Euromaint skall utföra på uppdrag av SL http://www.dn.se/sthlm/stororder-fran-s ... -1.1089202
Intressant att se om det blir någon låggolvsombyggnad, det har ryktats att det skulle vara svårt att genomföra med tanke på vagnarnas konstruktion.
Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
RB vagnar rustas för 400 miljoner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner
Varför är det beklagligt? Det är ju ingen museitrafik som bedrivs!joxsfo skrev:Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
Möjligen är det inte så bra att använda det moderna färgschemat utvändigt om inte tågen upplevs som moderna och nästan nya. (Man har ju undvikit att använda den färgsättningen på gamla vagnar tidigare, även på de inlånade tyska pendeltågen som ju alla målades om innan de sattes i trafik.)
Sen har jag en känsla av att tygen på sätena sjangserar väldigt fort, och att det därför borde vara betydligt dyrare med dessa än med galonsäten(?) som det var på T-banan fram till ca 1980(?). Men att det är dyrare är bara en gissning!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det verkar som att en av vagnarna i varje trevagnssätt (förmodligen mittenvagnen, den torde väl ha minst utrustning "ivägen") kommer att få en låggolvsdel. Det är en bra llösning tycker jag, finns inga skäl egentligen att hela tåget måste vara låggolv.
Vad gäller färgsättning så tycker jag att det är bra att SL:s spårfordon ser lika ut, oavsett tågtyp. Hoppas dock att man gör inredningen lite varmare än de sjukhussterila X60.
//Johan
Vad gäller färgsättning så tycker jag att det är bra att SL:s spårfordon ser lika ut, oavsett tågtyp. Hoppas dock att man gör inredningen lite varmare än de sjukhussterila X60.
//Johan
Jag tror (men vill gärna) att de gör om inredningen så det ser ut som X10:orna invändigt. X10:orna är så himla coola!!
Låggolvsdelen leder till att 10 sittplatser försvinner. Ett enkelkopplat tågsätt med tre vagnar har 228 sittplatser. Antalet sittplatser kommer mao att minska med 4% och det råder redan idag brist på sittplatser på många avgångar i rusningen. Enligt SLs kan golvytan som frigörs vid ombyggnaden användas för sittande och stående resenärer. Hur många vill stå på Roslagsbanan? De flesta resor som görs är längre än 10 minuter. Restiden används av många för att läsa en tidnig eller arbeta. Vem kan göra det stående? Ståplatsvagnarna som provades på linje 13 o 14 blev inte långlivade.
En höjning av plattformarna hade varit mycket bättre investerade pengar! Tågen byggdes dessutom för en framtida plattformshöjning. Ska vi som har svårt att gå i trappor bli förvisade till fällbara stolar i låggolvsdelen
Dessutom vet vi alla vad som hände i vintras när det kom snö på spåret. Vad händer med trafiken under vintern med en låggolvsdel som samlar snö??? Den beslutade lösningen betyder 15-20 år med sämre komfort och fler trafikstörningar....
Pressmeddelandet fr EuroMaint:
EuroMaint Rail moderniserar SL:s tåg för Roslagsbanan
http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/

En höjning av plattformarna hade varit mycket bättre investerade pengar! Tågen byggdes dessutom för en framtida plattformshöjning. Ska vi som har svårt att gå i trappor bli förvisade till fällbara stolar i låggolvsdelen

Dessutom vet vi alla vad som hände i vintras när det kom snö på spåret. Vad händer med trafiken under vintern med en låggolvsdel som samlar snö??? Den beslutade lösningen betyder 15-20 år med sämre komfort och fler trafikstörningar....
Pressmeddelandet fr EuroMaint:
EuroMaint Rail moderniserar SL:s tåg för Roslagsbanan
http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/
Idag hade Sveriges Radio Östergötland en nyhet om att Motala Train ska renovera roslagsvagnarna. länk
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Stämmer det.... dock sades också att Motala Train, fick jobbet som underentreprenörer för Euromaint, som i sin tur fått arbetet från SL. Detta framgår kanske på länken, men jag tycker vi kan skriva det här direkt.bark skrev:Idag hade Sveriges Radio Östergötland en nyhet om att Motala Train ska renovera roslagsvagnarna. länk
Det är enkom den invändiga färgsättningen som kommer att harmonisera med X60, dock ej 100% identisk, utvändigt sker ingen förändring.LÅ1 skrev:Varför är det beklagligt? Det är ju ingen museitrafik som bedrivs!joxsfo skrev:Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
Möjligen är det inte så bra att använda det moderna färgschemat utvändigt om inte tågen upplevs som moderna och nästan nya. (Man har ju undvikit att använda den färgsättningen på gamla vagnar tidigare, även på de inlånade tyska pendeltågen som ju alla målades om innan de sattes i trafik.)
Sen har jag en känsla av att tygen på sätena sjangserar väldigt fort, och att det därför borde vara betydligt dyrare med dessa än med galonsäten(?) som det var på T-banan fram till ca 1980(?). Men att det är dyrare är bara en gissning!