Sven Blomberg skrev:Jag satt och tänkte på en sak. Samtidigt som de Grönröda gick ut med att de, vid en valseger, skulle utlysa en folkomröstning om Förbifarten meddelade de att Vägtullar (Trängselskatt) skulle införas på Essingeleden senast 2011. Det skall alltså, om det blir nej till Förbifarten, inte gå att passera Stockholm utan att betala vägtull. Enda alternativen är att ta RV 55 vid Norrköping och åka via Katrineholm, Flen, Strängnäs, Enköping till Uppsala. Eller ta färjan (som också kostar) Slagsta- Jungfrusund (Ekerö), och den vägen blir ju miljövänligt alternativ. Menar dom alltså att enbart utbyggd kollektivtrafik skall lösa folks behov att passera Stockholm. Hoppas att detta kommer fram inför en eventuell folkomröstning.
Vid en eventuell folkomröstning kommer fullständiga och detaljerade förslag att presenteras är avsikten!
Folkomröstningen blir formellt endast rådgivande, men de rödgröna partierna har lovat att följa dess utslag. Hur högerpartierna kommer att ställa sej till en eventuell folkomröstning vet vi ännu inte, deras mål är naturligtvis än så länge att förhindra denna. Vi kan dock se hur de gjorde efter den förra folkomröstningen, där beslutet om trängselskatt inte överenstämmer med något av de alternativ som fanns med på valsedeln... så det finns visst fog för åsikten att man från den kanten gärna tolkar folkomröstningsresultat lite som man vill.
Thomas K Ohlsson
Ungefär som S gjorde med högertrafik då? Det var väl lite kast av sten i glashus här...
Samtidigt så tror jag på det du säger - att om det inte blir förbifart så blir det heller ingen avgift på Essingeleden förrän problemet med trängseln är löst. (Inte för att jag tror den blir löst med förbifarten...) Och det oavsett vilken politisk ledning som finns.
Sven Blomberg skrev:Jag satt och tänkte på en sak. Samtidigt som de Grönröda gick ut med att de, vid en valseger, skulle utlysa en folkomröstning om Förbifarten meddelade de att Vägtullar (Trängselskatt) skulle införas på Essingeleden senast 2011. Det skall alltså, om det blir nej till Förbifarten, inte gå att passera Stockholm utan att betala vägtull. Enda alternativen är att ta RV 55 vid Norrköping och åka via Katrineholm, Flen, Strängnäs, Enköping till Uppsala. Eller ta färjan (som också kostar) Slagsta- Jungfrusund (Ekerö), och den vägen blir ju miljövänligt alternativ. Menar dom alltså att enbart utbyggd kollektivtrafik skall lösa folks behov att passera Stockholm. Hoppas att detta kommer fram inför en eventuell folkomröstning.
Frågan är - är man så dum så man låter en tjuga styra om man åker det ena håller eller det andra i Norrköping?
(Ett annat håll är ju annars att svänga av i Mjölby och ta Bergslagsdiagonalen (Rv50) till Gävle.)
Kantorn skrev:
Frågan är - är man så dum så man låter en tjuga styra om man åker det ena håller eller det andra i Norrköping?
Nu tror jag nog att tjugan i vägtull är nog bara ett minne blott om de rödgröna får bestämma. Men du har rätt, det skall kosta betydligt mer om någon väljer att "vika av" utan att verka dum. Men det var inte det jag menade, utan att man tar ut vägtull, oavsett storlek, för att passera Sveriges huvudstad. Kollektivtrafik kan inte lösa detta. Så frågan "Kollektivtrafik kontra Förbifart Stockholm" är mer än ja eller nej för många..
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 25 maj 2010 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Kantorn skrev:
Frågan är - är man så dum så man låter en tjuga styra om man åker det ena håller eller det andra i Norrköping?
Nu tror jag nog att tjugan i vägtull är nog bara ett minne blott om de rödgröna får bestämma. Men du har rätt, det skall kosta betydligt mer om någon väljer att "vika av" utan att verka dum. Men det var inte det jag menade, utan att man tar ut vägtull, oavsett storlek, för att passera Sveriges huvudstad. Kollektivtrafik kan inte lösa detta. Så frågan "Kollektivtrafik kontra Förbifart Stockholm" är mer än ja eller nej för många.
