"Bygg ut T-banan"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse

Re: "Bygg ut T-banan"

Inlägg av spårlasse »

Kantorn skrev: Ett förslag på "skipstop" på sträckan Hässelby - Alvik som kanske skulle fungera rent kapacitetsmässigt är att en av linjerna - den som nu går till Vällingby - stannar på alla stationer och den andra hoppar över allt mellan Alvik och Vällingby utom Brommaplan och sedan fortsätter ut till Hässelby. Detta under högtrafik i rusningsriktning. Detta skulle i princip gälla varannat tåg som gick där över huvud taget, vilket får turordningen (tex) (X=skipstop) 17 18X 19 17X 18 19X.
Ett tredje spår skulle kunna gå vid sidan om de andra spåren, med planskild korsning vid Traneberg och "söder" om Vällingby till/från BÅDA spåren och med nya plattformar vid Alvik och Brommaplan. (I Vällingby finns redan tre spår, det mittersta fungerar då till vändande tåg och de yttersta till skipstop.) Observera att skipstopspåret blir enkelriktat - på morgonen "söderut" och på eftermiddagen "norrut".
Enda problemet är att ett tredjespår inte egentligen ger så mycket högre kapaciet, då det ändå måste passa in rätt tågläge i Alvik in mot staden (ut mot staden skulle dock lösningen med ett tredje spår skapa en något bättre kapacitet mot förseningar - dock inte så mycket, om du inte också bygger om plattformarna för trespår i Hässelby gård). Du kan ändå inte köra fler tåg egentligen på sträckan i morgonrusningen, utan effekten blir hur man än gör att det blir färre tåg på de stationer som man åker förbi. Problemet idag är egentligen inte kapaciteten (med undantag för i motriktning västerut på morgonen då "insatstågen" ska in i depå i Råcksta), däremot är det förstås mer störningskänsligt med skip-stop-tåg. Det gäller alltså att ha tillräcklig trafikering på de stationer som passeras och på banan (vilket man inte hade när man genomförde det hela på 1980-talet), idag har man också på gröna banan bättre kapacitet, då dagens signalsystem klarar en något tätare trafik (vid störningar).
Ett upplägg med dagens 10-minutersintervall skulle alltså fungera rätt bra på dagens bana, med en 19X (skip-stop) och 19 som båda avgår från Hässelby med 10:e minutersintervall, ett tåg som utgår från Vällingby var 10:e minut, och ett med utgångspunkt i Åkeshov var 10:e minut. I sådana fall får man en tidtabell som fungerar - naturligtvis inte vid större förseningar, men som sagt in mot stan är ändå problemet med att tågen måste samsas om samma bana. När man körde förslaget "skarpt" på 80-talet, nöjde man sig med 7,5 minuterstrafik mellan Alvik-Vällingby, för "möjlktågen". Detta var förstås alldeles för lite för att klara av trafiken, med det här upplägget skulle det motsvara 18 tåg mellan Åkeshov och Alvik som möjlktåg och 12 tåg mellan Åkeshov -Vällingby, vilket gör att man inte får de följdförseningar som man råkade ut för då, med tanke på den låga turtätheten (och att många tåg var inställda på grund av förarbrist). Genom att lägga avgången från Åkeshov närmast snabbtåget, blir följdförseningen mycket måttlig vid försening, men det är klart i övrigt vid förseningar bör snabbtåget gå som vanligt möjlktåg - och den förseningar måste räknas in i vändtiden.

I en framtid skulle dock antalet tåg på banan kunna bli så högt att det krävs en tredje spår, men som det ser ut idag, finns det ändå inte vagnar att köra full kapacitet på den västra delen av gröna linjen i högtrafiksriktning. Och nyttan in mot stan är marginell. Sedan är det förstås klart att om tåget går på ett spår som inte passerar perrongen vid "mellanstationerna", så går det förstås att dra upp hastigheten något...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

