"Borrade genom taket till tunnelbanan"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Borrade genom taket till tunnelbanan"
Mycket kan hända! Enl. svd.se har man råkat borra genom taket på en T-banetunnel! Och även träffat ett tåg!
Minns jag rätt så var det stopp i T-banan under eftermiddagsrusningen på Nobelldagen för ett eller ett par år sedan också!
Minns jag rätt så var det stopp i T-banan under eftermiddagsrusningen på Nobelldagen för ett eller ett par år sedan också!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Nu är DN med: http://www.dn.se/sthlm/borrningsarbete- ... -1.1011845
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Undrar hur det här har gått till. Stockholm har ju ett regelverk för detta. Det måste vara den här fastigheten, den är den enda på Wollmar Yxkullsgatan som finns med i Stockholms stads bergvärmepumpregister.
Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Vanligt att man borrar för bergvärme på Södermalm? 

Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Man måste inte söka om tillstånd för att borra, bara för att få borra.Björn Ehnberg skrev:Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Att borra utan att få borra brukar gå bra, om man inte gör fel. Men om man då inte fått, blir det dyrt.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Är det inte så att det är svårt att styra hur borrsträngarna skall gå i marken. De kan väl sticka av i en båge utan att man märker det på ytan och då kan man väl träffa fel...Björn Ehnberg skrev:Undrar hur det här har gått till. Stockholm har ju ett regelverk för detta. Det måste vara den här fastigheten, den är den enda på Wollmar Yxkullsgatan som finns med i Stockholms stads bergvärmepumpregister.
Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Rimligen skall sådant tas om hand i den tillståndspliktiga processen. Dvs skyddsavstånd till tunelbanor och vägtunnlar skall hållas.
Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.
Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.
//Tony
Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.
Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Blandar du inte ihop äpplen med päron nu? Hur i helsike hittar du en person eller maskin som är så liten så att den kan ge sig in i ett bergvärmeborrör och mäta med laser i ett borrkylvätskefyllt roterande rör...? Men vad vet jag om borrning? Jag bara spekulerar...bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Det går att trycka ett 110mm rör med cm-precision ganska enkelt under en hel motorväg. Tror faktiskt inte att toleransen på bergvärmeborrning är särskilt mycket mindre.Odd skrev:Blandar du inte ihop äpplen med päron nu? Hur i helsike hittar du en person eller maskin som är så liten så att den kan ge sig in i ett bergvärmeborrör och mäta med laser i ett borrkylvätskefyllt roterande rör...? Men vad vet jag om borrning? Jag bara spekulerar...bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Där människor är inblandade sker misstag...
-Gammalt djungelordspråk...
-Gammalt djungelordspråk...
/Daniel
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Varje gång man hör eller läser om denna nyhet så heter det något i stil med "borren träffat ett tunnelbanetåg".
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.
Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.
Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.
OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.
Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.
Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.
OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Ja, Tony, det här blir mer och mer märkligt. I en nyhetssändning idag uppger Radio Stockholm att det saknades tillstånd för den av fastighetsägaren (får man förmoda) anlitade borrentreprenören Talluddens Borrservice AB att börja borra. Tillståndet från Stockholms stads miljöförvaltning var nämligen överklagat till länsstyrelsen och hade således inte vunnit laga kraft. Förvaltningschefen Gunnar Söderholm medger också att SL inte tillfrågats, vilket jag tycker är rätt märkligt med tanke på att SL är en av de största ägarna av underjordsanläggningar i Stockholm vid sidan av de ovan nämnda el-, vatten-, tele- och gasleverantörerna.TonyM skrev:Rimligen skall sådant tas om hand i den tillståndspliktiga processen. Dvs skyddsavstånd till tunelbanor och vägtunnlar skall hållas.
Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.
Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.
//Tony
Frågan är nu hur ansvaret ska fördelas, det får väl den påbörjade polisutredningen utvisa. Själv misstänker jag att den svenska skuldfördelningsmetoden tillämpas, dvs. det är allas fel dvs. ingens fel! Och SL får betala och se glad ut.....

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Om tillstånd saknas kan det bara vara två som har gjort fel.
1. Fastighetsägaren,
2. eller den som fastighetsägaren lagt ut ansvar på för tillståndssökning och inhämtande.
/T
1. Fastighetsägaren,
2. eller den som fastighetsägaren lagt ut ansvar på för tillståndssökning och inhämtande.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Var ett inslag i rapport precis om det inträffade. Som ni kunde se där var det ganska små skador (rutkross).
Såg vagnen IRL idag under transporten till HY, och det såg inte ut att vara så farliga skador i övrigt.
Men föraren lär ju ha skitit knäck när det small!
Såg vagnen IRL idag under transporten till HY, och det såg inte ut att vara så farliga skador i övrigt.
Men föraren lär ju ha skitit knäck när det small!
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Bergvärmeborrning tillgår väl så att man borrar ner en borrbit i marken, sätter på en borrbit till och borrar vidare, fortsätter sedan så tills man kommit så långt man behöver. Enligt tidningen saknades en sådan borrbit när man drog upp borren. Hoppas nu inte SL åker på skadestånd för den förstörda borren...LÅ1 skrev:Varje gång man hör eller läser om denna nyhet så heter det något i stil med "borren träffat ett tunnelbanetåg".
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.
Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.
Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.
OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Professionell tyckare
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Senaste nytt är att firman hade tillstånd och att man följde ritnngarna.
http://svt.se/2.33538/1.1810789/firman_ ... itningarna
http://svt.se/2.33538/1.1810789/firman_ ... itningarna
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Det kan nog vara så. - dvs. att det är Stockholms stad som har slarvat. Sedan kvarstår ändå problemet med om Stockholms stads tillstånd hade vunnit laga kraft eller ej.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"
Vertikal borrning är ganska så knepig, det är absolut så att borren kan böja av rätt mycket utan att man vet om det. Man sätter på förlängning efter förlängning av borren, och varje bit är ju bara ett antal meter lång! Det blir ganska många skarvar.
Dock borrar man ju normalt runt 200 meter för bergvärme, antingen vertikalt eller i vinklar upp till runt 15-20 grader. Hur långt ner under marken ligger tunnelbanan där olyckan skedde? På den korta sträcka borde borren inte alls ha böjt sig särskilt mycket och man borde väl inte kunnat hamna så himla många meter snett!
Dock borrar man ju normalt runt 200 meter för bergvärme, antingen vertikalt eller i vinklar upp till runt 15-20 grader. Hur långt ner under marken ligger tunnelbanan där olyckan skedde? På den korta sträcka borde borren inte alls ha böjt sig särskilt mycket och man borde väl inte kunnat hamna så himla många meter snett!