Ibland är det till att ha flyt med signalfelen...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
37368

Ibland är det till att ha flyt med signalfelen...

Inlägg av 37368 »

Oftast upplever man ju att man har oflyt i SL-trafiken då man känner att "f-n, varför kommer stoppet i trafiken just nu och just på den sträcka jag åker?". Men idag hade jag en tvärtom-upplevelse...

När jag i vanlig ordning sitter på norrgående perrong i Stadshagen och väntar på tunnelbanan till jobbet, så slår signalen i plattformsändan helt plötsligt om från grönt till rött utan någon bra anledning (tidigare tåg passerade för några minuter sedan och signalen hade varit grön ett bra tag efter det tåget). Sedan kommer mitt Akalla-tåg inkrypandes (L-hyttsignal) på stationen, där det blir stående några minuter - antagligen måste det snackas med trafikledningen om att få köra mot rött - innan det kryper vidare, och en bit i tunneln mot västra skogen går det bra att trycka på för fullt igen.

Vid Solna centrum hör man sedan på perrongen att det är "stopp i båda riktningarna mellan Fridhemsplan och Västra skogen, bussar är beställda", och väl framme i Kista säger informationsskyltarna att det är buss som gäller på sträckan Hallonbergen - Fridhemsplan.

Hur ofta har man marginalerna på sin sida så att man precis hann med sista tåget innan stoppet? :shock:
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Ibland är det till att ha flyt med signalfelen...

Inlägg av Kantorn »

37368 skrev:Oftast upplever man ju att man har oflyt i SL-trafiken då man känner att "f-n, varför kommer stoppet i trafiken just nu och just på den sträcka jag åker?". Men idag hade jag en tvärtom-upplevelse...

När jag i vanlig ordning sitter på norrgående perrong i Stadshagen och väntar på tunnelbanan till jobbet, så slår signalen i plattformsändan helt plötsligt om från grönt till rött utan någon bra anledning (tidigare tåg passerade för några minuter sedan och signalen hade varit grön ett bra tag efter det tåget). Sedan kommer mitt Akalla-tåg inkrypandes (L-hyttsignal) på stationen, där det blir stående några minuter - antagligen måste det snackas med trafikledningen om att få köra mot rött - innan det kryper vidare, och en bit i tunneln mot västra skogen går det bra att trycka på för fullt igen.

Vid Solna centrum hör man sedan på perrongen att det är "stopp i båda riktningarna mellan Fridhemsplan och Västra skogen, bussar är beställda", och väl framme i Kista säger informationsskyltarna att det är buss som gäller på sträckan Hallonbergen - Fridhemsplan.

Hur ofta har man marginalerna på sin sida så att man precis hann med sista tåget innan stoppet? :shock:
Det är bara att gratulera! Vet inte när du åkte, gissar vid halv nio, men stoppet tycks vara fortfarande.
Professionell tyckare
37368

Inlägg av 37368 »

Kantorn skrev:Det är bara att gratulera! Vet inte när du åkte, gissar vid halv nio, men stoppet tycks vara fortfarande.
Helt rätt gissat, på några minuter när... :wink:
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Hej 37368

Häromdagen var jag på väg till eskilstuna med ett tåg , vid halv sju på morgonen närmade jag mig Flemmingsberg, Jag fick besked i ATC att det var stopp i "Infarten", Jag tittade framåt mot signalerna, och sågatt samtliga signaler på "stationen" var helt svarta, och att ett pendeltåg stod stilla på spåret till höger om mig. När det var 200 meter kvar till Signalen tändes den upp och det var sedan kör genom hela stationen, men bara på mitt spår, alla andra signaler var svarta hela tiden!

Det kändes riktigt skönt, att ha tur med signalfelet för en gångs skull! :D

HS
Senast redigerad av Henrik Schütz den fredag 12 februari 2010 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hur många gånger har man inte varit den första att ankomma till ett signalfel! Minns särskilt en varm sommardag då allt hade fungerat klanderfritt när jag plötsligt hade stoppsignal vid S:t Eriksplan, sedan gick trafiken i 15 km/h därifrån till Alvik och omvänt typ resten av dagen...
Skriv svar