Här vände vagnen...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
lelleme

Här vände vagnen...

Inlägg av lelleme »

...på MÖLNDALSLINJEN i spårvägens barndom.

http://www.lelleme.se/index.spv.1.1.M32_425.htm

m v h
LENNART STEEN
Harald
Kontakt:

Re: Här vände vagnen...

Inlägg av Harald »

Nej, det var linje 4 som vände vid Elisedal mellan 1926 och 1950. Mölndalslinjen hade på den tiden nummer 8 och den gick förstås till Mölndal.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ser ingen bild om nu det var meningen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag ser heller inget i Firefox eller Safari, men i Internet Explorer syns bilden klart och tydligt. Lennarts hemsida tycks skapad/redigerad i Microsoft Word på ett sätt som gör att inte alla kan uppleva den, tyvärr.
lelleme

Inlägg av lelleme »

Harald skrev:Nej, det var linje 4 som vände vid Elisedal mellan 1926 och 1950. Mölndalslinjen hade på den tiden nummer 8 och den gick förstås till Mölndal.
Jag ber om ursäkt för mitt dåliga språkbruk! Det är viktigt att det skrivs så rätt som möjligt, för att missförstånd inte skall uppstå. Jag borde ha skrivit, det jag egentligen syftade på:

Här låg en vändslinga...
...på MÖLNDALSLINJEN för väldigt länge sedan.

Spårvägslinjen till Mölndals Bro / Åbybergsgatan/ Broslättsgatan /Broplatsen öppnades år 1907 och var enkelspårig med mötesplatser. Vagnarna var dubbelriktade, så man körde dem tillbaka från andra ändan, man behövde inga vändslingor.
Det var först sedan spåret byggts dubbelspårigt mellan Getebergsäng och Elisedal, år 1926, som det där anlades en vändslinga. Den flyttades senare (år 1950) till gränsen mot Mölndal och används alltjämt vid Lana.

Vänligen
LENNART

"Åh, Gud, ge mig styrka och mod att förändra...
... / ... / ...
och kraft att förstå och acceptera, det jag inte kan förändra".
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Men (nesten) ingen får se bildet. Heller ikke bildene på forsiden på http://www.lelleme.se/ vises.

/Baard :-)
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

För oss som inte kan se bilden via länken i första inlägget, den här länken leder till bilden Lennart vill visa:
http://www.lelleme.se/20100428v425.jpg

För bildtext och copyright-info duger dock originallänken gott även för oss utan Internet Explorer. :wink:
lelleme

Inlägg av lelleme »

Hans Wibacke skrev:För oss som inte kan se bilden via länken i första inlägget, den här länken leder till bilden Lennart vill visa:
http://www.lelleme.se/20100428v425.jpg

För bildtext och copyright-info duger dock originallänken gott även för oss utan Internet Explorer. :wink:
TACK FÖR HJÄLPEN. Tur att Du finns!
Jag blev väldigt förvånad över uppgifterna att bilden inte syntes hos de flesta, men ställde hoppet till att det du skrev i ett tidigare inlägg skulle skapa förklaring. Naturligtvis försökte jag först och främst att publicera fotografiet på den naturliga vägen, men eftersom det ska minskas till viss storlek, hände någonting (och jag försökte verkligen flera gånger) som gjorde att fotografiet blev rektangulärt på höjden, varvid endast mindre än halva vagnen kom med. Jag får nu ta till mig informationen och avstå från denna lösning, för att lägga ner tid och jobb på något som inte kan "plockas upp" av alla, är det ju ingen god tanke bakom.

Vänliga Hälsningar
LENNART
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Bild

Egentligen var väl fyran i många år två linjer. Den ena gick Mölndal - Sannaplan och den andra Krokslätt (Lana) - Kungsten. På dest.rullen stod Kungsten med tillägget via Bang., Sannaplan hade inget tillägg.

Tidigare ändhållsplatsen Åbybergsgatan i Mölndal var en sevärdhet travdagar. Flera extravagnar krävdes och ett par (ibland M5) ställdes upp på uppställningsspåret medan tävlingarna pågick.
Det skulle vara mycket intressant att se bilder från denna tid.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enligt Anders Forsbergs skrift om mölndalslinjen var det från 1 april 1952 som varannan vagn gick till Kungssten, dock endast under högtrafik. Från den 12 juni 1962 gick alla vagnar på fyran till Kungssten.
Skriv svar