Trängselskatten kommer att bli högre oavsett vilken regering vi än får är mitt tips. Det är en förutsättning för att kunna finansiera "Förbifart Stockholm". Om vi bestämmer oss för att bygga Förbifarten måste den betalas även om den blir dyrare än beräknat. Alternativet med en ökad kollektivtrafiksatsning är däremot begränsat till ett visst belopp... också en aspekt att tänka på!
Sedan förstår jag inte riktigt frågeställningen, vad är det som är så förvånade med att det kostar pengar att resa? Det gör det väl i de allra flesta fall, möjligen inte om du promenerar!
Skulle man av för mej oförståeliga skäl anse det principiellt felaktigt att även genomfartstrafiken betalar trängselskatt så går det att hitta tekniska lösningar som befriar de som varken har start eller målpunkt i Stockholms län. Eftersom denna trafikmängd är så liten blir intäktsbortfallet försumbart!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Kantorn skrev:
Frågan är - är man så dum så man låter en tjuga styra om man åker det ena håller eller det andra i Norrköping?
Nu tror jag nog att tjugan i vägtull är nog bara ett minne blott om de rödgröna får bestämma. Men du har rätt, det skall kosta betydligt mer om någon väljer att "vika av" utan att verka dum. Men det var inte det jag menade, utan att man tar ut vägtull, oavsett storlek, för att passera Sveriges huvudstad. Kollektivtrafik kan inte lösa detta. Så frågan "Kollektivtrafik kontra Förbifart Stockholm" är mer än ja eller nej för många.
Trängselskatten kommer att bli högre oavsett vilken regering vi än får är mitt tips. Det är en förutsättning för att kunna finansiera "Förbifart Stockholm". Om vi bestämmer oss för att bygga Förbifarten måste den betalas även om den blir dyrare än beräknat. Alternativet med en ökad kollektivtrafiksatsning är däremot begränsat till ett visst belopp... också en aspekt att tänka på!
Sedan förstår jag inte riktigt frågeställningen, vad är det som är så förvånade med att det kostar pengar att resa? Det gör det väl i de allra flesta fall, möjligen inte om du promenerar!
Skulle man av för mej oförståeliga skäl anse det principiellt felaktigt att även genomfartstrafiken betalar trängselskatt så går det att hitta tekniska lösningar som befriar de som varken har start eller målpunkt i Stockholms län. Eftersom denna trafikmängd är så liten blir intäktsbortfallet försumbart!
/TKO
Körde hem ifrån Oslo (över Göteborg) en gång för alltför många år sedan. Vi stannade till vid en mack strax söder om sista Oslotullen och köpte upp de sista norska pengarna. Så kommer en tull till - utanför någon av städerna - som inte gick att komma förbi utan att betala. I Norge är det inte helt ovanligt. Turligt nog kunde jag betala med svensk tjuga.
Så på nåt sätt vore det inte helt fel med trängselavgift även för dem som ska vidare genom länet. Bara man kallar det vid sitt rätta namn: biltull.
Kantorn skrev:
Så på nåt sätt vore det inte helt fel med trängselavgift även för dem som ska vidare genom länet. Bara man kallar det vid sitt rätta namn: biltull.
Detta får vi nog se på fler ställen i vårt avlånga land, oavsett regering. Skillnaden kanske blir att den nuvarande färgen på regering nog tar ut det för vägsatsningar medan de Rödgröna nog kanske tar ut det för annan satsning också. Exempelvis vägtull på RV 55/57 för att bygga om bangården i Flen.
Kantorn skrev:
Så på nåt sätt vore det inte helt fel med trängselavgift även för dem som ska vidare genom länet. Bara man kallar det vid sitt rätta namn: biltull.
Detta får vi nog se på fler ställen i vårt avlånga land, oavsett regering. Skillnaden kanske blir att den nuvarande färgen på regering nog tar ut det för vägsatsningar medan de Rödgröna nog kanske tar ut det för annan satsning också. Exempelvis vägtull på RV 55/57 för att bygga om bangården i Flen.
Ja det är väl bra att vi kan välja vilken trafikpolitik vi vill ha? Tänk om alla tyckte att det är viktigast att bygga motorvägar...
Och vi kan ju hoppas att resultatet av en eventuell folkomröstning följs, så det inte blir som förra gången. Det var inte riktigt hederligt tycker jag...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Sven Blomberg skrev:Jag satt och tänkte på en sak. Samtidigt som de Grönröda gick ut med att de, vid en valseger, skulle utlysa en folkomröstning om Förbifarten meddelade de att Vägtullar (Trängselskatt) skulle införas på Essingeleden senast 2011. Det skall alltså, om det blir nej till Förbifarten, inte gå att passera Stockholm utan att betala vägtull. Enda alternativen är att ta RV 55 vid Norrköping och åka via Katrineholm, Flen, Strängnäs, Enköping till Uppsala. Eller ta färjan (som också kostar) Slagsta- Jungfrusund (Ekerö), och den vägen blir ju miljövänligt alternativ. Menar dom alltså att enbart utbyggd kollektivtrafik skall lösa folks behov att passera Stockholm. Hoppas att detta kommer fram inför en eventuell folkomröstning.
Vid en eventuell folkomröstning kommer fullständiga och detaljerade förslag att presenteras är avsikten!
Folkomröstningen blir formellt endast rådgivande, men de rödgröna partierna har lovat att följa dess utslag. Hur högerpartierna kommer att ställa sej till en eventuell folkomröstning vet vi ännu inte, deras mål är naturligtvis än så länge att förhindra denna. Vi kan dock se hur de gjorde efter den förra folkomröstningen, där beslutet om trängselskatt inte överenstämmer med något av de alternativ som fanns med på valsedeln... så det finns visst fog för åsikten att man från den kanten gärna tolkar folkomröstningsresultat lite som man vill.
Thomas K Ohlsson
Ungefär som S gjorde med högertrafik då? Det var väl lite kast av sten i glashus här...
Samtidigt så tror jag på det du säger - att om det inte blir förbifart så blir det heller ingen avgift på Essingeleden förrän problemet med trängseln är löst. (Inte för att jag tror den blir löst med förbifarten...) Och det oavsett vilken politisk ledning som finns.
Hur länge gäller ett folkomröstningsresultat? Det kanske beror på vad man lovat i förväg...
Jo - det går att anse att ett folkomröstningsresultat är giltigt till en ny folkomröstning sker, men den tolkningen har aldrig vunnit gehör i Sverige.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Hur länge gäller ett folkomröstningsresultat? Det kanske beror på vad man lovat i förväg...
Jo - det går att anse att ett folkomröstningsresultat är giltigt till en ny folkomröstning sker, men den tolkningen har aldrig vunnit gehör i Sverige.
/TKO
Så länge den är rådgivande så är det mest en fråga om löften och moral! (Eller snarare politiska löften och politisk moral, vilket inte är riktigt samma sak. )
Är det en beslutande, eller heter det bindande,folkomröstning som ju kan förekomma, (även om jag tror att vi aldrig haft en sådan) så gäller det att vara mycket noga med utformning av alternativ-beskrivningarna. Med tanke på att sådana folkomröstningar skall hållas i samband med riksdagsval så borde den gälla beslut som skall genomföras under kommande mandatperiod.
TKO skrev:
Och vi kan ju hoppas att resultatet av en eventuell folkomröstning följs, så det inte blir som förra gången. Det var inte riktigt hederligt tycker jag...
Jo, men om det blir en folkomröstning så är det ju de som vill ha den som sitter i regeringen och tolkar resultatet. Men sen kommer jag inte ihåg vad det var som inte följdes, röstade inte Stockholms stads innevånare för trängselskatt. Och trängselskatt blev det. Men om man ställer frågan om de som röstar vill ha Förbifarten Ja eller Nej så går det väl inte att misstolka.
TKO skrev:
Och vi kan ju hoppas att resultatet av en eventuell folkomröstning följs, så det inte blir som förra gången. Det var inte riktigt hederligt tycker jag...
Jo, men om det blir en folkomröstning så är det ju de som vill ha den som sitter i regeringen och tolkar resultatet. Men sen kommer jag inte ihåg vad det var som inte följdes, röstade inte Stockholms stads innevånare för trängselskatt. Och trängselskatt blev det. Men om man ställer frågan om de som röstar vill ha Förbifarten Ja eller Nej så går det väl inte att misstolka.
Jag tror det är tredje gången jag svara dej på ungefär samma fråga! Men en gång till då... denna gång väldigt grundligt.
Valsedeln innehöll följande text:
"Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
Till detta kunde man rösta ja eller nej - ganska enkelt eller hur?
51,5% röstade ja. Sedan införde högerpartierna trängselskatt med hänvisning till folkomröstningsresultatet, men ändrade beslutet så att intäkterna inte skall användas till att förbättra kollektivtrafiken.
Avsikten är att folkomröstningen angående motorvägar eller kollektivtrafik för 28 miljarder skall ha en lika enkel utformning - dvs det finns två tydliga alterantiv. Några tolkningsproblem som du antyder skall leda till fiffel är därför svåra att se. Däremot är folkomröstningen enbart rådgivande. De rödgröna har dock - till skillnad från högerpartierna - förklarat att man kommer att följa folkets råd... Vinner motorvägsalternativet kommer att alltså även Miljöpartiet att acceptera att den byggs.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
Jag tror det är tredje gången jag svara dej på ungefär samma fråga! Men en gång till då... denna gång väldigt grundligt.
Valsedeln innehöll följande text:
"Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
Till detta kunde man rösta ja eller nej - ganska enkelt eller hur?
51,5% röstade ja. Sedan införde högerpartierna trängselskatt med hänvisning till folkomröstningsresultatet, men ändrade beslutet så att intäkterna inte skall användas till att förbättra kollektivtrafiken.
Avsikten är att folkomröstningen angående motorvägar eller kollektivtrafik för 28 miljarder skall ha en lika enkel utformning - dvs det finns två tydliga alterantiv. Några tolkningsproblem som du antyder skall leda till fiffel är därför svåra att se. Däremot är folkomröstningen enbart rådgivande. De rödgröna har dock - till skillnad från högerpartierna - förklarat att man kommer att följa folkets råd... Vinner motorvägsalternativet kommer att alltså även Miljöpartiet att acceptera att den byggs.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO, varför hoppar du på mig! Jag har aldrig ställt denna fråga till dig eller någon annan, trots det påstår du att jag frågat två ggr tidigare. Jag har heller inte antytt att det blir tolkningsproblem om bara frågan ställs tydligt med endast två svarsalternativ och har aldrig på detta forum använt ordet "fiffel". Jag trodde att det skulle gå att föra en sansad diskussion trots att detta ämne är politiskt laddat, men icke.
Mr G skrev:Självklart behövs det nya väginvesteringar i Stockholm. Befolkningen har ökat snabbt och planeras fortsätta göra så inom överskådlig tid. Det sägs att Stockholm växer med ett "Göteborg" på 20 år. Att då tro att nya vägar inte behövs är att stoppa ned huvudet i sanden.
Ulrik Berggren skrev:Ingen på detta forum motsäger sig väginvesteringar i Storstockholm - frågan är bara vad som är mest effektivt för att öka tillgängligheten i regionen. Är det ett eller ett par enskilda jätteprojekt som gynnar några få eller ett flertal mindre projetk som gynnar den stora massan? jag tror inte de som trängs på pendeln eller gröna linjen har samma uppfattning om vad som är självklart som du har.
Jo, jag gör det!
Vi kan inte låta biltrafiken bara öka och öka, nån måste sätta ner foten och säga stopp. Hur har du tänkt dig att man skall bygga ut vägarna dom närmaste 20 åren för att få plats med ett "Göteborg". Hur många bilar finns det i Göteborg? Det faller på sin egen orimlighet! Det är inte bara miljöförstöring i form av avgaser och annat som bilarna ställer till med. Dom stjäl yta! Snart har vi inga ytor kvar i våra städer för att bilarna tar upp all yta (50% av innerstaden?).
Det finns bara en framkomlig väg, bygg ut en ATTRAKTIV kollektivtrafik för stadens kommunikationer, som gör att folk självmant väljer det.
Vi kan inte låta biltrafiken bara öka och öka, nån måste sätta ner foten och säga stopp. Hur har du tänkt dig att man skall bygga ut vägarna dom närmaste 20 åren för att få plats med ett "Göteborg". Hur många bilar finns det i Göteborg? Det faller på sin egen orimlighet! Det är inte bara miljöförstöring i form av avgaser och annat som bilarna ställer till med. Dom stjäl yta! Snart har vi inga ytor kvar i våra städer för att bilarna tar upp all yta (50% av innerstaden?).
