TKO skrev:
Tyvärr fungerar inte länken längre...
Men jag kan se att i gällande sommatidtabell har linje 117 (inkl 117X) som mest 7½-minuterstrafik (kvartstrafik på 117 och på 117X), och inte är det ledbussar heller... Men visst kan 117 komma med på listan över busslinjer där man bör överväga att införa spårvagnstrafik. Den lär ju ha ett större trafikunderlag än Cityspårvägen i vilket fall som helst!
/TKO
Den fungerar, ta bort punkterna efter filnamnet bara (som av någon anledning hamnat där). Men nu övderdriver du allt. Visst kan man tänka sig i teorin att spårvägen blir en så pass dålig lösning att alla åker färjan, eller tar bussen från Karlaplan istället. Men föga troligt. Enligt "tillståndsbild för kollektivtrafiken" som ju gavs ut för några år sedan med uppgifter om antalet resande på de mest trafikerade linjerna har 47 på sträckan Sergels torg - Waldermarsudde 4 200 000 passagerare/år, 117 har 1 350 000 och 160 (som jämförelse) har 1 850 000 (till den senare skall dock även läggas 162 som på den tiden hade samtrafik på 160 med 900 000 (alltså totalt ungefär 2 600 000 (på delsträckan Årsta- Gullmarsplan), vilket stämmer rätt bra med dagens belastning även om den nog ökat något. 117 har säkert ökat en del, men ligger definitivt under 1 500 000/år. Ser man till maxtimmen är det förstås svårt att jämföra spårväg city med motsvarande trafik. När hela systemet är utbyggt är det dock snarast en vinst att en del av sträckan har ett annat resandemönster. Nu är inte rapporten helt tillförlitlig men är ju intressant för att se prioriteringen utifrån var de mest belastade stråken finns idag utan spårbunden trafik. Och skulle väl ge ungefär nedanstående lista i prioriteringsordning - med rättningar för uppenbara fel och inlagt för samtrafik där sträckan redan är medtagen och där förändringar ägt rum, alltså dessa 22 stråk är väl mest väsentliga att införa spårväg på, ser man till dagens trafik är det egentligen som kommenteras nedan, bara Nacka där det idag finns underlag (förutom spårväg city fullt utbyggd) för tunnelbana:
1. Spårväg city (fullt utbyggd)
2. Linje 401-446, Slussen -Nacka-Orminge
3. Linje 4/40 (den senare avses sträckan från Reimersholme-Fridhemsplan och alltså huvudsaken att hänföra till 4:an)
4. Linje 1
5. Linje 3
6. Linje 2
7. Linje 47 (stråk Sergels torg-Waldermarsudde)
8. Linje 813,872-875, stråk Gullmarsplan-Tyresö C
9. Linje 176-177-+ 301-318, stråk Brommaplan-Ekerö C
10. Linje 806, 807,809,818, stråk Gullmarsplan-Trollbäcken-Brandbergen)
11. Linje 179
12. Linje 509/176/177 (stråk Brommaplan-Solna)
13. Linje 541/543/518 (stråk Vällingby-Barkarby)
14. Linje 53 (antagligen delvis övertagen av linje 402 och bör därför vara något lägre)
15. Linje 62 (antagligen delvis övertagen av linje 3)
16. Linje 165
17. Linje 607
18. Linje 160 (här med underlag för 162 medräknat)
19. Linje 76
20. Linje 144
21. LInje 515
22. Linje 172
Här har också korrigerat för sträckningar som inte går längre (bland annat en sträckning i Södertälje som inte stämmer med dagens linjenät och därför svårbedömd). En del linjer har ju också fler resenärer pågrund av att det är långa linjer vilket här blir till nackdel för exempelvis linje 160. Vissa gemensamma stråk är också svårbedömda då de trafikeras av många olika linjer. Stråket exempelvis Tappström-Brommaplan, där trafikområdet har ungefär 21 000 resande per dag, innebär väl omkring 4 000 000 passagerare per år i stråket (avräknat lokalresenärer) och till Tyresö ligger väl på ungefär samma nivå (sträckan Gullmarsplan-Tyresö på 872-875,813, är här exkluderat turer till Trollbäcken-Brandbergen som i sig dock nästan når upp till samma storlek -). Dessa båda skulle allstå komma i samklang med linje 47. Det enda område som sticker ut rejält är förstås den totala trafiken till Nacka-Värmdö, även den går ju bara att uppskatta (om man ska använda årsresenärmåttet), men borde kunna landa på omkring 20 miljoner resor årligen, vilket är något under vad nya spårväg City beräknas få om den blir färdigutbyggd. 117 hamnar kanske i dagsläget på plats 25 ungefär...
Edit: Trafikutvecklingen på 172 har nog varit något bättre, om man ser på mer aktuella siffror, än den placering som 172 får här. Bör nog snarare ligga på ungfär plats nummer 9.