"Bygg ut T-banan"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Bygg ut T-banan"
I går fanns det på dn.se en debattartikel skriven av Marcus Andersson, civilingenjör i infrastruktur och trafiksystem, där han förordade en utbyggd T-bana i Stockholm: ”Satsa på en utbyggnad av tunnelbanan”
Och i dag skriver man om Socialdemokraternas förslag på utbyggd T-bana: "Så vill Socialdemokraterna bygga ut Stockholms tunnelbana" Tyvärr är illustrationen svår att tyda eftersom den inte går att förstora.
En alliansföreträdare, någon från Moderaterna tror jag, har sagt att T-banan är färdigutbyggd! Det är en mycket märklig, för att inte säga idiotisk, hållning med tanke på hur stans befolkningsmängd växer. Och att stan växer befolkningsmässigt är ju något som samma partier ser som positivt.
Och i dag skriver man om Socialdemokraternas förslag på utbyggd T-bana: "Så vill Socialdemokraterna bygga ut Stockholms tunnelbana" Tyvärr är illustrationen svår att tyda eftersom den inte går att förstora.
En alliansföreträdare, någon från Moderaterna tror jag, har sagt att T-banan är färdigutbyggd! Det är en mycket märklig, för att inte säga idiotisk, hållning med tanke på hur stans befolkningsmängd växer. Och att stan växer befolkningsmässigt är ju något som samma partier ser som positivt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Re: "Bygg ut T-banan"
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:29, redigerad totalt 1 gånger.
Även om jag just nu inte hittar något belägg för detta så har jag ett starkt minne av att alliansföreträdaren är ingen mindre än Christer Wennerholm, trafiklandstingsråd och ordförande i SL:s styrelse.LÅ1 skrev:I går fanns det på dn.se en debattartikel skriven av Marcus Andersson, civilingenjör i infrastruktur och trafiksystem, där han förordade en utbyggd T-bana i Stockholm: ”Satsa på en utbyggnad av tunnelbanan”
/Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
PS: Kartan finns som pdf, länk på DN:s sida:LÅ1 skrev:I går fanns det på dn.se en debattartikel skriven av Marcus Andersson, civilingenjör i infrastruktur och trafiksystem, där han förordade en utbyggd T-bana i Stockholm: ”Satsa på en utbyggnad av tunnelbanan”
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.1111985. ... _logga.pdf
Då kan du zooma - men det är en rätt konstig karta....
/TKO
Utan att kommentera/kritisera övriga delar av (s):s förslag, så står det i DN:s artikel att de villLÅ1 skrev: Och i dag skriver man om Socialdemokraternas förslag på utbyggd T-bana: "Så vill Socialdemokraterna bygga ut Stockholms tunnelbana" Tyvärr är illustrationen svår att tyda eftersom den inte går att förstora.
Men är det inte helt obebyggt runt Kymlinge?Öppna Kymlinge station – ”Spökstationen”
Eller har man samtidigt planer på att bygga ut runt Kymlinge?
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:29, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har ju i en mycket tidig tråd visat mina galna utopier för tunnelbanan. Därför vill jag kommentera S:s förslag.
Odenplan till Nya Karolinska – Norra station, Danderyds sjukhus och Solna
Bortsett från att det är felskrivet jämfört med kartan så är det en bra ide om man nu ska bygga tunnelbana till Karolinska att den fortsätter åtminstone till Solna. Danderyd var en överraskning - men varför inte?
Kungsträdgården via Sofia till Nacka
Ja, den är ju efterlängtad. Via Sofia eller annan väg? Jag vet inte.
Tredjespår fr Hässelby Strand som möjliggör skip-stop
Ja! Och Norsborg - Sätra/Liljeholmen också!
Hjulsta till Barkarby J–IKEA
Behövs T-bana till Ikea? Hur många tar Billy igenom t-banespärren?
Njae hellre då åt andra hållet - Barkarby - Veddesta.
Hagsätra till Älvsjö och ev Liljeholmen
Ja den är väl också efterlängtad.
Liljeholmen till Fridhemsplan
Det borde väl kunna vara samma linje som föregående.
