Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Taxi-platserna framför entrén har försvunnit, liksom busshållplatsen och övergångsstället. (Sedan får belackare kalla spårvägen NK-expressen hur mycket de vill.)
Taxi ska enligt uppift få ny hållplats på Regeringsgatan vid NK-entrén där. Kanske du kan kolla vid tillfälle?
Busshållplatsen flyttas ut i kollektivkörfältet och blir delad med spårvagnarna. Hållplatsen får sin plattformshöjd anpassad för resp. fordon. SL anser nog Kungsträdgården vara en protortyp för framtida kombinerade spårvagns och busshållplatser i innerstaden.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag åkte runt ett varv på Djurgården i dag. Det såg ut som om spåren runt Oakhill inte är bytta. Stämmer det och i så fall hur gamla är dom? Sen tycker jag att asfalten utmed spåren på Strandvägen in mot Nybroplan ser förskräcklig ut bitvis. Det är väl bussarna som tryckt sönder den förståss, men kommer det att åtgärdas?
Medlem nr 266
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Spåren runt waldemarsudde lades i huvudsak till återöppningen 1991.

HS
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Sven Blomberg skrev:Jag åkte runt ett varv på Djurgården i dag. Det såg ut som om spåren runt Oakhill inte är bytta. Stämmer det och i så fall hur gamla är dom? Sen tycker jag att asfalten utmed spåren på Strandvägen in mot Nybroplan ser förskräcklig ut bitvis. Det är väl bussarna som tryckt sönder den förståss, men kommer det att åtgärdas?
Spåren runt Wau slingan byttes 2004 och håller alltså ett bra tag till. Med spårbytet på Djurgårdsvägen är alla spår på hela Djl inte äldre än 1991. på linjen skall jag förtydliga. I vagnhallen finns det gamla spår.

De delar på Strandvägen som åtgärdats var de mest akuta där även spåren satt sig ordentligt. På övriga sträckor krävs en omasfaltering för att det ska bli något så när. Banunderbyggnaden på hela Djl är en budgetvariant som man tog till för att få ner kostnaderna. Och hade det bara gått spårvagnar så hade det inte vart problem utan det är som sagts bussarna som trycker sönder gatan.

Stefan
Senast redigerad av Stefan Widén den tisdag 01 juni 2010 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Henrik Schütz skrev:Spåren runt waldemarsudde lades i huvudsak till återöppningen 1991.

HS
1991 byttes spåren ner mot wau:s nya hlp och delar av backen upp wid gamla hlp läget samt vid Ber. I övrigt var det orginalspår.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Om jag har uppfattat det rätt, så kommer Djurgårdslinjen (Veteran) att ha trafikstart 29/6. Kommer även det gå tvåriktningsvagnar upp och vända vid Sergels Torg av de gamla vagnarna?
Medlem nr 266
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Igår kväll (den 1/6 - 2010) fotograferade jag bygget.
Banan är i stort sett färdig! :D Här kommer ett bildreportage:
Bild
Nu är hållplats Sergels Torg helt färdig!
Bild
Vy över Hamngatan.
Bild
Även hållplats Kungsträgården är helt färdig!
Bild
Ny växelsignal vid Nybroplan.
Bild
På nya vagnhallen finns fönster med sjöutsikt.
Bild
Ankers spårteknik jobbade med spår 6.
Bild
Ny utfartsignal?
Bild
Vy över vagnhallarna.
Bild
Även här har man satt upp nya växelsignaler av samma modell som finns på Nybroplan.
Bild
Ny luftledning på plats!
Bild
Hållplats Waldemarsudde och Bellmansro justeras.
Bild
Istället för S-stoppet vid Waldemarsudde har man satt upp en ny ljussignal.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Sven Blomberg skrev:Om jag har uppfattat det rätt, så kommer Djurgårdslinjen (Veteran) att ha trafikstart 29/6. Kommer även det gå tvåriktningsvagnar upp och vända vid Sergels Torg av de gamla vagnarna?
Enligt den information som givits hittills kommer museitrafiken enbart att gå till Norrmalmstorg och inte upp till Sergels torg.

