Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur länge har det varit kutym att köra spårvagnar på flänsen genom växlar och sånt? Jag kan inte påminna mig om att jag lade märke till det som grabb, och jag hade ändå Märklin-tåg så lite intresserad av räls var jag redan då...
Dessutom har jag roat mig med att leta spårvagnsbilder på http://ostgotabilder.tema.liu.se/ och på de bilder där man kan se växlar verkar det inte som om flänsen utnyttjas till att köras på...
Det var (är) inte så ovarnligt med flänsbärande hjärtstycken på spårvägar. Jag har tittat på mina bilder och hittat en hel del sådana bilder.
Först från Stockholm. Titta på slitaget i växelkorset.
Sedan ifrån Helsingfors, syns även där på slitaget i växelkorset.
En bild från København, se även där på slitaget i korset.
17AGR skrev:Det var (är) inte så ovarnligt med flänsbärande hjärtstycken på spårvägar. Jag har tittat på mina bilder och hittat en hel del sådana bilder.
Vad är anledningen till att man kör på flänsen på spårvägar? På järnvägar händer det ju inte. Jag skulle tänka mig att det drar ner den tillåtna hastigheten rejält?
Det verkar vanligare (i alla fall nu för tiden och i stadstrafik - inte på Tvärbanan då alltså) att det körs på det viset än inte. Så någon fördel måste det ju vara. Jag kan bara tänka mig att det blir större slitage på räler och flänsar och som sagt lägre hastigheter genom växlarna... vad blir fördelen?