RB vagnar rustas för 400 miljoner

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
joxsfo
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 12 april 2007 22:55
Ort: San Francisco, CA, USA

RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av joxsfo »

Euromaint skall utföra på uppdrag av SL http://www.dn.se/sthlm/stororder-fran-s ... -1.1089202
Intressant att se om det blir någon låggolvsombyggnad, det har ryktats att det skulle vara svårt att genomföra med tanke på vagnarnas konstruktion.

Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av LÅ1 »

joxsfo skrev:Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
Varför är det beklagligt? Det är ju ingen museitrafik som bedrivs!

Möjligen är det inte så bra att använda det moderna färgschemat utvändigt om inte tågen upplevs som moderna och nästan nya. (Man har ju undvikit att använda den färgsättningen på gamla vagnar tidigare, även på de inlånade tyska pendeltågen som ju alla målades om innan de sattes i trafik.)

Sen har jag en känsla av att tygen på sätena sjangserar väldigt fort, och att det därför borde vara betydligt dyrare med dessa än med galonsäten(?) som det var på T-banan fram till ca 1980(?). Men att det är dyrare är bara en gissning!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
JohanB
Inlägg: 557
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av JohanB »

Det verkar som att en av vagnarna i varje trevagnssätt (förmodligen mittenvagnen, den torde väl ha minst utrustning "ivägen") kommer att få en låggolvsdel. Det är en bra llösning tycker jag, finns inga skäl egentligen att hela tåget måste vara låggolv.

Vad gäller färgsättning så tycker jag att det är bra att SL:s spårfordon ser lika ut, oavsett tågtyp. Hoppas dock att man gör inredningen lite varmare än de sjukhussterila X60.

//Johan
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2122
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av ADDE »

Jag tror (men vill gärna) att de gör om inredningen så det ser ut som X10:orna invändigt. X10:orna är så himla coola!!
nyfiken
Inlägg: 13
Blev medlem: lördag 18 april 2009 15:03

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av nyfiken »

Låggolvsdelen leder till att 10 sittplatser försvinner. Ett enkelkopplat tågsätt med tre vagnar har 228 sittplatser. Antalet sittplatser kommer mao att minska med 4% och det råder redan idag brist på sittplatser på många avgångar i rusningen. Enligt SLs kan golvytan som frigörs vid ombyggnaden användas för sittande och stående resenärer. Hur många vill stå på Roslagsbanan? De flesta resor som görs är längre än 10 minuter. Restiden används av många för att läsa en tidnig eller arbeta. Vem kan göra det stående? Ståplatsvagnarna som provades på linje 13 o 14 blev inte långlivade. :!:
En höjning av plattformarna hade varit mycket bättre investerade pengar! Tågen byggdes dessutom för en framtida plattformshöjning. Ska vi som har svårt att gå i trappor bli förvisade till fällbara stolar i låggolvsdelen :?:
Dessutom vet vi alla vad som hände i vintras när det kom snö på spåret. Vad händer med trafiken under vintern med en låggolvsdel som samlar snö??? Den beslutade lösningen betyder 15-20 år med sämre komfort och fler trafikstörningar....

Pressmeddelandet fr EuroMaint:
EuroMaint Rail moderniserar SL:s tåg för Roslagsbanan
http://www.euromaint.se/sv/Euromaint-Ra ... lagsbanan/
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av bark »

Idag hade Sveriges Radio Östergötland en nyhet om att Motala Train ska renovera roslagsvagnarna. länk
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4676
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av leifd »

bark skrev:Idag hade Sveriges Radio Östergötland en nyhet om att Motala Train ska renovera roslagsvagnarna. länk
Stämmer det.... dock sades också att Motala Train, fick jobbet som underentreprenörer för Euromaint, som i sin tur fått arbetet från SL. Detta framgår kanske på länken, men jag tycker vi kan skriva det här direkt.
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: RB vagnar rustas för 400 miljoner

Inlägg av mela »

LÅ1 skrev:
joxsfo skrev:Har också hört att SL vill ha samma utvändiga färgschema som på X60, samt Lasse Åberg säten och gula ledstänger vad gäller inredningen. Högst beklagligt enligt min mening.
Varför är det beklagligt? Det är ju ingen museitrafik som bedrivs!

Möjligen är det inte så bra att använda det moderna färgschemat utvändigt om inte tågen upplevs som moderna och nästan nya. (Man har ju undvikit att använda den färgsättningen på gamla vagnar tidigare, även på de inlånade tyska pendeltågen som ju alla målades om innan de sattes i trafik.)

Sen har jag en känsla av att tygen på sätena sjangserar väldigt fort, och att det därför borde vara betydligt dyrare med dessa än med galonsäten(?) som det var på T-banan fram till ca 1980(?). Men att det är dyrare är bara en gissning!
Det är enkom den invändiga färgsättningen som kommer att harmonisera med X60, dock ej 100% identisk, utvändigt sker ingen förändring.
Skriv svar