Vad skall man göra i stället? Jag tycker att gatan är för bred för att ha bara trottoarerna som ände på övergångsstället. De flesta hinner över, men de som går lite långsammare behöver kunna stanna halvvägs. Och då är det väl bättre om det finns en "ö" mitt på.bruse skrev:Ok, då använder jag fel ord. Det heter tydligen trafikdelare, inte refug, vilket jag trott i över 40 år. Alltid lär man sig nåt.
Förty kvarstår min åsikt, det är att invagga gående i falsk säkerhet att bygga en trafikdelare mellan spåren, så det kommer att stå folk där och trängas och vingla ut i spåren.
Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Sven Blomberg
Re: Byggandet av Spårväg city
Medlem nr 266
Måste det vara trafikdelare, ska de vara utanför spåren, tar man bort dom som är mellan, kan spåren byggas närmare varandra, då får du plats med det på utsidan. Som en psykologisk markering att stå utanför spårområdet och vänta på att det blir klart. Som det byggs nu står du mitt i med trafik på ömsom sidor.Sven Blomberg skrev:Vad skall man göra i stället? Jag tycker att gatan är för bred för att ha bara trottoarerna som ände på övergångsstället. De flesta hinner över, men de som går lite långsammare behöver kunna stanna halvvägs. Och då är det väl bättre om det finns en "ö" mitt på.bruse skrev:Ok, då använder jag fel ord. Det heter tydligen trafikdelare, inte refug, vilket jag trott i över 40 år. Alltid lär man sig nåt.
Förty kvarstår min åsikt, det är att invagga gående i falsk säkerhet att bygga en trafikdelare mellan spåren, så det kommer att stå folk där och trängas och vingla ut i spåren.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- stockholm79
Jag tror inte att det åker lika många spårvagnar som bilar så då är det väl snarare säkrare att ha trafikdelaren mellan spåren?!?
Och jag hoppas att man tar bort ändhållplatsen här efter att man förlängt spårvägen förbi Sergels torg, den är ju på tok för nära både NK och T-centralen!
/or
Och jag hoppas att man tar bort ändhållplatsen här efter att man förlängt spårvägen förbi Sergels torg, den är ju på tok för nära både NK och T-centralen!
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
- gardebring
- Kontakt:
Idag:

Det gamla rivs upp...

...och det nya läggs på plats!

Det gamla rivs upp...

...och det nya läggs på plats!
-
Det verkar lite överdrivet att man måste ha ett bensindrivet elverk (för det är det väl) när man håller till i stadsmiljö med el nära tillgänglig. Det måste trots allt vara 3-5 ggr dyrare att generera el med ett bensindrivet elverk...
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Arbetet utförs antagligen på löpande räkning så varför ska entreprenören bry sej?spårsnoken skrev:Det verkar lite överdrivet att man måste ha ett bensindrivet elverk (för det är det väl) när man håller till i stadsmiljö med el nära tillgänglig. Det måste trots allt vara 3-5 ggr dyrare att generera el med ett bensindrivet elverk...
mvh/spårsnoken
(Det verkar som om man inte tillämpat SL:s miljöpolicy vid denna upphandling. Någon som är förvånad?)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- stockholm79
Ett elverk är det knappast, tryckluftshammare går på tryckluft och inte el.
Däremot kanske man hade kunnat skapa tryckluften med el och inte diesel/bensin.
Frågan är isåfall om det finns såna tryckluftsaggregat och hur mycket de kostar.
/or
Däremot kanske man hade kunnat skapa tryckluften med el och inte diesel/bensin.
Frågan är isåfall om det finns såna tryckluftsaggregat och hur mycket de kostar.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Nu blir det off-topic!stockholm79 skrev:Ett elverk är det knappast, tryckluftshammare går på tryckluft och inte el.
Det där är en Hilti TE 1500, de går på el. Det är nog 30 år sedan som de var annat än sladdel-drivna eller bensindrivna (de större Kobra-bilhammarna).
Och var ska man få elen från om man inte har ett eget elverk på ett sådant bygge? Att beställa elskåp till hela byggvägen blir riktigt dyrt.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Fast följer man beställarens miljöpolicy så ska man nog göra det... alltså dra fram el till arbetsplatsen. Och sååååå svårt är det ju inte!bark skrev:Nu blir det off-topic!stockholm79 skrev:Ett elverk är det knappast, tryckluftshammare går på tryckluft och inte el.
