Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vid halv åtta-tiden gick jag förbi där Hagens stationsväg korsar Långedragsspåret, och det var ingen vacker syn. Ett pedaltåg hade kolliderat med en personbil.
Bilen var kvaddad längst motorhuven och förardörren, det borde vara osäkert om föraren överlevt olyckan. Hoppas det, spårvagnen fick i jämförelse mindre skador som förmodligen går att återställa på verkstaden. Lampan på höger sida pajade och chassit trycktes till lite på höger framsida.
Det borde väl vara fler här som känner till att detta inträffat idag.
Inte förvånad att det händer, där kör billister på rött så det ryker om dem...
Min första krock för drygt 3årsen var där med en personbil som svängde höger mot rött från Torgny Segerstedtsgatan in mot hagens stationsväg, jag hade ingen chans att stanna i god tid och fick bilen i sidan på vagnen. Resultatet blev en totaltkvaddad Volvo V70 av senaste modell med två chockade personer.
Senast redigerad av alex87 den lördag 24 april 2010 9:52, redigerad totalt 1 gånger.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Gårdagens olycka måste av bilens placering ha föregåtts av samma vänstersväng. Det obehagliga var väl att se hur bilen hade åkt åt h-e, den stod ju långt ifrån platsen där själva smällen måste ha skett.
Kanske läge att sätta upp någon form av extra varningsskylt vid Hagens Stationsväg?
För övrigt antar jag att föraren i spårvagnen inte får köra vidare vid en sådan här olycka? Och att vederbörande erbjuds stöd och hjälp hos psykolog?
Hade jag varit förare så hade det psykiskt varit en stor skillnad på om bilisten avled eller om han/hon överlevde.
Förvisso låter det jävligt surt att behöva veta att den andre parten i kollisionen slutar som förlamad från halsen och neråt, men att veta att den man kolliderat med avlidit måste vara förbannat hemskt.
Man kan inte köra mot rött vid Hagens Stationsväg för där finns ingen röd signal. Det som finns där är en varningsanläggning med gula kastljus. Korsningen är olämpligt utformad och det är ju inte första gången det smäller där. Man undrar när Trafikkontoret ska ta sitt väghållaransvar och göra något åt saken. Det finns en mycket enkel lösning. Hagen Stationsväg är avstängd på mitten och den norra delen matas från Långedragsvägen medan den södra matas från Torgny Segerstedtsgatan över spårvägen. Om man tar bort avstängningen på mitten så kan man stänga korsningen med spårvägen. En annan lösning kunde vara att flytta tillbaka hållplatsen Hagen till Hagens stationsväg när man stänger Berga och återöppnar Tranered.
Harald skrev:Man kan inte köra mot rött vid Hagens Stationsväg för där finns ingen röd signal. Det som finns där är en varningsanläggning med gula kastljus. Korsningen är olämpligt utformad och det är ju inte första gången det smäller där. Man undrar när Trafikkontoret ska ta sitt väghållaransvar och göra något åt saken. Det finns en mycket enkel lösning. Hagen Stationsväg är avstängd på mitten och den norra delen matas från Långedragsvägen medan den södra matas från Torgny Segerstedtsgatan över spårvägen. Om man tar bort avstängningen på mitten så kan man stänga korsningen med spårvägen. En annan lösning kunde vara att flytta tillbaka hållplatsen Hagen till Hagens stationsväg när man stänger Berga och återöppnar Tranered.
Då tänkte jag helt fel...tänkte på Krokebacksgatan.
Däremot vid Hagens stationsväg brukar man ta det väldigt långt, dessutom så vet de som bor där att spårvagnar är där..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Harald skrev:Man kan inte köra mot rött vid Hagens Stationsväg för där finns ingen röd signal. Det som finns där är en varningsanläggning med gula kastljus. Korsningen är olämpligt utformad och det är ju inte första gången det smäller där. Man undrar när Trafikkontoret ska ta sitt väghållaransvar och göra något åt saken. Det finns en mycket enkel lösning. Hagen Stationsväg är avstängd på mitten och den norra delen matas från Långedragsvägen medan den södra matas från Torgny Segerstedtsgatan över spårvägen. Om man tar bort avstängningen på mitten så kan man stänga korsningen med spårvägen. En annan lösning kunde vara att flytta tillbaka hållplatsen Hagen till Hagens stationsväg när man stänger Berga och återöppnar Tranered.
Var ligger avstängningen idag? (jag tittade kanske dåligt men lyckades inte se det på eniros kartor)
Aha! Din idé att flytta avstängningen verkar riktigt bra. Då skulle man dessutom kanske kunna öppna västra änden av Hjortgatan mot Långedragsvägen om man eller snarast de närboende vill. (En sådan öppning skulle ganska effektivt ta död på de flesta argument om att borttagande av plankorsningen gör att man får åka omvägar för att ta sig till ena eller andra stället, eftersom det vad jag kan se inte direkt finns några resmål (som inte ligger på gångavstånd - en gångfålla lär man väl få ha kvar?) som det blir avsevärt närmare till via nuvarande plankorsning jämfört med den längre österut eller västerut...
M_M skrev:Din idé att flytta avstängningen verkar riktigt bra.
Jag tycker den är självskriven. För mig är det obegripligt att ingen av de ansvariga har kommit på den så många krockar som det har varit där. När en olycka har inträffat ska en utredning göras och i den utredningen ska det finnas förslag till åtgärder som kan förhindra att en likadan olycka sker igen. Hur man kan göra en sådan utredning utan att komma på att det går att stänga korsningen förstår jag inte.
M_M skrev:Din idé att flytta avstängningen verkar riktigt bra.
Jag tycker den är självskriven. För mig är det obegripligt att ingen av de ansvariga har kommit på den så många krockar som det har varit där. När en olycka har inträffat ska en utredning göras och i den utredningen ska det finnas förslag till åtgärder som kan förhindra att en likadan olycka sker igen. Hur man kan göra en sådan utredning utan att komma på att det går att stänga korsningen förstår jag inte.
Att åtgärden inte har blivit genomförd betyder ju inte nödvändigtvis att den inte har föreslagits; i själva verket är det ju ganska vanligt att föreslagna åtgärder inte genomförs. Det är ju vanligen just förslag det är fråga om, och inte ultimata!
alex87 skrev:Nu är det en tillfällig hastighetsbegräsning uppsatt för spårvagn, 15km/h.
Alltid skönt när trafikkontoret vidtar ordentliga åtgärder. Kanske vore det lika bra om man skyltade 15 över hela stan, så vagnarna säkert hinner stanna för allt och alla? Det torde dessutom få den positiva bieffekten att ingen skulle vilja åka spårvagn längre, och då behöver man inte längre trafikera spåren och vips är olycksstatistiken nere på noll...
alex87 skrev:Nu är det en tillfällig hastighetsbegräsning uppsatt för spårvagn, 15km/h.
Alltid skönt när trafikkontoret vidtar ordentliga åtgärder. Kanske vore det lika bra om man skyltade 15 över hela stan, så vagnarna säkert hinner stanna för allt och alla? Det torde dessutom få den positiva bieffekten att ingen skulle vilja åka spårvagn längre, och då behöver man inte längre trafikera spåren och vips är olycksstatistiken nere på noll...
Det känns som en viss person inte gillar spårvagnar...
Tänk på miljön hur det skulle bli om alla tog bilen, och hur många bilar skulle det inte bli som krockar hela tiden, och vad händer när de krockar, jo försäkringen går upp...
Fast å andra sidan, tänk vad skönt bara köra i 15km/h, förhoppningsvis har man bra körtid
alex87 skrev:
Det känns som en viss person inte gillar spårvagnar...
Jodå, jag gillar spårvagnar, frågan är vad trafikkontoret egentligen tycker med tanke på de "åtgärder" de vidtar när spårvagnar är inblandade i olyckor, se t ex på mölndalsvägen med 30-skyltning i varenda korsning. Det plus dåligt trimmade kollektivtrafiksignaler tar effektivt bort alla chanser till bekväm och snabb trafikrytm på den sträckan.
För övrigt var 15-skyltningen borta när jag körde förbi igår, så jag får väl äta upp min hatt i frågan om "åtgärder" på just den punkten
Håller med, trimmade kollektivsignaler, inga onödiga hastighetssänkningar och förare med mjuka händer/fötter skapar jämnare gång med bättre upplevelse som följd.
Man sparar in på mycket med sådant, vagnslitage, förareslitage, banslitage. Bättre flyt i trafiken och som valfläsk: Röstar ni på mig i år ryker Stopptavlan vid Ullevi Norra i september.
"Grovis for President! - Lower tax on Toblerone!"
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Håller med, trimmade kollektivsignaler, inga onödiga hastighetssänkningar och förare med mjuka händer/fötter skapar jämnare gång med bättre upplevelse som följd.
Man sparar in på mycket med sådant, vagnslitage, förareslitage, banslitage. Bättre flyt i trafiken och som valfläsk: Röstar ni på mig i år ryker Stopptavlan vid Ullevi Norra i september.
"Grovis for President! - Lower tax on Toblerone!"
Bara om du lovar att plocka bort 40-tavlorna på Stampgatan också. Varför sitter de där förresten?
De boende efter Stampgatan har klagat på att det går för fort på spåren och efter att man har satt upp 40 km/h på Friggagatan och Odinsgatan så tyckte Trafikkontoret att det inte var mer en rätt att Stampgatan fick en hastighetssänkning den också.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:De boende efter Stampgatan har klagat på att det går för fort på spåren och efter att man har satt upp 40 km/h på Friggagatan och Odinsgatan så tyckte Trafikkontoret att det inte var mer en rätt att Stampgatan fick en hastighetssänkning den också.
Men 40 på Friggagatan-Odengatan var ju för att minska de lokala utsläppen. Jag undrar om Trafikkontoret kan förklara vilka lokala utsläpp som minskar för att spårvagnarna kör 40. F.ö. är det väl få sträckor i innerstan som har mindre behov av sänkt hastighet än Stampgatan i riktning österut. Där går bara spårvagnar och det finns inte ens en gångbana på den sidan.
Det kan tyckas vara en bagatell, men det är en del av en allvarlig trend där spårvagnarnas hastighet och framkomlighet försämras allt mer. Förr arbetade vi för att minska restiderna med spårvagn, men nu tycks man sträva efter att förlänga dem i stället. Hur kan man tro att man ska kunna fördubbla kollektivresandet på det viset?