Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Hanquist

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Anders Hanquist »

Så länge det inte är samma spåranläggning, eller åtminstone inte samma spårförvaltare, så spelar väl det ingen roll om samma förkortningar används. Ktg finns ju annars på minst 2 ställen i sverige...
Ja, men i detta fall rör det sig ju om SL i båda fallen och då är det ju inte så bra med samma förkortning.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS
Men tänk om man vill skicka en vagn till Nykroppa och så hamnar den i Nacka :cheesygrin:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Nu till lite nyheter

Arbetet med vagnhallen går på helt enligt tidtabell. På den här visade stålstommen har man nu lagt golvet (valvet) som består av färdiggjutna betongelement. Nu håller man på med taket som man kommit halvvägs med.Ställningarna för att spika ytterväggen mot gästhamnen är uppe. Inne i huset ligger de förstrukna plankorna till panelen. Kan avslöja att målarna hade en mycet spännande målerimaskin!!! I ett tråg med två stålrullar på kanterna låg en fjäderbelastad roller mellan dem Två man tog en planka och satte ena änden på kanten, lyfte upp rollerna som då låg i färgtråget stack in plankan emellen och kunde sedan dra plankan igenom. Resultatet var att man målade en planka på 5 m på ca 10 sekunder.

För de som vill följa bygget rekomenderas nästan dagliga promenader nu.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Vad skulle kunna hända? På riktigt alltså, förkortningarna används typ bara i förarturlistorna, om föraren följer spåren så... :o

HS
Det beror på hur man använder förkortningarna. Används de för plattformsunderhåll kan mycket spännande saker hända, för då behöver man inte komma längs spåret.

Det är nog bra om SL har en unik förkortning för varje hållplats. Den diskussion som utspelats här visar på förkortningarnas dåliga sida - dvs risken att felaktigt förväxla. Just Näsbypark och Nybroplan kanske inte är så farligt, det kan nog vara värre med Djurgårdsbron och Djurgårdsbrunn då.

Man får nog komma ihåg att SL-trafiken är ett system med Buss, Spårvagn, Tunnelbana, Pendeltåg och Båt. Man säljer resor som innefattar transport, oaktat vad man åker med för fordon.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Trots Stefans uppmaning till dagliga och livgivande promenader dristar jag mig till att visa ett par bilder från i förrgår. De visar de numera snöfria spåren från Skansenslingan bort mot Waldemarsudde. Tror inte att snöfria bilder visats därifrån sedan nya spåren lades.

Bild

Bild
Två bilder från Djurgårdsvägen den 11 april 2010

mvh /Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den lördag 17 april 2010 0:18, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är bara det att dom som skall underhålla hållplatserna inte får en lista med förkortningar på var de skall arbeta,Instruktionerna är lite tydligare än så, till exempel med hela namnet utskrivet och, har det i 35 år gått att ha två "Universitetet" på SLs när utan att underhållspersonalen blivit konfys så grejar de nog även två förkortningar som är lika.

Ingen som gett sig ut med bil för att sopa plattformen i Nora, har av misstag kommit till Nässjö, ännu 8)

HS
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Förkortningarna används i många databassystem hos SL därifrån bland annat reseplaneraren hämtar information. Det kanske inte är hela världen att två platser har samma signatur, men det ställer säkert till med en massa småfel i olika följdsystem. Alltså är det att föredra att varje trafikplats inom trafikorganisationen har en unik signatur.

Och Henrik, visst förekommer det att personal som ska åtgärda ett fel (t.ex lampfel i en försignal) i "Unv" i stället hamnat i "Unt" och inte hittat någon sådan tingest. Men det händer mindre ofta om det är olika signaturer...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Bilagor
Spvc-Etapp2-Synpunkter.pdf
PDF med mina synpunkter Spårväg City Etapp 2
(1.64 MiB) Nerladdad 339 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Kalas!

Sista kartan är lite svår att förstå. Rita in gatunamnen så blir det lättare.

