Bilder från förr och nu 11

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Björn Stråhle
Kontakt:

Bilder från förr och nu 11

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild
Det har gått ett tag sedan jag senast fyllde på under denna rubrik. Då tar jag upp tråden med en bild som kan ha varit tagen under 1960- eller 1970-talet. Frågan är, åt vilket håll går vagnen?

Bild
Vilken riktning denna vagn rullar åt, är lättare att avgöra. Den 18 februari i år paserade jag åter denna plats i stadsdelen Kave Rös. Gatan heter Flöjtgatan.

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
2763

Re: Bilder från förr och nu 11

Inlägg av 2763 »

Björn Stråhle skrev: Frågan är, åt vilket håll går vagnen?
Bra fråga, var det några stora långedragsvagnar i icke museitrafik denna dag, i så fall mot fotografen. Annars från.

/T
Med reservation för tyckfel.
Björn Stråhle
Kontakt:

Jajamen, de rullade på "Nian" då denna bild togs. Således går vagnen i vänstertrafik och är på väg mot fotografen i september 1966.

Hälsningar/Björn
Bosse från Kärra

Inlägg av Bosse från Kärra »

:D En liten rättelse bara det är inte Flöjtgan utan Orkestergatan som är till vänster i bild Till Höger ligger Nymilsgatan. Hälsar en som är uppvuxsen där innan spårvagnen kom och åkte buss linje 56 :D Jag beklagar om det är några stav fel och annat som någon kan reta sig på :)
Björn Stråhle
Kontakt:

Hej!

Tack för en vägledande kommentar. Efter att ha lämnat Göteborg 1967, har minnet avtagit för vissa detaljer, ex vis gatunamn. Dessvärre står det Flöjtgatan på min diabild från 1966. I den villfarelsen fortsatte jag att rubricera den senaste bilden. För den oinvigde: Flöjtgatan viker av upp åt vänster bakom fotografen. Gatan på bilden heter absolut Orkestergatan. En ensam flöjt gör ingen orkester!
En bonusbild p g a min minneslapsus. Även om jag föredrar miljöbilder, bifogar jag här en mer spårvagnsintensiv bild från samma plats från 10-02-18. Vilken typ av bilder, miljö eller "tekniska", man föredrar, är en smaksak.
Bild
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jösses! Du har lycktas att fånga något ovanligt! En M29 som släp till en M28!!!!!!! Det är väl för all del inte jätteovanligt, men tillräckligt ovanligt för att anmärka på.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar