Mer Hong Kong dubbeldäckare

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Mer Hong Kong dubbeldäckare

Inlägg av Olle »

Lite flér bilder på de fantastiska spårvagnarna på Hong Kongön och några dubbeldäckarbussar, som passar så bra i stadstrafik på trånga gator.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I Tung Chung byter vi till den nästan 6 kilometer långa linbanan. Mer om det i en annan tråd.

:D lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 26 januari 2010 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Re: Mer Hong Kong dubbeldäckare

Inlägg av bark »

Undrar varför de inte har gått över till vagnar med två boggietruckar som nästan hela världen i övrigt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:Undrar varför de inte har gått över till vagnar med två boggietruckar som nästan hela världen i övrigt?
Tja, om man hade boggier under vagnen skulle man kunna göra den längre och då skulle det räcka med en våning...

Det är ju inget självändamål att följa utvecklingen, en tvåaxlig vagn är sannolikt billigare än en boggivagn? Huruvida tvåvånigheten kanske gör att det går på ett ut ändå, det vet jag förstås inte.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att man kan göra den längre betyder inte att man måste göra det. Londons dubbeldäckare hade boggier redan vid början av 1900-talet, men var inte mycket längre än tvåaxlig vagnar. Det gäller ju f.ö. även SS A11 och A12. De hade samma storlek på kupén som A1 och A3 men plattformarna var lite längre.

Boggivagnar har bättre gång i spåret än tvåaxliga vagnar, men spårvägen i Hongkong är väl en ren gatuspårväg med förmodligen rätt låg hastighet, så det spelar kanske inte så stor roll.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Hej+tack Olle för trevliga Hongkongbilder.

Vad jag minns så finns de flesta vagnsnummer upp till 175 av dessa gamla tvåaxliga skrammelvagnar. Boggivagnar är uteslutna inte minst pga extremt små kurvradier, t ex i vändslingan i Causeway Bay som är en sevärdhet bara pga detta :D

Senast jag var där 2006 så hade några vagnar fått nya korgar/karosser, se vagn 170 på bilden! Annars är vagnarna i sin helhet gamla!!!

Vagnomloppet är noga genomtänkt för att undvika "stimbildning" på denna extremt förseningskänsliga linje. I östra änden ligger Shaukeiwan, västerut sedan vändslingor i North Point och Causeway Bay. I mitten avstickarlinjen till Happy Valley. Vidare västerut vändslingor i Western Market, Whitty Street och ändpunkten Kennedy Town. I princip är det inga vagnar som går hela sträckan Shaukeiwan-Kennedy Town, utan det typiska är Shaukeiwan-Happy Valley, Happy Valley-Kennedy Town, North Point-Whitty Street etc., allt för att vissa turer skall kunna vända undan stimmet.

En ytterligare destination är Sai Wan Ho som är en ren vagnhallsdestination "Ingående vagn" som Olle oxå påpekar, den ligger mellan North Point och Shaukeiwan.

Men vad är Shek Tong Tsui? Denna destinationsskylt måste vara ny. En ny vagnhall eller har linjen byggts ut???

Till sist: en fantastisk linje med långt över 100 tursatta vagnar samtidigt :D

Henrik i Ålsten
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jag tror att Shek Tong Tsui är samma som Whitty Street, se karatn nedan.

http://www.eac.gov.hk/pdf/distco/2007dc/dc2007a.pdf

ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Hej igen!

Jag tror du har rätt i att Whitty Street döpts om till Shek Tong Tsui de senaste åren. Kanske för att särskilja det från Whitty Street Depot.

Det finns numera två vagnhallar, Whitty Street och Sai Wan Ho. Jag var där första gången sent 1980-tal och då befann sig en tredje vagnhall under rivning. Den låg i skärningspunkten mellan huvudstråket och den "förstorade vändslingan" till Happy Valley. Den tog nog upp ett alltför attraktivt markområde på sikt:)

Henrik
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hur ofta kör spårvagnarna till Happy Valley?

det var ett ställe vi missade besöka 1997
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bussmicke skrev:Hur ofta kör spårvagnarna till Happy Valley?

det var ett ställe vi missade besöka 1997
Till Happy Valley går det vagnar hela tiden, likt ett radband skulle man kunna säga. Det är nog så att destinationerna kommer efter varandra när man kollar vagnarna på den långa linjen genom stan, dvs var tredje eller fjärde vagn går till HV. På tävlingsdagarna oftare skulle man kunna tänka sej. Hur kunde ni missa HV?

Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Hej!

Konstaterar att färgschemat för spårvagnarna är konsekvent: Ingen är den andra lik!

Hälsningar/Björn
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Fortsätter att hålla liv i Olles fina tråd :D

En rolig aspekt är indelningen i olika linjer trots det sammanhållna huvudstråket (Happy Valley är trots allt en förstorad vändslinga som kan nås från båda hållen). Jag tror att det finns 5 eller något fler "linjer" eller normala vagnomlopp:
1. Shaukeiwan-Happy Valley;
2. Shaukeiwan-Western Market;
3. North Point- Shek Tong Tsui;
4. Causeway Bay-Kennedy Town;
5. Happy Valley-Kennedy Town.

Vagnens linjetursättning framgår av den lilla brickan under mittfönstret framtill. Den anger linje och tur, en motsvarighet till Stockholms traditionella turbrickor!!!
På en av bilderna av vagn 69 ser man tydligt "N12" och av destinationen Shek Tong Tsui borde detta innebära "linje 3 tur 12" enligt min teori. Möjligen är det även så att de olika linjerna har sin egen färg på brickorna.

Vad tror ni andra?

Henrik
Skriv svar