Det finns bara en framkomlig väg, bygg ut en ATTRAKTIV kollektivtrafik för stadens kommunikationer, som gör att folk självmant väljer det.[/quote]
Därom är vi många som är eniga, problemet är bara att det Du kallar ATTRAKTIV kollektivtrafik för stadens kommunikationer (tolkar jag som Stockholm med inramade kommuner), för grovt räknat 40 år sedan slutade utvecklas/avvecklades, dels avslutades tunnelbaneutbyggnaden och dessutom avvecklade merparten av spårvägen. Jag tror inte jag är ute och cyklar om jag påstår att det kommer att ta lika lång tid att återskapa och komplettera med det som nya tiders behov kräver.
För lång och medeldistans-pendlare ser framtiden betydligt ljusa ut, med nya spår och tunnlar.
Vi har en accelererade obalans i länet, där näringslivet väljer att etablera logistik och dagligvaruterminaler i norra delen av länet och det gäller även övriga etableringar av arbetsplatser, trots att godset kommer söder ifrån (bortsett från renskav och hjortron. Hursomhelst leder detta till en helt onödig arbetspendling från SV och SO till Norr och dessutom till att alla varor från Europa och övriga världen, först skall transporteras genom stockholms nålsöga och sedan huvudsakligen tillbaka.
Den s k förbifarten gynnar och förstärker den här utvecklingen, i synnerhet så som den är planerad.
TKO skrev:
Jag tror det är tredje gången jag svara dej på ungefär samma fråga! Men en gång till då... denna gång väldigt grundligt.
Valsedeln innehöll följande text:
"Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
Till detta kunde man rösta ja eller nej - ganska enkelt eller hur?
51,5% röstade ja. Sedan införde högerpartierna trängselskatt med hänvisning till folkomröstningsresultatet, men ändrade beslutet så att intäkterna inte skall användas till att förbättra kollektivtrafiken.
Avsikten är att folkomröstningen angående motorvägar eller kollektivtrafik för 28 miljarder skall ha en lika enkel utformning - dvs det finns två tydliga alterantiv. Några tolkningsproblem som du antyder skall leda till fiffel är därför svåra att se. Däremot är folkomröstningen enbart rådgivande. De rödgröna har dock - till skillnad från högerpartierna - förklarat att man kommer att följa folkets råd... Vinner motorvägsalternativet kommer att alltså även Miljöpartiet att acceptera att den byggs.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO, varför hoppar du på mig! Jag har aldrig ställt denna fråga till dig eller någon annan, trots det påstår du att jag frågat två ggr tidigare. Jag har heller inte antytt att det blir tolkningsproblem om bara frågan ställs tydligt med endast två svarsalternativ och har aldrig på detta forum använt ordet "fiffel". Jag trodde att det skulle gå att föra en sansad diskussion trots att detta ämne är politiskt laddat, men icke.
//Sven
I tråden "Jag tycker det är synd..." skrev du bland annat:
"Har jag för mig fel om jag påstår att när vägtullarna till Stockholm klubbades så lovade man att de skulle gå till vägsatsningar i Stockholm?"
och
"Nu är jag minst sagt oroad att om Stockholmslänarna röstar nej till förbifarten i en eventuell folkomröstning, och Peter Eriksson är med och bestämmer så blir nog "regionen" väldigt stor i detta fall. Troligen hela Sverige, inte minst Norrbotten. Finns det något sagt hur mycket Stockholms län får av de 28 milijarderna? Dessutom har väl det utlovats åtskilliga miljarder till kollektivsatsningar i länet även om Förbifarten byggs."
Men du har rätt i en sak - du har inte ställt samma fråga mer än en gång.
Så jag ber om ursäkt för att jag skrev just det!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
I tråden "Jag tycker det är synd..." skrev du bland annat:
"Har jag för mig fel om jag påstår att när vägtullarna till Stockholm klubbades så lovade man att de skulle gå till vägsatsningar i Stockholm?"
och
"Nu är jag minst sagt oroad att om Stockholmslänarna röstar nej till förbifarten i en eventuell folkomröstning, och Peter Eriksson är med och bestämmer så blir nog "regionen" väldigt stor i detta fall. Troligen hela Sverige, inte minst Norrbotten. Finns det något sagt hur mycket Stockholms län får av de 28 milijarderna? Dessutom har väl det utlovats åtskilliga miljarder till kollektivsatsningar i länet även om Förbifarten byggs."
Men du har rätt i en sak - du har inte ställt samma fråga mer än en gång.
Så jag ber om ursäkt för att jag skrev just det!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Du har förmodligen rätt, men jag uppfattade inte det som samma fråga. Men jag ger dig tolkningsföreträde i detta.