spårlasse skrev:
Kantorn skrev: Ett förslag på "skipstop" på sträckan Hässelby - Alvik som kanske skulle fungera rent kapacitetsmässigt är att en av linjerna - den som nu går till Vällingby - stannar på alla stationer och den andra hoppar över allt mellan Alvik och Vällingby utom Brommaplan och sedan fortsätter ut till Hässelby. Detta under högtrafik i rusningsriktning. Detta skulle i princip gälla varannat tåg som gick där över huvud taget, vilket får turordningen (tex) (X=skipstop) 17 18X 19 17X 18 19X.
Ett tredje spår skulle kunna gå vid sidan om de andra spåren, med planskild korsning vid Traneberg och "söder" om Vällingby till/från BÅDA spåren och med nya plattformar vid Alvik och Brommaplan. (I Vällingby finns redan tre spår, det mittersta fungerar då till vändande tåg och de yttersta till skipstop.) Observera att skipstopspåret blir enkelriktat - på morgonen "söderut" och på eftermiddagen "norrut".
Enda problemet är att ett tredjespår inte egentligen ger så mycket högre kapaciet
Nu talar jag inte om att höja kapaciteten, den sänks möjligen med mitt förslag något för stationerna mellan Vällingby och Alvik (Brommaplan undantaget), utan bara som alternativ för Hässelby-, Vällingby- och Brommaplansborna (samt de som därtill ansluter - tex Ekerö) så de inte behöver åka så lång tid. Min tanke är att det tredje spåret rentav skulle kunna ha högre sth än de "vanliga" spåren - kanske uppemot 90 - 100 km/h (om C20 nu hinner upp i dessa hastigheter på den sträckan). Min misstanke är att det snarare är överkapacitet på de i mitt förslag "nedvärderade" stationerna.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Bygg ut Blåa linjen från kungsträdgården till västerhaninge. och gör en ny linje från Skarpnäck till Norsborg, där C20 och C30 som levereras 2013 inte kan köras.
Mvh TGOJ gubben!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Kantorn skrev:
spårlasse skrev:
Enda problemet är att ett tredjespår inte egentligen ger så mycket högre kapaciet
Nu talar jag inte om att höja kapaciteten, den sänks möjligen med mitt förslag något för stationerna mellan Vällingby och Alvik (Brommaplan undantaget), utan bara som alternativ för Hässelby-, Vällingby- och Brommaplansborna (samt de som därtill ansluter - tex Ekerö) så de inte behöver åka så lång tid. Min tanke är att det tredje spåret rentav skulle kunna ha högre sth än de "vanliga" spåren - kanske uppemot 90 - 100 km/h (om C20 nu hinner upp i dessa hastigheter på den sträckan). Min misstanke är att det snarare är överkapacitet på de i mitt förslag "nedvärderade" stationerna.
Kan man nå upp till en högre sth så att man gör en större tidsvinst än de 3,5 minuter som man räknat med tidigare, kan de ju vara en idé. Vad jag menade var bara att om detta spår slutar i Alvik, är risken att den vinst man gör genom att ha ett extra spår, går förlorad på att man ändå måste passa in rätt tågläge i Alvik (det vill säga är "mjölktågen" försenade, måste ändå snabbtåget stå 2 minuter i Alvik, och då är det ju inte någon större vits med ett extra spår och i annat fall räcker kapaciteten att köra på samma. Visst du har helt rätt i att det är färre som åker till/från de "nedvärderade" stationerna. Problemet är dock att alla kan åka "mjölktågen", medan -förvisso majoriteten, men ändå ett färre antal kan åka snabbtågen, och det är detta som skapar kapacitetsproblemet. Därav min poäng att problemet idag med att ha skip-stop tåg är egentligen bara att Vällingby bara har ett mittenspår för vändning, vilket är för lite för att kunna ha tillräckligt hög trafik på de tåg som skall stanna vid varje station. Vändtiden blir helt eneklt för kort, vilket skapar en störningskänslighet och detta problem kommer att kvarstå - även om man har ett tredje spår. Man har alltså inte löst problemet trots en relativt dyr satsning om man inte samtidigt förbättrar vändmöjligheterna i vällingby och Hässelby (där man bör bygga en plattform till bryggan. Då skulle man redan idag kunna köra snabbtåg var 6.40 minut och "möjlktåg" med samma turtähet. En sådan utbyggnad skulle behövas i Åkeshov också, (om inte bryggan kan användas effektivt där). Dessa åtgärder är definitivt de viktigaste oavsett vad man gör - men det är klart extra spår skadar aldrig, men den extra nyttan av dem i form av snabbare restid blir dock ganska begränsad. Vitsen för att klara resenandemängden på ett bra sätt och att inte för många passagerare kommer på de normala tågen, är nämligen ändå att snabbtågen går i tågläget precis före "möjlktågen" till/från Vällingby. Denna placering bör de ha oavsett om man har ett tredje spår eller ej. Enda fördelen med det tredje (förutom möjligen något snabbare sth), är att i ett fåtal fall att man kan köra ifatt det vanliga tåget i Vällingby, om det är försenat.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

spårlasse skrev:Då skulle man redan idag kunna köra snabbtåg var 6.40 minut och "möjlktåg" med samma turtähet.

Ett tåg var 6.40 minut i vardera riktningen klarar man med ett enda spår! Kolla det här dokumentet om du inte tror mig! 9 tåg i timmen, klockrent! :cheesygrin:
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
spårlasse skrev:Då skulle man redan idag kunna köra snabbtåg var 6.40 minut och "möjlktåg" med samma turtähet.

Ett tåg var 6.40 minut i vardera riktningen klarar man med ett enda spår! Kolla det här dokumentet om du inte tror mig! 9 tåg i timmen, klockrent! :cheesygrin:
ha,ha :D , nu är väl det lite ot, men jo jag har läst den rapporten, och tror faktiskt att det kan gå under en begränsad tidsperiod att köra 6.40 minuterstrafik. Under säg en maxtimme, kan man använda den teoretiska nivå, visserligen kommer det att bli småförseningar, men du har också ett antal extraminuter inlagda på sträckan för att få det att fungera, så kör man en dryg ntimme med den turtätheten, bör förseningarna inte hinna bli så stora. Egentligen är det ett större problem att man vill köra 10-minuters dagtid, då sträckan Östervik-Igelboda egentligen tar för lång tid (normalt sätt), för att det ska finnas tillräckligt med marginaler. På Roslagsbanan fungerar det ju rätt bra att köra på maxkapciteten under högtrafik. Visserligen blir det ofta mindre förseningar, men när rusningen är slut, går det rätt fort att köra in tidtabellen igen.

