Kan detta vara en gammal PCC-vagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad

Kan detta vara en gammal PCC-vagn

Inlägg av Thomas Åkerblad »

som kubanerna byggt om till släpvagn på 2-axligt chassi!?

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... edene.html

Mvh/Thomas Å
996

Re: Kan detta vara en gammal PCC-vagn

Inlägg av 996 »

Tja, eller en sånn tilsvarende buss, men helt klart ja.
Mvh Bjørn
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mja, gissar ju att du ser "standing windows" men sånt har väl funnits på mer än bara amerikanska PCC-vagnar.
T.ex. kan du nog hitta det på gamla amerikanska bussar också. Eller så har Kubanerna byggt efter eget huvud bara.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Den bakre delen påminner om de PCC-vagnar som bygdes om till Chicagos Elevated högbana, men dörrplaceringen stämmer nog inte.
Många av USA's spårvagnar exporterades till Mexico så det kan vara något som exporterats och sedan byggts om.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det gikk vel ingen PCC-vogner til Cuba, men til Costa Rica, Mexico og Argentina. Jeg vil nok tro at det kan være bussdeler.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Det är en "old look" GM buss byggd före 1957-58, när dom började bygga ¨Fish Bowls¨ Vet inte exact modell, men det kan vara en TD(H) 4305 eller något liknande

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
lelleme

Inlägg av lelleme »

leifd skrev:Mja, gissar ju att du ser "standing windows" men sånt har väl funnits på mer än bara amerikanska PCC-vagnar.
T.ex. kan du nog hitta det på gamla amerikanska bussar också.
Detta är väl ändå en amerikansk PCC-buss?

http://www.lelleme.se/index.Utah.pccbus.htm

År 1998 gjorde en kollega och jag en färd över den amerikanska kontinenten och kom bl a till nationalparken Archies i Utah.
Där, på parkeringsplatsen, står denna vackra skapelse och jag blev lyrisk. Antagligen ropade jag ögonblickligen rakt ut i luften att den ser ut som en PCC-vagn, men min arbetskamrat höll inte med. Han ville alltid ha åsikt "tvärt-emot-mig" i alla diskussioner o dyl. När vi kom tillbaka hem till Sverige och vid nästa tillfälle visade våra fotografier för en annan kollega till oss, som tidigare bara sett PCC-vagnar i Den Haag, utbrister hon ganska exakt som jag hade gjort i nationalparken och då höll resekompisen tyst.

Jag tror att denna buss användes på samma sätt av omkringresande ungdomar, liksom de s k rosa bussarna, vilka man kan färdas med över Asien eller Afrika.

m v h
LENNART STEEN
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dette er en meget typisk buss fra 1940-50-tall. Det fantes titusenvis både som dieselbusser og trolleybusser. Også russerne kopierte denne designen på sine etterkrigsbusser og spårvagnar.
Skriv svar