Sönderhackade plattformskanter, det verkar vara exakt samma problem som Tvärbanan har i Hammarby Sjöstad. Bussförarna är alldeles för snälla mot Stockholms korkade trafikanter!
Grundidén är att trafikanterna ska indikera vilket trafikslag dom vill åka med (buss eller spårvagn) genom att ställa sig vid respektive fordonsslags hållplats, men det är alltid någon som inte förstår det där utan står och vinkar in bussen på spårvagnens hållplatsläge, och då tuggas plattformskanten sönder av hjulbultarna på höger framdäck.
Jag har kört buss både i Råsta (78-86) och i Hornsberg (deltid, cirka 15 år sedan), och särskilt i innerstaden har dom små tanterna en liten egenhet, dom kräver att bussarna ska stanna med höger framhjul dikt emot kantstenen. Om dom ser minsta lilla glipa mellan framhjulet och kantstenen så vägrar dom att kliva på bussen, dom står kvar utanför och gnäller (f'låt,
framför verbala klagomål ska det vara) på att bussen står så långt från kanten; "Måste du verkligen stanna sådär långt från kanten det är ju alldeles förskräckligt det här att det ska vara så dålig service på bussarna i den här stan kan du inte köra lite närmare kanten jag kan inte kliva in här du måste köra närmare kanten förstår du väl är det meningen att jag ska hoppa här eller vad är det frågan om egentligen?" (Jag vet att det saknas ett kommatecken eller två, men det är ungefär sådär det låter när dom gnäl... framför sina verbala klagomål.) (32 år i Stockholms och andra städers kommunaltrafik sätter sina spår, sorry.)
Jag hoppas att det har gått ut information/instruktion till förarna i bussgaragen som trafikerar sträckan om hur hållplatserna är utformade, och att det inte bara är text där det står nånting i stil med att "Ni ska inte köra in till spårvagnens hållplats". Man får betydligt bättre efterlevnad av en sådan instruktion om mottagarna förstår varför den finns där, så en arrangerad bild på ett busshjul med hjulbultarna hotfullt nära plattformskanten skulle säkert göra det lättare för bussförarna att förstå konsekvenserna av att inte följa instruktionen. Numera har väl alla bussar lågt insteg genom framdörren, vilket innebär ett steg
neråt istället för uppåt om dom stannar vid den högre spårvagnsplattformen, med ökad skaderisk för passagerarna eftersom dom oftast inte är beredda på det. Kanske också värt att framhäva i instruktionen.
(Eller... vi kanske ska låta sällskapets medlemmar gå en snubbelkurs hos en stuntfirma, och sen skicka ut dom som skadesimulanter för att visa bussförarna vad som kan hända om dom stannar på fel ställe. Ett steg inåt-neråt i bussen, falla framåt och stå på öronen, banka till med knytnäven i förargrinden och få det att se ut som om man slagit i huvudet... Näe, det kanske inte är nån bra idé.) Konstigt förresten, när flera busslinjer stannar på samma ställe fast vid olika hållplatslägen för resp linje, då kör dom aldrig in på fel hållplatsläge

.
En avbärarplanka behövs säkert, nackdelen med den är att det blir svårare med snöröjningen då, frågan är om det inte måste handskottas. Om Gatans plogare inte vet om att plankan finns där så är det också risk för att dom skrapar bort den helt och hållet, och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
I Dublin har dom varit tvungna att borra två hål i alla kantplattorna och så har dom tryckt ner ett 50 cm armeringsjärn i varje hål, för det visade sig att det är svårt att få bruket att fästa mot undersidan av plattorna. Om någon stod på biten som skjuter ut så var det risk för att hela plattan tippade över. En engelsk f.d. examinator numera förare drabbades av det en gång vid en mallkörning till Heuston Station, med en snabb förändring från stående till sittande ställning som följd.