Roslagsbanan till Arlanda

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Roslagsbanan till Arlanda

Inlägg av Johan A »

I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
2763

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Inlägg av 2763 »

Johan A skrev:I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .
På banvallen så klart!

Skämt å sido - det finns nån tråd om det här på forum - bara att söka!

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Precis som då, så gillar jag inte idén med en roslagsbana till Arlanda...
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Dra hellre ner Roslagsbanan till Centralen.
Medlem nr 266
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

charmander skrev:Precis som då, så gillar jag inte idén med en roslagsbana till Arlanda...
Nähä, och varför det då? Arlanda behöver minska sina CO2-utsläpp (där även biltrafiken räknas) så det är väl en utmärkt lösning?

/Thomas Å
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel
Thomas Åkerblad

charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
bara några exempel
Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Thomas Åkerblad skrev:
charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
bara några exempel
Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!
Alltså... det är lite svårt att förklara om varför egentligen...

Men det finns ju biogasdrivna bussar också!!!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Det är väl bara bra om Roslagsbanan får lite blandade trafikuppgifter. Det borde fylla morgontågen norrut och eftermiddagstågen söderut. Jämna ut beläggningen alltså. Några kanske t o m pendlar till Uppsala med byte på Arlanda?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Som flera andra skriver så tror jag detta vore en mycket bra lösning. Det borde vara många som bor utefter Roslagsbanan och som jobbar på Arlanda eller4 skall dit för att resa vidare med tåg eller flyg.
Borde avlasta Centrum en hel del.
Jatg förstår inte "Charmanders" befaran att imagen skulle falla - även Arlandagrenen blir väl som vilken annan gren som helst med trafikuppgift att forsla folk mellkan två platser.

Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Thomas Åkerblad

Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?

/Thomas Å
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Thomas Åkerblad skrev:
Per Lind skrev:

-Per
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?

/Thomas Å
Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.
Thomas Åkerblad

spårlasse skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
Per Lind skrev:

-Per

/Thomas Å
Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.
Har någon länk till den skissen?

/TÅ
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Är det möjligen det här dokumentet som avses?

Styrelseledamoten Lennart Kalderen (m) beskriver detta som "en djup och bred idéstudie". En bild av en tänkt dragning av banan genom terminalområdet fanns i ett SVT-inslag förra året.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.

/Calipo
duga

Inlägg av duga »

Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.

/Calipo
Avgiften är sänkt till 60 kr.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Sant! Undrar hur man löser det där?

Ett slags "trerikesröse" mellan Roslagsbanan, normalspåret och "utanför stationerna", med grindar mellan alla stationerna och nåt system som gör att man får bara passera grindarna över en gräns utan att betala nån slags extra avgift? I så fall skulle man kunna åka Vallentuna-Uppsala eller Vallentuna-Arlanda utan att betala avgiften, men man skulle behöva betala den om man åker t.ex. Stockholm-Arlanda.

Bäst vore väl ändå om luftis en gång för alla kunde stå för stationsavgifter & co på Arlanda, så att man slipper alla de där stationsavgifterna...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Det är ingalunda säkert att biltullar på Arlanda ökar antalet kollektivtrafikresenärer till Arlanda. Antag att man höjer andelen med så mycket som 5 procentenheter (inte troligt) så skulle ändå antalet kollektivtrafikresenärer minska om totalantalet flygresenärer som överförs till andra flygplatser i regionen överstiger 5%, vilket inte är helt otroligt.

Personligen tycker jag ju att en utbyggnad av spårvägsstumpen till Bromma flygplats vore mer välkommen om man nu vill bygga flygplatsanslutningar, för att inte tala om en anslutning till Skavsta.
Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.

Hur många turer har man till/från Bromma per dag?

Jag inser att Bromma rimligtvis är större än Göteborg Säve, men gissar ändå att det borde kunna räcka rätt bra med enkelspår (och man skulle säkert kunna nyttja samma spår för eventuellt indiustrispår för att leverera flygbränsle eller liknande, om man så vill), och några få turer Alvik-Flygplatsen (eller om man så vill, Sundbyberg-Flygplatsen, det är nog en bättre idé när jag tänker efter, eftersom man får ett enda byte för resenärer med ena pendeltåggrenen, en tunnelbanegren och dessutom fjärr/regionaltågen på Västeråsbanan).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.

Hur många turer har man till/från Bromma per dag?
Tvärbanans Kistagren planeras passera Bromma, Sundbybergsgrenen kommer väl att gå mindre än en km ifrån närmsta del av flygplatsområdet.

Dvs det är Dubbelspår som gäller och hög turtäthet även när det inte flygs.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar