Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

Det är väl inte många dagar kvar nu tills de första vagnarna skall sättas på spåret. Sedan kanske det dröjer lite innan de är ute och visar upp sig på stan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Inget är som väntans tider......och ju mer man är med och arbetar destolättare har man att va med på plats när det händer.....

Någon som vill arbeta? :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Håller tidsplanen, så att det är chans att få se spårvagn i Stockholm endera dagen?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Första vagnen, 335, kom tillbaka i morse, måndag 7 juni enligt plan. Dock saknas ström i kontaktledningen än så länge.
Ju förr dess bättre.
joxsfo

Inlägg av joxsfo »

LÅ1 skrev:Det är väl inte många dagar kvar nu tills de första vagnarna skall sättas på spåret. Sedan kanske det dröjer lite innan de är ute och visar upp sig på stan?
Ikväll vid 21:30 såg jag en gul m06 vid påfarten till roslagsvägen vid freskati...kan den vara på väg till Djurgården?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Tror inte det, vagnarna på djurgårdslinjen är vad som helst, men inte gula, Svarta, Röd-lila-blå, Vågfärgade) :wink:

HS
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

joxsfo skrev:
LÅ1 skrev:Det är väl inte många dagar kvar nu tills de första vagnarna skall sättas på spåret. Sedan kanske det dröjer lite innan de är ute och visar upp sig på stan?
Ikväll vid 21:30 såg jag en gul m06 vid påfarten till roslagsvägen vid freskati...kan den vara på väg till Djurgården?
Ja, vagn nr 33. Man måste vänta till efter midnatt för att få köra in på Strandvägen däer lossning sker.
Ju förr dess bättre.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Så är nya hållplatsen vid Kungsträdgården helt sönderkörd efter att ha varit öppen endast ett par dagar. Lösa betongplattor på högdelarna är borta eller är ordentligt kantskadade. Med fördel bör kantelement i granit användas som sätts i bruk, ej btg-plattor i sand!
C30

Inlägg av C30 »

Markus E skrev:Så är nya hållplatsen vid Kungsträdgården helt sönderkörd efter att ha varit öppen endast ett par dagar. Lösa betongplattor på högdelarna är borta eller är ordentligt kantskadade. Med fördel bör kantelement i granit användas som sätts i bruk, ej btg-plattor i sand!
Jaha, det är väl bra att det fortfararande är 70 dagar kvar till trafikstart i alla fall...
Traesk

Inlägg av Traesk »

Markus E skrev:Så är nya hållplatsen vid Kungsträdgården helt sönderkörd efter att ha varit öppen endast ett par dagar. Lösa betongplattor på högdelarna är borta eller är ordentligt kantskadade. Med fördel bör kantelement i granit användas som sätts i bruk, ej btg-plattor i sand!
Hur har man lyckats med det redan?
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja, bara under den tiden jag stod där, så lyckades en 47:a slita upp en kantsten med framdäcket på lågdelen av plattformen!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Markus E skrev:
Ja, bara under den tiden jag stod där, så lyckades en 47:a slita upp en kantsten med framdäcket på lågdelen av plattformen!
Kanske bättre att ge förarna en körutbildning?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Markus E skrev:
Vilket alltså betyder att man inte borde användna de granitstenar du vill utan snarare de rundade betongkantstenar som är avsedda att köra buss mot.

Tyvärr får man inte ha betong i innerstaden, men i det här fallet hade det löst problemet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Idag gick jag förbi vagnhallen och såg fantastiska fyndigheter:
Vagnhallen i gul målning
Vagnhallen i gul målning
IMG_1595.JPG (112.86 KiB) Visad 2366 gånger
Nya vagnhallen snart klar
Nya vagnhallen snart klar
IMG_1596.JPG (146.95 KiB) Visad 2366 gånger
Strömmen sätts igång kl 10 ikväll
Strömmen sätts igång kl 10 ikväll
IMG_1597.JPG (145.13 KiB) Visad 2366 gånger
Göteborgsmustang vagn 331 har kommit "hem"
Göteborgsmustang vagn 331 har kommit "hem"
IMG_1598.JPG (135.63 KiB) Visad 2366 gånger
Vagn 76 har också kommit hem. lägg märke till att en norrköpingvagn står parkerad bredvig vagn 76
Vagn 76 har också kommit hem. lägg märke till att en norrköpingvagn står parkerad bredvig vagn 76
IMG_1599.JPG (134.5 KiB) Visad 2366 gånger
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Fina bilder, men vad jag kan se så är det vagn 335 som kommit hem och står bredvid Norrköpingsvagnen.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Sven Blomberg

C30 skrev:
Jaha, det är väl bra att det fortfararande är 70 dagar kvar till trafikstart i alla fall...
Jo, men det är "bara" 10 dagar kvar till prinsessbröllopet. Det är väl lika bra att förbjuda bussarna att använda hållplatserna om de inte kan låta bli att förstöra dom. Åtminstone till efter jippot.
Medlem nr 266
KrlIIe

Inlägg av KrlIIe »

Jag tog också 2 bilder väldigt hastigt innan jag promenerade vidare ut på djurgården :) kanske var dig jag såg charmander? såg ut som någon stog och såg rätt så intresserad ut av spårvagnarna :P (ursäkta bildkvaliten... hade bara min iphone med mig som inte precis tar dom bästa bilderna... 8))
Bild

Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det har jag inte lagt märke till. Men jag tror dig!

Däremot har jag sett att man har lagt en sockel för staket mellan de båda körriktningarna vid hållplatsen. (Av granit?) Den är en eller ett par dm hög. Eftersom man inte satt upp staketet ännu så måste man skydda sockeln, vilket man gjort genom att tillfälligt asfaltera över den. Det ser ut som ett långt fartgupp, parallellt med trafiken.
Detta gör att bussarna lutar ut mot höger. Kan det vara en bidragande orsak till att man kör sönder kantstenen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

KrlIIe skrev:...
kanske var dig jag såg charmander? såg ut som någon stog och såg rätt så intresserad ut av spårvagnarna :P
...
Var nog mig du såg (stod där mellan 16:15 till 16:35) :lol:

Såg vagn 33 vid Kungsträdgården, så av bussen och ut på djurgården igen! :D

Bild
(Är det något dämpningsmedel man har "lagt" intill spåren?)

Mycket fina vagnar måste jag säga. Kul att hela banan är i stort sett klar nu! :)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

KrlIIe skrev:Jag tog också 2 bilder väldigt hastigt innan jag promenerade vidare ut på djurgården :) kanske var dig jag såg charmander? såg ut som någon stog och såg rätt så intresserad ut av spårvagnarna :P (ursäkta bildkvaliten... hade bara min iphone med mig som inte precis tar dom bästa bilderna... 8))
Bild

Bild
Fina bilder... jag hade också en sunkig iPhone... med grönt skal. dock var jag där mitt på dagen vid 12-1 tiden...
därefter stack jag till gamla stan med båten... när var du där då? såg själv bara arbetare och lite till...
Skriv svar