Varför försvinner bra saker?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Varför försvinner bra saker?
Det är inte lätt att gilla bra saker. Risken är stor att så fort man har hittat något som är bra så försvinner det.
För många år sedan bryggde Pripps ett gott öl som hette Bügel. Det finns inte längre.
Nåväl, det finns ju annat gott öl (dock inte från Pripps). Förra året hittade jag ett tyskt överjäst öl som hette Hövels. För ett tag sedan stängde mitt System för ombyggnad till självbetjäning. När det hade öppnat igen gick jag glad i hågen dit för att köpa Hövels. Fanns inte. Kollade på Bolagets webplats för att se var det fanns. Ingenstans i Sverige. Borttaget ur sortimentet. Diebels Alt som har funnits i decennier fanns inte heller kvar.
Önos gjorde ett gott äppelmos, som dessutom var billigt, en gång i tiden. De blev uppköpta av Procordia och så blev bara Felix barndiarré kvar.
Sösdalas delikata fruktyoghurt är heller icke mer.
För några år sedan hittade jag goda kex av märket Tea Time. Det upptäcktes tydligen på Göteborgs Kex och så skyndade man sig att lägga ned tillverkningen.
Nu till det som har utlöst den här jeremiaden. Jag fotograferar numera med digitalkamera och lagrar mina bilder på CD. Som arbetsexemplar använder jag billiga skivor i storpack, men dessutom bränner jag ett arkivex på dyrare skivor av god kvalitet. Hittills har jag använt Kodak Ultima Silver+Gold. Nu behöver jag flera så när jag fick syn på en Kodakbutik i Nordstan i går gick jag in där. Där hade de bara Fuji! Jag frågade efter Kodak och fick svaret: Kodak har slutat att göra CD-skivor.
Vad beror eländet på? Är det bara sk-ten som har tillräckligt stor efterfrågan för att överleva?
För många år sedan bryggde Pripps ett gott öl som hette Bügel. Det finns inte längre.
Nåväl, det finns ju annat gott öl (dock inte från Pripps). Förra året hittade jag ett tyskt överjäst öl som hette Hövels. För ett tag sedan stängde mitt System för ombyggnad till självbetjäning. När det hade öppnat igen gick jag glad i hågen dit för att köpa Hövels. Fanns inte. Kollade på Bolagets webplats för att se var det fanns. Ingenstans i Sverige. Borttaget ur sortimentet. Diebels Alt som har funnits i decennier fanns inte heller kvar.
Önos gjorde ett gott äppelmos, som dessutom var billigt, en gång i tiden. De blev uppköpta av Procordia och så blev bara Felix barndiarré kvar.
Sösdalas delikata fruktyoghurt är heller icke mer.
För några år sedan hittade jag goda kex av märket Tea Time. Det upptäcktes tydligen på Göteborgs Kex och så skyndade man sig att lägga ned tillverkningen.
Nu till det som har utlöst den här jeremiaden. Jag fotograferar numera med digitalkamera och lagrar mina bilder på CD. Som arbetsexemplar använder jag billiga skivor i storpack, men dessutom bränner jag ett arkivex på dyrare skivor av god kvalitet. Hittills har jag använt Kodak Ultima Silver+Gold. Nu behöver jag flera så när jag fick syn på en Kodakbutik i Nordstan i går gick jag in där. Där hade de bara Fuji! Jag frågade efter Kodak och fick svaret: Kodak har slutat att göra CD-skivor.
Vad beror eländet på? Är det bara sk-ten som har tillräckligt stor efterfrågan för att överleva?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Varför försvinner bra saker?
Nä, jag tycker att det verkar som att grejer med efterfrågan minsann försvinner mer märkbart. Jag tror dom tar bort grejerna vi gillar på pin kiv! Spårvagnarna i Stockholm, Konsums Blåvita Digestive, Klarakvarteren, VGJ...Harald skrev: Vad beror eländet på? Är det bara sk-ten som har tillräckligt stor efterfrågan för att överleva?
Martin
PS
Det måste varit länge sedan...Harald skrev:För många år sedan bryggde Pripps ett gott öl...

-
Jag skyller det mesta på internationell varumärkeslikriktning. Samma varumärken för samma varor tillverkade av samma företag i alla länder. Nestlé håller som bäst på att fasa ut varumärket Findus. Förmodligen följer några Findusprodukter med ut från sortimentet eftersom de inte passar internationellt.
1996 tog GB bort Lakritspucken med hänvisningen till att den sålde för dåligt. Kvalificerat skitsnack - i så fall hade man inte 1997 infört den internationella lakritsglassen Blackfire. Det säger ju sig självt att ett multinationellt företag som Unilever inte ska behöva bry sig om nationella traditioner i små länder med konstiga språk. Unilever ville ta bort 88:an, men insåg väl i sista sekund att det var ett av GB:s starkaste varumärken...
Konkurrensmyndigheterna lägger sig också i ibland. När två företag går ihop kräver myndigheterna att de ska rensa ur produktportföljen för att inte få allt för stort numerärt överläge vad beträffar antalet produkter. När Pripps och Falcon gick samman rensades således mitt favoritöl Gammelbrygd ut. Frid vare över dess minne.
Ibland försvinner saker i den heliga förnyelsens och omorganisationens namn. En principsak alltså, snarare än ett nödtvång. Det gäller särskilt radio- och tv-program i public service. Eftersom det är public service behöver de inte bry sig om tittarsiffrorna, vilket ibland verkar vantolkas så att de populäraste programmen läggs ned först.
En sak som jag dock inte skulle sörja om den försvann är min förändringsfientlighet.
Anders
1996 tog GB bort Lakritspucken med hänvisningen till att den sålde för dåligt. Kvalificerat skitsnack - i så fall hade man inte 1997 infört den internationella lakritsglassen Blackfire. Det säger ju sig självt att ett multinationellt företag som Unilever inte ska behöva bry sig om nationella traditioner i små länder med konstiga språk. Unilever ville ta bort 88:an, men insåg väl i sista sekund att det var ett av GB:s starkaste varumärken...
Konkurrensmyndigheterna lägger sig också i ibland. När två företag går ihop kräver myndigheterna att de ska rensa ur produktportföljen för att inte få allt för stort numerärt överläge vad beträffar antalet produkter. När Pripps och Falcon gick samman rensades således mitt favoritöl Gammelbrygd ut. Frid vare över dess minne.
Ibland försvinner saker i den heliga förnyelsens och omorganisationens namn. En principsak alltså, snarare än ett nödtvång. Det gäller särskilt radio- och tv-program i public service. Eftersom det är public service behöver de inte bry sig om tittarsiffrorna, vilket ibland verkar vantolkas så att de populäraste programmen läggs ned först.
En sak som jag dock inte skulle sörja om den försvann är min förändringsfientlighet.
Anders
Jo vem minns inte Raketost med saknad. Däremot förstår jag inte nostalgin över Klara. Dåligt byggda hus som inte underhållits på många år. Själv var jag ett lyckligt barn när jag med föräldrar flyttade till det då nybyggda Solberga och kunde leka annat än jaga råttor med trampbilen på bakgården. Att dessutom kunna tända ett ljus utan att det eviga väggdraget blåste ut det, att kunna ta ett bad utan att värma vatten på spisen, att göra ett toalettbesök utan att gå ut på gården och mycket annat är det jag minns.
/Kenny
/Kenny
-
Nu handlar vi flytande varor på andra sidan Kattegatt mycket billigare!bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Nämda brattsbolag i stan är kanske snart ett konkursbo.
Bj.
Vadå jag dyster?
Jag misstänkte just att det är början på slutetBjörn J. skrev:Nu handlar vi flytande varor på andra sidan Kattegatt mycket billigare!bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Nämda brattsbolag i stan är kanske snart ett konkursbo.
Bj.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Reimersholme71
- Kontakt:
Tuben!
Tänk, nedläggningar av Apotek Gröna Skylten rör mig inte särdeles mycket. Det kan ju bero på att jag varken har råd eller behov att utnyttja deras tjänster särskilt ofta. Men, Bruse, inte kan man köra bil till stan för att handla när det finns en tub att åka i?bruse skrev:Jag misstänkte just att det är början på slutetSynd, bara 50 sekunders promenad till bolaget...

Martin
Re: Tuben!
men jag hinner nyktra till under resan! Å en tur & retur med köandet på Skanstull (kååång - Kärrotrp kort) blir minst en timme. Mot idag 5 min...Reimersholme71 skrev:Tänk, nedläggningar av Apotek Gröna Skylten rör mig inte särdeles mycket. Det kan ju bero på att jag varken har råd eller behov att utnyttja deras tjänster särskilt ofta. Men, Bruse, inte kan man köra bil till stan för att handla när det finns en tub att åka i?bruse skrev:Jag misstänkte just att det är början på slutetSynd, bara 50 sekunders promenad till bolaget...
![]()
Martin
Men varför inte fortsätta utvecklingen? Lägg ned alla bolag i Sverige och centralisera till en enda butik på en åker i Södermanland.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Tuben med raketost då?
Tja... eller varför inte till Gotska Sandön?Mr Kärrtorp skrev:
Men varför inte fortsätta utvecklingen? Lägg ned alla bolag i Sverige och centralisera till en enda butik på en åker i Södermanland.
Tillverkningen av nämnda drycker blir ju ändå alltmer decentraliserad, inte "detunatiserad". Försäljningen av potäter, säd, jäst och aktivt kol ökar ju med samma takt som strömförbrukningen i vissa landsändar.
Bj.
Vadå jag dyster?
Men dom Mexikanska köttbullarna då??????????????????????????
Men är det verkligen ingen som minns de "MEXIKANSKA KÖTTBULLARNA"?
(Albóndigas mexicanas)
Det måste ha varit någon gång i början av 70-talet som dessa fanns.
Det fanns en affär på Hisingen som hette "Kadz livs" eller något liknande.
Den låg på en parallellgata till Gustav Dahlensgatan, nära såväl gamla son nya Björlandavägen.
Där köpte morsan dessa mexikanska köttbullar.
Dom lämpade sig ypperligt tillsammans med spagetthi och därmed pasta!
Bj.
(Albóndigas mexicanas)
Det måste ha varit någon gång i början av 70-talet som dessa fanns.
Det fanns en affär på Hisingen som hette "Kadz livs" eller något liknande.
Den låg på en parallellgata till Gustav Dahlensgatan, nära såväl gamla son nya Björlandavägen.
Där köpte morsan dessa mexikanska köttbullar.
Dom lämpade sig ypperligt tillsammans med spagetthi och därmed pasta!
Bj.
Vadå jag dyster?
Ursäkta, jag glömde några bra saker som försvunnit....
"Fablernas Värld" samt "Anita och Televinken"... (nu är det mest "Anitra och velivonken"...
En annan TV-relaterad grej som försvunnit är Staffan Westerbergs halvpsykotiska barnprogram, men dom är det väl få som egentligen sörjer...
Bj.
"Fablernas Värld" samt "Anita och Televinken"... (nu är det mest "Anitra och velivonken"...
En annan TV-relaterad grej som försvunnit är Staffan Westerbergs halvpsykotiska barnprogram, men dom är det väl få som egentligen sörjer...
Bj.
Vadå jag dyster?
-
Aproå rubriken. försvinner verkliga alla bra saker? Är det inte bara så att det var bättre och roligare förr därför att vi var yngre då? "Det var bättre förr - ju förr desto bättre" säger man ju. Om trettio - fyrtio år sitter säkert många och är nostlgiska över dagens prylar, som vi tycker är sämre än de som fanns för trettio - fyrtio år sedan.
-
- Kontakt: