Itid på M29/M28
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Itid på M29/M28
Bara jag som tycker det är synd att skylttexten på M28/M29 har blivit mindre när nya fordonsdatorn ITID kopplades in? Kolla bara en linje 5 man möter, där ser man knappt inte att det står Torp på destinationen. Kanske bara jag som retar mig på det?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Itid på M29/M28
alex87 skrev:Bara jag som tycker det är synd att skylttexten på M28/M29 har blivit mindre när nya fordonsdatorn ITID kopplades in? Kolla bara en linje 5 man möter..där ser man knappt inte att det står Torp på destinationen. Kanske bara jag som retar mig på det?
Är det inte om man skyltar manuellt

nepp
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Det är bättre att ha en något mindre text och en "via" destination för passagerarna, det är min erfarenhet, resulterar som oftast i mindre antal frågor. Vad som saknas är destinationsskylt på sidan. Om skräpet (förlåt) fortfarande ska rulla så ta bort linjerullarna och sätt dit en destinationsskylt.alex87 skrev:Bara jag som tycker det är synd att skylttexten på M28/M29 har blivit mindre när nya fordonsdatorn ITID kopplades in? Kolla bara en linje 5 man möter, där ser man knappt inte att det står Torp på destinationen. Kanske bara jag som retar mig på det?
Jag hade ju givetvis helst sett att både M28/M29 skulle passera "sista växeln" å det snaraste, då det är dessa som förorsakar mest stopp i trafiken!
Fram för spår mot framtiden...
Jag skulle nog säga tvärtom, de är de vagnarna som orsakar minst stop enligt min mening..Michael skrev:Det är bättre att ha en något mindre text och en "via" destination för passagerarna, det är min erfarenhet, resulterar som oftast i mindre antal frågor. Vad som saknas är destinationsskylt på sidan. Om skräpet (förlåt) fortfarande ska rulla så ta bort linjerullarna och sätt dit en destinationsskylt.alex87 skrev:Bara jag som tycker det är synd att skylttexten på M28/M29 har blivit mindre när nya fordonsdatorn ITID kopplades in? Kolla bara en linje 5 man möter, där ser man knappt inte att det står Torp på destinationen. Kanske bara jag som retar mig på det?
Jag hade ju givetvis helst sett att både M28/M29 skulle passera "sista växeln" å det snaraste, då det är dessa som förorsakar mest stopp i trafiken!
Vad gäller femman mot Torp så vore det väl egentligen bättre om Liseberg stod med stora bokstäver, och Torp med mindre bokstäver? Det finns väl egentligen bara "lokal-boende-resmål" bortom Liseberg på den linjen?
Jag inser dock att det skulle bryta mot logiken för skyltningen som används på alla andra linjer...
För övrigt så är min fördom om trafikstopp att de flesta stopp beror på något annat än själva spårvagnarna, men jag kanske upplever fel. (Jag tänker sånt som växelfel, imse vimse kranbil river ner en tråd o.s.v.). Fast det är klart, när det är omledning så att snabbspårvagnarna går via Redbergsplatsen (eller Svingelnvagnarna går via Snabbspåret) så vet man som resenär förstås inte om det beror på en trasig vagn på ordinarie sträcka, och i så fall vilken typ av vagn...
Jag har för ett par år sen för övrigt faktiskt fastnat i ett vagnfel på pedalvagn, påväg från Bergsjögrenen blev det stopp strax efter Gamlestadstorget, ganska exakt under Västra Stambanan.
Jag inser dock att det skulle bryta mot logiken för skyltningen som används på alla andra linjer...
För övrigt så är min fördom om trafikstopp att de flesta stopp beror på något annat än själva spårvagnarna, men jag kanske upplever fel. (Jag tänker sånt som växelfel, imse vimse kranbil river ner en tråd o.s.v.). Fast det är klart, när det är omledning så att snabbspårvagnarna går via Redbergsplatsen (eller Svingelnvagnarna går via Snabbspåret) så vet man som resenär förstås inte om det beror på en trasig vagn på ordinarie sträcka, och i så fall vilken typ av vagn...
Jag har för ett par år sen för övrigt faktiskt fastnat i ett vagnfel på pedalvagn, påväg från Bergsjögrenen blev det stopp strax efter Gamlestadstorget, ganska exakt under Västra Stambanan.
Lisebergs CampingM_M skrev:Vad gäller femman mot Torp så vore det väl egentligen bättre om Liseberg stod med stora bokstäver, och Torp med mindre bokstäver? Det finns väl egentligen bara "lokal-boende-resmål" bortom Liseberg på den linjen?
Delsjöområdet
Skatås
är några "resmål" som icke blott fresta den lokalt boende.
//T
Med reservation för tyckfel.