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:
LÅ1 skrev:Taxi-platserna framför entrén har försvunnit, liksom busshållplatsen och övergångsstället. (Sedan får belackare kalla spårvägen NK-expressen hur mycket de vill.)
Taxi ska enligt uppift få ny hållplats på Regeringsgatan vid NK-entrén där. Kanske du kan kolla vid tillfälle?
Busshållplatsen flyttas ut i kollektivkörfältet och blir delad med spårvagnarna. Hållplatsen får sin plattformshöjd anpassad för resp. fordon. SL anser nog Kungsträdgården vara en protortyp för framtida kombinerade spårvagns och busshållplatser i innerstaden.
Jag anade att det var tänkt så.

Har nu kollat, och ser att där finns en bit reserverad för taxi precis framför busshållplatsen. Men stannar taxibilarna där så kan inte passagerarna öppna bildörrarna för på trottoaren finns ett mycket stort antal cyklar parkerade i hyfsad snygg rad. Men detta är möjligen bara ett vänteläge för taxibilarna, för skyltningen är diskret. Längre fram finns den normala blåa TAXI-skylten. Men där får även handikappfordon parkera, om jag kommer ihåg rätt. Det verkar lite konstigt. Sen är jag inte säker på om alla dessa skyltar är nya, eller har funnits länge. Man kanske skall bygga om allt ihop senare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Var och glodde på Hamngatan den 14:e Maj, kameran var dock nerpackad i resväskan och jag hade ingen lust att ställa mig och packa upp där. Två saker la jag dock märke till på Hamngatan (carltrams foto nr 2, vy över Hamngatan):
1. Det är väldigt korta växeltungor i övergången, det kommer att krävas låg hastighet där (5-10 km/t?) om man vill vara säker på att vagnrörelserna inte blir för våldsamma. Gäller särskilt när bakändan på vagnarna ska gå igenom växeln. Det kan kanske bli en överraskning för en bilist som har "lånat" en bit av körfältet på fel sida om vita linjen, eller en motorcyklist som kör om en stillastående bilkö just när en vagn kör genom växeln.
2. Det är också en väldigt grund profil i det flänsbärande hjärtstycket. Kan tänka mig att det är gjort så för att minska riskerna för cyklister, men det ser ut som om ett tuggummi i rillan skulle räcka för att få vagnen att klättra ur spåret. Ska bli intressant att se hur det går att köra där. Det kanske blir spännande för förarna också; går det den här gången eller går det inte?
Hmm, kollade en gång till på carltrams foto; Är det tänkt att det ska vara trafikanter i vagnen när den går igenom växeln?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mr Bo skrev:Var och glodde på Hamngatan den 14:e Maj, kameran var dock nerpackad i resväskan och jag hade ingen lust att ställa mig och packa upp där. Två saker la jag dock märke till på Hamngatan (carltrams foto nr 2, vy över Hamngatan):
1. Det är väldigt korta växeltungor i övergången, det kommer att krävas låg hastighet där (5-10 km/t?) om man vill vara säker på att vagnrörelserna inte blir för våldsamma. Gäller särskilt när bakändan på vagnarna ska gå igenom växeln. Det kan kanske bli en överraskning för en bilist som har "lånat" en bit av körfältet på fel sida om vita linjen, eller en motorcyklist som kör om en stillastående bilkö just när en vagn kör genom växeln.
Växeltungorna på Skansen är kortare. Där kör man 20 km/h.
Mr Bo skrev: 2. Det är också en väldigt grund profil i det flänsbärande hjärtstycket. Kan tänka mig att det är gjort så för att minska riskerna för cyklister, men det ser ut som om ett tuggummi i rillan skulle räcka för att få vagnen att klättra ur spåret. Ska bli intressant att se hur det går att köra där. Det kanske blir spännande för förarna också; går det den här gången eller går det inte?
Hmm, kollade en gång till på carltrams foto; Är det tänkt att det ska vara trafikanter i vagnen när den går igenom växeln?
För att en flänsbärande korsning skall vara flänsbärande får inte hjulets farkant komma i kontakt med rök. Flänsen på ett spårvagnshjul är förhållandevis låg.

Genom växel 71 vid Sergels Torg kommer det att vara trafikanter i vagnarna i båda riktningarna.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Växeltungorna på Skansen är kortare. Där kör man 20 km/h.
Faktiskt inte, det är skyltat 10 där sedan många år tillbaka. Dock är det 20 i liknande växlar på andra platser på banan. För övrigt är det vanligen trafiksituationen och passagerarnas komfort som begränsar hastigheten, snarare än reglerna. Som spårvagnsförare i stadstrafik kan man inte bara köra med största tillåtna hastighet överallt, man måste tänka lite själv också...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Växeltungorna på Skansen är kortare. Där kör man 20 km/h.
Faktiskt inte, det är skyltat 10 där sedan många år tillbaka. Dock är det 20 i liknande växlar på andra platser på banan. För övrigt är det vanligen trafiksituationen och passagerarnas komfort som begränsar hastigheten, snarare än reglerna. Som spårvagnsförare i stadstrafik kan man inte bara köra med största tillåtna hastighet överallt, man måste tänka lite själv också...
Gäller det både i 42 och 44 och i alla riktningar?

Sen skulle jag nog kunna drista mig att påstå att 42, 43 och 44 har kortare tungor än övriga växlar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kolla pm-boxen, Tony!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Jörgen_G skrev:
Sven Blomberg skrev:Om jag har uppfattat det rätt, så kommer Djurgårdslinjen (Veteran) att ha trafikstart 29/6. Kommer även det gå tvåriktningsvagnar upp och vända vid Sergels Torg av de gamla vagnarna?
Enligt den information som givits hittills kommer museitrafiken enbart att gå till Norrmalmstorg och inte upp till Sergels torg.

mvh /Jörgen G
Så blir det i normalfallet för linjetrafiken. Men abonnemang kan komma att köras även från Sergels torg med äldre tvåriktningsvagnar om en kund så önskar. Liksom att reguljära låggolvsvahgnar kan komma att vända vid Norrmalmstorg ifall det finns hinder längre upp i Hamngatan.
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är några bilder från 14 maj när luftledningarna hängdes upp. Jobbet utfördes av tyskar. Den spårgående skyliften var registrerad i Hanover.

Har egentligen inga kommentarer till de enskilda bilderna. Men jag kan infomera om att det gula fordonet kördes från skyliftskorgen. Så det kunde se ut som om den kördes förarlös eftersom förarhytten har tom.

Bild

Bild

Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

carltram skrev: Bild
Passar på att låna en bild av carltram. (Har tagit ungefär samma motiv, men denna duger lika bra.)
Här (Norrmalmstorg X Smålandsgatan) har man sparat växeln och en liten spårstump. Spårstumpen slutar i asfalten. (Fast normalt går trafiken framåt i bilden, så risk för felväxling finns inte i normal trafik.) Tycker att det är kul att man låter detta vara kvar som en "historisk" påminnelse. (Vid Hamngatan är spåret helt nylagt och inget antyder att det förut gått ytterliggare ett spår in på Norrmalmstorg.)

Funderade ett tag på om man sparade växeln för att det skulle vara lättare att återställa det hela vid senare tillfälle, men jag tror att man gjorde så här enbart för att spåret i Smålandsgatan inte skulle bytas.

(EDIT: rättat ett förargligt stavfel.)
Senast redigerad av LÅ1 den fredag 04 juni 2010 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: Funderade ett tag på om man sparade växeln för att det skulle vara lättare att återställa det hela vid senare tillfälle, men jag tror att man gjorde så här enbart för att spåret i Smålandsgatan inte skulle bytas.
Eller så är det inte klart om det verkligen gick rätt till när man tog bort spåret. Ursprungsplanen var att man skulle kunna backa in vagnar för uppställning på spår 2, men på något sätt hade staden och SL lovat det blivande hotellet brevid att spåret skulle bort, utan att ABSS hade notifierats om detta. Det verkar som att turerna kring detta inte är klart och då fick väl växeln ligga kvar. På så sätt kan man återställa spåret utan att man behöver stoppa trafiken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Kommer de vagnar som hyrts in från Norrköping/Frankfurt att lackas/folieras om, eller kommer de att rulla i ägarnas färger? Och beträffande vagnarna från Frankfurt, kommer alla skyltar bytas till skyltar med Svensk text?
Senast redigerad av Sven Blomberg den fredag 04 juni 2010 10:39, redigerad totalt 2 gång.
Medlem nr 266
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Enligt uppgift skall de folieras.

HS
Skriv svar