Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Niklas Karlsson

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Niklas Karlsson »

TonyM skrev:
Niklas Karlsson skrev:
lagerbrax skrev:På grund av vinter så har man tappat 6 - 8 veckor i tid så man ligger nu så sent.
Invigningen blir troligen försenad med två månader prelimenärt datum 10-10-16
MVH Lagerbrax
Menar du på fullt allvar att det inte fanns utrymme för vinter i planeringen? Det verkar ju otroligt! Eller kanske bara naivt valtaktiskt. Förvisso har den gångna vintern varit strängare och snörikare än på länge, men denna period har inte varat mer än 8 veckor (även om det till yttermera visso känns mycket längre än så). En viss försening kan man kanske ha förståelse för under dessa premisser, men att det inte finns utrymme alls för vinter känns mer än märkligt måste jag säga.

Ändock får vi konstatera att saker och ting är som de är. Vad kan man nu göra för att ta igen den förlorade tiden? Finns mer folk att sätta in? Kan man utföra vissa moment parallellt (om de utförs av olika arbetsstyrkor)? Det är ungefär halva sträckan som är kvar att spårlägga. Därefter ska hela banan förses med luftledning. Tar detta verkligen sju och en halv månad? Är det jag som missat något?

/Niklas
Allvarligt talat Niklas - hur tror du att verkligheten fungerar?

Vi har den strängaste vintern sen 1984 - skall man ta med 100-årsväder i samband med planeringen av projekt? Då kommer saker och ting att bli ohemult dyra och det gagnar ingen!

Att bygga under den kalla årstiden kostar mycket pengar - eftersom man måste värma mark och underlag. Exempelvis kan man inte svetsa räl när det är för kallt - för då spricker rälen.

Den här förseningen är rimlig och se det från den ljusa sidan - nu kan du vara med både vid invigningen i Stockholm och Norrköping.

//T
Det jag menar är att man borde planerat med åtminstone några veckors uppehåll under vintern. Att avbrottet sedan blev längre är inget att skämmas för. Det kunde man inte gärna veta. Men nu har jag ju insett att det faktiskt fanns utrymme för fyra veckors köldknäpp. Arbetet har ju stått still i tre månader (när mars är slut) och förseningen blir bara två. Ergo: det fanns i schemat att det skulle bli fyra veckors snöjox.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Nu har man åter startat bygget efter att tjälen släppt man börja mellan hageby och söderleden.
Förövrigt har man nu tagit bort sligan i Ljura .
MVH Lagerbrax
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Nya bilder från bygget.
Utanför Hageby centrum börjar hållplatserna ta form.
Bild
Strax norr därom slutar nu spåren söderifrån.
Bild
Här är det inte riktigt klart för spårläggning än.
Bild
Men ett stycke norrut har nytt spår lagts.
Bild
En väg skiljer det ännu från spåret på bron över Söderleden.
Bild
Även på södra delen av Ljurafältet börjar man se små spår av spårvägsbygge - sliprar och räler.
Bild
Upprivna Ljuraslingan:
Bild
Bild
Här slutar nu spåren från det befintliga nätet.
Bild
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

På den första bilden ser man rör till markvärme, vad är det som värms upp? Spår , växlar , plattform, eller övergång?

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:På den första bilden ser man rör till markvärme, vad är det som värms upp? Spår , växlar , plattform, eller övergång?

HS
Det är kabelskyddsrör som kan användas till mycket. Just vid Ljura förmodligen belysning eller allmän El/Tele.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

TonyM skrev:
Henrik Schütz skrev:På den första bilden ser man rör till markvärme, vad är det som värms upp? Spår , växlar , plattform, eller övergång?

HS
Det är kabelskyddsrör som kan användas till mycket. Just vid Ljura förmodligen belysning eller allmän El/Tele.

//T
Tony, jag tror du tittar på fel bild.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bark skrev:
TonyM skrev:

HS

//T
Mittåt! Man skall inte låta sig drabbas av spårfel i Stolpstugan när man sitter på 447.... Det får uppmärksamhetskonsekvenser i flera dagar efteråt.

/T
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
bark skrev:
TonyM skrev: Det är kabelskyddsrör som kan användas till mycket. Just vid Ljura förmodligen belysning eller allmän El/Tele.

//T
Mittåt! Man skall inte låta sig drabbas av spårfel i Stolpstugan när man sitter på 447.... Det får uppmärksamhetskonsekvenser i flera dagar efteråt.

/T
Du får trösta dej med att det varit än värre om du suttit på 442...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
TonyM skrev:
bark skrev:

/T
Du får trösta dej med att det varit än värre om du suttit på 442...
/TKO

Ääää... de va mycket trevligare att följa er på hemmaplan och via "System Tydal".
Fast när ja åker tåg så får jag ju betalt..... fast jag brukar visst köra iofs.

Som lite tröst då får vi visa vad Stolpstugan är också då....
Bild
Stolpstugan, vid Valla utanför Katrineholm, 2006-05-09. Foto Leif D.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:
Ääää... de va mycket trevligare att följa er på hemmaplan och via "System Tydal".
Fast när ja åker tåg så får jag ju betalt..... fast jag brukar visst köra iofs.
Tja, betalt hade även jag - fast timpenningen får förmodas vara aningen lägre än den du har när du håller i spakarna.
"Restidsersättning lägre" är inte mycket att hurra för ens när det blir 9 timmar i stället för 4.

//T
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

leifd skrev:Bild
Varför ligger växeln längst fram fel??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

gissning. Den är tagen från en förarplats på en fordonsrörelse som skall växlas över till rätt spår. Det andra tåget väntar på att fordonsrörelsen kommer undan.

/T
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

När jag tittar på bilderna från spårvägsförlängningen i Norrköping förundrar jag mej öve avståndet mellan spåren. Är det nödvändigt med sånt stort avstånd?
Det verkar som om dom planerar för höghastighetståg. Tar inte detta stor yta i en trång stad. Efter allt det är väl framtida planering för 2.65 m vagnsbredd, då jag tror att 2.40 skulle duga inom stadtrafiken(även för Stockholms innerstad). Med 2.65 är det svårt att designa spårvagnarna så dom inte verkar vara slagskepp som rullar förbi på de smalare gatorna.

Kolla vagnarna i Baltimore och dom i Portland som ser livsfarliga ut för fotgängare, dom är troligen 2.65.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Dennis Sigward skrev:När jag tittar på bilderna från spårvägsförlängningen i Norrköping förundrar jag mej öve avståndet mellan spåren. Är det nödvändigt med sånt stort avstånd?
Det verkar som om dom planerar för höghastighetståg. Tar inte detta stor yta i en trång stad. Efter allt det är väl framtida planering för 2.65 m vagnsbredd, då jag tror att 2.40 skulle duga inom stadtrafiken(även för Stockholms innerstad). Med 2.65 är det svårt att designa spårvagnarna så dom inte verkar vara slagskepp som rullar förbi på de smalare gatorna.

Kolla vagnarna i Baltimore och dom i Portland som ser livsfarliga ut för fotgängare, dom är troligen 2.65.

mvh Dennis
När man ändå bygger, så är väl kostnaden att bygga för största tänkbara bredd på en gång rätt välmotiverad tycker jag.
Att ändra i senare läge kostar bara onödiga pengar. Dessutom är ju Hageby-linjen tänkt som den linje som även ska bära en ev spårväg till Söderköping, där de ju kan va lämpligt med 2.65-vagnar.
Nu är ju inte Hageby direkt någon "trång stad", utan en stad som i alla år ända sedan den byggdes levt med ett väl tilltaget "spårvägsreservat". Ny ser väl dessutom spårmittavståndet ganska stort ut bitvis, men tänk då på att det allafall bitvis nog ska var mittstolpar för kontaktledningen, vilka ännu inte finns på plats.
Förstår inte riktigt varför stora vagnar skulle vara farligare än små..... båda är lika hårda om man slår huvudet i dom t.ex.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Dom ser farligare ut när dom kommer emot en, som fotgängare eller blivande passagerare. Kolla den andra generationen LRV's i Portland. Dom tycker jag inte ser så vänliga ut. Siemensvagnarna (70%) i andra byar verkar lite bättre.

Om mellanrummet mellan spåren är för stort går mycket beskattningsbar mark till spillo. Det är samma med de stora trafikplatserna på motorvägarna.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Dennis Sigward skrev:Dom ser farligare ut när dom kommer emot en, som fotgängare eller blivande passagerare. Kolla den andra generationen LRV's i Portland. Dom tycker jag inte ser så vänliga ut. Siemensvagnarna (70%) i andra byar verkar lite bättre.

Om mellanrummet mellan spåren är för stort går mycket beskattningsbar mark till spillo. Det är samma med de stora trafikplatserna på motorvägarna.

mvh Dennis
Ja tycker faktiskt inte de spelar någon roll om vagnarna SER vänliga ut eller ej. De där är ju något som oftast våra vänner formgivarna sköter.
Sen får du nog ge dej vad gäller spårmittavstånd, de gör som det är bäst helt enkelt. Här är ju ett gammalt reservat, de lär inte gå att använda den överblivna metern till något annat ändå, efter som vi här snackar uppvuxen stadsdel, där gator, träd, buskar, parkeringsplatser mm, redan finns där de är. Dessutom äger ju kommunen marken, så vem skulle de beskatta ??
Vänts istället och se hur det tar sig ut då allt är färdigt, om nått år kanske. Säkert mycket bättre än du kan tänka dej nu.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Dennis Sigward skrev:Dom ser farligare ut när dom kommer emot en, som fotgängare eller blivande passagerare.
Kanske är bra om de ser farliga ut när de kommer emot en. De är farliga. Folk har dött av att bli påkörda.
Håller man sig dock vid sidan om så finns ingen risk för fara. Då kan man lugnt stiga på och åka med.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:När man ändå bygger, så är väl kostnaden att bygga för största tänkbara bredd på en gång rätt välmotiverad tycker jag.
Att ändra i senare läge kostar bara onödiga pengar. Dessutom är ju Hageby-linjen tänkt som den linje som även ska bära en ev spårväg till Söderköping, där de ju kan va lämpligt med 2.65-vagnar.
Nu är ju inte Hageby direkt någon "trång stad", utan en stad som i alla år ända sedan den byggdes levt med ett väl tilltaget "spårvägsreservat". Ny ser väl dessutom spårmittavståndet ganska stort ut bitvis, men tänk då på att det allafall bitvis nog ska var mittstolpar för kontaktledningen, vilka ännu inte finns på plats.
Förstår inte riktigt varför stora vagnar skulle vara farligare än små..... båda är lika hårda om man slår huvudet i dom t.ex.
Jag håller med om att det är dumt att snåla på spåravståndet när man ändå bygger.

Appropå Söderköping, det vore kanske bra om man verkligen tar till så att man i teorin skulle kunna köra (utan att stanna vid alla hållplatser) med ännu bredare fordon (med högre golvhöjd). Jag tänker nån slags hybrid mellan lastprofilen för spårväg och för svensk järnväg. Fast det är kanske bara onödigt att ta i så mycket?

Har man räknat nåt på körtider för en eventuell spårväg till Söderköping?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
leifd skrev:När man ändå bygger, så är väl kostnaden att bygga för största tänkbara bredd på en gång rätt välmotiverad tycker jag.
Jag håller med om att det är dumt att snåla på spåravståndet när man ändå bygger.

Appropå Söderköping, det vore kanske bra om man verkligen tar till så att man i teorin skulle kunna köra (utan att stanna vid alla hållplatser) med ännu bredare fordon (med högre golvhöjd). Jag tänker nån slags hybrid mellan lastprofilen för spårväg och för svensk järnväg. Fast det är kanske bara onödigt att ta i så mycket?
Kanske att ta i för mycket ja.... men nått sånt här är väl tänkbart ??
Bild
Bild
Bilder från Olgaeck, Stuttgart 2006-08-14. Foto Leif D.

Eller så här....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bilder från Ettingen Stadt och Karlsruhe 2006-08-15. Foto Leif D.

Allt behöver inte vara så fantastiskt fint och välordnat, som man hela tiden tror här i Sverige, men det beror nog oftast på den svenska SL-ifiseringen.
M_M skrev:Har man räknat nåt på körtider för en eventuell spårväg till Söderköping?
Finns nog inga beräkningar på körtid till Söderköping, men om man tänker på hur de är för busstrafiken, så går ju typ 65% av körtiden åt till att krångla sej genom stan, resten för att köra till Söderköping.
Min idé för Navestad - Söderköping, är väl ca 15 min, vid sth 80.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Kul att se bilderna från Stuttgart. Jag var där 2004. Har de fortfarande två spårvidder i spårvägsnätet?
Medlem nr 266
Skriv svar