TonyM skrev:M_M skrev:Ja, och därför tror jag det är vettigare att lägga pengar på att snabba upp spårvägen till Frölunda/Tynnered än Bergsjön.
Å andra sidan är det förstås ingen dum idé om man en gång för alla lyckas ersätta både buss 58 och 59 med spårväg. (59 lär väl bli kvar öster om Allum, fast då troligtvis ihopkopplad med någon linje som idag vänder i Allum).
Tänkte du försörja Gullbergsstrandgata med spårväg???? Det är väl milt sagt överkapacitet. Linjen bör hellre gå via Gullbergsvassområdet i så fall.
Oj, nej, jag tänkte faktiskt inte på vad som händer väster om Gamlestadstorget. (För bara ett par år sen gick 59'an för övrigt samma väg som 58'an om jag inte minns helt galet, och det gick någon annan buss Nisseterminalen-Gamlestadstorget för att försörja Gullbergs strandgata).
Helt klart lär spårvägslinjen få dras någon annan väg än via Gullbergs strandgata. Gullbergsvassområdet är nog ett bra förslag, det har ju redan pratats om att bygga spårväg där.
Delen Gamlestadstorget-Nisseterminalen av dagens linje 59 skulle kunna utgöra en fortsättning av dagens linje 69, och så skulle de där enstaka högtrafikturerna på linje 69 som går genom Tingstadstunneln istället kunna utgöra en förlängning på dagens linje 78. (Eller så behåller man 69'an som den är, och låter 78'an gå via Gullbergs Strandgata till Nisseterminalen). (En annan sak värd att tänka på är möjligheten att låta 69'an eller en motsvarande linje trafikera tingstadstunneln med kanske halvtimmestrafik/entimmestrafik hela dagen. Om folk blir medvetna om att linjen finns så skulle nog fler åka med den, man sparar trots allt en stund på att åka den vägen jämfört med via Centralen, speciellt om man ska till Brunnsbotorget, Tingsstadsvass eller liknande).
TonyM skrev:Om trafiken i Utby skall diskuteras så är det mycket som bör ändras:
1. Anslutningen till Partille
2. Försörjningen av den övre delen av Fjällbo som idag sker med linje 58.
Mycket av trafiken på linje 58 är bergsjötrafik. Att dra spårvagn upp för backen till Orion är inte bra, heller inte att dra spårvagn runt kullarna uppe i Bergsjön. Det är för stora nivåskillnader. Den tunga trafiken på 58:an påverkar husen i Utby ganska rejält. Det vore bättre med mindre bussar åtminstone på slåttängsgatan.
Det är i så fall bättre att behålla den trafik som finns på spårvägen genom Bergsjön centralt och titta på en annan lösning för det perifera bergsjön.
Skulle det kanske vara möjligt att dela spårvägen nånstans i Kortedala och låta en gren köra (ungefär) "kortedala"-Orion-Bergsjösvängen och sedan kanske ansluta på nuvarande spårväg (ungefär som dubbelvändslingan i Torp/Kålltorp)? Merkuriusgatan skulle då få nöja sig med buss 74.
TonyM skrev:Man skulle kunna koppla yttre delen på 59:an mot 74:an i stället
Ja, det låter som en riktigt bra idé, åtminstone så länge det inte finns underlag för spårväg ända till Partille. (Se även längst ned).
TonyM skrev: och sen ha en lokalbuss Bellevue-Januarigatan via Utby samt en linje Merkuriusgatan-Bergsjödalen-Rymdtorget-Bergsjösvängen-Atmosfärgatan-Stora Björn-Nymånegatan-Bellevue-SKF-Kristinedal-Svingeln- som linje 58.
Ja, annars skulle man kanske kunna ha två lokalbusslinjer, en som går som i södra änden går som dagens 58 genom Utby fram till Utbyvägen (där den vänder eller kanske fyller någon lokal uppgift, t.ex. i framtiden på en bebyggd version av det område som idag bara är ett grönområde sydöst om Utby (Vagnmakaregatan/Högbrogatan). Norra änden av linjen skulle fortsätta via Orion och där ansluta på den nyss nämnda eventuella ytterligare spårvägen i Bergsjön, eller om spårvägen inte byggs skulle bussen kunna fortsätta till den spårvagnshållplats som det blir kortast restid att ansluta till och sedan köra vidare (eller utgöra en ny linje) tillbaka till Orion och vidare den väg som 58'an tar idag till Merkuriusgatan.
Vad gäller eventuell lokalbuss som vänder i Bellevue så får man väl räkna med att Gamlestadstorgområdet har byggts om innan det vi diskuterar här blir verklighet, och då är det kanske lika bra att köra ända till Gamlestadstorget för att minska antalet byten på ett antal relationer?
TonyM skrev:Man kan diskutera Hur spårvägen skall ansluta till Partille, om den skall ansluta till Partille eller om man skall vända tidigare. Sträckan Österlyckan-Jennyhill trafikeras idag i 30-minutersintervall i stomtrafik. Oftast med normbuss. Det motsvarar väl typ 60-minutersintervall med pedalvagnståg. Är det en rimlig investering?
Dagens underlag är alldeles för lågt. Frågan är dock hur högt underlag man skulle kunna ha i framtiden? En påverkande faktor skulle vara att ändra taxesystemet så att de som bor i nordost inte får ett "taxe-straff" på att åka till Allum i Partille istället för t.ex. Backaplan, Frölunda Torg eller liknande. Det borde vara en ren vinst för kollektivtrafiken att flytta bort resor från centrala Göteborg och överföra dem till resor på (ungefärligen) sträckan Gamlestadstorget-Partille.
Hur man rent praktiskt löser det taxemässigt är förstås en annan fråga, exempelvis skulle man kunna ha en regel som säger att med Göteborgladdning så får man åka mellan nordost och Partille utan extra kostnad om man inte åkt utanför nordost inom en viss tid (och motsvarande tidsgräns ska givetvis också gälla åt andra hållet, d.v.s. om man nyss varit i Partille så får man vänta ett tag innan man får åka söder/väster om Gamlestadstorget utan att behöva betala extra).
Och ja, jag inser att det är ett visst pedagogiskt problem att förklara systemet för resenärerna, fast jag tror inte att folk skulle uppfatta systemet som negativt om det presenteras som en utökning som ingår i priset, de skulle troligen så att säga uppfatta det som att de blir bjudna på något extra.
Jag hävdar envist bestämt att underlaget på dagens buss 59 och 74 (och troligen också ett antal andra linjer) hämmas av taxezongränsen.