Mörby till Täby och Arninge
Hellre bygga ut pendeltåg dit än tunnelbana - och låt RB vara kvar!
Öppna Kymlinge station
...tror jag aldrig blir av.
Tvärförbindelse Rinkeby–Hallonbergen
Till vilken nytta? Det är en ärlig fråga. Möjligen om den linjen sedan går från Solna vidare till Karolinska - Odenplan.
T-banering
OJ vad långt ut den hamnade då... "Min" ring hamnade nästan innanför tullarna, men så långt ut finns väl knappast nåt underlag. Hässelby - Norsborg - ligger det inte massa vatten och öar emellan?
Bättre koppling mellan T-bana och pendeltåg
Det låter väl bra
Öppna fler sekundäruppgångar
Inte säker på vad de menar, men det är väl som Universitetets norra uppgång kantänka.
Jag kan tycka i det stora hela att detta verkar bra. Det verkar kosta jättemycket dock.
Spårväg som behövs står inget om. Det är lite signifikant. (TKO - detta är inte mening som kritik emot dig, jag är bara inte förvånad alls) I och för sig stod det inget emot heller.
Jag kan tänka mig att det som skrivits är väldigt bra förslag på utbyggnader. Jag hoppas inte det betyder att fyran inte spårvägifieras, följt av de andra stombussarna. Spårväg City är igång, stoppas den efter denna byggnad blir den så patetisk som vissa här - ingen nämnd, men det är fler - vill ha den till.
Odenplan till Nya Karolinska – Norra station, Danderyds sjukhus och Solna
Bortsett från att det är felskrivet jämfört med kartan så är det en bra ide om man nu ska bygga tunnelbana till Karolinska att den fortsätter åtminstone till Solna. Danderyd var en överraskning - men varför inte?
Kungsträdgården via Sofia till Nacka
Ja, den är ju efterlängtad. Via Sofia eller annan väg? Jag vet inte.
Tredjespår fr Hässelby Strand som möjliggör skip-stop
Ja! Och Norsborg - Sätra/Liljeholmen också!
Hjulsta till Barkarby J–IKEA
Behövs T-bana till Ikea? Hur många tar Billy igenom t-banespärren?

Hagsätra till Älvsjö och ev Liljeholmen
Ja den är väl också efterlängtad.
Liljeholmen till Fridhemsplan
Det borde väl kunna vara samma linje som föregående.
Mörby till Täby och Arninge
Hellre bygga ut pendeltåg dit än tunnelbana - och låt RB vara kvar!
Öppna Kymlinge station
...tror jag aldrig blir av.
Tvärförbindelse Rinkeby–Hallonbergen
Till vilken nytta? Det är en ärlig fråga. Möjligen om den linjen sedan går från Solna vidare till Karolinska - Odenplan.
T-banering
OJ vad långt ut den hamnade då... "Min" ring hamnade nästan innanför tullarna, men så långt ut finns väl knappast nåt underlag. Hässelby - Norsborg - ligger det inte massa vatten och öar emellan?
Bättre koppling mellan T-bana och pendeltåg
Det låter väl bra
Öppna fler sekundäruppgångar
Inte säker på vad de menar, men det är väl som Universitetets norra uppgång kantänka.
Jag kan tycka i det stora hela att detta verkar bra. Det verkar kosta jättemycket dock.
Spårväg som behövs står inget om. Det är lite signifikant. (TKO - detta är inte mening som kritik emot dig, jag är bara inte förvånad alls) I och för sig stod det inget emot heller.
Jag kan tänka mig att det som skrivits är väldigt bra förslag på utbyggnader. Jag hoppas inte det betyder att fyran inte spårvägifieras, följt av de andra stombussarna. Spårväg City är igång, stoppas den efter denna byggnad blir den så patetisk som vissa här - ingen nämnd, men det är fler - vill ha den till.
Professionell tyckare
-
Kommer S till makten blir det inget av med spårväg på linje 4, De anser nämligen att spårvagnar är i vägen för trafiken.
Cityspårvägen stoppas också, och allt annat i innerstaden, med undantag för Djl till centralen.
IKEA expressen prioriteras sålunda.
HS
Cityspårvägen stoppas också, och allt annat i innerstaden, med undantag för Djl till centralen.
HS
Spårvagnar är i vägen för trafiken. Det är som att säga att gäddorna är i vägen för fiskarna, eller liknande. Spårvagnar är en del av trafiken. Vissa förstår inte det. Det gäller dock inte folk här på detta forum - som ju inte hade varit med här annars.Henrik Schütz skrev:Kommer S till makten blir det inget av med spårväg på linje 4, De anser nämligen att spårvagnar är i vägen för trafiken.
Professionell tyckare
Men oavsett hur det går i valet i september så kommer inte "S till makten".... det var länge sen partiet hade sådant väljarstöd. Det är inte ens givet att man blir det största partiet i det rödgröna blocket, och att man blir mindre än V+MP tillsammans är ingen högoddsare!Henrik Schütz skrev:Kommer S till makten blir det inget av med spårväg på linje 4, De anser nämligen att spårvagnar är i vägen för trafiken.
HS
Och vad det gäller 4:an... döp om den till inre tvärbanan så kanske till och med Lasse Dahlberg tycker det är bra!
(Jag tror för övrigt inte han blir trafiklandstingsråd oavsett valutgången)
/TKO
-
x
Jag håller i stort sett med Kantorn i hans huvudkommentarer om T-banekartan.
Många reflektioner gjorde jag också. T.ex. att båda nya sträckningarna som berör Liljeholmen borde vara samma linje som bara passerar. Också att tvärförbindelsen Rinkeby - Hallonbergen borde kunna integreras med Karolinska-linjen.
Och när det gäller ringlinjen så måste den läggas betydligt närmare stan. Stan skall expandera i närområdet. Det är det effektivaste och miljövänligaste. Om en ring skall byggas så långt ut bör den snarare vara av pendeltågstyp. En T-banering kan man tänka sig i något mellanläge. Men gärna också i kanten på dagens innerstad.
I DN-artikeln står det "Längre fram i tiden, kanske 30 år, ligger planerna på en tunnelbanering runt stan" . Men Christer G Wennerholm går ut hårt i sin blogg!
Många reflektioner gjorde jag också. T.ex. att båda nya sträckningarna som berör Liljeholmen borde vara samma linje som bara passerar. Också att tvärförbindelsen Rinkeby - Hallonbergen borde kunna integreras med Karolinska-linjen.
Och när det gäller ringlinjen så måste den läggas betydligt närmare stan. Stan skall expandera i närområdet. Det är det effektivaste och miljövänligaste. Om en ring skall byggas så långt ut bör den snarare vara av pendeltågstyp. En T-banering kan man tänka sig i något mellanläge. Men gärna också i kanten på dagens innerstad.
I DN-artikeln står det "Längre fram i tiden, kanske 30 år, ligger planerna på en tunnelbanering runt stan" . Men Christer G Wennerholm går ut hårt i sin blogg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Ja man kan undra om intre Chrille skrev först och tänkte sen... vilka partiledare är det han talar om som har kommit överens? Och varför tror han att Mona bestämmer om det skall byggas tunnelbanering eller inte? Dessutom så har ju de rödgröna redovisat finansiering av de projekt som är aktuella inom den närmaste mandatperioden... nej det verkar lite desperat. När får vi föresten se högerpartiernas utbyggnadsplaner?LÅ1 skrev:Jag håller i stort sett med Kantorn i hans huvudkommentarer om T-banekartan.
/TKO
Ja, det var ju en fin önskelista! Vad kan den stanna på måntro? 100 miljarder?
Näväl, vissa saker är väl ganska rätt att åtgärda, har alltid tyckt att man borde öppna sträckan Rinkeby-Hallonbergen, kräver väl kanske lite ombyggnad av växlar etc, för att fungera, men det är ju småpengar!
