Electricos i Lissabon

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Electricos i Lissabon

Inlägg av carltram »

Här kommer ett urval spårvagnsbilder från Lissabon, tagna i april 2010:
Bild
Första spårvagnen jag såg... :)
Bild
Lissabon har inte bara gammelvagnar. På linje 15 körs även dessa låggolvsvagnar.
Bild
I soveniraffärerna säljs modellspårvagnar!
Bild
Det finns också "turistspårvagnar" som trafikerar en slinga genom staden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Hoppsan! Här hoppade visst troleyn av!
Bild
Linje 28:s grönskande ändhållplats.
Bild
Vid Praça do Cormércio har turistlinjen sin ändhållplats.
Bild
Spårvagnshallen har inga hallportar! :lol:
Bild
Utanför hallen går linje 15.
Bild
Bild
På flera ställen är det enkelspår.
Bild
Vagnmöte.
Bild
Bild
Bild
Parkerade bilar på spåret förekommer ofta. :evil:
Bild
När vagnarna kommer till sin ändhållplats tar föraren ut en liten spegel för att kunna se vilken destination han ska ange. Detta syns på den här bilden.
Bild

Slutligen några kvällsbilder :) :
Bild
Bild
Busiga ungdomar som hänger längst bak på vagnen är inte helt ovanligt.
Bild

Får du lust att åka spårvagn i Lissabon när du ser dessa bilder?
Gör det på Youtube:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DRIQKcNMts0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DRIQKcNMts0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Bobban

Re: Electricos i Lissabon

Inlägg av Bobban »

Mycket trevliga bilder. Lissabon var en rätt intressant spårvagnsstad. Trots att jag inte är någon stor spårvagnsentusiast så tyckte jag om dessa charmiga spårvagnar. Deras "A32" minns jag som väldigt högljuda och obekväma däremot.
Vagnhallen var väldigt intressant, jag och de övriga i min grupp som var där fick en guidad tur inne på depåområdet med besök hos TLC, vagnhall med verkstad, deras spårvägsmuséum samt en rundtur med en äldre "turistvagn". Väldigt intressant.

I många av de souvenirstånd som finns i stan så säljs det spårvagnsmodeller av den äldre vagntypen i skala 1/87. Köpte själv en sådan när jag var där. Kan vara värt att klura på om man vill bygga en smalspårig modellspårväg i H0. :)
Skriv svar