Displaytext VS. ortsnamn!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Displaytext VS. ortsnamn!

Inlägg av at1981 »

Hejsan!

En sak jag funderar på är att SL skyltar sina slutdestinationer på tre olika sätt:

A. Efter ortsnamn/samhällsnamn.
B. Efter namn på ändhållplats.
C. Efter områdesnamn.

Exempel för A:
440 Bullandö (Konkret men kort)

Exempel för B:
426 Aspviks brygga (räcker det inte att skylta bara Aspvik?)

Exempel för C:
433 Djurö (förr skyltades "Byns Gård" på displayen som exempel B, men samhället för hållplatsen är ju Björkås, så jag tycker att "Björkås" är en bra text på displayen för de turer på 433:an som går dit. Att nu ändhållplatsen heter "Byns gård" framgår av tidtabellen)

Varför är det så olika för?

Känner ni till fler exempel inom och utanför Stockholms län där t.ex. destinationsskyltningen inte stämmer överens med ortsnamnet/samhällsnamnet.

(Jag tycker generellt att man ska försöka ha så minimalt med text som möjligt på displayen så allt för plats på en rad, för om texten kräver två rader blir det väldigt smått och ev. mer svårläst för dem som har svårt att se. Om nu en buss går från A till C via B så framgår det i tidtabellen, så man behöver inte uppta massa text på displayen för en sådan sak för då blir det garanterat två rader utan det räcker att skylta destination för ändhållplats.)
MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Displaytext VS. ortsnamn!

Inlägg av ADDE »

634, skyltas i exempel A:
634 Blidö
när den ska mot Glyxnäs i södra blidö.
samma sak för 632 mot Vagnsunda i Yxlan skyltas "Yxlan" och inte "Vagnsunda"
rätt många bussar mot tekniska högskolan från norr skyltas "Stockholm" och inte "Tekniska högskolan" som 4XX gör mot "Slussen".
besa

Inlägg av besa »

På den tiden det hände att jag körde 626 var destinationen aldrig Ljusterö. Det hade inte gått. Det fanns så mycket att välja på. Lagnö, Åsätra, Tranvik, Laggarsvik, Linanäs. Ibland vevade man runt till de flesta men slutade i Linanäs. Ibland gick det en buss till vardera stället, men i lågtrafik en till alla. Det fanns en hel drös sidoskyltar på vilka det stod 626 och någon av de nämnda destinationerna. Hur skyltar man idag då de lösa sidoskyltarna är historia?
Besa
båtist
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

besa skrev:På den tiden det hände att jag körde 626 var destinationen aldrig Ljusterö. Det hade inte gått. Det fanns så mycket att välja på. Lagnö, Åsätra, Tranvik, Laggarsvik, Linanäs. Ibland vevade man runt till de flesta men slutade i Linanäs. Ibland gick det en buss till vardera stället, men i lågtrafik en till alla. Det fanns en hel drös sidoskyltar på vilka det stod 626 och någon av de nämnda destinationerna. Hur skyltar man idag då de lösa sidoskyltarna är historia?
Besa
Jag har för mig att de skyltas just "626 Ljusterö".
hej

Inlägg av hej »

I Göteborg händer det att destinationen ändras ju närmare målet man kommer. Linje 58 skyltas större delen av sin sträckning Bergsjön men när den väl kommer dit ändras skyltningen till Merkuriusgatan.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

hej skrev:I Göteborg händer det att destinationen ändras ju närmare målet man kommer. Linje 58 skyltas större delen av sin sträckning Bergsjön men när den väl kommer dit ändras skyltningen till Merkuriusgatan.
Men det vet du väl? Att göra som man gör i Göteborg är något som är helt otänkbart i Stockholm! :twisted:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
besa

Inlägg av besa »

I Norrköping står det "Östra Husby" både på tavlan i bussterminalen och på bussen. Att det går att komma till Arkösund med ett bussbyte nämns inte. Det måste man själv räkna ut genom att MYCKET noga studera tidtabellen. Har man åkt några gånger så "knäcker" man systemet men lätt är det inte. Det omvända systemet har man på Värmdöbussarna. Slutdestinationen anges, fast som fotnot anges att man måste byta någonstans. Tycker jag är bättre.
besa
båtist
eric

Inlägg av eric »

tydligen finns detta ämne även på ett annat forum som ja ej kommer på namnet på
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

under en kort tid på linje 465(nacka strad - fiskätra) stog det fiskätra station istället för bara fiskätra (som det är nu)

g-berg är en förkortning på gustavberg (kommer ej håg linjen)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Skriv svar