Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB

Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Inlägg av JohanB »

Bild

Det finns många idéer hur man kunde trafikera de sammanlänkade spårvägarna i city och Lidingö. Jag tror på detta, där också Valhallavägen fått tillbaka sina spår fram till Östra station (inte en särskilt kontroversionell idé, detta är en bra inledning till att 4:an blir spårväg). Linje 24 är förstärkningslinje för att inte överbelasta sträckan Djurgårdsbron - Centralen där många förstärkningsvagnar på 7:an kommer att gå. 21:an blir huvudlinje för trafiken genom Värtahamnen och 5:an kör bastrafik Östra stn - Valdermarsudde.

Förbättrings- & förändringsförslag?

mvh
//Johan
spårlasse

Re: Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Inlägg av spårlasse »

JohanB skrev: Det finns många idéer hur man kunde trafikera de sammanlänkade spårvägarna i city och Lidingö. Jag tror på detta, där också Valhallavägen fått tillbaka sina spår fram till Östra station (inte en särskilt kontroversionell idé, detta är en bra inledning till att 4:an blir spårväg). Linje 24 är förstärkningslinje för att inte överbelasta sträckan Djurgårdsbron - Centralen där många förstärkningsvagnar på 7:an kommer att gå. 21:an blir huvudlinje för trafiken genom Värtahamnen och 5:an kör bastrafik Östra stn - Valdermarsudde.

Förbättrings- & förändringsförslag?

mvh
//Johan
Trevligt förslag men vi kan nog inte räkna med att man hinner bygga spår även till Östra station om man ska vara färdig till 2014. Tillfälligt vis får man nog därför välja någon annan lösning och därefter (om det nu blir ett riktigt linjenät i Stockholm) är inte Östra station någon bra slutpunkt om man ser till resandeströmmarna. Förvisso finns det ett litet utbud av resande mellan Djurgården och Stockhlm Östra - men det motiverar knappast en spårvagnsförbindelse om man inte också fortsätter linjen vidare till Odenplan (och gärna Karolinska). Sergels Torg bör väl snarare vara Centralen som vändpunkt (är väl det som är möjligt också - om det överhuvudtaget går att få in ngn vändbrygga centralt i stan.) då det skulle möjliggöra ett bekvämare byte för fjärrtågsresenärerna (och pendeltågs innan citybanan). Men det kommer nog bli ett problem att få till en bra vändplats centralt i stan. Uppe på Klarabergsviadukten är det förvisso rätt bra med utrymme - men det behövs ju också för på- och avlastning till tågresenärer och det är ju ytterst oklart vilken sträckning som spårvagnen sedan kan köras över till Kungsholmen. Tar man bort bil- och bussparkeringen över Klarabergsbron (den senare delen mot Bolindersplan) skulle det väl dock gå att ställa upp en vändbrygga där (fungerar ju oavsett om man väljer att gå över Kungstensgatan eller ej över till Kungsholmen och nästan bättre om man väljer en annan väg)...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Vändning centralt behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man behöver en vändbrygga/vändspår. Det finns ju möjligheter att vända i slinga runt något eller ett par kvarter också. Har inte direkt fördjupad mig i saken men Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Vasagatan - Klara vattugränd - Klara Västra Kyrkogata - Klarabergsgatan borde vara en möjlighet.

mvh /Jörgen G
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev:Förbättrings- & förändringsförslag?
Jag förstår inte kartan, det saknas ett par 90-gradersböjar.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Kartan är stiliserad å det grövsta. Antar att de flesta hittar på den mha hållplatsnamnen.

Angående linje 21:s ändhållplats så är det såklart Centralen som den skall sluta vid, inte Sergels torg.

Angående linjerna i Valhallavägen, jag tror att om Hr Wennerholm får hållas så kommer han med glädje kasta ut spår i Valhallavägen så fort han bara kan, även om de till en börja slutar vid Östra station. Linje 5 och 24 motiverar kanske inte investeringen i sig själva men om man ändå bestämt sig för att göra 4:an till spårväg så kan man börja med den delen.

//J
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Jörgen_G skrev:Vändning centralt behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man behöver en vändbrygga/vändspår. Det finns ju möjligheter att vända i slinga runt något eller ett par kvarter också. Har inte direkt fördjupad mig i saken men Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Vasagatan - Klara vattugränd - Klara Västra Kyrkogata - Klarabergsgatan borde vara en möjlighet.

mvh /Jörgen G
Nej, självklart och det räcker ju också med ett vändspår. En slinga är ju egentligen ett bättre alternativ eftersom man helst annars skulle behöva ha två vändspår för att riktigt klara en tät trafik. Däremot är väl vändslinga ner på Vasagatan lite opraktiskt och gör ju då tyvärr att man blir tvungen att ha Sergels torg som startstation. Den bästa möjligheten att vända vore väl om man tar Fleminggatsalternativet att använda cirkulationsplatsen vid Kungsbroplan som vändslinga - men det kräver ändå att man någonstans har ngt ställe där spårvagnar kan stå för tidsreglering...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

JohanB skrev:Bild
mvh
//Johan
Tja, förutom att jag inte alls gillar linjekartetypen, så har jag väl följande tillägg:
24 till AGA - Går till Gåshaga i rusningen (prickig linje med randig destination)?
Ropsten-Östra station, annan sträckning via Gasverksvägen-Fiskartorpsvägen-Träskportsvägen eller Drottning Sofias väg-Östra station-Odenplan-(Karolinska när det är dags).
Dessutom kan linjen som är betecknad nr 5 gå Djurgårdsbron-Narvavägen-"Karlaplansrondellen"-ErikDahlbergsgatan-Valhallavägen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Hur stort beräknas resandet på Kungsholmen bli? Räcker det med en linje? I så fall tycker jag att det verkar vettigt med:

Linje 7: Centralen - Djurgården
Linje 8: Hornsberg - Gåshaga

Krävs ökad kapacitet på Kungsholmen kan man ju alltid göra så här:

Linje 7: Hornsberg - Djurgården

Tycker man att hela linje 8 är för lång kan man ju separera den:

Linje 7: Hornsberg/Centralen - Djurgården
Linje 8: Hornsberg - Ropsten
Linje 21: Centralen - Gåshaga

När vi sen får en anslutning till Östra station och vidare mot Odenplan finns det massvis med tänkbara upplägg!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Själv hade jag uttågtt från Sergels torg som start och slutpunkt...

men då främst för dubbelriktade museivagnar...

en enkel skiss
Sergels torg.jpg
Sergels torg.jpg (29.78 KiB) Visad 2260 gånger
Här har vi en lång vändbrygga. en uppställningsplats för t.ex 2 A30, och en vändplats för 4 A30, och så är det en hållplats i vardera riktning, där alla spårvagnar och bussar stannar i. (om inte för mycket trafik, kan ju även bussar från norrort köra in här för att tömma folk.) om vi säger att grenen mot östra är borttagen så finns följande linjer;
7:Hornsberg/Sergels torg-Waldermarsudde
7N:Sergels torg-Waldermarsudde/Skansen
69:Tomteboda-Blockhusudden
69K:Sergels torg-Kaknästornet
59:Karolinska-(andra hållet, vad heter det?)

genom att ha två plats på vändspåret kan vi få det att bli såhär:
7N från skansen ankommer in på vändspår
7 kommer in på vändspår och vänder direkt
7N avgår till skansen
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jag är nog inne på Traesks tankebana, låt delarna med mer normal rusningsbelastning bilda en linje, och sjuan får fortsätta gå mellan Djurgården och city med större möjligheter att anpassa trafikeringen efter det mycket varierande behovet.

Att bygga ut Östra-Hakberget i förtid ser jag inte riktigt poängen i, från Ropsten finns det snabbare vägar till alla hållplatser och även om en del håller bytesfritt högre än allt annat så motiverar det inte investeringen.Att dra spåret för en alternativ djurgårdslinje verkar mest löjligt i ljuset av 44ans transportarbete. Och det givna motivet, för att avlasta centralen-djurgårdsbron; ska inte spårvägen få visa att den faktiskt är kapacitetsstarkare, nu när en stor investering görs?

När fyran spårvägifieras kommer saken givetvis i ett annat läge, då kan det vara lämpligt att bygga etappvis från Hakbergshållet. Men först när det finns ett genomförandebeslut på hela!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mickeb skrev:Jag är nog inne på Traesks tankebana

Där har vi ju ett utmärkt namn på banan - Tankebanan! Vem trycker upp linjekartor?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Traesk skrev:Hur stort beräknas resandet på Kungsholmen bli? Räcker det med en linje? I så fall tycker jag att det verkar vettigt med:

Linje 7: Centralen - Djurgården

Krävs ökad kapacitet på Kungsholmen kan man ju alltid göra så här:

Linje 7: Hornsberg - Djurgården

Tycker man att hela linje 8 är för lång kan man ju separera den:

Linje 7: Hornsberg/Centralen - Djurgården
Linje 8: Hornsberg - Ropsten
Linje 21: Centralen - Gåshaga

När vi sen får en anslutning till Östra station och vidare mot Odenplan finns det massvis med tänkbara upplägg!
Egentligen är det väl Kungsholmen-delen den mest svårberäknade - blir spårvagnen populär så kan det bli trångt, men jämför vi med dagens trafik på linje 1, så bör det ju fungera med en linje i 7,5 minuters trafik som ju iaf nu under första tiden planeras i dagtrafiken för Djurgården. Nordvästa Kungsholmen blir förstås rätt tätbebyggt och man får väl räkna med ca 12.500 boende, vilket motsvarar ungefär 1750 passagerare i maxtimmen från området (beräknat på kvoten 0.14). En del kommer definitivt att välja tunnelbanan (framförallt de som ska Norrut), kanske 1000 resande är rimligt, och då räcker 7,5 minuters trafik rätt bra. Med dagens trafikströmmar fungerar det också mellan Fridhemsplan och Centralen - den delen är dock mer svårbedömd och beror ju också på vilken sträckning spårvagnen får och om den fastnar i köer etc.. Problemet med att ha genomngående tåg på hela sträckan är väl just alla enkelspår på Lidingö. Fram till Aga kommer det väl vara rätt skapligt, men trafiken mellan Aga och Gåshaga är ju dock väldigt störningskänslig. Vill man alltså inte köra Hornsberg-Djurgården, kan ovan föreslagna linje 8 vara ett alternativ och att gamla 21 får utgå från Centralen. Tror väl dock man ganska snart kommer att ge upp planerna på att det är möjligt att koppla genomgående linjer till enkelspårstrafiken efter Aga - snarare kommer vi nog alltså få se 21:or som utgår från Ropsten. Däremot kan man ju ha också ha varianter som bara går till Ropsten (eller Aga) från Hornsberg.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

I presentationen av Västra Kungsholmen/ Lindhagen på Stockholms stads webbplats skriver staden
År 2017 räknar vi med att ca 20 000 personer bor här och att det finns ca 15 000 arbetsplatser i området.
(http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... Lindhagen/)
mvh /Jörgen G
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Ett problem. Att köra tätare än 10min trafik på sträckan Ropsten-AGA blir svårt. Normalt så lämmnar ett tåg Ropsten har ett möte i Torsvik och ett vid Baggeby. Sträckan Baggeby-Ropsten turtätheten där begränsas av enkelspårets kapacitet.
Senast redigerad av AGR den torsdag 25 mars 2010 15:15, redigerad totalt 2 gång.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Normalt, i rusningen med tiominuterstrafik har tåget först ett möte i brogrenen, före plattformen i Torsvik, nästa möte är fem minuter senare, mellan Bodal och Larsberg, mitt på dubbelspårssträckan, det går i teorin att köra tätare åt ena hållet i i "Rusningsriktningen" mellan aga och ropsten, störningskänsligheten blir dock stor.

HS
PeO

Inlägg av PeO »

Vid en första utbyggnad av cityspårvägen utöver nu beslutade delar så borde väl en gren över Västerbron till Södermalm prioriteras. Den grenen skulle då utgå från Fridhemsplan och via Västerbron och Ringvägen sluta någonstans på östra delen av Södermalm. Den här grenen skulle kunna sägas utgöra innerstadens egen tvärbana med tanke på sin sträckning.

Jag kan tänka mig två spårvagnslinjer med tanke på avstånden mellan ändhållplatserna: Hornsberg - Ropsten (Gåshaga) samt Valdemarsudde - Östra Södermalm.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Jörgen_G skrev:I presentationen av Västra Kungsholmen/ Lindhagen på Stockholms stads webbplats skriver staden
År 2017 räknar vi med att ca 20 000 personer bor här och att det finns ca 15 000 arbetsplatser i området.
(http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... Lindhagen/)
mvh /Jörgen G
Har sett de sifforrna också, men man planerar ju endast för ca 5000 bostäder. Däremot kan man väl räkna med en del som redan bor någorlunda i närheten av området. Nu tog jag SL:s beräkningsmått på bostäder och multiplicera med 2,5 och då får vi 12.500. Jag tror nog att 20 000 låter som en upprundad siffra. Antalet arbetsplatser låter också i överkant - nåväl den senare skapar ju snarare trafik i motriktning så det är ju inte riktigt något problem i sammanhanget.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

PeO skrev:Vid en första utbyggnad av cityspårvägen utöver nu beslutade delar så borde väl en gren över Västerbron till Södermalm prioriteras. Den grenen skulle då utgå från Fridhemsplan och via Västerbron och Ringvägen sluta någonstans på östra delen av Södermalm. Den här grenen skulle kunna sägas utgöra innerstadens egen tvärbana med tanke på sin sträckning.

Jag kan tänka mig två spårvagnslinjer med tanke på avstånden mellan ändhållplatserna: Hornsberg - Ropsten (Gåshaga) samt Valdemarsudde - Östra Södermalm.
Denna sträcka är en del av linje 4. och om linje 4 blir det alltid livliga disskutioner om...
twr

Inlägg av twr »

Nej, självklart och det räcker ju också med ett vändspår. En slinga är ju egentligen ett bättre alternativ eftersom man helst annars skulle behöva ha två vändspår för att riktigt klara en tät trafik. Däremot är väl vändslinga ner på Vasagatan lite opraktiskt och gör ju då tyvärr att man blir tvungen att ha Sergels torg som startstation. Den bästa möjligheten att vända vore väl om man tar Fleminggatsalternativet att använda cirkulationsplatsen vid Kungsbroplan som vändslinga - men det kräver ändå att man någonstans har ngt ställe där spårvagnar kan stå för tidsreglering...
Hur kommer museispårvagnarna köra när hela Spårväg City är utbyggd? Ska de fungera som förstärkningstrafik bör de väl gå hela vägen till Sergels Torg och Centralen? Att använda Kungsbron som vändslinga vore väl det bästa? Kommer spåren gå över båda broarna eller bara den norra? Hur blir kurvradien om spårvagnarna ska gå över den södra bron (på väg österut)?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Magnus Kusoffsky skrev:8
/.../Att använda Kungsbron som vändslinga vore väl det bästa? Kommer spåren gå över båda broarna eller bara den norra? Hur blir kurvradien om spårvagnarna ska gå över den södra bron (på väg österut)?

Projektgruppen för Spårväg City med medlemmar från Stockholms stad och SL hade ett öppet informationsmöte för Kungsholmens stadsdelsnämnd den 18 mars som jag bevistade.

Hur spårdragningen kommer att bli på Kungsholmen är ännu inte spikat. Det finns flera alternativ för hur spåren ska läggas. Det är alltså för närvarande inte möjligt att besvara din fråga.

mvh /Jörgen G
Skriv svar