Gullfisktråden 199 - 203

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
996

Gullfisktråden 199 - 203

Inlägg av 996 »

B1 199 linje 9B Tollbugata Strandgata HBB.jpg
B1 199 linje 9B Tollbugata Strandgata HBB.jpg (213.84 KiB) Visad 1696 gånger
Nå er det vinter..., 199 runder svingen fra Tollbugata og inn i Strandgata vinteren 1977-78 i et svært så typisk "miljøbilde" fra vinter-Oslo. Vogna er nesten tom, den har litt over 100 m igjen til endestoppstedet "Østbanen" på Jernbanetorget. 199 er en av de vognene som er bevart for ettertiden, og er foreviget av Henrik B. Backer.
B1 200 og B 193 i tog Jar siste gang det ble kjørt.jpg
B1 200 og B 193 i tog Jar siste gang det ble kjørt.jpg (69.08 KiB) Visad 1696 gånger
Regulær kjøring med "B-tog" opphørte i prinsippet i juni 1974 idet vognene da enten var ombygd til enmannsbetjening eller under ombygging (200 var faktisk den siste rene tomannsbetjente vognene). Ombyggingen av B-vognene ble opprinnelig utført slik at det fortsatt skulle være mulig å kjøre dem i tog, to manns betjent, eller endog enmannsbetjent motorvogn og konduktørbetjent tilhenger, men dette ble aldri benyttet.
Vogntoget 193 og 200 som her står på Jar, er ute å kjører vinteren 1976-77 i forbindelse med en utleietur for amerikanske tog- og sporveisentusiaster, og det skulle vise seg at dette faktisk var aller siste gang vognene gikk i et tog. Ved seinere forsøk viste det seg umulig å finne to vogner som ville fungere som de skulle i tog fordi man rett og slett sluttet å vedlikeholde den delen av utstyret. Jeg var for første og eneste gang i min karriere konduktør på er B-tog og det er jeg som har tatt bildet.
B1 201 linje 9 og MAN linje 29 Biskop Gunnerus gate RT.jpg
B1 201 linje 9 og MAN linje 29 Biskop Gunnerus gate RT.jpg (97.71 KiB) Visad 1696 gånger
201 er på vei vestover gjennom Biskop Gunnerus gate i 1977 og kappkjører, kan det se ut som, med en MAN SL200 buss i linje 29. Denne strekningen ble grundig bygd om med egen gresslagt trasé osv. for den "nye" linje 9 Jar - Ljabru. Her ser det ganske annerledes ut, kjøpesenteret Oslo City og Galleri Oslo vil i dag domminere bakgrunnen, man kan ikke se Stenersgata i våre dager.
(Rolf Thoresen)
B1 202 X Østbanen PL.jpg
B1 202 X Østbanen PL.jpg (62.48 KiB) Visad 1696 gånger
B-togene overlevde delingen av Lilleaker-Østensjøbanen i 1967, men innsatsen ble sterkt redusert fra sommeren 1970 da man i hovedsak gikk over til å kjøre alle rutevognene enmannsbetjente. Det var deretter kun noen få kjøreklare tog som ble satt inn som ekstratog Avløs- Kolsås - Østbanen - Avløs i morgenrushet og Avløs - Østbanen - Kolsås - Avløs i ettermiddagsrushet. Et av dem kommer her med 202 som førende vogn inn mot "Sporsløyfe 1" på Jernbanetorget foreviget av Per Lyng.
Legg merke til at bakre vogns strømavtager om et øyeblikk vil passere omleggingskontakten for vekslen foran 202. Styringssystemet var konstruert slik at første pantograf skulle låse omleggingsmuligheten slik at "tilhengeren" ikke skulle påvirke vekslen, men det var alltid en god idé å kjøre "likt" med begge vognene, for opplegget var ikke helt pålitelig. Heldigvis ville 2. vogn akkurat rekke å legge over vekselen foran og ikke under 1. vogn hvis det rotet seg til, så man sporet ikke av.
B1 203 LØB Vaterland.jpg
B1 203 LØB Vaterland.jpg (44.95 KiB) Visad 1696 gånger
Den 46. og siste gullfisken og den 20. og siste B-vogna var 203 som her kjører fra Schweigaards gate og inn i Vognmannsgata i 1957 eller 1958, foreviget av Ragnar Thörnblom. Vognføreren har allrede skiltet om til Bøler og det sammen med X-en på støtfangeren indikrer at den skal snu på Jernbanetorget og kjøre tilbake til Bøler som eXtravogn.
Mvh bjørn
Arne L

Re: Gullfisktråden 199 - 203

Inlägg av Arne L »

Takk for en fantastisk høst- og førjuls kavalkade. En fotoskatt jeg håper vi kan få ta del i videre. Takk for arbeidet med presentasjonen. :D
mvh
Arne L
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jeg tenkte litt på nye serier som du kan produsere, hvis du gidder da
- MBG
- Høka vognene
- Samtlige t-bane vogner i serien T1-T8

Andreas
996

Inlägg av 996 »

Tja...? Får se...
T-banen? Aldri livet, den er bare SÅÅÅ kjedelig...
Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

996 skrev:Tja...? Får se...
T-banen? Aldri livet, den er bare SÅÅÅ kjedelig...
Mvh Bjørn

Hver sin smak sier nå jeg da............... :)

ANdreas
996

Inlägg av 996 »

Jeg føler vel at 162 eller 195 eller 207 bilder av T-banevogner i Oslo på et hovedsaklig svensk forum er for de svært spesielt interesserte? Det blir omlag, i alle fall for meg, som å få se "hundreogørten" lysbilder fra "Ferien på Hytta i 2009". Det andre er at jeg ikke har bilde av alle vognene hverken privat eller i Sporveismuseets bildearkiv og at mange av bildene er svært like, f.eks. tatt fra samme posisjon eller noe slikt, altså "nok en T-banevogn".
Dessuten, som du sier, hver sin smak, men for meg er T-bane et litt kjedlig, eller som man vel sier her "tråkigt" emne. Jeg føler at sporvognsbildene ikke bare er bilde av "nok en trikk", men også bilder av by og miljø. Jeg prøver i alle fall å spre bildene utover både i tid og rom, noe som der er enkelt dels fordi materialet er enormt og strengt tatt strekker seg godt over 100 år mens T-banebilder "bare" fyller litt over 40 år og for meg er nokså likt og kjedelig, så sorry, men der har du kanskje en oppgave?

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det gikk B-tog også utover høsten 1974. Jeg tror Ove Tønnesen har eksakt dato for når siste B-tog gikk inn for ombygging.
996

Inlägg av 996 »

Nja, det veit jeg nå ikke. Ruta ble gjort opp med 35 (av 42) enmannsbetjente vogner, men en kollisjon gjorde at ombyggingen av 200 ble utsatt for å unngå vognmangel. Denne ene vogna ble brukt som enkel tomannsbetjent gullfisk til slutten av oktober eller så i 1974 og kun kjørt på "vest".
Mvh Bjørn
Skriv svar