Är positiv i sig till skip-stoptåg, men förstår inte hur det ska räcka med ett tredje spår? Egentligen går det alldeles utmärkt att köra skip-stoptåg från Hässelby redan idag, den främsta bristen är egentligen avsaknad av extra vändspår i Hässelby och Vällingby för att klara av att motverka den ökade störningsrisken, det orsakar förstås också att man kan ha högst två tåg var tioendeminut på det stationer som passeras mellan Råcksta-Ängbyplan. Att köra skip-stoptåg var 10:e minut i högtrafikriktning skulle dock inte vara något större problem idag - utan snarare skapa en bättre fördelning av passagerare mellan tågen. Nåväl, nu till problemet med förslaget. Om man bara har ett spår till, så måste man alltså endera välja att tåget bara stannar vid exempelvis Hässelby strand och sedan går direkt till Alvik utan stopp. Men detta finns det inte resandeunderlag för. Alltså är det rimligt att tåget stannar vid Hässelby gård, Vällingby och Brommaplan. Men skall den göra det är ju ett tredje spår rätt komplicerat. Att korsa mötande spår tar tid och spärrar de andra tågen på banan. Alternativet är att lägga ett tredje spår i mitten, men då måste alla stationer rivas och byggas om, vilket blir ofantligt dyrt. Skall det göra någon nytta måste man egentligen ha en fyrspårsbana där tågen i sådana fall för de spåren har stationer vid nämnda ställen, såsom Picadilly line har på del av sträckan exempelvis. Om tåget ska köra förbi andra tåg och komma in på samma spår till Alvik, har man ju inte uppnått någonting alls. Och det är i sådana fall ingen vits med det extra spåret, då det ändå måste passa in ett ledigt "tågläge". Men även sossarna har väl gått på SL:s tjänstemän som avfärdar skip-stoptåg rätt lättvindigt. Att bygga tre-eller fyra spår som slutar i dubbelspår där banan har störst kapacitetsbrist är inte lyckat. Bättre i sådana fall att satsa på att förbättra vändmöjligheterna längs banan och vid ändstationerna, då den tid som sparas in genom att hoppa över stationer, delvis måste reserveras i längre vändtid. Minns fortfarande försöket med 28X, vad lyckat det var och hur sällan det blev några problem med den lösningen. de problem som kom sedan när man sjösatte det i stor drift, är ju helt andra och hade inte så mycket med skip-stoptåg i sig att göra.
Näväl, vissa saker är väl ganska rätt att åtgärda, har alltid tyckt att man borde öppna sträckan Rinkeby-Hallonbergen, kräver väl kanske lite ombyggnad av växlar etc, för att fungera, men det är ju småpengar!
Är positiv i sig till skip-stoptåg, men förstår inte hur det ska räcka med ett tredje spår? Egentligen går det alldeles utmärkt att köra skip-stoptåg från Hässelby redan idag, den främsta bristen är egentligen avsaknad av extra vändspår i Hässelby och Vällingby för att klara av att motverka den ökade störningsrisken, det orsakar förstås också att man kan ha högst två tåg var tioendeminut på det stationer som passeras mellan Råcksta-Ängbyplan. Att köra skip-stoptåg var 10:e minut i högtrafikriktning skulle dock inte vara något större problem idag - utan snarare skapa en bättre fördelning av passagerare mellan tågen. Nåväl, nu till problemet med förslaget. Om man bara har ett spår till, så måste man alltså endera välja att tåget bara stannar vid exempelvis Hässelby strand och sedan går direkt till Alvik utan stopp. Men detta finns det inte resandeunderlag för. Alltså är det rimligt att tåget stannar vid Hässelby gård, Vällingby och Brommaplan. Men skall den göra det är ju ett tredje spår rätt komplicerat. Att korsa mötande spår tar tid och spärrar de andra tågen på banan. Alternativet är att lägga ett tredje spår i mitten, men då måste alla stationer rivas och byggas om, vilket blir ofantligt dyrt. Skall det göra någon nytta måste man egentligen ha en fyrspårsbana där tågen i sådana fall för de spåren har stationer vid nämnda ställen, såsom Picadilly line har på del av sträckan exempelvis. Om tåget ska köra förbi andra tåg och komma in på samma spår till Alvik, har man ju inte uppnått någonting alls. Och det är i sådana fall ingen vits med det extra spåret, då det ändå måste passa in ett ledigt "tågläge". Men även sossarna har väl gått på SL:s tjänstemän som avfärdar skip-stoptåg rätt lättvindigt. Att bygga tre-eller fyra spår som slutar i dubbelspår där banan har störst kapacitetsbrist är inte lyckat. Bättre i sådana fall att satsa på att förbättra vändmöjligheterna längs banan och vid ändstationerna, då den tid som sparas in genom att hoppa över stationer, delvis måste reserveras i längre vändtid. Minns fortfarande försöket med 28X, vad lyckat det var och hur sällan det blev några problem med den lösningen. de problem som kom sedan när man sjösatte det i stor drift, är ju helt andra och hade inte så mycket med skip-stoptåg i sig att göra.
-
-----------------Henrik Schütz skrev:Kommer S till makten blir det inget av med spårväg på linje 4, De anser nämligen att spårvagnar är i vägen för trafiken.
HS
Att man gjort ett T-baneförslag betyder inte med automatik att man säger nej till all spårvägsutbyggnad.
Tvärbana Syd, spårväg på linje 4 (om det inte blir elektrifierad BRT) och förlängning av NK-expressen till Centralen är tre möjliga exempel på vad en s+v+mp majoritet möjligen kan föreslå.
Däremot blir det kanske ingen förlängning av NK-expressen vidare mot Kungsholmen.
mvh/spårsnoken
Hur troligt är det att det byggs tunnelbana utan statligt stöd?TKO skrev:vilka partiledare är det han talar om som har kommit överens? Och varför tror han att Mona bestämmer om det skall byggas tunnelbanering eller inte?
Med statligt stöd = överenskommelse mellan partiledarna...
Du menar att de redovisat finansiering för att genomföra ett projekt, och resten är utopier?TKO skrev:Dessutom så har ju de rödgröna redovisat finansiering av de projekt som är aktuella inom den närmaste mandatperioden...
"Rösta på oss i år så lovar vi att göra en massa fantastiska saker, fast i en annan mandatperiod...".
För mig är det något av en gåta att inget intresse tycks finnas för att
bygga tunnelbanan vidare från Ropsten över norra Lidingö till området
mellan Täby och Vaxholm och området väster om Åkersberga. Om nu
Stockholm skall växa så snabbt som det förmodas så måste mycket stora
helt oexploaterade områden tas i anspråk för ny bebyggelse. Då duger det
inte att för dyra pengar bygga tunnelbanor till områden som redan idag är
mer eller mindre bebyggda och som är tämligen väl försörjda med allmänna
kommunikationer och där pengaslukande investeringar i ny tunnelbana
endast gör marginell nytta.
En tunnelbana till ovan nämnda nybyggnadsområden skulle kunna ge
invånarna i dessa områden ett oöverträffat allmänt kommunikationsmedel
till centrala Stockholm. Antalet stationer mellan denna grens
nordligaste station (någonstans väster om Åkersberga) och T-centralen
behöver inte bli fler än antalet stationer mellan Alvik och T-centralen.
Som bonus får centrala Lidingö och norra Lidingö direkt tillgång till
Tunnelbanan.
bygga tunnelbanan vidare från Ropsten över norra Lidingö till området
mellan Täby och Vaxholm och området väster om Åkersberga. Om nu
Stockholm skall växa så snabbt som det förmodas så måste mycket stora
helt oexploaterade områden tas i anspråk för ny bebyggelse. Då duger det
inte att för dyra pengar bygga tunnelbanor till områden som redan idag är
mer eller mindre bebyggda och som är tämligen väl försörjda med allmänna
kommunikationer och där pengaslukande investeringar i ny tunnelbana
endast gör marginell nytta.
En tunnelbana till ovan nämnda nybyggnadsområden skulle kunna ge
invånarna i dessa områden ett oöverträffat allmänt kommunikationsmedel
till centrala Stockholm. Antalet stationer mellan denna grens
nordligaste station (någonstans väster om Åkersberga) och T-centralen
behöver inte bli fler än antalet stationer mellan Alvik och T-centralen.
Som bonus får centrala Lidingö och norra Lidingö direkt tillgång till
Tunnelbanan.
Det finns inga vettiga politiska beslut som knyter upp de offentliga finanserna flera mandatperioder framåt... dessutom är det där med "finansiering" ett modeord - där man tycks tro att skattepengar kan öronmärkas för lång tid framöver.M_M skrev:Hur troligt är det att det byggs tunnelbana utan statligt stöd?TKO skrev:vilka partiledare är det han talar om som har kommit överens? Och varför tror han att Mona bestämmer om det skall byggas tunnelbanering eller inte?
Med statligt stöd = överenskommelse mellan partiledarna...
Du menar att de redovisat finansiering för att genomföra ett projekt, och resten är utopier?TKO skrev:Dessutom så har ju de rödgröna redovisat finansiering av de projekt som är aktuella inom den närmaste mandatperioden...
"Rösta på oss i år så lovar vi att göra en massa fantastiska saker, fast i en annan mandatperiod...".
(Det enda effektiva sättet att se till att en annan amjoritet inte kan ändra fattade beslut är att ingå "hemliga" avtal som gjordes med Arlandabanan och nu håller på att ske med "Nya Karolinska". Jag vet inte om det är så värst demokratiskt...)
Tror man att politiker ljuger så får man väl göra det - fast det måste vara svårt att bestämma sej för vilka man ska rösta på då!
/TKO
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:30, redigerad totalt 1 gånger.
Jag håller med dig. Det är inte för inte som jag börjar mitt inlägg:Johan Eriksson skrev:Den här "önskelistan" var bland det mest oseriösa jag sett. Först nojar (s) på några ynka miljoner för 7ans förlängning och startar en cirkus kring det, sedan slänger de ut den här T-listan som inte ens har med det som verkligen behövs utan bara är en ihoprafsad karta, för 100 miljarder minst helt ofinansierat. Hur ska man nånsin kunna ta det här partiet på allvar?
Väldigt mycket "betongparti" och förlegad modernism är också tänket med en lösning, liksom detta svenska med först ingenting sedan ingenting och sedan ett överdrivet jättepaket som minsann ska lösa alla problem i ett svep. Även om jag försöker plocka bort mitt trafikintresse och se detta valsmörande utifrån så tycker jag ändå att (s) gör bort sig kraftigt och drömmer dagdrömmar. Krävs inte mycket grävande från en neutral part utifrån för att se att detta fullkomligt saknar alla spår av realism. Det enda jag ger ett + för är att det är modigt med visioner, -ännu modigare vore det om de hade den minsta chans till förverkligande också!![]()
(Det här är inte ett ordkrig mot TKO utan vad jag tycker om (s) förslag!)
Min positiva avslutning börjar medKantorn skrev:Jag har ju i en mycket tidig tråd visat mina galna utopier för tunnelbanan. Därför vill jag kommentera S:s förslag.
vilket jag hade rätt i att det gör. Och det är väl så med utopier, de är omöjliga - eller i stort sett omöjliga - att få till stånd.Kantorn skrev:Jag kan tycka i det stora hela att detta verkar bra. Det verkar kosta jättemycket dock.
Vidare fundering på ett av de utopiska förslagen:
Ett förslag på "skipstop" på sträckan Hässelby - Alvik som kanske skulle fungera rent kapacitetsmässigt är att en av linjerna - den som nu går till Vällingby - stannar på alla stationer och den andra hoppar över allt mellan Alvik och Vällingby utom Brommaplan och sedan fortsätter ut till Hässelby. Detta under högtrafik i rusningsriktning. Detta skulle i princip gälla varannat tåg som gick där över huvud taget, vilket får turordningen (tex) (X=skipstop) 17 18X 19 17X 18 19X.
Ett tredje spår skulle kunna gå vid sidan om de andra spåren, med planskild korsning vid Traneberg och "söder" om Vällingby till/från BÅDA spåren och med nya plattformar vid Alvik och Brommaplan. (I Vällingby finns redan tre spår, det mittersta fungerar då till vändande tåg och de yttersta till skipstop.) Observera att skipstopspåret blir enkelriktat - på morgonen "söderut" och på eftermiddagen "norrut".
Professionell tyckare