ang snöblåsaren i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ang snöblåsaren i tunnelbanan
Hittade en gammal bild i arkivet som jag tog i slutet av -90 talet.

- Robban Ftm
Re: ang snöblåsaren i tunnelbanan
Trevlig bild, kanske t.o.m är fotad på 2000-talet för jag tycker mej se att det står 0110 på balken fram,sidan och det är då den ska besiktas och vad jag vet så är det en gång om året.
Hur som helst jag ser ju att bilden är tagen i Högdalsdepån men stoppbocken, buskarna och klockan på huset förvillar mej, står det 13 på huset? i vilken ände av depån vi står.??
/R
Hur som helst jag ser ju att bilden är tagen i Högdalsdepån men stoppbocken, buskarna och klockan på huset förvillar mej, står det 13 på huset? i vilken ände av depån vi står.??
/R
Bakom snöblåsen går vägen upp till "nya grinden". 2000 kan nog stämma.
"13" är ett spårnummer, spår 14:s port skymtar bredvid genom hyttfönstret på vagnen och spår 15 (diagonalspåret) går på snedden bakom vagnen. Där stoppbocken står fortsatte väl spåret tidigare en bit utanför verkstadsbyggnaden? Gammal flygbild Barackerna var väl ADtranz projektkontor för C20, eller blandar jag ihop dem med några andra baracker månntro?
- Micke Asklander
- Kontakt:
Det är inte Adtranz barackerna som syns, dom stod närmare utbildningskåken.
Men det är väl vid ombyggnaden det stod baracker där
Men det är väl vid ombyggnaden det stod baracker där
ännu en dag
- Robban Ftm
Har kollat mera noggrant å om jag fattat rätt så är den här stoppbocken från det spår som från början gick vidare mot den delan där kontoren ligger dvs där den lilla parkeringen finns direkt till vänster när man kört över spåret man använder när man slingar tågen?Ungefär där dom 2 singelvagnarna står i bredd framför kontorsdelen?
/R
/R
Ojdå, den var inte från igår. Någon koll på när bilden är tagen?daniel_s skrev: Gammal flygbild
Bilden bör vara tagen 58 - 59 då inte Högdalstoppen är klar.
MVh
Lagerbrax
MVh
Lagerbrax
-
En undran över snöblåsningsvagnarnas front. Dessa vagnar går ju, i alla fall numera, alltid inne i tåg, bestående av ett antal tunnelvagnar före och efter. I samband med det ymniga snöfallet häromveckan så var ju ett sådant ekipage ute och bilder blev också publicerade på detta forum. På dessa bilder, liksom på bilden i den här tråden, syns tydligt att vagnarna vid ombyggnaden försetts med tre kraftiga strålkastare i A-änden. I B-änden har också det ursprungliga bak- och bromsljuset från tiden som spårvagn bytts ut. Då frågar man sig om tanken var att en sådan snöblåsingsvagn var tänkt ett gå först (eller sist) i tåg. Eftersom vagnarna är enriktningsvagnar skulle de ju i så fall hamnat "fel" vid vändning eftersom tunnelbanan saknar slingor. De skulle ju knappast vara ämnde att gå "ensamma" eftersom de saknar drivmotorer. Finns här någon gammal "räv" som var med och hanterade dessa vehiklar på 60- 70-talet och som vet hur det var tänkt att dessa strålkastare skulle användas. Som det nu är lyser de ju bara upp gaveln på den vagn snöblåsaren är kopplad till.
Var det inte så att dom skulle kunna gå före/efter lok?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det kanske fanns en sådan tanke, men jag har aldrig sett dem gående annat än mellan tunnelvagnar.Odd skrev:Var det inte så att dom skulle kunna gå före/efter lok?
En annan bild vid samma tillfälle som kanske förklarar mer vart det är. På bilden nedan är vagnhallen till vänster och verkstaden (skymtas lite) till höger ungefär.

Re: ang snöblåsaren i tunnelbanan Hyttbild
En bild av 9248s hytt. Det stora röda handtaget är till för att mannövrera en tllkopplad plog. Det står plog upp på en skylt. Men så vitt jag vet så har man inte kört så ute på linjen. Plogen som avses var troligen de B13 boggir som fick plogblad.Odd skrev:Var det inte så att dom skulle kunna gå före/efter lok?

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Med tanke på hur snöblåsarna ser ut är det ju rimligt att anta att de var avsedda att skjutas/dras av ett lok. Snöblåsarna har ju den lurftslang som stämmer med arbetsfordonens bromssystem (men har dom över huvud taget luftbroms eller är det en genomgångsledning?).
Det optimala hade givetvis varit att utrusta snöblåsarna som manövervagnar till tunnelvagnar och kört dom med 4-6 tunnelvagnar mellan. I dagens läge skulle ju också "spritsprutan" 9370 kunna gå med i tåget för att bilda ett komplett snö- och isröjningståg. Tågsammansättning: snöblåsare/två Cx-vagnar/9370/två Cx-vagnar/snöblåsare. Kan det bli effektivare?
//Lars S
Det optimala hade givetvis varit att utrusta snöblåsarna som manövervagnar till tunnelvagnar och kört dom med 4-6 tunnelvagnar mellan. I dagens läge skulle ju också "spritsprutan" 9370 kunna gå med i tåget för att bilda ett komplett snö- och isröjningståg. Tågsammansättning: snöblåsare/två Cx-vagnar/9370/två Cx-vagnar/snöblåsare. Kan det bli effektivare?
//Lars S
Ja. Ett självgående snöröjningsfordon med både blås och strömskene is bortrtagnings utrustning.Lars Stegenius skrev:Med tanke på hur snöblåsarna ser ut är det ju rimligt att anta att de var avsedda att skjutas/dras av ett lok. Snöblåsarna har ju den lurftslang som stämmer med arbetsfordonens bromssystem (men har dom över huvud taget luftbroms eller är det en genomgångsledning?).
//Lars S
Senast redigerad av AGR den tisdag 29 december 2009 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
-
Helt sant. Men varför har man då inte konstruerat ett sådant fordon?17AGR skrev:Ja. Ett självgående snöröjningsfordon med både blås och strömskeneis botrtagnings utrustning.Lars Stegenius skrev:Med tanke på hur snöblåsarna ser ut är det ju rimligt att anta att de var avsedda att skjutas/dras av ett lok. Snöblåsarna har ju den lurftslang som stämmer med arbetsfordonens bromssystem (men har dom över huvud taget luftbroms eller är det en genomgångsledning?).
//Lars S
Hur väl fungerar f.ö. den där snösugen man skaffade för ett antal år sedan? När jag såg (och hörde) den i aktion i HY verkade den mest suga upp och kasta ballast. Har hört någon historia om att den ska ha krossat fönster på villor längs Nockebybanan.
//Lars S
- Micke Asklander
- Kontakt:
Rolig historia du hört, men som vanligt bra myt, men den kan klara av sådant, eftersom den kan kasta bra åt sidan snö som innehåller sand med mera.
Den lirar bra snösugen, vart ute på mycket jobb i vinter redan.
Den enda tråkiga, man har inte kopplat på blåsarmunstycket som finns och testa om den är effektivare än dom gamla blåsarna, för då kan man köpa in två till liknade maskiner och skrota ut en massa matrial
Den lirar bra snösugen, vart ute på mycket jobb i vinter redan.
Den enda tråkiga, man har inte kopplat på blåsarmunstycket som finns och testa om den är effektivare än dom gamla blåsarna, för då kan man köpa in två till liknade maskiner och skrota ut en massa matrial
ännu en dag