Förarplats i M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wessberg

Förarplats i M31

Inlägg av wessberg »

Hej!

Har noterat att många M31:or har fått en modernare (mer ergonomisk?) förarplats. Kommer alla byggas om? Finns det en tidsplan för detta? Utbildas alla spårvagns förare på M28/M29 och M31? I så fall, blir det inte omständligare med tre system att lära sig?

Hälsningar JW
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Alla förare utbildas på M25/M28/M29 samt M31 snart även M32.

Det skulle ställa till det mer för planeringen att hålla reda på vilken förare som kan köra vilken vagn än det ställer till för respektive förare hur man kör de olika.

/T
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Ergonomisk Föraplats

Inlägg av Gäst »

Jag åkte några veckor sedan med Tvärbanan och undrar sedan den turen vad menas med ergonomisk utformning?

Jag häpnades gansk mycket när den unge föraren satte sig tillrätta och skulle köra iväg.

Han ordnade sitsen i sådant läge att bakre delen av hans huvud vilade mot rutan. Sen satt han baklutad i denna position ända till Sikla Udde.
Han använde en pinne att trycka på knapparna istället för att sträcka sig fram och trycka på de olika knapparna.

Jag för min del tror att det är stor risk att personen i denna ställning kunde lätt somna och orsaka en svårare olycka.

Den andra funderingen är om inte en människa som sitter så skönt kommer att lida av den s.k. soff potatis sjukan (Couch Potato) och få olika hälsoproblem som resultat.

Den tredje funderingen är att det inte finns någon som helst möjlighet att stående kunna framföra vagnen. Sjålv skulle jag gärna vilja ha den möjligheten om jag jobbade och körde en modern spårvagn. Det går inte att sitta för länge då stoppar nog blodet i ådrorna i förtid igenom 'åderförkalkning'. Jag skull gärna vilja se denne unge man om 15 år, hur hans fysik ter sej.

Är det nån som har åsikter för eller emot vad jag nämnt härovan?
Kanske Kaffe älskaren har något att lägga till?

mvh Dennis Hage
Skriv svar