Som det ser ut nu är Fridhemsplan antingen en rektangulär plats, eller ett kvarter. Fridhemsplan är den lilla trekanten där Fridhemsgatan, Hanverkargatan och Drottningholsvägen möts.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fridhemsplan
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Här kommer mina utlovade synpunkter och förslag på Spårväg Citys utbyggnad.
Gör inte om Göteborgs misstag vid Järntorget med att lägga in växlar för dyra pengar som sedan måste bytas innan allt tas i drift.

Det blir bara fel.

//Tony
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Stefan Widén skrev:
mickeb skrev:
charmander skrev:det är möjligt att trafikera H-gatan mellan R-Gatan och K-gatan. dessutom är korsningen och vägen genom K-gatan till strömkajen öppen igen.
Intressant variant att förkorta bort själva namnet, men skriva ut "gatan" ;-)

Ja men ack så praktiskt nu och alla verkar ju fatta vilka gator det rör sig om. Så kan vi korta "gatan" till att bara skriva i "X:et" mellan H & K........ :D

Stefan
H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande? :mrgreen:

/Thomas Å
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Då undrar jag

1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)

2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Björn Ehnberg skrev:
Då undrar jag

1. Varför publicerar du detta dokument här och inte i "huvuddiskussionstråden" för cityspårvägen, etapp 2, som du faktiskt utlovade? Där finns det ju en chans för andra att bemöta det du skriver (om det nu till äventyrs finns någon annan än jag och TKO som är kritiska till etapp 2 i dess nu föreslagna form)

2. Varför är dokumentet försett med en filikon som verkar göra gällande att det är ett MS Word-dokument
1. Missade. Länkar nu även från de andra tråden.

2. Det är nog någon egenhet i forumet som gör att det blir så. Gjorde dokumentet i Illustrator...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Thomas Åkerblad skrev: H & K = Heckler & Koch som tillverkar k-pistar! Fast det har ju varit en hel del skjutjärnsjournalistik ifråga om "NK-spårvägen", så det är kanske passande? :mrgreen:

/Thomas Å
I spårvägssammanhang betyder H&K dock Hanning und Kahl. Tillverkare av allt från bromsar (sådana utan ben och stickförmåga) till spårväxeldriv.

//T
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

I går (17/04 - 2010) fotograferade jag bygget av Spårväg City:
Bild
På Hamngatan förbereder man för den nya växeln som leder in till hållplats Sergels Torg.
Bild
Även övergångsväxeln vid hålplats Kungsträgården förbereds.
Bild
På sträckan Nybroplan - Kungsträdgårdsgatan är allt färdigt förutom luftledningen! :D
Bild
På hållplats Nybroplan lägger man gatsten.
Bild
Hållplats Styrmansgatan är uppriven!
Bild
Mellan Liljevalchs och Hazeliusporten är trafiken enkelriktad och sköts av trafikljus...
Bild
...anledningen är att växlarna som leder in till Falkenbergsgatan byggs om.
Bild
Den nya vagnhallen ser nästan färdig ut! :D
Bild
Bild
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag var uppe på plan 2 i nya huset och kan konstatera att det är större än vad man får för känsla när man bara sett ritningar. Jag tror edet kommer att bli väldans bra lokaler. Dock finns det givetvis detaljer som man kommer att gräma sig över samt att vi får lite minder förrådsytor. Å andra sidan blir altanen större och högre alltså ännu bättre utsikt.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....

Bild
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Björn Ehnberg skrev:Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....

Bild

ÄÄ det härstammar från tiden då man trodde att A 32 skulle funka på Djl.

Stefan
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I Alvik sitter det en stor reklamaffisch som säger ungefär "Åk hit med..." och så stiliserade bilder på båt, bil, T-tåg osv. Den har också två bilder som symboliserar Nockeby- och Tvärbanorna, var och en föreställande en A32. Ser lite roligt ut!
Skriv svar