Oslotrikker gjennom tidene 3

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Oslotrikker gjennom tidene 3

Inlägg av 996 »

La oss nå at den siste bolken av de eldste trikkene, dere veit det norske ordet "trikk" (som jeg også har sett brukt på svensk) er jo en forkorting av "elektrikk" som ble anskaffet fram til ca. 1910, altså små sporvogner slike som f.eks. lit M1 i Göteborg.
S 208 copy.jpg
S 208 copy.jpg (280.65 KiB) Visad 508 gånger
Oslo (eller Kristiania om dere vil) endte opp med å ha tre sporveisselskap i 1899 (i tillegg kommer Holmenkolbanen, men den var teknisk sett "jernbane" og forstadsbane, og kun den eldste vogntypen kan vel klassifiseres som "sporvogner").
Fra før av hadde vi jo Kristiania elektriske Sporvei fra 1894 med blå vogner som introduserte "trikk" i Oslo, så fantes Kristiania Sporveisselskab som hadde startet med hestesporvogner så langt tilbake som 1875, men som elektrifiserte sitt nett i 1899 og hadde grønne vogner, og så endelig Kristiania kommunale Sporveie som dro igang i 1899 og hadde røde vogner.
KKS ble aldri noen stor forvaltning og drev på bare fram til 1905 da Kristiania Sporveisselskab kjøpte opp selskapet, men det rakk å anskaffe sine egne vogner.
Disse ble levert av W. C. F. Busch som da holdt til i Hamburg med elektrisk utstyr fra Schuckert & Co i Nürnberg og var teknisk sett nokså like Holmenkolbanens vogner, om enn noe større.
Det ble levert 20 motorvogner, nr. 201 - 220 (vognene kan ha hatt nr. 200 - 219 opprinnelig, men vi vet at de ved overgangen til KSS i alle fall hadde nr. 201 -220) i 1899. De tilsvarte vel i hovedtrekk de ellers så tallrike U eller UEG-vognene, men hadde en noe enklere utforming av understellet som gjorde at de ble sett på som mindre komfortable (dere vet kommunal drift...)
Typisk var også destinasjossniltet som var plassert oppå takoppbygget som vi ser her på bildet av 208.
Alle vognene overgikk til KSS i oktober 1905 og beholdt i første omgang numrene sine. Hos KSS ble vognene literert "S" mens de andre vognene var litra "U" eller "UEG".
I 1909-10 fikk de innebygde plattfomer og i 1912 nr. 48 - 67. Vognene ble utrangert mellom 1916 og 1921 ved at tre vogner ble bygd om til tilhengere og vognkassene til de øvrige 17 inngikk som en viktig bestandel ved byggingen av 17 nye store motorvogner på eget verksted 1922-25. Vi kan ikke her si at det er en egentlig ombygging idet det meste ble fornyet.
Understellene fra fem av S-motorvognene ble dog brukt på nytt, dels ved byggingen av fire motorvogner for korntransport, dels ved byggingen av en selvgående plogvogn.
S 255 Homansby originalutseende  copy.jpg
S 255 Homansby originalutseende copy.jpg (262.76 KiB) Visad 508 gånger
KKS anskaffet tolv matchende tilhengere, nr. 250 - 261, fra samme leverandør, også i 1899, og så disse overikk til KSS i 1905 med samme nummer, en nummerserie de beholdt i KSS tiden. Ca. 1916 ble de supplert av ytterligere tre tilhengere ombygd fra motorvogner, disse fikk nr. 247, 248 og 249.
De kommunale tilhengervognenen gjennomgikk en omfattende ombygging 1919-21, noe vi skal komme tilbake til.
Union 60 Falkenried.jpg
Union 60 Falkenried.jpg (222.91 KiB) Visad 508 gånger
I årene 1902 til 1908 anskaffet Kristiania elektriske Sporvei 15 små tilhengere som fikk typebetegenlsen "Union tilhneger". De ble levert i flere omganger, nr. 58 - 60 i 1902 av Falkenried (de fikk ganske raskt nr. 158 - 160) og ble levert "uten understell" noe de først fikk i 1913-14. Nr. 161, som Skabo levert i 1902 var den første som ble elvert med understell og som fikk nummer i 100-serien fra starten, fulgt av 162 - 173 fra 1905 til 1908. Alle vognene overgikk til Oslo Sporveier som nr. 403 - 417 og alle på en nær (170/414) ble utrangert i 1935-36. Nr. 170/4141 ble bygd om til "musikkvogn" (plass for Sporveiens orkester) i 1932, men endret til godsvogn i 1943. Den fikk nok en runde som "musikkvogn" i 1950 og ble på nytt transportvogn etterpå og later til å ha møtt sin skjebne ca. 1960.
Union 443 VÃ¥lerenga copy.jpg
Union 443 VÃ¥lerenga copy.jpg (270.42 KiB) Visad 508 gånger
Et av de små mysteriene i Oslos sporveishistorie er KSS anskaffelse av identiske tilhengere i 1911-12. Disse ble alle levert av Skabo, først nr. 65-69 i 1911 og så 262 - 279 i 1912. 65-69 fikk nr. 216-220 i 1912 og 220 er bevart som sådann.
I 1919 blir 216 bygd om med større plattformer og forlenget aksleavstand, og utmerker seg ved å ha sneket seg unna fotografenes linser. I 1924 fikk denne vogna nr. 473 mens de øvrige fikk nr. 433 - 454. Årsaken til at vi ikke vet hva tankegangen bak disse vognene er så seint som i 1911-12 er at Kristiania Sporveisselskabs arkiver i det store og hele gikk på dynga i 1966.
Uansettt, dette gjorde at vognenne jo fikk et lengre liv idet kun en håndfull rakk å bli utrangert fram til 1939. 1939-46 utrangerte man så godt som ingen voger, men fra 1946-58 ble de dog utrangert og skrotet etter hvert med unntak av tre vogner som ble tatt i bruk som arbeidsvogner, nr. 324, 325 og 326. Den bevarte vogna, 69/220/436/326 ble overlatt LTF i 1968 mens de to andre ble solgt som skrap. Disse vognene og de før nevnte 403- 417 var så og si identiske og dannet sammen med vognene 418 - 432, ex KSS 201-215 ex 50 - 64 litra "Union tilhenger", altså nr. 403 - 454, ofte referert til som "hattesker".
Ã…pen 90 og U 25 Homansby 1 copy.jpg
Ã…pen 90 og U 25 Homansby 1 copy.jpg (282.34 KiB) Visad 508 gånger
I 1910 anksaffet Kristiania Sporveisselskab 10 åpne tilhengere, referert til som "Stor aapen sommervogn". Vognene ble levert av Skabo, trolig som nr. 88 - 97. Fra 1912-13 fikk de dog nr. 221-230, en nummerserie d ebeholdt resten av son tid.
Åpne sommervogner var populært på varme sommerdager, men ikke noe særlig alle andre dager. Konduktøren var henvist til å billettere fra stigbrettet og etter en ulykke i 1923 hvor en konduktør ble drept etter å ha blitt revet av vogna fordi han ikke var oppmerksom på et spett som stod ved sporet, valgte KSS å sette bort vognene. De fulgte med over til Oslo Sporveier, men fikk aldri noe nummer i "sporveisserien" og ble solgt til HTM i Haag i 1925. Her fikk de nr. 701 - 710 og var i bruk til ca. 1950. To av vognene ble ødelagt under krigen og bygd om til arbeidsvogner. En av disse ble overtatt av LTF og skal med tiden restaureres som KSS 230.

Mvh Bjørn
Arklimaestarn
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 08 maj 2008 12:46

Re: Oslotrikker gjennom tidene 3

Inlägg av Arklimaestarn »

Vilken otroligt fin liten vändskiva under vagn 60. Det är väl relativt ovanligt med vändskivor
i spårvägssammanhang? Trevliga bilder!
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Oslotrikker gjennom tidene 3

Inlägg av 996 »

Vändskivan befinner seg i gården til "Waggonbauanstalt des Hamburger Strassen- Eisenbahngesellschaft, Werk Falkenried". I skandinavisk sammenheng vet jeg at det fantes vendeskiver, eller svingskiver som vi sier på norsk, i gården til Kristiania Sporveisselskabs vognhall i Thorvald Meyers gate 49, den ligger muligens ennå der under asfalten, og trolig også ute i gata, men dette forsvant med elektrifiseringen. Ellers hadde sporveiene i København noen, Frederiksbergs toetasjes vogner var jo enretningsvogner og hadde så vidt jeg husker vendeskive i alle fall et sted, det er vel den eneste i med elektrisk sporvei.
Mvh bjørn
Skriv svar