Det där är en Hilti TE 1500, de går på el. Det är nog 30 år sedan som de var annat än sladdel-drivna eller bensindrivna (de större Kobra-bilhammarna).
Och var ska man få elen från om man inte har ett eget elverk på ett sådant bygge? Att beställa elskåp till hela byggvägen blir riktigt dyrt.
/TKO
Det er i hvertfall ikke spesielt praktisk å drasse rundt med diverse EL-skap på en strekning som dette. Fare for hærverk, man flytter seg rundt hele tiden osv. Og et slikt lite EL-agregat, slipper ikke ut så mye avgasser.....
SL:s miljöpolicy kopierad från deras webbplats kl 14.04 den 10 maj 2010:TKO skrev:/.../
Fast följer man beställarens miljöpolicy så ska man nog göra det... alltså dra fram el till arbetsplatsen. Och sååååå svårt är det ju inte!
/TKO
Kan inte finna något som styr hur maskinverktyg skall energiförsörjas vid entreprenadarbeten. Möjligen skulle punktena om minskad fossil energianvändning och minskade emissioner till luften kunna vara tillämpbar. Å andra sidan är syftet med entreprenadarbetet att minska just dessa i o m att förbränningsmotorbussar ersätts med elfordon, så den fossila energi och de emissioner som elverket förorsakar torde snabbt återtas när spårvägstrafiken startar.Det här är SLs miljöpolicy:
SL ska fortsatt vara det mest miljövänliga resealternativet och en föregångare på miljöområdet inom transportbranschen.
SL-trafikens miljöeffektivitet ska ständigt förbättras.
SL ska förutom att följa tillämplig lagstiftning och andra krav, utveckla och följa upp vår trafik och infrastruktur så att det leder till:
* Minskat utnyttjande av fossil energi
* Minskade utsläpp av föroreningar till luft
* Att ökade andelar av använda resurser ingår i kretsloppet
* Bästa möjliga produktval ur miljösynpunkt
* Tystare SL-trafik
För att vi ska kunna ställa relevanta miljökrav ska vi ha god insikt i hur vi själva och SL-trafiken påverkar miljön.
Principer
* SL ska aktivt delta i, initiera och pådriva utvecklingen av ett miljöanpassat transportsystem.
* 100 procent av SLs spårtrafik ska fortsatt drivas med el från förnybar källa.
* SL ska ha hög kompetens i miljöfrågor.
* Vid inköp av nya spårfordon ska minst 98 procent av materialet i fordonen vara möjligt att källsortera vid demontering.
* SL ska fortsatt aktivt arbeta med att få fler resenärer att åka kollektivt. Att på bekostnad av bilismen öka antalet kollektivresenärer innebär en minskad miljöbelastning för transportsektorn.
Tidigt miljöcertifierade
SL är sedan 2006 miljöcertifierat enligt ISO 14001. Miljöledningssystemet fungerar som en garanti för ett effektivt och systematiskt miljöarbete.
Vi arbetar i första hand med de områden där vår miljöpåverkan är störst. Miljöledningssystemet garanterar också en ständig förbättring av miljöarbetet.
Dessutom ställer vi höga miljökrav på våra leverantörer och entreprenörer. Det gör att vi, tillsammans med våra anställda och våra kunder, kan utgöra en positiv kraft för en bättre miljö.
mvh /Jörgen G
Har du tänkt på att det kan vara så att de miljökrav som SL ställer på sina leverantörer inte i detalj är redovisade på nätplatsen?Jörgen_G skrev:SL:s miljöpolicy kopierad från deras webbplats kl 14.04 den 10 maj 2010:TKO skrev:/.../
Fast följer man beställarens miljöpolicy så ska man nog göra det... alltså dra fram el till arbetsplatsen. Och sååååå svårt är det ju inte!
/TKO
Kan inte finna något som styr hur maskinverktyg skall energiförsörjas vid entreprenadarbeten. Möjligen skulle punktena om minskad fossil energianvändning och minskade emissioner till luften kunna vara tillämpbar. Å andra sidan är syftet med entreprenadarbetet att minska just dessa i o m att förbränningsmotorbussar ersätts med elfordon, så den fossila energi och de emissioner som elverket förorsakar torde snabbt återtas när spårvägstrafiken startar.Det här är SLs miljöpolicy:
SL ska fortsatt vara det mest miljövänliga resealternativet och en föregångare på miljöområdet inom transportbranschen.
