Göteborgs spårvagnsnät 2050

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av M_M »

Ja, och därför tror jag det är vettigare att lägga pengar på att snabba upp spårvägen till Frölunda/Tynnered än Bergsjön.

Å andra sidan är det förstås ingen dum idé om man en gång för alla lyckas ersätta både buss 58 och 59 med spårväg. (59 lär väl bli kvar öster om Allum, fast då troligtvis ihopkopplad med någon linje som idag vänder i Allum).



Jag erkänner för övrigt att jag i de här diskssuionerna om hur det kan se ut 40 år i tiden ibland förutsätter att saker är ganska likt hur det är idag och ibland att mycket är ändrat. Jag borde kanske skaffa en bättre kalibrerad kristallkula? :wink:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Ja, och därför tror jag det är vettigare att lägga pengar på att snabba upp spårvägen till Frölunda/Tynnered än Bergsjön.

Å andra sidan är det förstås ingen dum idé om man en gång för alla lyckas ersätta både buss 58 och 59 med spårväg. (59 lär väl bli kvar öster om Allum, fast då troligtvis ihopkopplad med någon linje som idag vänder i Allum).
Tänkte du försörja Gullbergsstrandgata med spårväg???? Det är väl milt sagt överkapacitet. Linjen bör hellre gå via Gullbergsvassområdet i så fall.

Om trafiken i Utby skall diskuteras så är det mycket som bör ändras:

1. Anslutningen till Partille
2. Försörjningen av den övre delen av Fjällbo som idag sker med linje 58.

Mycket av trafiken på linje 58 är bergsjötrafik. Att dra spårvagn upp för backen till Orion är inte bra, heller inte att dra spårvagn runt kullarna uppe i Bergsjön. Det är för stora nivåskillnader. Den tunga trafiken på 58:an påverkar husen i Utby ganska rejält. Det vore bättre med mindre bussar åtminstone på slåttängsgatan.

Det är i så fall bättre att behålla den trafik som finns på spårvägen genom Bergsjön centralt och titta på en annan lösning för det perifera bergsjön.

Man skulle kunna koppla yttre delen på 59:an mot 74:an i stället och sen ha en lokalbuss Bellevue-Januarigatan via Utby samt en linje Merkuriusgatan-Bergsjödalen-Rymdtorget-Bergsjösvängen-Atmosfärgatan-Stora Björn-Nymånegatan-Bellevue-SKF-Kristinedal-Svingeln- som linje 58.

Man kan diskutera Hur spårvägen skall ansluta till Partille, om den skall ansluta till Partille eller om man skall vända tidigare. Sträckan Österlyckan-Jennyhill trafikeras idag i 30-minutersintervall i stomtrafik. Oftast med normbuss. Det motsvarar väl typ 60-minutersintervall med pedalvagnståg. Är det en rimlig investering?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
M_M skrev:Ja, och därför tror jag det är vettigare att lägga pengar på att snabba upp spårvägen till Frölunda/Tynnered än Bergsjön.

Å andra sidan är det förstås ingen dum idé om man en gång för alla lyckas ersätta både buss 58 och 59 med spårväg. (59 lär väl bli kvar öster om Allum, fast då troligtvis ihopkopplad med någon linje som idag vänder i Allum).
Tänkte du försörja Gullbergsstrandgata med spårväg???? Det är väl milt sagt överkapacitet. Linjen bör hellre gå via Gullbergsvassområdet i så fall.
Oj, nej, jag tänkte faktiskt inte på vad som händer väster om Gamlestadstorget. (För bara ett par år sen gick 59'an för övrigt samma väg som 58'an om jag inte minns helt galet, och det gick någon annan buss Nisseterminalen-Gamlestadstorget för att försörja Gullbergs strandgata).

Helt klart lär spårvägslinjen få dras någon annan väg än via Gullbergs strandgata. Gullbergsvassområdet är nog ett bra förslag, det har ju redan pratats om att bygga spårväg där.

Delen Gamlestadstorget-Nisseterminalen av dagens linje 59 skulle kunna utgöra en fortsättning av dagens linje 69, och så skulle de där enstaka högtrafikturerna på linje 69 som går genom Tingstadstunneln istället kunna utgöra en förlängning på dagens linje 78. (Eller så behåller man 69'an som den är, och låter 78'an gå via Gullbergs Strandgata till Nisseterminalen). (En annan sak värd att tänka på är möjligheten att låta 69'an eller en motsvarande linje trafikera tingstadstunneln med kanske halvtimmestrafik/entimmestrafik hela dagen. Om folk blir medvetna om att linjen finns så skulle nog fler åka med den, man sparar trots allt en stund på att åka den vägen jämfört med via Centralen, speciellt om man ska till Brunnsbotorget, Tingsstadsvass eller liknande).
TonyM skrev:Om trafiken i Utby skall diskuteras så är det mycket som bör ändras:

1. Anslutningen till Partille
2. Försörjningen av den övre delen av Fjällbo som idag sker med linje 58.

Mycket av trafiken på linje 58 är bergsjötrafik. Att dra spårvagn upp för backen till Orion är inte bra, heller inte att dra spårvagn runt kullarna uppe i Bergsjön. Det är för stora nivåskillnader. Den tunga trafiken på 58:an påverkar husen i Utby ganska rejält. Det vore bättre med mindre bussar åtminstone på slåttängsgatan.

Det är i så fall bättre att behålla den trafik som finns på spårvägen genom Bergsjön centralt och titta på en annan lösning för det perifera bergsjön.
Skulle det kanske vara möjligt att dela spårvägen nånstans i Kortedala och låta en gren köra (ungefär) "kortedala"-Orion-Bergsjösvängen och sedan kanske ansluta på nuvarande spårväg (ungefär som dubbelvändslingan i Torp/Kålltorp)? Merkuriusgatan skulle då få nöja sig med buss 74.
TonyM skrev:Man skulle kunna koppla yttre delen på 59:an mot 74:an i stället
Ja, det låter som en riktigt bra idé, åtminstone så länge det inte finns underlag för spårväg ända till Partille. (Se även längst ned).
TonyM skrev: och sen ha en lokalbuss Bellevue-Januarigatan via Utby samt en linje Merkuriusgatan-Bergsjödalen-Rymdtorget-Bergsjösvängen-Atmosfärgatan-Stora Björn-Nymånegatan-Bellevue-SKF-Kristinedal-Svingeln- som linje 58.
Ja, annars skulle man kanske kunna ha två lokalbusslinjer, en som går som i södra änden går som dagens 58 genom Utby fram till Utbyvägen (där den vänder eller kanske fyller någon lokal uppgift, t.ex. i framtiden på en bebyggd version av det område som idag bara är ett grönområde sydöst om Utby (Vagnmakaregatan/Högbrogatan). Norra änden av linjen skulle fortsätta via Orion och där ansluta på den nyss nämnda eventuella ytterligare spårvägen i Bergsjön, eller om spårvägen inte byggs skulle bussen kunna fortsätta till den spårvagnshållplats som det blir kortast restid att ansluta till och sedan köra vidare (eller utgöra en ny linje) tillbaka till Orion och vidare den väg som 58'an tar idag till Merkuriusgatan.

Vad gäller eventuell lokalbuss som vänder i Bellevue så får man väl räkna med att Gamlestadstorgområdet har byggts om innan det vi diskuterar här blir verklighet, och då är det kanske lika bra att köra ända till Gamlestadstorget för att minska antalet byten på ett antal relationer?
TonyM skrev:Man kan diskutera Hur spårvägen skall ansluta till Partille, om den skall ansluta till Partille eller om man skall vända tidigare. Sträckan Österlyckan-Jennyhill trafikeras idag i 30-minutersintervall i stomtrafik. Oftast med normbuss. Det motsvarar väl typ 60-minutersintervall med pedalvagnståg. Är det en rimlig investering?
Dagens underlag är alldeles för lågt. Frågan är dock hur högt underlag man skulle kunna ha i framtiden? En påverkande faktor skulle vara att ändra taxesystemet så att de som bor i nordost inte får ett "taxe-straff" på att åka till Allum i Partille istället för t.ex. Backaplan, Frölunda Torg eller liknande. Det borde vara en ren vinst för kollektivtrafiken att flytta bort resor från centrala Göteborg och överföra dem till resor på (ungefärligen) sträckan Gamlestadstorget-Partille.

