Ny spårtrafik i Stockholm - Har DU någon önskelista?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Ny spårtrafik i Stockholm - Har DU någon önskelista?

Inlägg av TKO »

TKO skrev:PROLOG
I en debattrådar har igår förslaget om att genom en folkomröstning avgöra om vi skall använda nästan 30 miljarder till att bygga en motorväg ("Förbifart Stockholm") eller om pengarna skall användas till förbättrad kollektivtrafik diskuterats. Tyvärr handlade diskussionen väldigt lite om vilka spårtrafikprojekt vi kan förverkliga om det satsas 30 miljarder mer än vad som nu planeras.

Min spontana reaktion är förvåning - det verkar uppenbarligen inte som om det finns något större intresse bland Forumet:s debattörer att bygga ut spårtrafiken i Stockholmsregionen. Åtminstone var det glest mellan de konstruktiva förslagen - men skam den som ger sej!

HUR SER DIN ÖNSKELISTA UT?
Om det blir en folkomröstning 2012 angående trafiksatsningar i Stockholmsregionen skall ett konkret förslag där nästan 30 miljarder används för att förbättra kollektivtrafiken tas fram. Jag utgår från att det bland Forumdebattörerna finns många idéer och åsikter om vilka projekt som bör komma med, det skulle därför vara intressant att få ta del av dessa funderingar. Det är inte alls omöjligt att dessa synpunkter kommer att vara en del i underlaget för utarbetandet av det "skarpa" förslaget - så ta chansen!

EPILOG
En vädjan! Jag vill på intet sätt hindra dom som vill diskutera om det inte är bättre att lägga pengarna på motorvägsutbyggnad, inte heller lägga munkavle på dom som anser att folkomröstningar är odemokratiska. Men ni har ju möjlighet att föra fram dessa åsikter i andra sammanhang, och i det kommande allmänna valet har ni också möjlighet att se till att det inte blir någon folkomröstning. Och skulle folkomröstningen bli av - kan ni ju rösta för motorvägsbygget. Så i den här tråden kan vi väl ägna oss åt positiva förslag som gäller spårbunden kollektivtrafik?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

PS: Jovisst - det finns en liknande debatttråd på SJK:s "Postvagnen"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Ny spårtrafik i Stockholm - Har DU någon önskelista?

Inlägg av Erik Sandblom »

Jag vill ha smidigare och snabbare byten mellan pendeltåg och buss och cykel. Perrongerna borde byggas om så att bussarna kör rätt upp på perrongen så att bussresenärerna kan stiga på tåget utan att gå i trappor eller hissar. Jag vill också att ha insteg i plan som i tunnelbanan.

Vidare vill jag att pendeltågstationerna ska ha minst fyra utgångar, två i varje plattformsände. Då kan fotgängare och cyklister kan ta genaste vägen till tåget. Om man går 4,5 km/h så tar det fem minuter att gå 400 meter. Det mostvarar 200 meter fram och sen tillbaka samma avstånd, ungefär fyra + fyra vagnslängder om man måste göra det både på avgångs- och ankomststationen.

Det här tror jag kortar de faktiska restiderna, och den upplevda restiden kortas ännu mer.

Jag gillar också Kantorns förslag i andra tråden med säkra cykelparkeringar. Det gör t ex att man kan ha en cykel i andra änden.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

• Tunnelbana (T-blå) till Nacka och Orminge (kanske 15 miljarder kr?)
• Spårväg på stomlinjerna i innerstan, med början på linje 4 (säg 4 miljarder för linje 4? dvs typ 350 miljoner per km)
• T-grön Hagsätra–Älvsjö och T-Röd Fruängen–Älvsjö (typ 4½ km totalt, säg cirkus 4 miljarder)
• Tvärbanan till Nacka Forum, tunnelbanefiering och koppling av (yttre delen av) Saltsjöbanan till T-blå vid Nacka Forum. Pris: ?
• I förlängningen: spårvägen i Hammarby Sjöstad samt den inre delen av Saltis kopplas till ett blivande innerstadsnät. Pris: ?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Min högsta önskan är något som inte borde kosta sådär värst mycket att fixa till, speciellt inte i förhållande till nyttan:

Fungerande realtidsvisning för alla fordonsslag, synlig på långt håll så att man lätt kan avgöra vilken gånghastighet som är lämpligast...

