen för att trängas i en varm buss? Det är inte kostnaden för Sl-kortet som är problemet, det är att buss inte är attraktivt nog.
TrV borde istället lägga pengarna på en utbyggd tunnelbana, då ska ni få se att folk ställer bilarna.
TrV borde istället lägga pengarna på en utbyggd tunnelbana, då ska ni få se att folk ställer bilarna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
..och kanske dubblerad trafik på Saltsjöbanan med omstigningsmöjlighet vid Sickla till Tvärbanan?

Stoppa plågsamma Handelskammarförsök 

Hur kommer reglerna se ut? Hur många av dagens kollektivåkande Nackabor kommer att köpa en skrotbil och parkera den i långbortistan och inkassera SL-kort? (En skrotbil kostar mindre i inköp än ett års SL-kort...)
Man måste ha åkt över bron så ofta att man redan hamnat på de listor de sammanställt över vaneåkarna. Japp, inte statistik som med trängselskatten, utan individuella fordon eller förare. Storebror har verkligen sett dig och kommer dessutom ringa upp dig för att prata mer om det hela.
Så det är nog försent att försöka mygla till sig något.
Så det är nog försent att försöka mygla till sig något.
Vad jag förstod handlade det väl om att ge gratis SL-kort i ett par månader eller så. Och det kanke inte är så mycket att uppröras över. Man pekar på ju försök från Nederländerna som har varit rätt lyckade. Problemet i Stockholm är dock att kollektivtrafikandelen är rätt hög i rusningstrafik. Att tro att ett gratis SL kort skulle ge effekt för denna grupp är rätt befängd. Är också fel område att arbeta på, då inkomstnivån är relativt hög i området (iaf bland de som åker bil).
Sedan är det en annan sak som är problematiskt här, nämligen att många väljer att åka kollektivt just för att det är så pass långa bilköer. Om nu trafkverket på detta sätt tar bort en del bilar från stäckan, ja då får vi nog räkna med att utrymmet fylls igen av andra bilister...
En tredje sak är förstås hur SL ska kunna trolla fram 500 sittplatser till i ett nafs. Det innebär nog iaf 10 bussar till i högtrafik (om det skulle vara jämnt fördelat och om platsgarantin ska gälla) och om försöket ska lyckas måste man ju rimligtvis sätta in denna extra kapacitet redan innan dessa bilister ställer bilen och provar SL... En liten nätt kostnad på kanske 10 miljoner per år...
Sedan är det en annan sak som är problematiskt här, nämligen att många väljer att åka kollektivt just för att det är så pass långa bilköer. Om nu trafkverket på detta sätt tar bort en del bilar från stäckan, ja då får vi nog räkna med att utrymmet fylls igen av andra bilister...
En tredje sak är förstås hur SL ska kunna trolla fram 500 sittplatser till i ett nafs. Det innebär nog iaf 10 bussar till i högtrafik (om det skulle vara jämnt fördelat och om platsgarantin ska gälla) och om försöket ska lyckas måste man ju rimligtvis sätta in denna extra kapacitet redan innan dessa bilister ställer bilen och provar SL... En liten nätt kostnad på kanske 10 miljoner per år...
- Erik Sandblom
Är inte bussarna luftkonditionerade?bruse skrev:Som om bilister ställer bilen för att trängas i en varm buss? Det är inte kostnaden för Sl-kortet som är problemet, det är att buss inte är attraktivt nog.
Som Ulrik skrev så är det en påverkansåtgärd. Det hela går ut på att alla inte är logiska robotar som fattar rationella beslut. En del gör utan att tänka, och därför kan en påverkansåtgärd ha en positiv effekt. Se på bilbranschen, de lägger mycket pengar på reklam. Jag tror reklam funkar.
Tanken är väl att detta blir billigare än att bygga ut vägnätet.mickeb skrev:Alla sätt att minska trafiken är väl bra, även om jag inte är helt glad över att mina skattepengar till vägverket går till att betala andras busskort, medans jag som låter bli att trängas från början kan se mig i stjärnorna efter sådan spons. Här tog de iallafall upp frågeställningen och som sagt är det mycket man betalar för som man aldrig kommer nyttja. Så är det att vara en del av ett samhälle
Javisst är kollektivtrafiken subventionerad, men det blir nog positivt ändå, jämfört med om alla sitter i bilköer och vägnätet måste byggas ut.spårlasse skrev:En tredje sak är förstås hur SL ska kunna trolla fram 500 sittplatser till i ett nafs. Det innebär nog iaf 10 bussar till i högtrafik (om det skulle vara jämnt fördelat och om platsgarantin ska gälla) och om försöket ska lyckas måste man ju rimligtvis sätta in denna extra kapacitet redan innan dessa bilister ställer bilen och provar SL... En liten nätt kostnad på kanske 10 miljoner per år...