"Borrade genom taket till tunnelbanan"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

"Borrade genom taket till tunnelbanan"

Inlägg av LÅ1 »

Mycket kan hända! Enl. svd.se har man råkat borra genom taket på en T-banetunnel! Och även träffat ett tåg!

Minns jag rätt så var det stopp i T-banan under eftermiddagsrusningen på Nobelldagen för ett eller ett par år sedan också!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Re: "Borrade genom taket till tunnelbanan"

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Undrar hur det här har gått till. Stockholm har ju ett regelverk för detta. Det måste vara den här fastigheten, den är den enda på Wollmar Yxkullsgatan som finns med i Stockholms stads bergvärmepumpregister.

Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
duga

Inlägg av duga »

Vanligt att man borrar för bergvärme på Södermalm? :?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Man måste inte söka om tillstånd för att borra, bara för att borra.
Att borra utan att få borra brukar gå bra, om man inte gör fel. Men om man då inte fått, blir det dyrt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Björn Ehnberg skrev:Undrar hur det här har gått till. Stockholm har ju ett regelverk för detta. Det måste vara den här fastigheten, den är den enda på Wollmar Yxkullsgatan som finns med i Stockholms stads bergvärmepumpregister.

Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Är det inte så att det är svårt att styra hur borrsträngarna skall gå i marken. De kan väl sticka av i en båge utan att man märker det på ytan och då kan man väl träffa fel...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Rimligen skall sådant tas om hand i den tillståndspliktiga processen. Dvs skyddsavstånd till tunelbanor och vägtunnlar skall hållas.

Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.

Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.

//Tony
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
Blandar du inte ihop äpplen med päron nu? Hur i helsike hittar du en person eller maskin som är så liten så att den kan ge sig in i ett bergvärmeborrör och mäta med laser i ett borrkylvätskefyllt roterande rör...? Men vad vet jag om borrning? Jag bara spekulerar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:
bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
Blandar du inte ihop äpplen med päron nu? Hur i helsike hittar du en person eller maskin som är så liten så att den kan ge sig in i ett bergvärmeborrör och mäta med laser i ett borrkylvätskefyllt roterande rör...? Men vad vet jag om borrning? Jag bara spekulerar...
Det går att trycka ett 110mm rör med cm-precision ganska enkelt under en hel motorväg. Tror faktiskt inte att toleransen på bergvärmeborrning är särskilt mycket mindre.

//Tony
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Där människor är inblandade sker misstag...
-Gammalt djungelordspråk...
/Daniel
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Varje gång man hör eller läser om denna nyhet så heter det något i stil med "borren träffat ett tunnelbanetåg".
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.

Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.

Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.

OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg

TonyM skrev:Rimligen skall sådant tas om hand i den tillståndspliktiga processen. Dvs skyddsavstånd till tunelbanor och vägtunnlar skall hållas.

Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.

Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.

//Tony
Ja, Tony, det här blir mer och mer märkligt. I en nyhetssändning idag uppger Radio Stockholm att det saknades tillstånd för den av fastighetsägaren (får man förmoda) anlitade borrentreprenören Talluddens Borrservice AB att börja borra. Tillståndet från Stockholms stads miljöförvaltning var nämligen överklagat till länsstyrelsen och hade således inte vunnit laga kraft. Förvaltningschefen Gunnar Söderholm medger också att SL inte tillfrågats, vilket jag tycker är rätt märkligt med tanke på att SL är en av de största ägarna av underjordsanläggningar i Stockholm vid sidan av de ovan nämnda el-, vatten-, tele- och gasleverantörerna.

Frågan är nu hur ansvaret ska fördelas, det får väl den påbörjade polisutredningen utvisa. Själv misstänker jag att den svenska skuldfördelningsmetoden tillämpas, dvs. det är allas fel dvs. ingens fel! Och SL får betala och se glad ut..... :?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om tillstånd saknas kan det bara vara två som har gjort fel.

1. Fastighetsägaren,
2. eller den som fastighetsägaren lagt ut ansvar på för tillståndssökning och inhämtande.

/T
Bobban

Inlägg av Bobban »

Var ett inslag i rapport precis om det inträffade. Som ni kunde se där var det ganska små skador (rutkross).
Såg vagnen IRL idag under transporten till HY, och det såg inte ut att vara så farliga skador i övrigt.
Men föraren lär ju ha skitit knäck när det small!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Varje gång man hör eller läser om denna nyhet så heter det något i stil med "borren träffat ett tunnelbanetåg".
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.

Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.

Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.

OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Bergvärmeborrning tillgår väl så att man borrar ner en borrbit i marken, sätter på en borrbit till och borrar vidare, fortsätter sedan så tills man kommit så långt man behöver. Enligt tidningen saknades en sådan borrbit när man drog upp borren. Hoppas nu inte SL åker på skadestånd för den förstörda borren...
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Senaste nytt är att firman hade tillstånd och att man följde ritnngarna.
http://svt.se/2.33538/1.1810789/firman_ ... itningarna
Björn Ehnberg

Det kan nog vara så. - dvs. att det är Stockholms stad som har slarvat. Sedan kvarstår ändå problemet med om Stockholms stads tillstånd hade vunnit laga kraft eller ej.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Vertikal borrning är ganska så knepig, det är absolut så att borren kan böja av rätt mycket utan att man vet om det. Man sätter på förlängning efter förlängning av borren, och varje bit är ju bara ett antal meter lång! Det blir ganska många skarvar.

Dock borrar man ju normalt runt 200 meter för bergvärme, antingen vertikalt eller i vinklar upp till runt 15-20 grader. Hur långt ner under marken ligger tunnelbanan där olyckan skedde? På den korta sträcka borde borren inte alls ha böjt sig särskilt mycket och man borde väl inte kunnat hamna så himla många meter snett!
Skriv svar