Det jag menar är att man borde planerat med åtminstone några veckors uppehåll under vintern. Att avbrottet sedan blev längre är inget att skämmas för. Det kunde man inte gärna veta. Men nu har jag ju insett att det faktiskt fanns utrymme för fyra veckors köldknäpp. Arbetet har ju stått still i tre månader (när mars är slut) och förseningen blir bara två. Ergo: det fanns i schemat att det skulle bli fyra veckors snöjox.TonyM skrev:Allvarligt talat Niklas - hur tror du att verkligheten fungerar?Niklas Karlsson skrev:Menar du på fullt allvar att det inte fanns utrymme för vinter i planeringen? Det verkar ju otroligt! Eller kanske bara naivt valtaktiskt. Förvisso har den gångna vintern varit strängare och snörikare än på länge, men denna period har inte varat mer än 8 veckor (även om det till yttermera visso känns mycket längre än så). En viss försening kan man kanske ha förståelse för under dessa premisser, men att det inte finns utrymme alls för vinter känns mer än märkligt måste jag säga.lagerbrax skrev:På grund av vinter så har man tappat 6 - 8 veckor i tid så man ligger nu så sent.
Invigningen blir troligen försenad med två månader prelimenärt datum 10-10-16
MVH Lagerbrax
Ändock får vi konstatera att saker och ting är som de är. Vad kan man nu göra för att ta igen den förlorade tiden? Finns mer folk att sätta in? Kan man utföra vissa moment parallellt (om de utförs av olika arbetsstyrkor)? Det är ungefär halva sträckan som är kvar att spårlägga. Därefter ska hela banan förses med luftledning. Tar detta verkligen sju och en halv månad? Är det jag som missat något?
/Niklas
Vi har den strängaste vintern sen 1984 - skall man ta med 100-årsväder i samband med planeringen av projekt? Då kommer saker och ting att bli ohemult dyra och det gagnar ingen!
Att bygga under den kalla årstiden kostar mycket pengar - eftersom man måste värma mark och underlag. Exempelvis kan man inte svetsa räl när det är för kallt - för då spricker rälen.
Den här förseningen är rimlig och se det från den ljusa sidan - nu kan du vara med både vid invigningen i Stockholm och Norrköping.
//T
/Niklas