Men åter till gröna linjen. Jag menar inte att tågen ska gå var 100 sekund, utan att man kan lägga en avgångstid något under 2-minuter, likväl som man lägger den på exakta minuttal. Inte för att det inte skulle fungera om tåget var 30-sekunder sent, utan för att det är bättre att ha det snväare utrymmet mellan tågen ute på linjen, än närmare stan. Rättare sagt, genom detta kan "möjktåget" bli något mer försenat, utan att det påverkar övriga trafiken och snabbtåget. I dag är det egentligen så att om ett tåg avgår från Vällingby 2 minuter efter ett tåg från Hässelby har avgått från Vällingby, så är det egentligen 90 sekunder mellan tågen. Helt enkelt eftersom körtiden mellan Hässelby-Vällingby är exakt drygt 4-minuter och avgångstiden för tåget från Hässelby från Vällingby sällan därför understiger 4.30 efter avgångstid från Hässelby. Med 1.40 minuter mellan tågen, ökar du alltså istället utrymmet än vad det skulle vara med en vanlig "minuttidtabell". Att använda sekundtidtabell ska ju inte här för att minska utrymmet mellan tågen, utan snarare för att just kunna lägga tågen jämnare och minska störningsrisken. När det gäller det senare är det också egentligen ett större problem som man gör idag att man lägger ett extratåg från Hässelby 2 minuter före ordinare avgång. Eftersom extratåget därmed får en mycket högre belastning, blir det försenat, vilket får följförseningar. Detta är alltså snarare ett större problem, än om man inte lägger tågen med exakt två minuter mellan (vilket man ju ändå inte gör som jag pekat på). Skip-stop tåg i sig innebär ju inte heller en större störningsrisk. Skillnaden är ju att när tåget väl drabbas av en försening, blir det mer försenat än andra tåg och detta måste man kompensera för med att lägga till 3-4 minuters vändtid vid slutstation. Sedan är det klart att tågen ibland kommer att hamna efter "möjlktåg" och därmed bli försenade. Men detta ser jag som ett mindre problem, så länge man har väl tilltagen vändtid vid slutstationerna (bör vara minst 12 minuter), vilket då skapar för dålig kapacitet vid ändstationerna. Men som sagt problemet löser vi ju inte genom att ha ett tredjespår, ifall man inte bygger det hela vägen genom stan. I annat fall måste ju tåget ändå vänta in sitt "tågläge" och måste gå bra mycket fortare för att det ska vara någon idé. Risken är annars att man lägger ut 7-8 miljarder på ett projekt, som i bästa fall innebär att resenärerna får 1-minuts kortare restid, än om man använt sig av skip-stop på nuvarande bana.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Jag förstår att det teoretiskt kan vara intressant att diskutera hur man skulle kunna använda ett tredje spår på sträckan Alvik - Hässelby. Men, man behöver inte vara Einsteins lillebror för att inse att kostnaden för de små förbättringar i trafiken det skulle ge skulle vara orimlig.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Mr G skrev:Jag förstår att det teoretiskt kan vara intressant att diskutera hur man skulle kunna använda ett tredje spår på sträckan Alvik - Hässelby. Men, man behöver inte vara Einsteins lillebror för att inse att kostnaden för de små förbättringar i trafiken det skulle ge skulle vara orimlig.
Nä, inte för oss som skriver på det här forumet, eller enbart tycker det är kul med att leka med tanken, men det intressanta är hur många jag hör bland "vanligt folk" som tror att sådana här upplägg ska kunna fungera. Hela socialdemokratiska partiet i Stockholm tydligen bl.a.. Jag hör också många som tror att man skall kunna lösa det hela genom att "köra om" mjölktåget i Åkeshov och därigenom få ökad kapacitet...Och kapacitetsfrågor i sig tycker jag dock är rätt intressanta små teoretiska (och till viss del praktiska) spörsmål att ventilera...
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

I mina ögon är socialdemokraternas förslag lika ogenomtänkt som att bygga tunnelbana i Visby.
Jämför gärna alternativen.

Stockholm http://www.socialdemokraterna.se/upload ... 20bild.pdf
Visby http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pag ... oid=117961
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Bo Rengmark skrev:I mina ögon är socialdemokraternas förslag lika ogenomtänkt som att bygga tunnelbana i Visby.

:wink:

Nu får någon gärna upplysa mig om de har hittat några bra alternativ, men är inte spårreservatet mellan Älvsjö och Hagsätra överbyggd?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
TKO

Inlägg av TKO »

Bo Rengmark skrev:I mina ögon är socialdemokraternas förslag lika ogenomtänkt som att bygga tunnelbana i Visby.

Ja visst är det så - eftersom det inte behövs tunnelbana i Visby så behövs det ju inte heller i Stockholm! Lägg ner eländet - så blir det en parantes i den stockholmska trafikhistorien... Folk vill ju ändå helst åka bil - och sen kan man ju ta en söndagstur till Skansen med en trevligt plingande spårvagn! Det är väl en ganska bra sammanfattning av den trafiksyn som den borgerliga hejarklacken på detta forum står för?

med de allra bästa hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Det beror väl lite på hur man ser på ringlinjedelen av förslaget, är det en central del eller utopi?

Det måste väl ändå vara okej att tycka att en oval på linjekartan, som mer begränsas av pappersytan än geografiska förhållanden eller transportbehov, är ogenomtänkt - utan att kallas borgerlig hejaklack?
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Jag tycker faktiskt det är ogenomtänkt och även korkat att hoppas att folk ställer bilen om T-banan byggs ut till IKEA. Det är väl dit man verkligen behöver bilen!? Eller ska T-banan bli möbeltransport?
När det gäller utbyggnad Hjulsta-Barkarby är inte denna samhällsekonomiskt lönsam och det beror bl.a. på att bytesmöjlighet finns i Sundbyberg.
De tre busslinjerna som förbinder norra och södra Järvafältet omnämns inte.
Man talar om Kungsängen-Kista med endast ett byte. Det har man i dag också med byte till buss. Restidsvinsten skulle bli 2-3 minuter.

Det finns faktiskt en utbyggnad jag skulle ställa upp på, men som inte finns med här. Det är ett 1,5 km långt enkelspår mellan Högdalsdepån och Hökarängen att användas för vagntransporter istf. att gå via Gullmarsplan. Och det spåret kunde byggts för 50 år sedan.
Bernt

Inlägg av Bernt »

Att socialdemokraternas visionära T-banekarta, som blinkar förföriskt på S-hemsidan, är dåligt förankrad i verkligheten, visas ju delvis i ovan förda diskussion om tredje spår till Hässelby m m.
Att som TKO skriver
Ja visst är det så - eftersom det inte behövs tunnelbana i Visby så behövs det ju inte heller i Stockholm! Lägg ner eländet - så blir det en parantes i den stockholmska trafikhistorien... Folk vill ju ändå helst åka bil - och sen kan man ju ta en söndagstur till Skansen med en trevligt plingande spårvagn! Det är väl en ganska bra sammanfattning av den trafiksyn som den borgerliga hejarklacken på detta forum står för?
är ju barnsligt! När Wennerholm och Alliansen vill kompletera Stockholms tunnelbana med modern spårväg sparkar du ut vettet ur diskussionen med detta!
Det är betydligt mer än plingeling till Skansen det handlar om som bekant.
Det är klart att t-banan behövs och kan behövas byggas ut på vissa sträckor men spårväg fyller en annan trafikuppgift än t-bana och buss. Jag trodde det stod klart bland herrar debattdeltagare på detta forum. Wennerholm är inriktad på att genomföra och inte bara framföra visioner i valtider. När ABC-nytt ställde ja-eller-nej-frågor till Carin Jämtin(S) och Sten Nordin (M) om det ska byggas spårväg i Stockholm blev Jämtin tydligt överrumplad av frågan och svarade svävande något om "i sinnom tid" eller om det var "så småningom". Nordin svarade klart JA. Om S har som linje att linje 4 i sinnom tid kan bli spårväg är det på samma nivå som att S vill avskaffa monarkin.
TKO

Inlägg av TKO »

Bernt skrev:Att socialdemokraternas visionära T-banekarta, som blinkar förföriskt på S-hemsidan, är dåligt förankrad i verkligheten, visas ju delvis i ovan förda diskussion om tredje spår till Hässelby m m.
Att som TKO skriver
är ju barnsligt! När Wennerholm och Alliansen vill kompletera Stockholms tunnelbana med modern spårväg sparkar du ut vettet ur diskussionen med detta!
Det är betydligt mer än plingeling till Skansen det handlar om som bekant.
Det är klart att t-banan behövs och kan behövas byggas ut på vissa sträckor men spårväg fyller en annan trafikuppgift än t-bana och buss. Jag trodde det stod klart bland herrar debattdeltagare på detta forum. Wennerholm är inriktad på att genomföra och inte bara framföra visioner i valtider. När ABC-nytt ställde ja-eller-nej-frågor till Carin Jämtin(S) och Sten Nordin (M) om det ska byggas spårväg i Stockholm blev Jämtin tydligt överrumplad av frågan och svarade svävande något om "i sinnom tid" eller om det var "så småningom". Nordin svarade klart JA. Om S har som linje att linje 4 i sinnom tid kan bli spårväg är det på samma nivå som att S vill avskaffa monarkin.
Ja visst var det fånigt (eller "barnsligt" som du skrev) att dra in det fiktiva tunnelbaneförslaget i Visby i den här diskussionen, för det måste ju vara så du menar?

Skillnaden mellan den rödgröna trafikpolitiken i Stockholm och den som högeralliansen står för är tydligast när det gäller just inställningen till en utbyggnad av tunnelbanan. Där säger högern helt enkelt nej - det ska inte vara mer. Att tro att detta kan kompenseras genom att bygga spårväg på Kungsholmen (om man nu nånsinn kommer dit) är så ogenomtänkt att det egentligen inte behöver bemötas. Om pengarna inte räcker till allt man vill ha - och det tror jag inte dom gör - måste man prioritera. Om resurserna skall räcka till att bygga motorvägstunlar under Mälaren så får ju inte för mycket pengar gå till att bygga ut kollektivtrafiken... Det är det den här diskussionen egentligen handlar om!

/TKO

(PS: Tror ni SL kommer igång med den nya /är det tredje?/ upphandlingen av Cityspårvägen innan valet? Om inte så har man på fyra år inte ens lyckats med att få ihop ett vettigt upphandlingsunderlag! "Inriktad på att genomföra och inte bara framföra visioner i valtider..." Jojo!)
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Varför inte gräva ner gröna linjen från Fridhemsplan till Abrahamsberg, slopa Thorildsplan och anlägga nya underjordiska Kristineberg något längre österut. Slopa även Stora Mossen och få en rakare linje och slippa "vinkelboda". Tidsvinst borde bli 5-6 min. Anlägg en snabbspårväg från Ekerö via Brommaplan - Stora Mossen- Alivk på gemensamt spår med tolvan in mot city på fd tunnelspåret över Tranebergsbron. Däcka över cst på delen mellan Kungsbron och Klarabergsviadukten där vagnarna kan vända. En ytterligare snabbspårväg från Barkarby -Lunda Industri-Spånga stn-Spångavägen till Brommaplan sen gemensamt till city. Förläng t-banan blåa linje till Barkarby. Ett stick från Bromma Flygplats in mot city vore inte helt fel.
Bernt

Inlägg av Bernt »

TKO:
Socialdemokraten och oppositionslandstingsråd Lars Dahlberg, som vill ersätta Christer G Wennerholm om de vinner valet, har gått samman med Stockholms Handelskammare i en kampanj mot spårväg. Samma Handelskammares Peter Egardt skrev för några år sedan en artikel där han ansåg att man kan lägga ner all järnväg (läs: spårtrafik) i hela Sverige - utom pendeltågen i Stockholm och Malmbanan. Det var innan klimathotet kom på allas läppar, så i dag har de gått över till att tala om trådbussar och tillsamans med S om mer tunnelbana. Inte spårväg. Varför? Därför att spårväg tar plats i gatan för bilarna! Det har Dahlberg o co sagt upprepade gånger. Det visar att han inte fattat något om hur prioriterad spårväg på eget körfält får bra framkomlighet och samtidigt andra fördelar varav många är unika för spårväg och därmed attraherar till ökad kollektivåkande. Som i ca 20 franska städer blivit sådan framgång att nästan alla system byggs ut hela tiden. Ska jag behöva upprepa dessa fördelar i detta forum? OK - jag nämner ett: plant och nära mellan lågt vagnsgolv och plattform.
Varför vill de ha trådbuss, som har mycket svårare med bland annat sistnämnda egenskap? Jo, därför att trådbussen är "flexibel". De kan delvis sväng undan och släppa fram bilarna. Jag anser att trådbussar är välkommna i Stockholm men inte istället för utan tillsammans med annnan kollektivtrafik som spårväg, på exemplelvis linje 4.
Varför vill de ha mer tunnelbana, trots mycket höga investeringskostnader? Återigen - därför att det inte tar plats i gatan för bilen, förståss.
Vi behöver utbyggd kollektivtrafik i nutid. Inte som en flummig vision där man fritt ritar cirklar runt storstockholm utan förankring och finansiering. Spårväg ger mer trafik för pengarna jämfört med t-bana som tar decenier att bygga ut, Allt har sin plats och roll. Tunnelbana är t ex ett "storskaligt" trafikmedel med långt mellan stationer som ligger djupt under marken. Det betyder att det inte är ett transportmedel för kortare förflyttningar inom staden.
TKO

Inlägg av TKO »

Bernt skrev:TKO:
Socialdemokraten och oppositionslandstingsråd Lars Dahlberg, som vill ersätta Christer G Wennerholm om de vinner valet, har gått samman med Stockholms Handelskammare i en kampanj mot spårväg. Samma Handelskammares Peter Egardt skrev för några år sedan en artikel där han ansåg att man kan lägga ner all järnväg (läs: spårtrafik) i hela Sverige - utom pendeltågen i Stockholm och Malmbanan. Det var innan klimathotet kom på allas läppar, så i dag har de gått över till att tala om trådbussar och tillsamans med S om mer tunnelbana. Inte spårväg. Varför? Därför att spårväg tar plats i gatan för bilarna! Det har Dahlberg o co sagt upprepade gånger. Det visar att han inte fattat något om hur prioriterad spårväg på eget körfält får bra framkomlighet och samtidigt andra fördelar varav många är unika för spårväg och därmed attraherar till ökad kollektivåkande. Som i ca 20 franska städer blivit sådan framgång att nästan alla system byggs ut hela tiden. Ska jag behöva upprepa dessa fördelar i detta forum? OK - jag nämner ett: plant och nära mellan lågt vagnsgolv och plattform.
Varför vill de ha trådbuss, som har mycket svårare med bland annat sistnämnda egenskap? Jo, därför att trådbussen är "flexibel". De kan delvis sväng undan och släppa fram bilarna. Jag anser att trådbussar är välkommna i Stockholm men inte istället för utan tillsammans med annnan kollektivtrafik som spårväg, på exemplelvis linje 4.
Varför vill de ha mer tunnelbana, trots mycket höga investeringskostnader? Återigen - därför att det inte tar plats i gatan för bilen, förståss.
Vi behöver utbyggd kollektivtrafik i nutid. Inte som en flummig vision där man fritt ritar cirklar runt storstockholm utan förankring och finansiering. Spårväg ger mer trafik för pengarna jämfört med t-bana som tar decenier att bygga ut, Allt har sin plats och roll. Tunnelbana är t ex ett "storskaligt" trafikmedel med långt mellan stationer som ligger djupt under marken. Det betyder att det inte är ett transportmedel för kortare förflyttningar inom staden.
Men det räcker inte att bygga spårväg i innerstan för att behålla eller helst öka kollektivtrafikens andel i Stockholmsregionen. Det är bara flumm att föreslå spårvägar ut till Ekerö och Orminge...

Stockholm har en betydligt större kollektivtrafikandel än alla de franska städer du kan räkna upp - och det beror på att man har snabba kapacitetsstarka trafikslag som tunnelbana och pendeltåg.

Den som tror att det är i innerstan kollektivtrafiken har lättast att vinna resenärer som nu åker bil uppmanar jag att studera hur resandet ser ut idag, der framgår t ex av SL:s årsredovisning. Vi måste acceptera den föreliggande verkligheten, först då kan vi förändra den!

Och sedan kan ju alla som talar om att det blir för dyrt fundera på vad som hänt om stadens framsynta stadsplanerare tänkt så på 40-talet. Inte ska vi planera för tunnelbana ut till Gubbängen eller Spånga, det kan ju inte bli klart under den kommande mandatperioden, kanske inte ens under vår livstid! Idag är det visst bara när det gäller motorvägar som det är tillåtet att ha visioner...

(Jag struntar faktiskt i vad den nuvarande landshövdingen i Uppsala tycker om järnvägar, jag har aldrig gillat högerns trafikpolitik, vare sej det gäller dyra politiskt motiverade spårvägsprojekt eller att öronmärka trängselskatten till nya motorvägar. Men det finns ju många som verkar tycka att det är det som är bäst!)

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Jag blev så upprörd att jag glömde bort den viktigatse invändningen mot detta inlägg...
---klipp---
Tunnelbana är t ex ett "storskaligt" trafikmedel med långt mellan stationer som ligger djupt under marken. Det betyder att det inte är ett transportmedel för kortare förflyttningar inom staden.
Har SAP föreslagit några tunnelbaneutbyggnader som främst är avsedda för "kortare förflyttningar inom staden"?

Låt oss se vilka av förslagen som över huvud taget berör innerstaden... jag använder den numrering som finns i SAP:s rapport.

1 Odenplan-Nya Karolinska-Solna.
Ja den berör ju innerstan, men ger ju samtidigt möjlighet för bytesfria resor mellan t ex Gullmarsplan och NKS.
Dessutom visar samtliga beräkningar som gjorts att det blir billigare med tunnelbana än med spårväg samtidigt som det ger ett högre kollektivresande. (Jag vet att det finns dom som tror att man räknat fel varje gång - jag vill då se de rätta siffrorna någon gång och inte bara en massa flumm...)
Denna sträcka är alltså inte främst avsedd för kortare förflyttningar inom staden.

2 Kungsträdgården-Nacka
Jodå, det blir en station på söder så visst kan man åka mellan t ex Sofia och fridhemsplan. Men huvudsyftet är att ge nacka- och Värmdöborna en god kollektivtrafik.
Denna sträcka är alltså inte främst avsedd för kortare förflyttningar inom staden.

6 Liljeholmen-Fridhemsplan
Ja nästan innerstan eller hur? Men även denna länk (som även finns med i RTK:s framtidsskisser) är främst till för resor som börjar eller slutar utanför innerstan.

Övriga föreslagna sträckor berör inte innerstaden.

Ovanstående visar därför att invändningen var helt felaktig.

Dessutom så tar jag själv gärna tunnelbanan på sträckor som Medborgarplatsen-Hötorget, inte ens om det fanns spårväg tror jag den skulle vara ett alternativ. Så som jag skrev tidigare, det är bra om debatten utgår från fakta och inte egna påhitt av tvivelaktig karaktär!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

PS: Självklart skall 4:an ställas om till spårväg! Med 28 miljarder extra till kollektivtrafiken så har vi råd...
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

TKO skrev:Jag blev så upprörd att jag glömde bort den viktigatse invändningen mot detta inlägg...
---klipp---
Tunnelbana är t ex ett "storskaligt" trafikmedel med långt mellan stationer som ligger djupt under marken. Det betyder att det inte är ett transportmedel för kortare förflyttningar inom staden.
Har SAP föreslagit några tunnelbaneutbyggnader som främst är avsedda för "kortare förflyttningar inom staden"?

Låt oss se vilka av förslagen som över huvud taget berör innerstaden... jag använder den numrering som finns i SAP:s rapport.

1 Odenplan-Nya Karolinska-Solna.
Ja den berör ju innerstan, men ger ju samtidigt möjlighet för bytesfria resor mellan t ex Gullmarsplan och NKS.
Dessutom visar samtliga beräkningar som gjorts att det blir billigare med tunnelbana än med spårväg samtidigt som det ger ett högre kollektivresande. (Jag vet att det finns dom som tror att man räknat fel varje gång - jag vill då se de rätta siffrorna någon gång och inte bara en massa flumm...)

2 Kungsträdgården-Nacka
Jodå, det blir en station på söder så visst kan man åka mellan t ex Sofia och fridhemsplan. Men huvudsyftet är att ge nacka- och Värmdöborna en god kollektivtrafik.

6 Liljeholmen-Fridhemsplan
Ja nästan innerstan eller hur? Men även denna länk (som även finns med i RTK:s framtidsskisser) är främst till för resor som börjar eller slutar utanför innerstan.

Övriga föreslagna sträckor berör inte innerstaden.

Ovanstående visar därför att invändningen var helt felaktig.

Dessutom så tar jag själv gärna tunnelbanan på sträckor som Medborgarplatsen-Hötorget, inte ens om det fanns spårväg tror jag den skulle vara ett alternativ. Så som jag skrev tidigare, det är bra om debatten utgår från fakta och inte egna påhitt av tvivelaktig karaktär!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

PS: Självklart skall 4:an ställas om till spårväg! Med 28 miljarder extra till kollektivtrafiken så har vi råd...
---------------------------------
Nja. Kapaciteten räcker länge till med dubbelledstrådbussar på egna körfält. Även om det finns 28 extra miljarder skall ju de räcka till mycket. Det kostar trots allt ungefär 3 ggr mer i investering med spårvagn.

mvh/spårsnoken
Skriv svar