SL-trafikens miljöeffektivitet ska ständigt förbättras.
SL ska förutom att följa tillämplig lagstiftning och andra krav, utveckla och följa upp vår trafik och infrastruktur så att det leder till:
* Minskat utnyttjande av fossil energi
* Minskade utsläpp av föroreningar till luft
* Att ökade andelar av använda resurser ingår i kretsloppet
* Bästa möjliga produktval ur miljösynpunkt
* Tystare SL-trafik
För att vi ska kunna ställa relevanta miljökrav ska vi ha god insikt i hur vi själva och SL-trafiken påverkar miljön.
Principer
* SL ska aktivt delta i, initiera och pådriva utvecklingen av ett miljöanpassat transportsystem.
* 100 procent av SLs spårtrafik ska fortsatt drivas med el från förnybar källa.
* SL ska ha hög kompetens i miljöfrågor.
* Vid inköp av nya spårfordon ska minst 98 procent av materialet i fordonen vara möjligt att källsortera vid demontering.
* SL ska fortsatt aktivt arbeta med att få fler resenärer att åka kollektivt. Att på bekostnad av bilismen öka antalet kollektivresenärer innebär en minskad miljöbelastning för transportsektorn.
Tidigt miljöcertifierade
SL är sedan 2006 miljöcertifierat enligt ISO 14001. Miljöledningssystemet fungerar som en garanti för ett effektivt och systematiskt miljöarbete.
Vi arbetar i första hand med de områden där vår miljöpåverkan är störst. Miljöledningssystemet garanterar också en ständig förbättring av miljöarbetet.
Dessutom ställer vi höga miljökrav på våra leverantörer och entreprenörer. Det gör att vi, tillsammans med våra anställda och våra kunder, kan utgöra en positiv kraft för en bättre miljö.
mvh /Jörgen G
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jo - men du hänvisar till beställarens - det vill säga SL:s - miljöpolicy i din text.
Vilka krav som finns i upphandlingen har jag ingen aning om.
mvh /Jörgen G
Vilka krav som finns i upphandlingen har jag ingen aning om.
mvh /Jörgen G
Är det nån som vet hur många körfält det kommer bli på hamngatan? Vet nån hur man hittar MKBn/järnvägsplanen?
http://insyn.stockholm.se/trn/document/ ... df#page=15ludvig skrev:Är det nån som vet hur många körfält det kommer bli på hamngatan? Vet nån hur man hittar MKBn/järnvägsplanen?
/Johan
-
Kommer det att räcka med ett spår vid Sergelstorg? Hur tätt kommer tågen att gå i högtrafik, känns som det skulle vara störningskänsligt?
- Thomas Lange
Turtätheten mellan kl 8 och 18/19 blir 7,5 minut mellan avgångarna alla dagar. För kapaciteten vid Sergels torg innebär det att 5 turer kan vara igång samtidigt om man inte ska hindra varandra vid vändningen. Två vagnar får plats samtidigt vid den 60 m långa hållplatsen, men om det blir aktuelltr kan personalen få byta vagn med varandra för att inte komma fel i sina tjänsteomlopp. Den sist inkomna vagnen blir också den som måste lämna hållplatsen först, inte idealiskt om man vet hur resenärer normalt beter sig ...
Teoretiskt skulle man klara 7,5 min-trafik med fyra vagnar ifall det fanns kollektivkörfält i hela Hamngatan. Trafikeringsupplägget kommer att utvärderas i full skala under vecka 31.
Teoretiskt skulle man klara 7,5 min-trafik med fyra vagnar ifall det fanns kollektivkörfält i hela Hamngatan. Trafikeringsupplägget kommer att utvärderas i full skala under vecka 31.
Ju förr dess bättre.
Möjlighet finns ju dock att vända extravagnar vid normalmstorg
Blir svårt då det andra spåret är borta.Darkwand skrev:Möjlighet finns ju dock att vända extravagnar vid normalmstorg
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Vad gör det för skillnad?bruse skrev:Blir svårt då det andra spåret är borta.Darkwand skrev:Möjlighet finns ju dock att vända extravagnar vid normalmstorg
OK om museitrafiken också vänder där samtidigt så kan det kanske bli problem.
Men att vända vid Norrmalmstorg när det är rusning kan väl jämföras med att vända T-banans extratåg från söderförorterna vid Medborgarplatsen. D.v.s. det är få som inte skall vidare!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling