Lidingöbanan 2010
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbanan 2010
Nu när besluten är fattade om framtiden, kommer vi att se några aktiviteter redan i år 2010? Har man påbörjat någon projektering eller den startar nu?
En liten "nyhet" som inte publicerats här att Lidingö stad motsatte sig SL:s ambition med trafikstart klockan 05 vardagar från i höst med hänvisning till buller. Månne detta gäller A30!?
En liten "nyhet" som inte publicerats här att Lidingö stad motsatte sig SL:s ambition med trafikstart klockan 05 vardagar från i höst med hänvisning till buller. Månne detta gäller A30!?
Re: Lidingöbanan 2010
Det lär väl antagligen gälla A30, de låter ju fruktansvärt mycket, speciellt när det är tyst omkring! När de nya vagnarna är i trafik lär väl stadens synpunkt ändras, om de nya vagnarna är tillräckligt tysta!
Låter ju oroväckande om man motsätter sig trafikstart klockan 05...När spåväg city vagnarna är lokaliserade där, så kommer ju inte trafiken i motriktning (från Hornsberg), i sådana fall att kunna starta från efter klockan 6.00 på morgonen (i bästa fall beroende på när trafiken får starta) och anlända Ropsten vid 6.30 tiden! Får hoppas att det bara är de gnisslande A30 som det gäller, annars är det ju knappast någon bra lösning med att ha vagnparken vid AGA. (möjligen om man kan ha kvar depån på Djurgården för de första och sista avgångarna till/från Kungsholmen.)/jes skrev:Nu när besluten är fattade om framtiden, kommer vi att se några aktiviteter redan i år 2010? Har man påbörjat någon projektering eller den startar nu?
Till din fråga, det finns inga pengar avsatta förrän 2012 för depån och först 2014 för den övriga upprustningen i nuvarande investeringsbudget. Däremot är det ju avsatt pengar för byte av ATC-system redan från 2011. Men eftersom depån ingår som en dellösning för Spårväg City, så planerar man förstås för Lidingöbanan parallellt till viss del iaf. Men naturligtvis måste man ju upphandla etc vilka som skall bygga den nya depån och sköta de olika delarna av upprustningen, så "taxametern" kommer väl att börja ticka redan nu.
-
Lidingös motstånd mot tidigare tågtrafik gäller med den nuvarande vagnarna.
HS
HS
-
Vi får väl se hur den slutliga depålösningen utformas, ingenting är hugget i sten ännu. Att Lidingö inte vill ha de nuvarande vagnarna ute alltför tidigt är fullt förståeligt. Det tjuter från drev och motorer! Om Du ställer Dig i trakterna av Bodals skola och lyssnar på ett förbipasserade tåg, och sedan gör motsvarande på Tvärbanans sträcka mellan Valla Torg och LInde så märker var och en skillnaden. Annat var det ändå förr, när vi lekte på ängarna medanför Bodalsskolan (jag är till skillnad från Henrik inte uppväxt i de "fina" områdena utan i nybyggarområdet längs Farkostvägen) kunde vi höra när ett godståg gnisslade och skapade sig förbi, draget av ett av de gamla ackumulatorloken.spårlasse skrev:Låter ju oroväckande om man motsätter sig trafikstart klockan 05...När spåväg city vagnarna är lokaliserade där, så kommer ju inte trafiken i motriktning (från Hornsberg), i sådana fall att kunna starta från efter klockan 6.00 på morgonen (i bästa fall beroende på när trafiken får starta) och anlända Ropsten vid 6.30 tiden! Får hoppas att det bara är de gnisslande A30 som det gäller, annars är det ju knappast någon bra lösning med att ha vagnparken vid AGA. (möjligen om man kan ha kvar depån på Djurgården för de första och sista avgångarna till/från Kungsholmen.)/jes skrev:Nu när besluten är fattade om framtiden, kommer vi att se några aktiviteter redan i år 2010? Har man påbörjat någon projektering eller den startar nu?
Till din fråga, det finns inga pengar avsatta förrän 2012 för depån och först 2014 för den övriga upprustningen i nuvarande investeringsbudget. Däremot är det ju avsatt pengar för byte av ATC-system redan från 2011. Men eftersom depån ingår som en dellösning för Spårväg City, så planerar man förstås för Lidingöbanan parallellt till viss del iaf. Men naturligtvis måste man ju upphandla etc vilka som skall bygga den nya depån och sköta de olika delarna av upprustningen, så "taxametern" kommer väl att börja ticka redan nu.
Nu vet jag inte vilken utgåva av landstingsbudgeten Du syftar på, efter länk till dokumentet saknas, men i Lidingööverenskommelsen och i SLL:s beslut heter det "Upprustningen, som av SL bedöms kosta upp till ca 800 miljoner kronor, skall påbörjas 2012 och vara avslutad senast två år senare" .
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Det finns inga pengar i någon budget ännu, det som finns är ett beslut att SL skall inarbeta pengarna för upprustningen i nästa års budget, samt fram till 2014.
Ha, jag är uppvuxen i hyreskasern på Östermalm, på den tiden det var synd om barn som bodde i innerstaden. Men en A30 Hade nog hörts en vindstilla sommarmorgon vid 5!
HS
Ha, jag är uppvuxen i hyreskasern på Östermalm, på den tiden det var synd om barn som bodde i innerstaden. Men en A30 Hade nog hörts en vindstilla sommarmorgon vid 5!
HS
En blåsig höstkväll på Djurgården för några år sedan hörde jag kurvgnisslet vid Brogrenen och dundret från Lidingöbron... ja det är synd om barnen i innerstan! 

Helt riktigt, skrev lite "slarvigt", avsåg förstås investeringsplanen, och där är det lagt med 200 miljoner årligen 2012-2014 för depån och 300 miljoner för upprustningen av banan 2014. Men detta är förstås något som kan ändras. Tror ju personligen att man exempelvis måste ha dubbelspår hela vägen till Gåshaga om SL ska köra hela sträckan Hornsberg-Gåshaga som man verkar vara inne på nu. Och då antar jag att pengarna inte räcker...Henrik Schütz skrev:Det finns inga pengar i någon budget ännu, det som finns är ett beslut att SL skall inarbeta pengarna för upprustningen i nästa års budget, samt fram till 2014.
HS
-
Ja, det är rätt svårt att veta hur SL egentligen tänker sig upprustningen, och framför allt hur totalkostnaden är beräknad. Förutom depån och fordonsanskaffningen kan jag inte se annat än att det gäller att anpassa befintlig bana till fordonsmåtten 2,65 X 60 m. Dubbelspår på hela sträckan är någonting helt annat. Dessutom tror jag att det är en chimär att upprätthålla stabil 10-min. trafik på sträckan Gåshaga Brygga - Hornsberg. Någon permanent värtaspårväg kommer enligt min mening inte att stå färdig 2014. Om man forcerar utavspårlasse skrev:Helt riktigt, skrev lite "slarvigt", avsåg förstås investeringsplanen, och där är det lagt med 200 miljoner årligen 2012-2014 för depån och 300 miljoner för upprustningen av banan 2014. Men detta är förstås något som kan ändras. Tror ju personligen att man exempelvis måste ha dubbelspår hela vägen till Gåshaga om SL ska köra hela sträckan Hornsberg-Gåshaga som man verkar vara inne på nu. Och då antar jag att pengarna inte räcker...Henrik Schütz skrev:Det finns inga pengar i någon budget ännu, det som finns är ett beslut att SL skall inarbeta pengarna för upprustningen i nästa års budget, samt fram till 2014.
HS

SL tänker sig tydligen enkelspårssträckor genom Värtaområdet också, se nedanstående kartbild, som är hämtad ur Stockholms stad inriktningsbeslut om södra Värtan.

Källhänvisning: Tjänsteutlåtande: Värtapiren. Genomförandebeslut. Valparaiso och Södra Värtan. Inriktningsbeslut.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den onsdag 24 mars 2010 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, det är nog en tanke man får ge upp. Särskilt som ju city-spårvägen på Kungsholmen ska gå i blandtrafik. Vad jag har hört planerar man väl för att skapa dubbelspår i Herserudsbacken - en sträcka på ca 800 meter. Men som sagt inget är ju spikat ännu. Egentligen kan man ju också fråga sig varför man inte nöjer sig med ett trafikupplägg med Centralen (eller vad man kan få plats med ett vändspår) - Gåshaga och Hornsberg-Waldermarsudde. 7,5 minuterstrafik bör ju räcka i dagtrafik till Hornsberg...Björn Ehnberg skrev:Ja, det är rätt svårt att veta hur SL egentligen tänker sig upprustningen, och framför allt hur totalkostnaden är beräknad. Förutom depån och fordonsanskaffningen kan jag inte se annat än att det gäller att anpassa befintlig bana till fordonsmåtten 2,65 X 60 m. Dubbelspår på hela sträckan är någonting helt annat. Dessutom tror jag att det är en chimär att upprätthålla stabil 10-min. trafik på sträckan Gåshaga Brygga - Hornsberg. Någon permanent värtaspårväg kommer enligt min mening inte att stå färdig 2014. Om man forcerar utavspårlasse skrev:Helt riktigt, skrev lite "slarvigt", avsåg förstås investeringsplanen, och där är det lagt med 200 miljoner årligen 2012-2014 för depån och 300 miljoner för upprustningen av banan 2014. Men detta är förstås något som kan ändras. Tror ju personligen att man exempelvis måste ha dubbelspår hela vägen till Gåshaga om SL ska köra hela sträckan Hornsberg-Gåshaga som man verkar vara inne på nu. Och då antar jag att pengarna inte räcker...Henrik Schütz skrev:Det finns inga pengar i någon budget ännu, det som finns är ett beslut att SL skall inarbeta pengarna för upprustningen i nästa års budget, samt fram till 2014.
HSoch accepterar omfattande provisorier, så kanske.....
SL tänker sig tydligen enkelspårssträckor genom Värtaområdet också, se nedanstående kartbild, som är hämtad ur Stockholms stad inriktningsbeslut om södra Värtan.
Mitt förslag tll kapacitetshöjning är att bygga dubbelspår Aga-Skärsätra och lägga det i ett betongtråg av prefabricerade element med biltrafiken ovanpå. Bättre plats för både tåg och bilar plus slopad plankorsning med Södra Kungsvägen. Borde kunna byggas etappvis i sidled på södra sidan utan att alltför många/långa trafikavstängningar. Och kanske behöva kosta så ohyggligt mycket pengar.
Hållplatslägena på ömse sidan om 630meterssträckan ligger lite udda, idag är det väl de sämsta platserna med avseende på målpunkter.
Exploateringen kommer kanske ändra på det, men den som ligger närmare stan ligger väl precis i skärningen/under vägbron så den lär ju alltid ligga obekvämt till var man än kommer ifrån.
Trodde man skulle lägga depån ungefär där, över containerspåret och upplaget därikring, i så fall skulle det väl inte vara något problem att ta två spår av dagens bangård vid värtans station. Men nu byggs ju något vid gamla frihamnsporten på den här tomten och det mesta verkar väldigt oklart.
Exploateringen kommer kanske ändra på det, men den som ligger närmare stan ligger väl precis i skärningen/under vägbron så den lär ju alltid ligga obekvämt till var man än kommer ifrån.
Trodde man skulle lägga depån ungefär där, över containerspåret och upplaget därikring, i så fall skulle det väl inte vara något problem att ta två spår av dagens bangård vid värtans station. Men nu byggs ju något vid gamla frihamnsporten på den här tomten och det mesta verkar väldigt oklart.
Oj, det låter ju väldigt knasigt att anlägga en ny bana och bara bygga enkelspår! Hur mycket mer plats i bredd tar det att bygga ett dubbelspår istället för enkelspår? Låter som det kan bli väldigt störningskänsligt att köra Hornsberg-Gåshaga om man lägger till ännu fler enkelspårssträckor än alla de som redan finns på Lidingö...
Tycker även att hållplatsen i Ropsten ser något märklig ut, bytet blir ju sämre än vad det är idag. Fast det kanske är så att det inte riktigt finns några andra alternativ. Jag tycker man skulle bygga ut tunnelbanan till Lidingö C och låta Lidingöbanan gå i samma spår som tunnelbanan på en ny bro och så kan Lidingöbanan efter bron vika av ner mot nuvarande bana, alternativt fortsätta via Lidingö C ut till Gåshaga. Då skulle man kunna bygga en riktigt bra bytespunkt mellan tunnelbana och Lidingöbanan i Ropsten, man skulle kunna ha samma plattform alternativt plattformar precis bredvid varandra! Helt klart en utopi, men det vore nåt... (kanske något off-topic...)
Tycker även att hållplatsen i Ropsten ser något märklig ut, bytet blir ju sämre än vad det är idag. Fast det kanske är så att det inte riktigt finns några andra alternativ. Jag tycker man skulle bygga ut tunnelbanan till Lidingö C och låta Lidingöbanan gå i samma spår som tunnelbanan på en ny bro och så kan Lidingöbanan efter bron vika av ner mot nuvarande bana, alternativt fortsätta via Lidingö C ut till Gåshaga. Då skulle man kunna bygga en riktigt bra bytespunkt mellan tunnelbana och Lidingöbanan i Ropsten, man skulle kunna ha samma plattform alternativt plattformar precis bredvid varandra! Helt klart en utopi, men det vore nåt... (kanske något off-topic...)
Jag hade en ungefärlig tanke, men att ropsten (T-banan) flyttas in i berget, och Spårvägshållplatsen blir mer en knytpunkt, och sedan så går spårvägen under den nya tunnelbanebron, för att sedan fortsätta på den egna banan från Torsvik...
Hela sträckan genom Värtahamnen verkar vara ett provisorium i väntan på att detaljplaneringen av området färdigställs.Traesk skrev:Oj, det låter ju väldigt knasigt att anlägga en ny bana och bara bygga enkelspår! Hur mycket mer plats i bredd tar det att bygga ett dubbelspår istället för enkelspår? Låter som det kan bli väldigt störningskänsligt att köra Hornsberg-Gåshaga om man lägger till ännu fler enkelspårssträckor än alla de som redan finns på Lidingö...
Det här är ju bara förslag än så länge, men det är klart det finns ju ett problem med Norra Hamnvägen. Den är helt enkelt inte tillräckligt bred för att köra med två spårvagnsspår parallellt - om man inte ska köra i blandtrafik. Förvisso är ju vägen inte så hårt belastad så ur det perspektivet är det väl inga problem. Ett värre problem kan nog i sådana fall vara att höjden på luftledningen (eller snarare bristen därpå) kan ställa till det för en del tyngre transporter.august skrev:Hela sträckan genom Värtahamnen verkar vara ett provisorium i väntan på att detaljplaneringen av området färdigställs.Traesk skrev:Oj, det låter ju väldigt knasigt att anlägga en ny bana och bara bygga enkelspår! Hur mycket mer plats i bredd tar det att bygga ett dubbelspår istället för enkelspår? Låter som det kan bli väldigt störningskänsligt att köra Hornsberg-Gåshaga om man lägger till ännu fler enkelspårssträckor än alla de som redan finns på Lidingö...
-
Det där med dubbelspår i Herserudsbacken låtter ju helt sensationellt, Lasse! Har Du verkligen de uppgifterna från säker källa? Mellan Torsvik och upp till signal 11, ungefär, finns ju inte mycket mark att bygga ytterligare ett spår på om man inte korpar Lidingö stads GC-väg. Och den tror jag staden inte är så pigg på att släppa ifrån sig. Att fylla ut mer i Värtan låter också riskabelt. Det var ju där man hade ett ras under byggtiden, för nästan 100 år sedan. Och att spränga inåt, i berget, låter som om det skulle bli mycket kostsamt. Frågan är om man ens får tillräcklig bergtäckning, nedanför Millesgården t.ex. Mellan signal 11 och Baggeby stn. är det ju "bara" att spränga och bredda befintlig bergskärning. Och bygga om broarna, förstås.......spårlasse skrev:Ja, det är nog en tanke man får ge upp. Särskilt som ju city-spårvägen på Kungsholmen ska gå i blandtrafik. Vad jag har hört planerar man väl för att skapa dubbelspår i Herserudsbacken - en sträcka på ca 800 meter. Men som sagt inget är ju spikat ännu. Egentligen kan man ju också fråga sig varför man inte nöjer sig med ett trafikupplägg med Centralen (eller vad man kan få plats med ett vändspår) - Gåshaga och Hornsberg-Waldermarsudde. 7,5 minuterstrafik bör ju räcka i dagtrafik till Hornsberg...
-
Menar Du att man skulle däcka över hela sträckan Aga - Skärsätra. Varför det? Det verkar ju finnas rätt gott om mark ändå (de som inte har förmånen att bo på Lidingö kan ta en virtuell promenadad i området med hjälp av hitta. nu). Annars tror jag, precis som Du, att en utbyggnad av dubbelspåret på denna sträcka vore en av de mest ändamålsenliga förbättringarna av banan./jes skrev:Mitt förslag tll kapacitetshöjning är att bygga dubbelspår Aga-Skärsätra och lägga det i ett betongtråg av prefabricerade element med biltrafiken ovanpå. Bättre plats för både tåg och bilar plus slopad plankorsning med Södra Kungsvägen. Borde kunna byggas etappvis i sidled på södra sidan utan att alltför många/långa trafikavstängningar. Och kanske behöva kosta så ohyggligt mycket pengar.
-
Det där med T-bana till Lidingö har vi berört åtskilliga gånger här, och det ingår även som ett av de avfärdade alternativen i Lidingöutredningen (SL PLAN-raport 2007:2). En dragning till Lidingö C kostar minst 1,5 miljarder kr. och när man nu satsar på Lidingöbanan, så är t-bana inte aktuell under överskådlig tid. I övrigt rekommenderar jag, för att undvika upprepningar, denna tråd.Traesk skrev:Oj, det låter ju väldigt knasigt att anlägga en ny bana och bara bygga enkelspår! Hur mycket mer plats i bredd tar det att bygga ett dubbelspår istället för enkelspår? Låter som det kan bli väldigt störningskänsligt att köra Hornsberg-Gåshaga om man lägger till ännu fler enkelspårssträckor än alla de som redan finns på Lidingö...
-
Det är nog som August säger, många (dyra) provisorier inblandade här - dels för att man av rent politiska prestigeskäl försöker forcera detta - trots att det inte finns några akuta transportbehov att lösa (det samma gäller f.ö. Kungsholmsgrenen av cityspårvägen), dels pga. av osäkerheter om både containerhamnen och den nya Värtapiren. Om vi ser på sträckningen enligt kartan så verkar den närmast Lindarängsvägen i huvudsak följa befintligt hamnspårsreservat. För den första enkelspårssträckan tänker man sig nog provisoriskt att korpa ett spår av Banverket och omelektrifiera. Passagen av Valparaisoområdet kommer att bli besvärlig, men det berör jag inte ytterligare här - läs gärna detta glada inlägg i Postvagnen i ämnet.spårlasse skrev:Det här är ju bara förslag än så länge, men det är klart det finns ju ett problem med Norra Hamnvägen. Den är helt enkelt inte tillräckligt bred för att köra med två spårvagnsspår parallellt - om man inte ska köra i blandtrafik. Förvisso är ju vägen inte så hårt belastad så ur det perspektivet är det väl inga problem. Ett värre problem kan nog i sådana fall vara att höjden på luftledningen (eller snarare bristen därpå) kan ställa till det för en del tyngre transporter.august skrev:Hela sträckan genom Värtahamnen verkar vara ett provisorium i väntan på att detaljplaneringen av området färdigställs.Traesk skrev:Oj, det låter ju väldigt knasigt att anlägga en ny bana och bara bygga enkelspår! Hur mycket mer plats i bredd tar det att bygga ett dubbelspår istället för enkelspår? Låter som det kan bli väldigt störningskänsligt att köra Hornsberg-Gåshaga om man lägger till ännu fler enkelspårssträckor än alla de som redan finns på Lidingö...
Norra Hamnvägen är besvärlig eftersom den går genom det sk. energihamnsområdet, som i huvudsak tänkts ha kvar sin nuvarande funktion. Som Lasse påpekar finns inte mycket mark att ta i anspråk där - i huvudsak det gamla hamnspårsreservatet (numera omgjort till cykelbana) för spåret som en gång förband Värtabanan och Lidingöbanan (dock oelektrifierat). Det spåret revs upp för ungefär 10 år sedan. Förutom bristen på utrymme i breddled finns även sådan brist i höjdled - gatan korsas av flera ledningsbryggor med olika fri höjd.
Bifogar en länk till hitta.se, där den virtuella promenaden börjar ungefär i höjd med Fanérkompaniet, där enkelspårssträckan längs Norra Hamnvägen tänks börja, enligt ovanstående karta.