[Vårt Kungsholmen] Mycket om spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: [Vårt Kungsholmen] Mycket om spårväg City

Inlägg av Odd »

Birgitta holmlunds insändare skrev:Korsningen S:t Eriksgatan
Fleminggatan kommer att bli
ett rent inferno med många
döda och skadade, en fullkomlig
mardröm.
Trots allt så är det ju trafiken som är på platsen idag som är farlig. Spårvagnarnas återkomst kommer ju knappast att bidra till att olyckorna ökar...

http://www.dn.se/sthlm/sl-bussar-krocka ... -1.1034840
http://www.dn.se/sthlm/polisbil-valte-u ... g-1.956410
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=59827
http://svt.se/2.33538/1.2053096/cyklist ... ter+ABC%29
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/tra ... 301438.svd
http://www.metro.se/se/article/2007/07/11/14/5610-42/
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Vårt Kungsholmen är idoga i sin rapportering. Veckans artikel: http://viewer.zmags.com/publication/3ab ... 3ab1ba28/4

8) /Jörgen G
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Jörgen_G skrev:Vårt Kungsholmen är idoga i sin rapportering. Veckans artikel: http://viewer.zmags.com/publication/3ab ... 3ab1ba28/4

8) /Jörgen G
Läser man den länk som du bifogar verkar det som om de positiva omdömena börjar öka på Kungsholmen - när trafiken upp till Sergels Torg drar igång om drygt en månad kan - om inget olyckligt händer - det uppstå en sorts "tvärbane"-effekt och fler kommer att vilja ha spårvagn på "sin gata"! :D :D

Bygg ut Spårvagn City NU!
RVR

Inlägg av RVR »

Odd skrev:
mardröm.
Trots allt så är det ju trafiken som är på platsen idag som är farlig. Spårvagnarnas återkomst kommer ju knappast att bidra till att olyckorna ökar...

http://www.dn.se/sthlm/sl-bussar-krocka ... -1.1034840
http://www.dn.se/sthlm/polisbil-valte-u ... g-1.956410
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=59827
http://svt.se/2.33538/1.2053096/cyklist ... ter+ABC%29
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/tra ... 301438.svd
http://www.metro.se/se/article/2007/07/11/14/5610-42/
Nej, men de kommer nog inte att minska pga spårvagnar...
joxsfo

Inlägg av joxsfo »

Någon som vet när utbyggnaden mot/från Kungsholmen ska starta?
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

joxsfo skrev:Någon som vet när utbyggnaden mot/från Kungsholmen ska starta?
Finns inga beslut fattade.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Enligt planerna börjar det byggas 2012, och klart 2014, det hela vävs samman med upprustningen , och nya vagnhallen på Lidingö, gemensam för Lidingöbanan och Spårväg City, samt renoveringen av Sergels torg, klar 2013. Till hösten 2014 är allt planerat att vara klart.

Inte ens Ilja från Nynäshamn tror att oppositionen vinner valet i Höst, men skulle de vinna så byggs sträckan Sergels torg Centralen 2013.

"Planerna kan komma att ändras"

HS
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Richard Jacobsson skrev:
Odd skrev:
mardröm.
... en massa exempel på olyckor i korsningen...
Nej, men de kommer nog inte att minska pga spårvagnar...
Exakt. Därför håller inte Birgittas argument. Men den som tittar får se...
Björn Ehnberg

Henrik Schütz skrev:Enligt planerna börjar det byggas 2012, och klart 2014, det hela vävs samman med upprustningen , och nya vagnhallen på Lidingö, gemensam för Lidingöbanan och Spårväg City, samt renoveringen av Sergels torg, klar 2013. Till hösten 2014 är allt planerat att vara klart.

Inte ens Ilja från Nynäshamn tror att oppositionen vinner valet i Höst, men skulle de vinna så byggs sträckan Sergels torg Centralen 2013.

"Planerna kan komma att ändras"

HS
Planer och planer, det där är väl den nuvarande landstingsmajoritetents fnattigheter (eller vision då, om man ska vara vänlig). Och varför det skulle vara är så förbannat bråttom med detta kan ingen förklara. I synnerhet som SL slarvar ordentligt med framkomlighetsfrågorna.

I sammanhanget tycker jag det finns anledning att citera oppositionslandstingsrådet Lars Dahlström (s)
Lars Dahlgren skrev:Jag tycker att spårvägar i innerstaden kan ge bättre möjligheter att resa kollektivt, men då krävs också att man klarar ut hur genomförandet ska ske. Spårväg City bygger på ett mycket svagt underlag. Det har visat sig att det är stora problem att bygga spårväg vid Sergels torg och på Fleminggatan, passagen mellan centralen och Kungsholmen är svårlöst, framkomligheten på Lindarängsvägen är en annan besvärlighet i den östra delen. Det är bättre att ge utredningarna den tid de behöver istället för att tvinga igenom ett hafsverk som faktiskt kan leda till både sämre kollektivtrafik och badwill för spårvägens återkomst i innerstaden.
Det är ett yttrande som jag faktiskt (bortsett då möjligen från det något förenklade resonemanget om Sergels Torg) kan ställa mig bakom.
Henrik Schütz

Kalla det fnattigheter om du vill, det arbetas på en järnvägsplan för sträckan Hornsberg Ropsten, det är ett helt normalt förfarande, Att du hatar spårvagnar i innerstaden är ingen hemlighet, kanske blev du skrämd som barn, men det gör inte framtagandet av en Järnvägsplan till "fnattigheter", samtliga gator där
alliansen vill bygga spårväg är Enligt oppositionen "Mycket knepiga" "Enorm trängsel"," tekniskt komplicerade" etc "Eftersom västerbron för varje dag närmar sig sin tekniska livslängds slut så bör vi avvakta med spårväg där tills en ny bro är byggd 2045, men vi är absolut inte motståndare till spårväg på rätt relationer där det är genomförbart och handelskammaren som vi är supertjenis med godkänner det"

Spåväg City har ett beräknar resandeunderlag som överstiger busslinje fyras resande, 70000 per dag utan Lidingöbanans resenärer, så det är ingen leksak som planeras.

Men sitt och tjura 2014 över nåt som inte blev byggt i nån förort, när jag skratta på lidingövagnen vid Sergels Torg, Där det inte finns några kända hinder att lägga spår när betongstommen renoverats 2013.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Även på Östermalm skriver man insändare om spårvägen!
Se sid 2 i "mitt i Östermalm".
Går kanske bara att läsa denna vecka?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg

Henrik Schütz skrev:Kalla det fnattigheter om du vill, det arbetas på en järnvägsplan för sträckan Hornsberg Ropsten, det är ett helt normalt förfarande, Att du hatar spårvagnar i innerstaden är ingen hemlighet, kanske blev du skrämd som barn, men det gör inte framtagandet av en Järnvägsplan till "fnattigheter", samtliga gator där
alliansen vill bygga spårväg är Enligt oppositionen "Mycket knepiga" "Enorm trängsel"," tekniskt komplicerade" etc "Eftersom västerbron för varje dag närmar sig sin tekniska livslängds slut så bör vi avvakta med spårväg där tills en ny bro är byggd 2045, men vi är absolut inte motståndare till spårväg på rätt relationer där det är genomförbart och handelskammaren som vi är supertjenis med godkänner det"

Spåväg City har ett beräknar resandeunderlag som överstiger busslinje fyras resande, 70000 per dag utan Lidingöbanans resenärer, så det är ingen leksak som planeras.

Men sitt och tjura 2014 över nåt som inte blev byggt i nån förort, när jag skratta på lidingövagnen vid Sergels Torg, Där det inte finns några kända hinder att lägga spår när betongstommen renoverats 2013.

HS
Ja du Henrik, du fortsätter med dina trista personangrepp istället för att försöka föra en saklig debatt.

Min ståndpunkt i frågan är väl känd för den som kan, vill och orkar läsa igenom alla mina inlägg i frågan, t.ex. i den här och i andra trådar. Tydligen är det väldigt ömma tår jag trampar på eftersom du tappar koncepterna på detta sätt. Någon form av rationellt och logiskt sammanhängande resonemang tycker jag man kan kräva av en som studerat vid en av landets elithögskolor.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Även på Östermalm skriver man insändare om spårvägen!
Hon tycks iallafall ha fångat upp nästan samtliga de argument motståndarna har mot spårvägen:
- Använda uttrycket "NK-Exprssen"
- 1 miljon per meter
- Ta pengar från t-baneutbyggnaden.
- Spårvägen skapar trafikinfarkter.
- Dödsolyckor i spårvägens spår.

Lustigt nog lyckades hon inte få med ett enda korrekt verklighetsförankrat argument mot spårvägen...

Men hon är iallafall lite nyanserad. Hon konstaterar också att blåbussarna är tunga och bullrar, skapar djupa spår i gatubeläggningen och sprickbildning i fastigheterna..
hmm. Det verkar nästan som att hon inte gillar kollektivtrafik överhuvudtaget.. Förutom t-bana, men det åker hon väl förmodligen inte med...
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Även på Östermalm skriver man insändare om spårvägen!
Hon tycks iallafall ha fångat upp nästan samtliga de argument motståndarna har mot spårvägen:
- Använda uttrycket "NK-Exprssen"
- 1 miljon per meter
- Ta pengar från t-baneutbyggnaden.
- Spårvägen skapar trafikinfarkter.
- Dödsolyckor i spårvägens spår.

Lustigt nog lyckades hon inte få med ett enda korrekt verklighetsförankrat argument mot spårvägen...

Men hon är iallafall lite nyanserad. Hon konstaterar också att blåbussarna är tunga och bullrar, skapar djupa spår i gatubeläggningen och sprickbildning i fastigheterna..
hmm. Det verkar nästan som att hon inte gillar kollektivtrafik överhuvudtaget.. Förutom t-bana, men det åker hon väl förmodligen inte med...
Man har ju läst många artiklar där man anser att spårvagnar är lömska och kommer att bli rena slaktbanan inne i stan. Det beror i mångt och mycket på hur man utformar gaturummet för att minska riskerna för olyckor. Det gäller även för vanlig trafik. I dagens upplaga av SVD finns en artikel om onödiga sjukhusinfektioner där 1100 personer beräknas dö av resistenta bakterieinfektioner. Det innebär att tre ggr så många kommer att avlida än i trafiken per år. Där finns det väl i så fall orsak att känna sig obehaglig till mods. Olyckor går aldrig att undanröja till 100% men att det går att minska riskerna med rätt insatser.

//Kjell L
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Kjell L skrev:/.../
I dagens upplaga av SVD finns en artikel om onödiga sjukhusinfektioner där 1100 personer beräknas dö av resistenta bakterieinfektioner. Det innebär att tre ggr så många kommer att avlida än i trafiken per år.
/.../
Även jag har sett texten om sjukhusinfektioner i dagens Svenska Dagbladet. Budskapet är tänkvärt, men man bör ha i åtanke att det är en partsinlaga på betald annonsplats; "artikeln" i SvD är en annons!

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kjell L skrev:Man har ju läst många artiklar där man anser att spårvagnar är lömska och kommer att bli rena slaktbanan inne i stan. Det beror i mångt och mycket på hur man utformar gaturummet för att minska riskerna för olyckor. Det gäller även för vanlig trafik. I dagens upplaga av SVD finns en artikel om onödiga sjukhusinfektioner där 1100 personer beräknas dö av resistenta bakterieinfektioner. Det innebär att tre ggr så många kommer att avlida än i trafiken per år. Där finns det väl i så fall orsak att känna sig obehaglig till mods. Olyckor går aldrig att undanröja till 100% men att det går att minska riskerna med rätt insatser.

//Kjell L
Om man tänker på den egna risken att skadas eller dö i en trafikolycka så kan man minska den genom att undvika riskbeteende. Men det gör det naturligtvis inte helt riskfritt att vistas i trafiken. (Eller att leva överhuvud taget.)

När det gäller utformandet av gatumiljön för att minska riskerna så kan man konstatera att de obevakade övergångsställena upphör att vara övergångsställen när de "borde" passera spårvägsspåren. Detta förstås för att spårvagnar skall lämnas fri väg, även av fotgängare. Här finns kanske ett ämne som vore värt att informera om, på olika sätt?

Apropå riskbeteende så konstaterade jag att uppskattningsvis hälften av fotgängarna som ville korsa Hamngatan vid Nybroplan går över på ett avstängt övergångsställe trots att de då måste runda ett staket med skylt om att man inte skall korsa gatan där. Det avstängda övergångsstället slutar i ett betonghinder som man då får runda och hamnar då i cykelkörfältet. (ett enkelriktat cykelfält med cykeltrafik i båda riktningarna :? ) Där kan man tala om riskbeteende.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Jörgen_G skrev:
Kjell L skrev:/.../
I dagens upplaga av SVD finns en artikel om onödiga sjukhusinfektioner där 1100 personer beräknas dö av resistenta bakterieinfektioner. Det innebär att tre ggr så många kommer att avlida än i trafiken per år.
/.../
Även jag har sett texten om sjukhusinfektioner i dagens Svenska Dagbladet. Budskapet är tänkvärt, men man bör ha i åtanke att det är en partsinlaga på betald annonsplats; "artikeln" i SvD är en annons!

mvh /Jörgen G
Ja, du har rätt jag såg inte det först, kaffet hade inte öppnat ögonen ordentligt :oops:

mvh / Kjell L
Björn Ehnberg

LÅ1 skrev:Om man tänker på den egna risken att skadas eller dö i en trafikolycka så kan man minska den genom att undvika riskbeteende. Men det gör det naturligtvis inte helt riskfritt att vistas i trafiken. (Eller att leva överhuvud taget.)

När det gäller utformandet av gatumiljön för att minska riskerna så kan man konstatera att de obevakade övergångsställena upphör att vara övergångsställen när de "borde" passera spårvägsspåren. Detta förstås för att spårvagnar skall lämnas fri väg, även av fotgängare. Här finns kanske ett ämne som vore värt att informera om, på olika sätt?

Apropå riskbeteende så konstaterade jag att uppskattningsvis hälften av fotgängarna som ville korsa Hamngatan vid Nybroplan går över på ett avstängt övergångsställe trots att de då måste runda ett staket med skylt om att man inte skall korsa gatan där. Det avstängda övergångsstället slutar i ett betonghinder som man då får runda och hamnar då i cykelkörfältet. (ett enkelriktat cykelfält med cykeltrafik i båda riktningarna :? ) Där kan man tala om riskbeteende.
Helt rätt, men man bör inte vifta undan sådana argument på det sätt som en del här tyvärr gör. SL (och väl även Stockholms stad) har själva intagit en svajig attityd när det gäller övergångsställena, vilket jag påtalat i tidigare inlägg. Det gäller både i planeringen av spårväg city-väst och utförandet på Tvärbanan.

Allt hänger på hur man utformar gaturummet och där anser jag att egna körfält och genomgående signalreglerade övergångsställen är nyckeln till en bra lösning, både när det gäller säkerheten och framkomligheten. Här har Stockholm, som inte behöver ta några hänsyn till historiska spårnät, ett gyllene tillfälle att åstadkomma någonting bra. Då får man inte slarva bort detta på det sätt jag tycker att SL och Stockholms stad håller på att göra. Fleminggatan kan bli en bra trafikled för spårväg city-väst, men då får man inte - som SL nu gör - hålla på att låtsas som om allt kommer att vara som tidigare, fastän med några trevliga spårvagnar i trafiken. Alla som åkt med dagens busstrafik längs Flemingatan, och gjort det med öppna ögon, borde inse att dagens situation är ohållbar. Det kommer att krävas ganska radikala ingrepp för att säkra framkomligheten. Där har jag litet förtroende för Stockholms stads vilja och förmåga, som låtit signalprioriteringen på Tvärbanans gatuspårsdel Gröndal - Liljeholmen i princip försvinna, och som vägrar att reglera korsningarna i Hammarby Sjöstad bättre än med de där f-rbannade blinkljusen (däremot är det väldigt viktigt att skydda de stackars fotgängarna och cyklisterna från de farliga spårvagnstågen med signaler på de ställen där Tvärbanan går fram på egen banvall).
Henrik Schütz

Hur är det med blinkljusen i Norrköping, när jag var där för tio år sedan blinkade de konstant, även när ingen spårvagn nalkades, var de tänkta att signalera att bilisterna skulle se sig för innan de körde, inte att en spårvagn var på väg, var det alltså helt i sin ordning att köra när det blinkade gult?

Minns jag rätt/fel, eller var anläggningen i olag i !

HS
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:...
När Spårväg City-trafiken drar i gång kommer SL och Stockholms stad att dra igång informationsaktiviteter, bl.a. för trafiksäkerheten där man informerar om att Stockholms innerstad nu har fått ett nytt trafikslag, nämligen spårvagn. Just skyldighetetn för alla, även fotgängare vid övergångsställen, att lämna fri väg för spårvagn blir ett av ämnena.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar