Snåblåsning i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Christer Ljunggren

Snåblåsning i tunnelbanan

Inlägg av Christer Ljunggren »

Snöblåsning i tunnelbanan (på ytsträckor för att vara tydlig) skedde ju tämligen väl i början på året men på senare tid verkar man inte varit så flitig och snö börjar nu torna upp sig mot strömskenan på många ställen vilket enligt gamma erfarenhet (min egen) kan bli förrödande. Hur är det - nån som vet - varför kör man inte mer med dessa snöblåsare?
Användarens profilbild
Robban Ftm

Re: Snåblåsning i tunnelbanan

Inlägg av Robban Ftm »

Hej Christer
Som lite mer insatt i frågan kan jag tala om att vi kör så fort vi bara kan med våra snöblåsningsvagnar när vi vet att det kommer snö sen är det ju väldigt svårt att kunna blåsa snö förutom på kvällar och nätter, som det har varit nu de senaste dagarna har det ju kommit rätt mycket snö under dagen om virvlar upp under vagnarna och orsakar snörök som bl.a lägger sig på strömskenorna och orsakar dålig kontakt.

Jag har haft fortbildning och utbildning av både trafikledare och förare med snöblåsningskompetens under hösten/vintern vilket gjort att flera nu finns att tillgå för dessa uppdrag.
Nu i helgen kör vi natt mot Lördag, Söndag och Måndag och hoppas att vi får bort det mesta.

Viktigt att tänka på är ju att snöblåsningsvagnarna endast blåser bort snö från och under strömskenan vilket i sig kräver att det är fritt bakom strömskenan så att snön har någonstans att ta vägen och att snön inte är allt för tung eller ha frusit fast för då blir det jobbigare att få bort den, i vissa situationer är det omöjligt att blåsa bort snö med snöblåsningsvagnarna utan får ske på annat sätt.
All annan snöbekämpning på spåren utförs av firmor på uppdrag av SL (Strukton, Frijo, Liselotte Lööf, osv osv)

/Robban
gek
Kontakt:

Re: Snålblåsning i tunnelbanan

Inlägg av gek »

Nu i helgen kör vi natt mot Lördag, Söndag och Måndag och hoppas att vi får bort det mesta.
Skulle det inte vara idé att köra snöblåsningståg även dagtid? Detta var ju längre tillbaka vanligt. Jag skulle kunna tänka mig att det gäller att blåsa bort snön mer eller mindre kontinuerligt de dagar det är ihållande snöfall. Eller räcker personalen inte till för sådana insatser?
Senast redigerad av gek den lördag 20 februari 2010 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Robban Ftm

Inlägg av Robban Ftm »

Det skulle nog inte vara nåt problem med att få fram personal till detta men för att få en effektiv blåsning bör tåget inte gå fortare än 30km/h oftast ännu saktare och det skulle orsaka otroliga förseningar och tåg av typ CX måste köras med blocksignalering på Gröna linjen dvs röd signal ställd i stopp till framförvarande tåg vilket skulle späda på förseningarna ytterligare men i en krissituation när man får välja mellan att ha försenad trafik eller ingen trafik alls kan nog detta vara ett alternativ.

/Robban
gek
Kontakt:

Re: Snöblåsning i tunnelbanan

Inlägg av gek »

av typ CX måste köras med blocksignalering på Gröna linjen dvs röd signal ställd i stopp till framförvarande tåg
aha, då förstår jag. Men nog borde några äldre vagnar (Cx) kunnat få [behålla] den nya utrustningen för "gröna linjens" LZB-system? Varför kan ma inte koppla in snöblåsningsvagnarna mellan två C20-enheter? Jag inser att alla C20 antagligen normalt behövs i trafiken, men vid kraftigt snöfall brukar man ju i vilket fall ställa in en del tåg, vilket borde frigöra C20 för andra uppgifter.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Robban Ftm

Inlägg av Robban Ftm »

Det finns på bana 1 4st ATP utrustade vagnar typ C13 som SL äger vilka 2 st är till för MTR´s snåblåståg och 2st till SL´s eget plattformståg, Dessa har tyvärr inte samma bromsinställningar som C20 har vilket gjort att SL själva sagt att det ska vara stopp till framförvarande tåg.

/Robban
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Robban Ftm skrev:Det finns på bana 1 4st ATP utrustade vagnar typ C13 som SL äger vilka 2 st är till för MTR´s snåblåståg och 2st till SL´s eget plattformståg, Dessa har tyvärr inte samma bromsinställningar som C20 har vilket gjort att SL själva sagt att det ska vara stopp till framförvarande tåg.

/Robban
Sanning med modifikation.
Dom lade om programvaran i spåren för ATO på bana 1, som inte lirade till fullo, så man lade tilbaka till en annan verision.
Men då vaknade en säkerhetschef upp ur sin dvala och började yla en massa, samt ingen vill betala för tester för att godkänna Cx körning på bana utan en blocksignal mellan framförande tåg och Cx vagnar.
Micke
ännu en dag
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Micke Asklander skrev:
Robban Ftm skrev:Det finns på bana 1 4st ATP utrustade vagnar typ C13 som SL äger vilka 2 st är till för MTR´s snåblåståg och 2st till SL´s eget plattformståg, Dessa har tyvärr inte samma bromsinställningar som C20 har vilket gjort att SL själva sagt att det ska vara stopp till framförvarande tåg.

/Robban
Sanning med modifikation.
Dom lade om programvaran i spåren för ATO på bana 1, som inte lirade till fullo, så man lade tilbaka till en annan verision.
Men då vaknade en säkerhetschef upp ur sin dvala och började yla en massa, samt ingen vill betala för tester för att godkänna Cx körning på bana utan en blocksignal mellan framförande tåg och Cx vagnar.
Micke
Vad skulle testerna kosta om man ser det mellan tumme å pekfinger?
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Jadu, om man bara kunde ge ett bra svar på det.
Men det ska väl tillsättas en utredning först, med en inkallad konsult som ska beräkna det hela.
Istället för att ge en dispens nu när det är lättkaos ute, typ max 50 för tåget.
Cx har bättre snöbromsar att tillsätta än C20, så du kan få blocken rena.
Samt personligen tycker jag att bromsarna är bättre på ett Cx tåg än C20
Micke
ännu en dag
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Micke Asklander skrev:Jadu, om man bara kunde ge ett bra svar på det.
Men det ska väl tillsättas en utredning först, med en inkallad konsult som ska beräkna det hela.
Istället för att ge en dispens nu när det är lättkaos ute, typ max 50 för tåget.
Cx har bättre snöbromsar att tillsätta än C20, så du kan få blocken rena.
Samt personligen tycker jag att bromsarna är bättre på ett Cx tåg än C20
Micke
All right det låter ju trovärdigt iallafall.. :)
AGR
Kontakt:

Re: Snöblåsning i tunnelbanan Ej C20

Inlägg av AGR »

gek skrev:
av typ CX måste köras med blocksignalering på Gröna linjen dvs röd signal ställd i stopp till framförvarande tåg
aha, då förstår jag. Men nog borde några äldre vagnar (Cx) kunnat få [behålla] den nya utrustningen för "gröna linjens" LZB-system? Varför kan ma inte koppla in snöblåsningsvagnarna mellan två C20-enheter? Jag inser att alla C20 antagligen normalt behövs i trafiken, men vid kraftigt snöfall brukar man ju i vilket fall ställa in en del tåg, vilket borde frigöra C20 för andra uppgifter.
Snöblåsaren går inte att koppla till C20. Annan koppeltyp. Samt C20s dator kan inte registrera en mellanvagn som inte är C20. Det är bättre att ha 3 CX på båda sidor om snöblåsaren. 6 st Cx har 24 st Strömskor. 2st C20 har bara 16 st strömskor.
Här är en bild på 9244 i Arvidsjaur
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Ett stort problem är ändock att man tog bort uppvärmningen av strömskenan - vid ombyggnaden av Gröna Linjen? - av besparingsskäl. Hade den varit kvar hade inte många av dagarnas problem med is på strömskenan uppstått. Snålheten bedrar visheten - är det inte så det heter? :twisted: :evil:
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Vadå, det finns strömskenevärmen på dom flesta ställen på bana 1 (ej infart Farsta strand).
Men allt är inte elaka SL fel, utan operatören som bestämmer om vissa kostnader gentemot trafik.
Samt det finns vissa andra saker som det diskuteras om just nu om det hela.
Men jag vet att strömskenevärmen vid Kistaviadukten saknas, för jag var med när den gamla demonterades, men ingen ny har satts upp.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Micke Asklander skrev:Vadå, det finns strömskenevärmen på dom flesta ställen på bana 1 (ej infart Farsta strand).
Men allt är inte elaka SL fel, utan operatören som bestämmer om vissa kostnader gentemot trafik.
Samt det finns vissa andra saker som det diskuteras om just nu om det hela.
Men jag vet att strömskenevärmen vid Kistaviadukten saknas, för jag var med när den gamla demonterades, men ingen ny har satts upp.
Micke
Tydligen ingen strömskenevärme på Skarpnäckslinjen - satt själv utan linjespänning i typ två timmar vid Hammarbyhöjden i fredags innan killarna med T-röd dunkarna kom och fick bort isbeläggningen så jag fick ström och kunde hanka mig iväg - igår var det minst två tåg med samma problem. Jag anklagar inte SL utan undrar varför inte de ansvariga sätter på den om den nu finns?
Skriv svar