Annars kan man ju alltid drömma om både det ena och det andra.

Vad sägs om fyrspår Slussen-Gullmarsplan, varav två spår för tunneltåg och två för spårvagnar? Från Slussen norrut med vanliga ytspår. Eventuellt skippa Medborgarplatsen och Skanstull på tunnelbana och enbart låta spårvagnar stanna där.

Jo, jag inser att det skulle nog kosta en bra slant, men å andra sidan så skulle man minska belastningen på den hårdast belastade delen av tunnelbanan och därmed göra mer eller mindre hela gröna linjen mer användbar (åtminstone de tre södra grenarna).

Hur mycket skulle behöva gå i tunnel? Från norra änden av Medborgarplatsen fram till Slussen, eller? Hur långt ned är det till tunnelbanan från marken vid Medborgarplatsen? Skulle det gå att sänka ner spårväg i ett mellanplan, eller hellre sänka ner biltrafiken mellan Folkungagatan och Södertunneln?

Givetvis ska en sånhär spårväg anslutas i södra änden till tvärbanans båda riktningar, eventuellt 'ta över' en tunnelbanegren (den som är körtidsmässigt kortast eller har 'färst' antal påstigande). I Norra änden givetvis dras vidare norrut och på lämpligt vis ansluta till innerstadsspårväg. Huruvida man ska dra spåren på östra eller västra sidan av Gamla Stan låter jag vara osagt.

Ja, och så det löjligt enkla som Captain Obvious nästan serverar på silverfat: dra Tvärbanan vidare några futtiga meter så att man får ett vettigt byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan. Komplettera detta med trafikinfo vid Gullmarsplan och ombord på Tvärbanevagnarna som talar om hur lång bytestid man får i Sickla och huruvida man gott och väl hinner med samma byte om man tar nästa vagn. Anslut spårsystemet till varandra, främst för fordonstransporter o.s.v....

Bättra på saltsjöbanan, fixa bättre mötesmöjligheter och marginaler så att 10-min-trafik är möjligt på den hårdast trafikerade delen.
patrik_08

Inlägg av patrik_08 »

*Konvertera linje 4 och 3 till Spårväg
*Blå linje från Kungsträdgården till Nacka, och Tyresö
*Grön linje från Vällingby till Barkarby, samt blå linje från Hjulsta till Barkarby
*Tvärbanan syd, tvärbanan ost
*Spårväg City till Lidingö
*Förläng Roslagsbanan från Kårsta via Rimbo till Norrtälje
*Ny pendeltågsgren från Arninge, via Solna till Älvsjö
*Spårväg från Skärholmen till Åkersberga (om nu Förbifart Stockholm byggs)
*Konvertera linje 173 samt linje 178 till Spärväg

Fantasin flödar. Jag tror man kan fylla listan lång på vad man skulle vilja ha i Stockholm :)
Senast redigerad av patrik_08 den onsdag 21 april 2010 19:05, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

-Stomlinjerna i innerstan till spårväg
-pendeltåg: Solna-Täby-Åkersberga-Norrtälje
-Återuppbygg roslagsbanan Kårsta-Rimbo
-Tunnelbana Mörby C- Täby C samt Kungsträdgården- Forum nacka
-Tunnelbana Ropsten-Lidingö C(-Larsberg)
-Tunnelbana Fruängen-Älvsjö
-Tunnelbana Hagsätra-Huddinge
-Saltsjöbana och tvärbana enligt danvikslösen...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Förutom det som redan nämnts så kan jag tänka mig följande:

- Förläng (den redan utlovade) spårväg syd från Kungens kurva till Skärholmen.
- Ny T-banegren från Östberga via nya Årstastaden, Årstaberg, Södersjukhuset, Södra station och vidare norr ut på lämpligt sätt. Gärna till Odenplan och sammankoppling till nya Karolinskagrenen.
- Ny bro för lämplig spårtrafik samt gång- och cykelväg från Lidingö till Bogesund och vidare förbindelse till Vaxholm. (Men detta är antagligen för dyrt i förhållande till nyttan, åtminstone så länge man inte bebygger Bogesundsområdet?)
- En tvärspårväg norr. Ungefär Jakobsberg - Kista - Sollentuna - Täby. (Kanske redan nämnd av någon annan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev:Förutom det som redan nämnts så kan jag tänka mig följande:

- Ny T-banegren från Östberga via nya Årstastaden, Årstaberg, Södersjukhuset, Södra station och vidare norr ut på lämpligt sätt. Gärna till Odenplan och sammankoppling till nya Karolinskagrenen.
En bättre sätt är att förlänga den till Bromma flygplats istället.
LÅ1 skrev:- En tvärspårväg norr. Ungefär Jakobsberg - Kista - Sollentuna - Täby. (Kanske redan nämnd av någon annan.)
Jag nämde pendeltåg via täby...

-Konvertera Nockebybanan till Tunnelbana och förläng den till Bromma Flygplats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

patrik_08 skrev:*Grön linje från Vällingby till Barkarby, samt blå linje från Hjulsta till Barkarby)
Om man skulle bygga så, och dessutom bygga så att man i princip kan köra non-stop Fridhemsplan-Vällingby-Barkarby-Hjulsta-Fridhemsplan så skulle man kunna få vagnar som blir "felvända" (genom förbindelsespåret vid Fridhemsplan).

Frågan är då om vagnar rent tekniskt kan vara 'felvända', eller fungerar C20 (och Cx) bra att koppla oavsett åt vilket håll fordonen är vända?

Jag gissar att man har "a-änden" (eller motsvarande) vänd åt samma håll på alla fordon idag?

Finns det möjlighet att vända fordon någonstans på tunnelbanenätet idag?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:(1) Frågan är då om vagnar rent tekniskt kan vara 'felvända', eller fungerar C20 (och Cx) bra att koppla oavsett åt vilket håll fordonen är vända

(2) Jag gissar att man har "a-änden" (eller motsvarande) vänd åt samma håll på alla fordon idag?

(3) Finns det möjlighet att vända fordon någonstans på tunnelbanenätet idag?
1. Det går att vända vagnarna hur som helst; detta gäller för övrigt alla SL:s vagntyper utom Roslagsbanans vagnar. (Osäker på X60.)

2. Nej, de är vända lite hur som helst. På T-bana 3 var vagnparen länge vända åt samma håll (strömavtagarvagnen norrut) men sedan det började dyka upp icke-ledarhytter är det lite hur som helst även där. (Även på T-bana 1 hölls parkopplade vagnar normalt "rättvända" fram till omkring 1998.)

3. Ja, det finns triangelspår och diagonaler i Vällingby, Högdalen och Nyboda, samt en vändskiva i Rissne! (Gissa hur ofta den används)
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

En ny Tunnelbanegren som är ringlinje.

Östra Station, Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen, Södra Station, Skanstull, Danvikstull, Vasa Muséet, Karlaplan, Frihamnen, Värthamnen, Ropsten, och runt igen.

I övrigt tycker jag du borde fundera på om man inte kunde bygga en förbifart i tunnlar kanske under Ekerö, det borde kosta ca 30 miljarder.
Johan A

Inlägg av Johan A »

Jag vill ha spårvang Älvsjö- Jakonsberg som går förbi Alvik- Spånga . Det skulle gå där för det är mycket skog .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Jag tycker att man borde bygga ihop alla spårvägslinjer som finns i Stockholm och bygga ut blåa linjen från kungsträdgården.
Mvh TGOJ gubben!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Pendeltåg till N Botkyrka och spårväg till Åkermyntan NU :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Mitt ønske for Stockholm er at flere vil forstå at staden trenger å utvikle både spårväg, T-bane og pendeltog. Transportmidlene har olika uppgifter og alle tre måste utvikles. Man bør nok også se på hvor man får mest igjen for investeringene. Og da tror jeg at Stockholm i førta hand måste bygga mycket spårväg.
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Jag vill ha innerstadsspårväg med ängbyvagnar och en tunnelbane linje till Sollentuna centrum.
Mvh TGOJ gubben!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Darkwand skrev:En ny Tunnelbanegren som är ringlinje.
I så fall känns det lite fel att kalla den "gren"! (Ok, redan "ringlinje" är en motsägelse men en mer accepterad sådan...)
Skriv svar