Hur man rent praktiskt löser det taxemässigt är förstås en annan fråga, exempelvis skulle man kunna ha en regel som säger att med Göteborgladdning så får man åka mellan nordost och Partille utan extra kostnad om man inte åkt utanför nordost inom en viss tid (och motsvarande tidsgräns ska givetvis också gälla åt andra hållet, d.v.s. om man nyss varit i Partille så får man vänta ett tag innan man får åka söder/väster om Gamlestadstorget utan att behöva betala extra).

Och ja, jag inser att det är ett visst pedagogiskt problem att förklara systemet för resenärerna, fast jag tror inte att folk skulle uppfatta systemet som negativt om det presenteras som en utökning som ingår i priset, de skulle troligen så att säga uppfatta det som att de blir bjudna på något extra.

Jag hävdar envist bestämt att underlaget på dagens buss 59 och 74 (och troligen också ett antal andra linjer) hämmas av taxezongränsen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av 2763 »

Om du vill få upp resandet genom Utby måste du förändra befolkningstätheten.

Resandet till Partille hämmas naturligtvis av gränsen, men inte tillräckligt för att kunna ordna det underlag som du efterlyser.
Det tunga resandet går liksom in till stan och då är Pendeltåg och Excessbussar allt för mycket effektivare.

Att ersätta Bergsjödelen av linje 58 i spårvagn är inte lämpligt. Det är fel topografi och dessutom finns det spårväg ganska nära som tar den större delen. Skall man göra något spårvägsmässigt är det väl möjligen att förlänga spårvägen "över branten" till Partille. Men då är vi åter inne på det klena underlaget - det behövs något resmål för partillebor och Kortedala-Bergsjöbor som får upp resandet.

Trafiksystemmässigt skulle Pendeltåget kunna bidra men framförallt är det väl arbetsplatser som behövs.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Michael »

Varför är det så trögt med spårvägsinvesteringarna i Göteborg?
Är det främst spåranläggningen (det torde ju inte vara helt gratis med att anlägga väg för busstrafik heller) eller är det trafikeringen med spårvagn (jag läste någon stans att i jämförelse är bussen 12 kr/någonting dyrare än spårvagnen 10 kr/någonting) som kommunen ser som dyr?
Eller är det bara så att kommunen är så kortsiktig i sina investeringar?
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av JAgr »

En av anledningarna är att kostnaderna för vägar fördelas på skattebetalarna, i kommunen för kommunala vägar eller riket för Vägverkets vägar.
Kostnaderna för anlägga spår/järnväg skall betalas av de som använder anläggningen.

Detta är i huvuddrag principen för fördelning av kostnaderna, som vanligt förekommer avvikelser från principen.
Märk även att med väg avses även de vägar som är enbart för kollektivtrafik.

/JAgr
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Stefan_Brännström »

JAgr: Mätt i tid mellan första spadtaget och invigning, hur långt tror du det kommer ta att genomföra Munkebäckslänken och Skeppsbrolänken?

Jag har inte spanat vid Munkebäckstorget, men tänkte åka dit och "föreställa mig hur det kommer att bli"...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av JAgr »

Stefan_Brännström skrev:JAgr: Mätt i tid mellan första spadtaget och invigning, hur långt tror du det kommer ta att genomföra Munkebäckslänken och Skeppsbrolänken?
Jag har ingen uppfattning om detta, mitt område är teknik i spårvagnarna. Lämpligast att svara är möjligen någon kollega från banteknik, det finns några av dessa på forumet, får se om någon nappar.

/JAgr
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:En av anledningarna är att kostnaderna för vägar fördelas på skattebetalarna, i kommunen för kommunala vägar eller riket för Vägverkets vägar.
Kostnaderna för anlägga spår/järnväg skall betalas av de som använder anläggningen.

Detta är i huvuddrag principen för fördelning av kostnaderna, som vanligt förekommer avvikelser från principen.
Å andra sidan är det "bara" siffervänderi att placera spårkostnader hos kommunens kollektivtrafikkostnad medan bussgator hos kommunens gatukontor.

Hur ser det här ut i redovisningen i Göteborg förresten? Det är väl gatukontoret (eller vad de har för namn) som äger spårvägsnätet?
JAgr skrev:Märk även att med väg avses även de vägar som är enbart för kollektivtrafik.
Det där är verkligen underligt.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av JAgr »

Nu får du vända på ditt "tänk".
Alla i kommunen betalar för nya vägar genom den kommunala skatten, vare sig de använder vägarna eller inte.
De som använder spårvagnen betalar för underhåll och nyanläggning av spårväg, ingen annan.
Kalla det för att vända siffrorna om du vill, men faktum är att detta är principen.

//JAgr
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Fredrik E »

Ska det dras spårväg till Partille torde väl sträckan från Östra sjukuset-Vallhamra-Björndammen-Partille centrum vara ett mer effektivt förslag?
Från Östra förbi Smörslott, genom Vallhamra torg, komma upp vid Björndammens snygga gula skrapa och sen sakta glida genom området ner förbi Allum och vända någonstans vid torget.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av 2763 »

JAgr skrev:
Stefan_Brännström skrev:JAgr: Mätt i tid mellan första spadtaget och invigning, hur långt tror du det kommer ta att genomföra Munkebäckslänken och Skeppsbrolänken?
Jag har ingen uppfattning om detta, mitt område är teknik i spårvagnarna. Lämpligast att svara är möjligen någon kollega från banteknik, det finns några av dessa på forumet, får se om någon nappar.

/JAgr
Det är svårt att komma med en adekvat gissning på något som man vet inte är beslutat för genomförande. Troligen kan nån strateg på TK, Västtrafik eller möjligen på Planering och projekt svara.
/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Martin »

Grovsnus skrev:Ska det dras spårväg till Partille torde väl sträckan från Östra sjukuset-Vallhamra-Björndammen-Partille centrum vara ett mer effektivt förslag?
Från Östra förbi Smörslott, genom Vallhamra torg, komma upp vid Björndammens snygga gula skrapa och sen sakta glida genom området ner förbi Allum och vända någonstans vid torget.
Björndammen - Allukkänns lite väl brant för spårvagn.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:
Grovsnus skrev:Ska det dras spårväg till Partille torde väl sträckan från Östra sjukuset-Vallhamra-Björndammen-Partille centrum vara ett mer effektivt förslag?
Från Östra förbi Smörslott, genom Vallhamra torg, komma upp vid Björndammens snygga gula skrapa och sen sakta glida genom området ner förbi Allum och vända någonstans vid torget.
Björndammen - Allukkänns lite väl brant för spårvagn.
Varför det?

Det går väl utmärkt att angöra Allums tak, exempelvis.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Zawaq »

TonyM skrev:
Martin skrev:
Grovsnus skrev:Ska det dras spårväg till Partille torde väl sträckan från Östra sjukuset-Vallhamra-Björndammen-Partille centrum vara ett mer effektivt förslag?
Från Östra förbi Smörslott, genom Vallhamra torg, komma upp vid Björndammens snygga gula skrapa och sen sakta glida genom området ner förbi Allum och vända någonstans vid torget.
Björndammen - Allukkänns lite väl brant för spårvagn.
Varför det?

Det går väl utmärkt att angöra Allums tak, exempelvis.

//T
Eller ha en hållplats i Tunnel under Björndammen?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av 2763 »

Zawaq skrev: Eller ha en hållplats i Tunnel under Björndammen?
Eller kombinationer av lösningar som skapar möjligheter. Ser man bara problem löser man dem aldrig.

Fick en gång frågan om inte Öjersjö låg på för hög höjd för att dra spårväg dit. Svaret blev Nej. Det går ju att bygga spårväg på betydligt högre altituder.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Martin »

TonyM skrev:
Martin skrev:
Grovsnus skrev:Ska det dras spårväg till Partille torde väl sträckan från Östra sjukuset-Vallhamra-Björndammen-Partille centrum vara ett mer effektivt förslag?
Från Östra förbi Smörslott, genom Vallhamra torg, komma upp vid Björndammens snygga gula skrapa och sen sakta glida genom området ner förbi Allum och vända någonstans vid torget.
Björndammen - Allukkänns lite väl brant för spårvagn.
Varför det?

Det går väl utmärkt att angöra Allums tak, exempelvis.

//T
Visst ja, tänkte inte på taket! Då kan man ju ändå nå pendeltåget genom vertikaltransport med hiss eller trappa!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar